Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde Solli - lillehammer

Startet av Tormy, søndag 04. januar 2015, klokken 21:58

« forrige - neste »

Tormy

Jeg har bestilt en Intens med 11kW hjemmelader. Huset er forsynt med 3-fas 63A sikringer, men likevel innser jeg at jeg kommer til å slite med å få 11kW til bilen. Utfordringen er at huset har vannbåren gulvvarme som varmes med en dobbeltmantlet varmtvannsbereder fra 1985. Berederen har 3 elementer på 4kW, noe som betyr at den maks kan trekke 12kW. Det er nærliggende å tro at lader og varmtvannstank begge vil være i drift enkelte tider av døgnet og da vil totalt strømtrekk være så stort at en risikerer at hovedsikringene ryker.

Noen som har gode ideer på hvordan jeg kommer rundt dette? Jeg er avhengig av å kunne lade raskt for å kunne benytte bilen også etter jobb da det kan bli inntil 10 mil tur/retur jobb og jeg ikke har bestilt hyttebøtta. Det er også så mange el-biler på jobb at det ikke er ladeplass til alle. Jeg ser for meg at det kan gå an å montere en justerbar lader som får signal(rele) fra sikringsskapet hjemme når varmtvannstanken er på og struper ned laderen tilsvarende. Dette må da gå an i 2014?

Håper å få avklart dette snarest da jeg har bil i bestilling og elektriker som venter på klarsignal fra meg.

PS! Vi har TN nett på jobb, men vanlige stikk på ytterveggen, er det "bøtta" som er eneste løsning eller kan man kjøpe annen kabel også.

zbk

Hvis det er TN-nett i kontakten vil vel en av de vanlige ladekablene med "kladd" fungere helt utmerket, såvidt jeg har skjønt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Tormy

Zbk. Takk! Da må jeg bare få på plass en løsning for hjemmeladingen. Kanskje Renault kan gi meg en "programmerbar" lader mot et mindre mellomlegg? Så kan jeg sette opp rele i sikringsskapet inne i huset og sende status på varmtvannsberederen til laderen. Dersom v.b. av - 11kW, dersom v.b. på - 3,6 el 7 kW.

Elektriker har foreslått å prøve med 11kW laderen og dersom hovesikringene går så kan jeg kjøpe en annen lader og stille effekten. Men, da blir jeg sittende med den opprinnelige 11kW laderen og en ny en. Bedre om jeg kan betale litt ekstra og få en justerbare en med en gang.

Noen fra Renault som kan assistere? Gjerne på PM om det er ønskelig.

qwertyasdf

Laderen som blir installert med easycharge er justerbar mellom 3.6 og 7KW. Kanskje det kan være aktuelt å montere den som 7KW på opplegget til 11KW laderen hvis det skulle vise seg å bli for heftig?

jkirkebo

Sitat fra: Tormy på tirsdag 16. desember 2014, klokken 11:59
Jeg har bestilt en Intens med 11kW hjemmelader. Huset er forsynt med 3-fas 63A sikringer, men likevel innser jeg at jeg kommer til å slite med å få 11kW til bilen. Utfordringen er at huset har vannbåren gulvvarme som varmes med en dobbeltmantlet varmtvannsbereder fra 1985. Berederen har 3 elementer på 4kW, noe som betyr at den maks kan trekke 12kW. Det er nærliggende å tro at lader og varmtvannstank begge vil være i drift enkelte tider av døgnet og da vil totalt strømtrekk være så stort at en risikerer at hovedsikringene ryker.

Noen som har gode ideer på hvordan jeg kommer rundt dette?

Vann/vann varmepumpe? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tormy

Qwertyasdf: Jeg frykter at det er løsningen, men da blir bilen mye mindre fleksibel i bruk, jeg må typisk kjøre guttungen 10-12 km en vei til trening, og så skal han hentes senere så jeg kjenner på rekkeviddeangsten allerede før bilen er mottatt :-)

Jkirkebo: Joda, det har jeg vurdert lenge, men nå går jo alle pengene i ny bil istedet :-) V/v varmepumpe krever boring og installasjon og kommer fort på omtrent en halv Zoe om ikke ting har endret seg radikalt siden jeg fikk priser for 5-6 år siden. Luft/vann går også an, men koster vel fort 40-50 000 vil jeg tro?

Ikke noen elektrikere her som har laget en (overdrevet) avansert løsning som kan dekke behovet til en teknologifiksert ingeniør? :-)

Focus

Sitat fra: Tormy på tirsdag 16. desember 2014, klokken 11:59
Jeg har bestilt en Intens med 11kW hjemmelader. Huset er forsynt med 3-fas 63A sikringer, men likevel innser jeg at jeg kommer til å slite med å få 11kW til bilen. Utfordringen er at huset har vannbåren gulvvarme som varmes med en dobbeltmantlet varmtvannsbereder fra 1985. Berederen har 3 elementer på 4kW, noe som betyr at den maks kan trekke 12kW. Det er nærliggende å tro at lader og varmtvannstank begge vil være i drift enkelte tider av døgnet og da vil totalt strømtrekk være så stort at en risikerer at hovedsikringene ryker.

Noen som har gode ideer på hvordan jeg kommer rundt dette? Jeg er avhengig av å kunne lade raskt for å kunne benytte bilen også etter jobb da det kan bli inntil 10 mil tur/retur jobb og jeg ikke har bestilt hyttebøtta. Det er også så mange el-biler på jobb at det ikke er ladeplass til alle. Jeg ser for meg at det kan gå an å montere en justerbar lader som får signal(rele) fra sikringsskapet hjemme når varmtvannstanken er på og struper ned laderen tilsvarende. Dette må da gå an i 2014?

Håper å få avklart dette snarest da jeg har bil i bestilling og elektriker som venter på klarsignal fra meg.

PS! Vi har TN nett på jobb, men vanlige stikk på ytterveggen, er det "bøtta" som er eneste løsning eller kan man kjøpe annen kabel også.

Slik jeg forstår deg trenger du 11kW bare når du skal bruke bilen etter jobb. Da kan du jo bare slå av berederen i den korte tiden det tar å lade opp bilen etter jobb. Når du setter bilen inn for kvelden kan du jo bare ha en enkel Kabel med kladd på for eksempel 3,3 kW så står bilen til lading til neste dag. Det eneste problemet med det er at du må huske å skru vv bereder av og på.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Tormy

Focus: Ikke dumt. Må i så tilfelle ha noe som tåler IT-nett siden det er det jeg har hjemme. Men, kjedelig om jeg må løpe inn i huset, slå av varmtvannet, ut igjen, koble til lading og så gå inn igjen. Vent en time eller to og så må jeg ut og trekke ut lader for så å gå inn igjen og slå på varmtvannet igjen og så evt. gå ut igjen for å kjøre :-)
Bor i Bergensområdet og rekker å bli kliss våt et par ganger på en slik dag når vi har "litt høy luftfuktighet" her i vest( ca. 50 meter å gå fra lader i garasjen og til ytterdøren) :-)

kos

Hei - umiddelbart så har du 4 elementer på varmen. Disse kan antagelig få en bryter alla 1 2 3 , slik at du kan slå 2 av elementene av. Snakk med en elektriker fra 1985 - har antagelig en løsning der.

Har litt av samme utfordring på hytta. Løste problemet med 1 2 3 bryter. vannbåren varme.

Focus

#9
Sitat fra: Tormy på tirsdag 16. desember 2014, klokken 14:44
Focus: Ikke dumt. Må i så tilfelle ha noe som tåler IT-nett siden det er det jeg har hjemme. Men, kjedelig om jeg må løpe inn i huset, slå av varmtvannet, ut igjen, koble til lading og så gå inn igjen. Vent en time eller to og så må jeg ut og trekke ut lader for så å gå inn igjen og slå på varmtvannet igjen og så evt. gå ut igjen for å kjøre :-)
Bor i Bergensområdet og rekker å bli kliss våt et par ganger på en slik dag når vi har "litt høy luftfuktighet" her i vest( ca. 50 meter å gå fra lader i garasjen og til ytterdøren) :-)

Dette burde lett kunne styres fra begge plasser med litt kobling. Snakk med elektrikkeren om det eventuelt via en fjernbetjening. Jeg tror ikke du vil merke noe på gulvvarmen om berederen  er av i noen timer hver dag. Jeg regner med at ditt behov er rimelig på det samme tidspungtet hver dag. Dersom det er det kan du jo bare sette berederen på et tidsrele slik at den slår seg av kl 16 hver dag og på kl 18. Jeg regner og med at du kan bruke den mye omtalte bøtta som lader med 10A det burde holde for å lade hele natta.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Tormy

Focus:
Jeg skal snakke med de og se hva vi kan finne på. Skulle gjerne sett at min lokale elektriker var den som installerte for Renault, er litt lettere å forklare og får ofte en mer fleksibel løsning enn hos noen  som skal rekke over 50-100 installasjoner.

Kos:
Nok et godt forslag, men som evig pessimist har jeg noen synspunkt. Jeg har tre elementer à 4kW. Disse har nå bryter for å slå av og på et og et element, så jeg kan ha på ett(4kW), to(8kW, daglig bruk hjemme) eller alle tre (12kW, typisk på julaften o.l. med huset fullt av dusjende gjester :-) ) element. Dersom jeg slår av ett eller to element vil det trolig gi en "skjevbelastning" på trefasen, noe som elektriker har advart mot. Hadde jeg funnet og kjøpt ny varmtvannstank med justerbar effekt fortsatt fordelt på trefas så kunne jeg satt effekten ned til minimum 2 eller 4 kW til daglig og heller justert opp når jeg vet at bilen ikke skal lades og det er kaldt eller skal dusjes mye. Jeg er absolutt ikke elektriker eller rørlegger så jeg har bare mange teorier på løsninger. Jeg kan muligens programmere bilen til ikke å begynne lading før jeg kommer meg inn i huset og rekker å skru ned belastningen på varmtvannet, noen som får til å stille dette fra en Windows mobiltelefon? Har ikke sett noen app til windows tlf. ennå.

kos

Hei - har snappet opp en del om dette og rådet er at du snakker med en elektriker gammel nok til 1985 tanken din.Rett å slett fordi at du trenger en som har " peiling " på hvordan disse gamle sakene kan betjenes. Det går helt sikkert fint å fikse og om dette er en gammel CTC kjele så anbefaler jeg å ringe til CTC  eller en annen produsent, og be de om et skjema. Tregheten i oppvarmet vann gjør at dette bør være lett å få orden på, uten at du hele tiden må tenke på bryteren. Har selv 11 kw Zoe i garasjen på 3x 32 amp med inntakssikringer 63. Har opplevd at 63 amp har gått. Jentene - ordnet , alt av vaskemaskiner  tørketromler, varme  på og så laget vi likegodt mat. Måtte vente med å lade...

kvolle6

 Tormy - har du vurdert å få oppgradert selve inntaket ditt? For det første er det ikke sikkert at du trenger å bytte annet enn sikringer og selve måleren, med 63amp -fase inn allerede så har du allerede et bra strøminntak. Dernest så er min erfaring at dette ikke er spesiellt dyrt å få gjort (f.eks. 100amp 3-fase inn), og ikke minst sett i sammenheng med alle andre potensielle ulemper. Hva er det Renault leverer på 11KW - 400v TN 3-fase 16amp eller 230v IT 3-fase 32amp?

Tormy

For å oppgradere inntaket til 100A må man ha trafo-måler og det er det ikke plass til i mitt sikringsskap, de er visst mye større enn vanlig måler. Vurderer å installere eget anlegg i garasjen, tror ikke det blir noe dyrere enn å trekke opp 10mm2 til garasjen. Eneste ulempe er årlig fast avgift på ca. 1700kr. Skulle jo få nok strøm til alt av lading, verktøy og hagestue da :-)

Har senodt forespørselt til kraftleverandør for å sjekke om det er kapasitet i nabolaget.

DrSpark

#14
Jeg vurderer å kjøpe Zoe og har lyst på 11 kW hjemmelader uten å måtte bekymre meg for at strømmen går. Vi har 63A inn, og selgeren hos Motorforum sa at hjemmeladeren drar ca 20A. Da blir det vel på grensen at vi kan lade samtidig med matlaging, klesvask, oppvarming, etc?

Men så oppdaget jeg at Zaptec driver og utvikler denne:

http://www.zaptec.com/home/zapcharger/

"With the Zap Charger system you can boost your charging time considerably while maintaining stable power for your home. The system will automatically adapt its charging speed according to the current power use in the House. We call this 'Adaptive Charging'. It ensures you will never have a blackout due to exceeded power usage, and you can always charge your car as fast as possible."

Det ser jo perfekt ut. Trafo, 11 kW, automatisk nedjustering av effekten ved høy belastning, og tar nesten ikke plass i det hele tatt. Er det noen som vet når dette mirakelproduktet kommer på markedet?

Her er en liten film om ZapCharger:



Ser jo bra ut... :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA