Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Montering av dashcam.

Startet av Torpedo Ted, søndag 04. januar 2015, klokken 22:13

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: RonnyØ på torsdag 18. desember 2014, klokken 19:51
Hvor mye kjappere er D'n fra 60km/t og oppover enn 2wd P? Til 120 f.eks.
ikke så mye tipper jeg. Den er ca 1sek raskere på 0-100kmt men alikevel det samme sekundet raskere på 0-402m ergo er den kjapp til ett viss nivå hvor de blir relativt like.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

samotholt

Sitat fra: RonnyØ på torsdag 18. desember 2014, klokken 19:51
Hvor mye kjappere er D'n fra 60km/t og oppover enn 2wd P? Til 120 f.eks.

Er det glatt er den selvsagt vesentlig kjappere (kreftene fordeles på fire hjul i stedet for to). Men nå er det vel tidligere konstantert at P85 ikke er (særlig) raskere  enn S85 når det gjelder akselerasjon i fart - fra 50/60 km/t. Kanskje det også gjelder P85D? Har dog mine tvil da det er vesentlig høyere effekt og dreimoment i spill her.

S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

D.O

Sitat fra: samotholt på torsdag 18. desember 2014, klokken 21:31
Sitat fra: RonnyØ på torsdag 18. desember 2014, klokken 19:51
Hvor mye kjappere er D'n fra 60km/t og oppover enn 2wd P? Til 120 f.eks.

Er det glatt er den selvsagt vesentlig kjappere (kreftene fordeles på fire hjul i stedet for to). Men nå er det vel tidligere konstantert at P85 ikke er (særlig) raskere  enn S85 når det gjelder akselerasjon i fart - fra 50/60 km/t. Kanskje det også gjelder P85D? Har dog mine tvil da det er vesentlig høyere effekt og dreimoment i spill her.
Er stor forskjell på s og p ved 50/60kmt.Er først ved 75/80kmt at de er noen lunde lik. P 85 drar noe jævelsk rundt 65/70kmt hvor moment og hk er på sitt maks. Bare prøv å trampe pedalen i bunn i den hastigheten.
Tipper at p85d er noe kjappere opp til ca 100kmt pga annen utveksling på fremre motor. Etter dette er det nok relativt likt
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

samotholt

Mulig du har rett, men det stemmer ikke med min erfaring og det er heller ikke vanskelig å finne kilder som tyder på annet (det finnes også mange flere):

http://www.teslarati.com/tesla-model-s-p85-versus-standard-85/

Når det er sagt, finnes det objektive data som tyder på annet, så skal jeg glatt gi meg. Jeg har ikke testet med klokke.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

kjellan

Sitat fra: D.O på torsdag 18. desember 2014, klokken 22:27
Sitat fra: samotholt på torsdag 18. desember 2014, klokken 21:31
Sitat fra: RonnyØ på torsdag 18. desember 2014, klokken 19:51
Hvor mye kjappere er D'n fra 60km/t og oppover enn 2wd P? Til 120 f.eks.

Er det glatt er den selvsagt vesentlig kjappere (kreftene fordeles på fire hjul i stedet for to). Men nå er det vel tidligere konstantert at P85 ikke er (særlig) raskere  enn S85 når det gjelder akselerasjon i fart - fra 50/60 km/t. Kanskje det også gjelder P85D? Har dog mine tvil da det er vesentlig høyere effekt og dreimoment i spill her.
Er stor forskjell på s og p ved 50/60kmt.Er først ved 75/80kmt at de er noen lunde lik. P 85 drar noe jævelsk rundt 65/70kmt hvor moment og hk er på sitt maks. Bare prøv å trampe pedalen i bunn i den hastigheten.
Tipper at p85d er noe kjappere opp til ca 100kmt pga annen utveksling på fremre motor. Etter dette er det nok relativt likt

Max moment på P85 er 600 Nm.

På P85D er det opplyst 931 Nm !

Dette vil nok gi ein vesentlig forskjell.

Er det nokon som har funne fram til moment & effekt kurver for P85D ?


8)
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

P85D

Jeg bestilte i utgangspunktet en S85 til bruk som hverdagsbil. Regnestykket vegavgift, drivstoff, bomring og ingen bilavgift ved kjøp gjør elbil til en økonomisk gullpakke. Når man i tillegg kan få 40 mil rekkevidde og gratis lading resten av livet på Tesla laderne er det veldig få argumenter igjen for ikke å kjøpe en Tesla.

Da Tesla lanserte P85D var veien kort til å oppgradere bestillingen:
Med P85D får man en stor sedan (Panamera, S-klasse, 5 serie, osv) med akselerasjon tilsvarende den nye 911 Turbo eller Lamborghini aventador.

Som ett motorhue jeg er ble 911´n solgt og P85D bestilt. Dette er en mulighet jeg ikke kan overse! Jeg får nå en bil med superytelser og plass til kidsa i tillegg til at man kan kjøre med utrolig lave driftskostnader.

Jeg kan ikke i mitt rette sinn se at dette kan vedvare. Vi lever i Norge, ett land der enhver form for autofil nytelse skal krenkes med avgifter og restriksjoner. Jeg tror dette kan være ett siste smutthull før også denne muligheten begrenses av nye avgifter og restriksjoner.

P85D ventes levering Mars 2015
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Dennis

Tror også dette er siste mulighet før det blir gjort endringer. For biler som går bra med mye effekt skal man helst ikke ha i Norge uten å måtte betale sinnssyke summer.

Kommer sikkert et tak på hvor mye effekt en elbil kan ha før det bare sees på som leketøy.

Batteritralla

Sitat fra: P85D på fredag 19. desember 2014, klokken 07:01
Jeg bestilte i utgangspunktet en S85 til bruk som hverdagsbil. Regnestykket vegavgift, drivstoff, bomring og ingen bilavgift ved kjøp gjør elbil til en økonomisk gullpakke. Når man i tillegg kan få 40 mil rekkevidde og gratis lading resten av livet på Tesla laderne er det veldig få argumenter igjen for ikke å kjøpe en Tesla.

Da Tesla lanserte P85D var veien kort til å oppgradere bestillingen:
Med P85D får man en stor sedan (Panamera, S-klasse, 5 serie, osv) med akselerasjon tilsvarende den nye 911 Turbo eller Lamborghini aventador.

Som ett motorhue jeg er ble 911´n solgt og P85D bestilt. Dette er en mulighet jeg ikke kan overse! Jeg får nå en bil med superytelser og plass til kidsa i tillegg til at man kan kjøre med utrolig lave driftskostnader.

Jeg kan ikke i mitt rette sinn se at dette kan vedvare. Vi lever i Norge, ett land der enhver form for autofil nytelse skal krenkes med avgifter og restriksjoner. Jeg tror dette kan være ett siste smutthull før også denne muligheten begrenses av nye avgifter og restriksjoner.

P85D ventes levering Mars 2015

Er enig i mesteparten av dine betraktninger, bortsett fra "Som ett motorhue jeg er ble 911´n solgt"...

Motorheads selger ikke 911'en. En model S blir aldri en 911, om den så hadde gått 0-100 på 0,4 sekund!

Jeg klarer meg uten 4x4, og beholder heller min luftboxer :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

kos

Hei - 4x4 med en bil som går fra 0-100 på 3,7 sek. Har en stor minusside - i Norge så er de 2 første sek lovlige. De to neste sitter du inne i fengsel og med bot og uten sertifikat. Hva skal du da med bilen?

Eller er det bare p.......forlenger for mindreverdighetkomplekser, om det ikke er for fremkommelighet ?

RonnyØ

Sitat fra: kos på fredag 02. januar 2015, klokken 11:48
Hei - 4x4 med en bil som går fra 0-100 på 3,7 sek. Har en stor minusside - i Norge så er de 2 første sek lovlige. De to neste sitter du inne i fengsel og med bot og uten sertifikat. Hva skal du da med bilen?

Eller er det bare p.......forlenger for mindreverdighetkomplekser, om det ikke er for fremkommelighet ?
Det var da en depressiv tidslinje!
Husqvarna Automower 320

kos

Sitat fra: RonnyØ på fredag 02. januar 2015, klokken 11:59
Sitat fra: kos på fredag 02. januar 2015, klokken 11:48
Hei - 4x4 med en bil som går fra 0-100 på 3,7 sek. Har en stor minusside - i Norge så er de 2 første sek lovlige. De to neste sitter du inne i fengsel og med bot og uten sertifikat. Hva skal du da med bilen?

Eller er det bare p.......forlenger for mindreverdighetkomplekser, om det ikke er for fremkommelighet ?
Det var da en depressiv tidslinje!


Ikke depressiv tidslinje - lovlig tidslinje. Men om man får 4x4 i tillegg for fremkommelighet, så er bilen så fint balansert at man har full kontroll over teslaen. Men jeg får håpe at det er andre enn 3.7 sek til hundre at man kjøper bilen.

Dennis

0-100 er vel 3.4 sek.
Aks og 4wd var hovedgrunnene til at jeg kjøpte Tesla i det hele tatt. Framkommeligheten til 4wd er helt overlegen og man slipper å nesten stå i ro når man gir gass på våt asfalt eller snø. Vant med sprek bil med over 500hk og 4wd som gjør 0-100 ned mot 3 sek. Så derfor var P85D det eneste valget som ikke var alt for langt unna. P85 har alt for dårlig grep og 0-100 på 4.4 (under helt optimale forhold) føles veldig tregt sammenlignet mot 3.4

P85D 0-100 på ca 3.5 på våt asfalt


Synes man ikke aks er gøy er det bare å la være å kjøpe ;) men vi som liker det må jo da få lov til det uten at man skal begynne å surmule rundt det også. Kan helt fint ha det gøy med rå aks uten å bryte lover, for er ikke noe lov mot hvor raskt man kan komme opp i fartsgrensen sist jeg sjekket.

Haldenser

Sitat fra: Dennis på fredag 02. januar 2015, klokken 18:28
0-100 er vel 3.4 sek.
Aks og 4wd var hovedgrunnene til at jeg kjøpte Tesla i det hele tatt. Framkommeligheten til 4wd er helt overlegen og man slipper å nesten stå i ro når man gir gass på våt asfalt eller snø. Vant med sprek bil med over 500hk og 4wd som gjør 0-100 ned mot 3 sek. Så derfor var P85D det eneste valget som ikke var alt for langt unna. P85 har alt for dårlig grep og 0-100 på 4.4 (under helt optimale forhold) føles veldig tregt sammenlignet mot 3.4

P85D 0-100 på ca 3.5 på våt asfalt


Synes man ikke aks er gøy er det bare å la være å kjøpe ;) men vi som liker det må jo da få lov til det uten at man skal begynne å surmule rundt det også. Kan helt fint ha det gøy med rå aks uten å bryte lover, for er ikke noe lov mot hvor raskt man kan komme opp i fartsgrensen sist jeg sjekket.

Meg bekjent er 0-100 kun lov i en sammenheng i Norge, og det er i påkjøringsfeltet til motorvei som holder nevnte fart. Lykke til med å briefe med andre der...
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Dennis

Nå begynner den gode Norske misnøyen mot biler som går bra å komme snikende på elbilene også ser jeg.
Tar vel ikke lang tid før også elbiler med brukbar effekt får sinnssyke avgifter så det ikke blir så hardt for enkelte.

Nei uff slike biler som er gøy å kjøre skal vi ikke ha i Norge, tilbake til små lekebiler med maks 100hk og som ikke går fortere en 130.

Haldenser

Tror du missforstår. Jeg er absolutt ikke imot biler med bra effekt, og setter selv pris på muligheten for rask og kontrollert forbikjøring samt innfletting i køer/kryss osv. Men det å diskutere 0-100 tider og hvor mange tideler raskere osv her i Norge er meningsløst. Ja du kan skyte fart fra 0-50 i enkelte kryss om trafikken tillater det, men håper ikke dette er årsaken til at du kjøper en Model S?
Holder du på med banekjøring så får du sikkert valuta for pengene, men det gjør vel de færreste her.
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA