Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sykkelstativ til Zoe

Startet av larsap, søndag 04. januar 2015, klokken 23:14

« forrige - neste »

larsap

Jeg har vurdert en stund å kjøpe en brukt elbil, og jeg føler budsjettet mitt kan strekke til en trilling. Jeg ser det kommer en ny C-Zero i mars 2015 som kommer til å komme på ca 140k ny.

Det jeg lurer på her er om det lønner seg i stor grad å vente på den nye modellen, eller kjøpe en ~2 år gammel modell. I så fall, hvor pristerskelen vil ligge på en 2012 modell. Er 120k m/vinterdekk en god pris? Evt. hvor lang ned ville dere følt at dere måtte gått for å få en god deal?

Asarin

Personlig synes jeg de gamle modellene har en kunstig høy pris. 120k for en 2-3 år gammel trilling hadde vært helt uaktuelt for meg, spesielt når man får en ny til ca 140k.

Måtte nok vært godt under 100k grensen, med dekk, om jeg skulle valgt en brukt en. Det ser ikke markedet ut til å være enig i.

Lykke til med valget. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

pwb

85.000 er en ok pris. Husk at bilen må verdsettes til 0 etter 5 år før vi vet hvor lenge batteriene varer og hva det koster å bytte dem. Noen sier at de varer ca 1000-1500 ladesykluser. Det blir jo rundt 120.000 -  150.000 km.

tomrh

Er en 2011 C-Zero til 78.000 på finn. Røverkjøp hvis den er i orden. Resten er for dyre, kjøp heller ny.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

larsap

#4
Takk for tilbakemeldinger :)

Jeg har nå fått en rettelse, de nye bilene vil koste 150k (10k klargjøring), og da +7k om man ønsker vinterdekk. Det er mulig dette kan fåes billigere.
Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:41
Er en 2011 C-Zero til 78.000 på finn. Røverkjøp hvis den er i orden. Resten er for dyre, kjøp heller ny.
De bilene som ligger på finn under 100k har enorme summer i heftelser på dem, så ønsker ikke å overta disse :P

Sitat fra: pwb på tirsdag 16. desember 2014, klokken 16:08
85.000 er en ok pris. Husk at bilen må verdsettes til 0 etter 5 år før vi vet hvor lenge batteriene varer og hva det koster å bytte dem. Noen sier at de varer ca 1000-1500 ladesykluser. Det blir jo rundt 120.000 -  150.000 km.
Er ikke 0 litt å ta i, hvor mye koster det egentlig for å bytte batterier på en slik bil om man ønsker det? Regner ikke med noen har gjort det enda, men kanskje det finnes noen ca. priser fra utlandet?

tomrh

Sitat fra: larsap på onsdag 17. desember 2014, klokken 11:54
Sitat fra: pwb på tirsdag 16. desember 2014, klokken 16:08
85.000 er en ok pris. Husk at bilen må verdsettes til 0 etter 5 år før vi vet hvor lenge batteriene varer og hva det koster å bytte dem. Noen sier at de varer ca 1000-1500 ladesykluser. Det blir jo rundt 120.000 -  150.000 km.
Er ikke 0 litt å ta i, hvor mye koster det egentlig for å bytte batterier på en slik bil om man ønsker det? Regner ikke med noen har gjort det enda, men kanskje det finnes noen ca. priser fra utlandet?
Har sett brukte Leaf-batterier til 17.000 nå nylig på finn. Regner med batteribytte vil tilsvare et girkassebytte på vanlig bil, men jeg er ganske sikker på at batteriet varer 200.000 km minst. (Har jo kjørt over 80.000 allerede, ingen merkbar reduksjon i praksis så langt - bare teoretisk på papiret i form av noe mindre Ah).

Annenhåndsverdien vil synke til 10-20.000 innen 5-10 år fordi utviklingen av elbiler går såpass raskt, folk vil kjøpe nyere elbiler med lengre rekkevidde og bedre ladeløsninger. Bruksverdien er imidlertid MYE høyere, for disse bilene er svært driftssikre. Så om bilen er skreddersydd for pendling A til B og kan gjøre jobben i 10 år, er sparte reiseutgifter MYE mer verdt enn tapt annenhåndsverdi.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Sitat fra: larsap på onsdag 17. desember 2014, klokken 11:54
hvor mye koster det egentlig for å bytte batterier på en slik bil om man ønsker det? Regner ikke med noen har gjort det enda, men kanskje det finnes noen ca. priser fra utlandet?

Batteribytte er fra Nissan priset til $5500 / £4,920 (inkludert inbytte) og da får man siste generasjon batterikjemi.
Om fem år er kanskje prisen 2/3 og energitettheten doblet?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pwb

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:57
Sitat fra: larsap på onsdag 17. desember 2014, klokken 11:54
hvor mye koster det egentlig for å bytte batterier på en slik bil om man ønsker det? Regner ikke med noen har gjort det enda, men kanskje det finnes noen ca. priser fra utlandet?

Batteribytte er fra Nissan priset til $5500 / £4,920 (inkludert inbytte) og da får man siste generasjon batterikjemi.
Om fem år er kanskje prisen 2/3 og energitettheten doblet?

Thomas

Mener det var en på forumet her som fikk nytt batteri og tror han oppga prisen på det også, men finner ikke posten. Bør nok ikke bli overrasket om det fort nærmer seg 100 lapper inkl mva.

larsap

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:57
Sitat fra: larsap på onsdag 17. desember 2014, klokken 11:54
hvor mye koster det egentlig for å bytte batterier på en slik bil om man ønsker det? Regner ikke med noen har gjort det enda, men kanskje det finnes noen ca. priser fra utlandet?

Batteribytte er fra Nissan priset til $5500 / £4,920 (inkludert inbytte) og da får man siste generasjon batterikjemi.
Om fem år er kanskje prisen 2/3 og energitettheten doblet?

Thomas
Så mener du dette innebærer en omtrentlig pris for trillinger, eller har du like mye greie på det som meg? :P

Thomas Parsli

Hvis du lurer på om jeg vet prisen på batterier til trillingene er svaret nei.
Og ringer du Citronén får du nok en fantasipris på rundt 100.000,-

Jeg anser det som usannsynlig at du ikke skal få byttet batteriene på en trilling om noen år til omtrent den prisen Nissan tilbyr nå. Det er tross alt solgt over 33.000 biler globalt og 5000 biler i Norge!
Men jeg vet ikke.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Ellers..hvorfor ikke gå for i-Miev 2012 eller nyere? Den har forvarmingsmulighet via fjernkontroll. Man kan selvfølgelig montere kupévarmer i en C-Zero, men den varmer ikke opp sirkulasjonsvæska i varmeapparatet, og heller ikke batteriet. Utgjør ca 5 km ekstra rekkevidde om vinteren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

K S

Ny bil og 5 års garanti!
Men hvorfor ikke rimeligste Renault Zoe, 5 seter, bedre rekkevidde, rask å lade, i det hele tatt mye mer bil, mer anvendelig både pga rekkevidde og plass??? Blir noen titusener dyrere da.....

Men tre fire år gammel elbil? Aldri! Ihvertfall ikke over 70-80000 kroner, og det kan fort bli risikoprosjekt, er i tillegg batteriet svekket, ja da er rekkevidden enda kortere!

tomrh

#12
Sitat fra: K S på onsdag 17. desember 2014, klokken 23:51
Men tre fire år gammel elbil? Aldri! Ihvertfall ikke over 70-80000 kroner, og det kan fort bli risikoprosjekt, er i tillegg batteriet svekket, ja da er rekkevidden enda kortere!
Ferske elbilister har gjerne en slik overdreven frykt for kapasitetstap. Men med over 80.000 km i vår 2012 i-MiEV må jeg si at jeg ville helt klart kjøpt en 2011 trilling uten å nøle om behovet var der og prisen var riktig.

Men 4 år gammel elbil ville jeg holdt meg unna, for fra 2010 er det vel bare Think, Buddy og Reva å få tak i (hvis man ikke har elektrolux her på forumet eller tilsvarende fagfolk som nabo da..).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Jeg ser ingen gode argumenter mot å kjøpe 2011-modellene av trillingene (eller en Nissan Leaf).

Det forutsetter selvfølgelig at prisen er riktig (<90.000,- for trillingene og <160.000 for Leaf), kan man ikek leve med den praktiske konsekvensen av kapasitetstap (noe redusert rekkevidde) får man kjøpe en ny bil. Kanskje  en Tesla...


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

K S

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 18. desember 2014, klokken 09:20
Jeg ser ingen gode argumenter mot å kjøpe 2011-modellene av trillingene (eller en Nissan Leaf).

Det forutsetter selvfølgelig at prisen er riktig (<90.000,- for trillingene og <160.000 for Leaf), kan man ikek leve med den praktiske konsekvensen av kapasitetstap (noe redusert rekkevidde) får man kjøpe en ny bil. Kanskje  en Tesla...


Thomas

Hvis en kun har behov for kort rekkevidde så er jeg enig. Selv kjører jeg 90-95 km med 12-1300 høydemetre totalt et par ganger i uken, klima på auto, og restrekkevidde på 30-50 km. Ingen lademulighet. Trilling klarer ikke den turen. Leaf klarer turen, men da er den også tom etterpå.

Da hjelper det ikke om bilen er billig.....

Når ny trilling koster 140-150.000, skal en da betale 90.000 for en fire år gammel brukt? 2015 (som vi snart skriver)-2011 = 4 år.
Jeg hadde ikke gjort det, men jeg håper selvsagt andre vil gjøre det, for jeg kommer nok til å selge min, hvis jeg får akseptabel pris for den når jeg ønsker ny bil. Hvis ikke kjører jeg den til den stopper....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA