Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde Solli - lillehammer

Startet av Tormy, søndag 04. januar 2015, klokken 21:58

« forrige - neste »

Baard

Jeg har hatt 11kw på en 3x50 inntil nylig. Det har gått helt fint. Har oppgradert til 3x63 for å være sikker nå. Om du har enfas anleggvil det vel kanskje være verre, men har du trefas går det nok bra med 11 kw....
Renault Zoe, 2014

jkirkebo

Sitat fra: DrSpark på fredag 19. desember 2014, klokken 08:23
Jeg vurderer å kjøpe Zoe og har lyst på 11 kW hjemmelader uten å måtte bekymre meg for at strømmen går. Vi har 63A inn, og selgeren hos Motorforum sa at hjemmeladeren drar ca 20A. Da blir det vel på grensen at vi kan lade samtidig med matlaging, klesvask, oppvarming, etc?

Nei, har du 3x63A inn så er neppe 11kW til lading noe problem. 3x63A er 25kW, du har dermed 14kW igjen til huset. Det tilsvarer 3x35A ledig kapasitet. Så lenge du ikke har ren elektrisk oppvarming (f.eks panelovner) bør det holde helt fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: zbk på fredag 19. desember 2014, klokken 11:54
3x63A inn blir vel 43kW?

Om man har 400V TN så ja. På 230V IT må du dele på roten av 3. Da blir det 25kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zbk

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. desember 2014, klokken 12:00
Sitat fra: zbk på fredag 19. desember 2014, klokken 11:54
3x63A inn blir vel 43kW?

Om man har 400V TN så ja. På 230V IT må du dele på roten av 3. Da blir det 25kW.

Der lærte jeg noe nytt i dag også :-). Fint jeg er bestykket med 3x63kW TN-nett hos meg.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øyvind I

 Har 3 fas 230V IT 63A hovedsikring. Hus fra 1989 på 250m2. Ingen problem med Intense. Oppvarming er luft-luft varmepumpe og varmekabler og panelovn ved behov.
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

kos

 som tilsier hei - har 3x63 tar ut 32x3 for omforming til 400/16. Dette går fin så lenge man ikke belaster huset med oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel og lager mat samtidig som man slenger på tekokeren på 2500 w. Og koser seg med panelovnen på 2500 w.

torjen6

@ Tormy
Sjå løysningen min i Zoe Galleri !
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

torjen6

Effekten du kan belaste kursen = spenning * Strøm * Kvadratroten av 3
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Tormy

Torjen6:
Tøff løsning. Betaler du mye ekstra utover normal innstallasjon? Hvor mye kapasitet har du inn i bygget? Jeg fikk som sagt beskjed om at jeg må ha originallader innstallert for at garanti skal gjelde. 43 og 11kW ville vært tøft, ferdiglada på null-komma-svisj :-)

ladov

Tormy, en mulighet er å stille om lademodus på Zoen. Standard er at den begynner å lade med maks effekt så snart du setter i kabelen men du kan stille den på programmert lading et tidspunkt på natten hvor vv-tanken ikke går? Også kan du starte lading manuelt fra mobilen når du trenger det (skru av vv-tanken før du starter lading), bør spare deg for den ekstra turen ut igjen for å sette inn kabelen. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Tormy

Jeg gikk for ekstrem-versjonen. Holder på å grave grøft fra garasjen til nærmeste e-verk stolpe. Legger inn eget anlegg med 3x63A på egen måler i garasjen. Det skulle holde fint til 11kW og kanskje jeg kan oppgradere til 22kW etterhvert :-)
Eneste ulempen er at arbeidsforholdene ute ikke er de beste nå som Nina har herjet her i vest. Er ikke så trivelig å stå ute med grafse i hendene når trær rotvelter og garasjeveggen trøkkes inn(var bare 5 cm., brukte slegge søndag og "justerte" den tilbake på plass).
Får se når BKK kan komme og gjøre sin del, vil tro det er en del ventetid på grunn av stormen. Kanskje jeg må kjøpe eller låne en hyttelader så bilen ikke må stå på utstilling i tunet i mellomtiden.

kvolle6

Tormy, når du først går hele den veien: Sjekk om du kan få 100Ax3 istedenfor 63? Strengt tatt er det kun en litt tykkere kabel og litt dyrere sikring. Jeg ble fortalt når jeg byttet inntakskurs at 100Ax3 er det største jeg kunne få på en "vanlig" strømmåler. Jeg kan ikke troo BKK har et dårligere tilbud enn Tafjord her på Sunnmøre......100Ax3 dedikert til elbil gir deg vel mulighet til å lade med 43KW vil jeg tro.......

Tormy

Jeg fikk høre at 63A var det høyeste en kunne gå uten å ha noen større "greier" installert i tillegg til strømmåleren. Da blir det fort kostbart med høyere kapasitet. Dessverre så fikk jeg vite i går at det normalt er 1 - 6 uker ventetid på BKK for slike jobber, vet ikke om jeg vil vite hvor lang ventetiden er nå pga. ekstremværet. For å si det sånn, elektriker som skulle melde inn jobben ble bedt om å vente til fredag med registreringen, de hadde ikke tid til å registrere det en gang.
Tenkte jeg likevel skulle planlegge med henting av bil om en uke eller to og heller kjøpe/låne en hyttelader, men forhandler har ingen. De har 50 i bestilling, skulle kommet i november...

jkirkebo

Sitat fra: Tormy på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:10
Jeg fikk høre at 63A var det høyeste en kunne gå uten å ha noen større "greier" installert i tillegg til strømmåleren. Da blir det fort kostbart med høyere kapasitet.

Det er nok snakk om eksterne måletrafoer da strømmålerne med innebygd trafo meg bekjent bare går til 63A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA