Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradere lys i bagasjerommene

Startet av acedynamite, søndag 04. januar 2015, klokken 19:16

« forrige - neste »

acedynamite

Jeg bruker ladekabelen som kom med leafen. Jeg har en skjøteledning frå uttaket, og har koblet ladekabelen på. Det jeg lurer på er om det blir trukket strøm, så lenge kabelen ikke er koblet til bilen? Eller generelt, så lenge den skjøteledning står i et stikk, "lekker" det da strøm?
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

Electrix

Kort svar: Nei.

Teknisk svar: mikroskopisk, noe strøm til kontrollkretsene, og noe kondensatorvirkning i kabelen (inkludert skjøtekabelen din), men dette er neglisjerbart.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Som forrige poster skrev: Ja det går noe strøm, men det er ikke merkbart på strømregningen.

Men du må så langt det er mulig unngå å lade via skjøteledning. En sjelden gang det er krise og du hvis du har en ordentlig utendørs skjøteledning kan det gå, men ikke som permanent løsning. Da bør du kontakte elektrikker for å få lagt opp et fast opplegg til lading av bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA