Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Solli - lillehammer

Startet av GeirHM, søndag 04. januar 2015, klokken 19:06

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: VigdisA på onsdag 17. desember 2014, klokken 01:04
For å se på tesla-saken som nevnt over:
* det opplyses det ikke egentlig at det er en s60 de har brukt, som beviselig lader tregere på SC enn en 85 som de fleste har.
* topplading  til 100% tar veldig lang tid, der lading til 80-90% er vesentlig kortere. Han hadde sannsynligvis ganske greit med strøm på batteriet ved innkjøring til neste superlader etter en 100% lading på laderen før - har selv stått "for lenge" på Dombås en gang, og ladet da bare en symbolsk "skvett" på Lillehammer før kjøring hjem.( kunne egentlig droppet å lade der)
* bildet viser at det er 25C i bilen - litt over de flestes komfort-temperatur i en bil..

De to siste punktene kan nok tilegnes "elbil nybegynner" - om man legger godviljen til. Men å ikke oppgi hvordan utstyrt bilen som testes er finner jeg egentlig påfallende....  Burde ha vært ett poeng i testen at det nettopp var varianten med kortest rekkevidde som ble testet på langtur.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ofn

#31
Etter min mening er dette soleklart norgesversjonen av "Broder"-saken mellom Tesla og New York Times. Det er spesielt et par ting jeg reagerer på.

Dommen i artikkelen er knusende og et regelrett henrettelse av TMS som alt annet enn snylterbil i kollektivfeltet ut og inn av Oslo. Her er det ingen nyanser, det er helt svart/hvitt.

Hele poenget med artikkelen er en test av om TMS pluss Superchagerne sammen fungerer for langkjøring. Han har da valgt en av norges lengste ruter, Tromsø -Oslo.
Det står ingenting hverken i innledningen eller i oppsummeringen at han har kjørt bil med det minste 60 kWh batteriet. Dette er så godt gjemt inne i selve artikkelen at selv vi som har hatt bilen i over ett år er i tvil etter å ha lest artikkelen om hvilken modell han har kjørt (ved å sjekke reg.nummer mot kjøretøyregisteret ser man at det er en 60 kWh modell). 99.9% av vanlige lesere av artikkelen som ikke eier TMS vil tro dette er nøyaktig samme bilen som de ser på veiene, selv om over 95% av solgte TMS i Norge er med største 85 kWh batteriet.

Kjører man TMS mellom ladestasjonene slik som alle som er blitt litt kjent med bilen gjør, så starter man dagen med fullt batteri, og lader deretter så mye på ladestasjonene at man kommer til neste stasjon, pluss en passelig buffer. På Supercharger-siden til Tesla er dette beskrevet i detalj, over 80% SOC daler ladehastigheten dramatisk. Plasseringen av SCéne er derfor slik at man med 85 kWh batteriet skal slippe å måtte lade til over 80% SOC.

Artikkelforfatteren har valgt bil med 60 kWh batteri, og lader i tillegg helt motsatt at det som gir kortest ladetid, nemlig mye lading over 80% SOC og i tillegg fulladinger som er tidkrevende. Praktiske tester har dessuten vist at biler med minste batteri typisk vil bruke bortimot dobbelt så lang tid på lading som biler med største batteri for å komme seg mellom SCene. Dette er overhodet ikke nevnt eller diskutert.

Det står ingenting hverken i begynnelsen eller i konklusjonen til slutt at han har nyttet minste batteri. "Alle" (som ikke eier bil selv) vil tro det er det største. At bilen blir levert med 85 kWh batteri, som nesten alle kjøper, er ikke nevnt eksplisitt. Heller ikke når han summerer opp til slutt diskuterer han om resultatet kunne blitt forskjellig dersom testbilen hadde største batteri. Det står heller ingenting om hvordan man lader for å komme seg hurtigst mulig mellom Superchargerne, selv om Tesla via sin hjemmeside forklarer dette i detalj både i tekst og med figurer.

Her er det helt tydelig at journalisten har hatt en agenda, ingenting som er gjort virker tilfeldig, og han kan triumferende kjøre inn i Oslo med konklusjonen han har vært ute etter.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Ferry

Sitat fra: hgs på tirsdag 16. desember 2014, klokken 23:30
Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 23:03
Hei Aviser ble sett på som den 5 statsmakt. Om avisenes rolle og journalistenes kvalitet er redusert på noe så enkelt som en bil. Er da den 5 statsmakt blitt en trussel, eller er den på vei til å forsvinne ? (Om noen lurer, så har jeg ikke greie på dette)

Iallfall den 4.statsmakt :-)

Dem femte statsmakt kødder du ikke med!



http://no.wikipedia.org/wiki/Den_femte_statsmakt

cra

Kan det være så enkelt som at han hadde timelønn?  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:47
Dersom du mener at man bør forvente at journalister skal ta hensyn til hvor de får reklamekronene i fra når de skriver på redaksjonelt stoff, så har du svart ett klart "JA" på spørsmålet i tittelen.
Selvsagt bør ikke reklamekronene gi utslag.
Men fakta er de gjør det ofte likevel.
På samme måten som media i X land er mer positive til biler fra X land enn biler fra andre land.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:13
Hav av barnesykdommer hvor har du det fra. Det vil alltid være feil på biler, men det er et hav i mellom de feil som er og det du påstår..
Mener det er et hav mellom barnesykdommene til Tesla S og de du eksempelvis ikke finner i  denne nye bilmodellen fra Toyota:
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/
http://www.auto-motor-und-sport.de/dauertest/toyota-auris-hybrid-der-null-fehler-dauerlaeufer-7322778.html
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kos

Bare så synd at Toyota ikke produserer elbiler og ser ikke vitsen i det. For øvrig er Toyota verdensmester  i å rette feil på Servicer, slik at de skal se feilfrie ut. Det er ikke alt på Toyotaen som er så bra. Men bra biler er det.

Olemann


Er det noen som har vurdert å sende en epost til journalisten/Aftenposten slik at de kan forklare dette?
Det virker pussig at en test som handler om Tesla's praktiske muligheter som langturbil gjøres med en bil som svært få har valgt, og antagelig ingen som bedriver Tromsø-Oslo kjøring.

Eller; om han leser dette kunne han kanskje klargjøre om det er inkompetanse, konspirasjon, uflaks eller annet som forklarer dette?

Men; en skal ikke tillegge journalister for store kunnskaper om alt de skriver om, minnes i farten en artikkel der en journalist skrev om 3 unge gutter som stormet inn på en bensinstasjon for å rane den, alle  var de utstyrt med maskingevær....jaja....sendte en epost til journalisten som var tøff nok til å innrømme at hun ikke visste forskjellen på maskinpistol, automatgevær og maskingevær....

VigdisA

#38
Diskuterte nylig Tesla med noen litt godt voksne som måtte innrømme at de bare hadde lest overskriften i denne artikkelen, men hadde fått med seg at turen ikke hadde vært så hyggelig. Kunne da heldigvis gi dem utfyllende informasjon om hvorfor mye var blitt feil her, men de var likevel ganske skeptiske.. Lurte på hva jeg ville gjøre om vi ble forsinket over fjellet eller ble stående der.. Vi har vel egentlig flere muligheter enn færre?
Har hatt fossilbil rekkeviddeangst over fjellet en gang, og det er ikke særlig gøy. Vi elbilister kan lettere finne oss en shuko om det trenges
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

KjellG

Kanskje er journalistens valg en smule mer edruelig? Neste år forventes salg av 4000 Leaf, 3000 e-up, 8000 egolf mot 4000 av luksusbilen Tesla. Ikke alle har råd til "Fejaji" som uten subsidier vil koste kanskje 1,5 mill!

En annen artikkel antydet at en Leaf ville trenge toppladet startbatteri og 3 timer lading underveis Sarpsborg/Lillehammer. På en tur Tromsø/Oslo vil den trenge ca 29 timer lading - det er status for batteribil som menigmann tar seg råd til. Mao, en bybil til kollektivfeltet i Bærum som egner seg bare sånn passelig til hyttetur og bilferie.

GeirHM

Sitat fra: KjellG på torsdag 18. desember 2014, klokken 11:04
Kanskje er journalistens valg en smule mer edruelig? Neste år forventes salg av 4000 Leaf, 3000 e-up, 8000 egolf mot 4000 av luksusbilen Tesla. Ikke alle har råd til "Fejaji" som uten subsidier vil koste kanskje 1,5 mill!

Det er vel ingen som ønsker en ukritisk presse?

Det er viktig at elbilteknologi utsettes for et kritisk blikk. Det som var min agenda med å starte denne tråden var å påpeke at god journalistikk også på dette feltet krever at den enkelte journalist følger de samme spilleregler ovenfor elbiler som de følger i andre saker. Hverken mer eller mindre. Og det er det altså vanskelig å se at har vært gjort her.

I denne saken burde journalisten i det minste ha gjort rede for valg av størrelse på batteri bilen var utrustet med. I tillegg kan det virke som om han har brukt ladestasjonene på en måte som forlenget hans opphold der unødvendig. Dette er forhold som med nødvendighet påvirket konklusjonen han trekker.

Hadde han opplyst om dette hadde han hatt en bedre sak. Fordi vi da hadde fått saklig informasjon om hvordan størrelse på batteri og fremgangsmåte under ladning påvirker den tiden det tar å gjennomføre lengre distanser med denne type transport.

Saken ville da også kunne belyse hvordan de alternativer den tradisjonelle bilindustrien tilbyr oss bokstavelig talt kommer til kort når de brukes til å kjøre lengre distanser.

Slik artikkelen ble utformet er den et tarvelig angrep på den eneste produsenten som forsøker å levere biler som gir oss et reelt miljøvennlig transportmiddel som kan brukes til det vi alle vil ha, nemlig biler som kan kjøre langt.

Og det har du helt rett i KjellG, det kommer til prisen av en ferrari. Fordi denne teknologien forblir svært dyr inntil produksjonen når et stort volum. Dit er vi på vei. Takket være Tesla. Og her KjellG, kan du også rette en bitteliten takk til norske myndigheter. For at de har gjort denne Ferrarien tilgjengelig  slik at norske middelklassehusholdninger har kunnet kjøpe dem. Og på den måten har norsk middelklasse kunnet bidra til at Tesla kan fortsette ferden. En ferd hvor de til slutt kan levere miljøvennlig teknologi til priser som kan konkurrere med de etablerte produsentenes fossilteknologi.


tomrh

Sitat fra: ofn på onsdag 17. desember 2014, klokken 09:19
Etter min mening er dette soleklart norgesversjonen av "Broder"-saken mellom Tesla og New York Times.
Akkurat som i USA burde noen kjøre samme ruta. Med 85 kWh batteri som man selvfølgelig ikke behøver å påpeke. Og med edruelige innstillinger på klima etc. Bare for å vise hvor feil han tar og hvilken udugelig sjåfør han er.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på torsdag 18. desember 2014, klokken 19:58
Akkurat som i USA burde noen kjøre samme ruta. Med 85 kWh batteri som man selvfølgelig ikke behøver å påpeke. Og med edruelige innstillinger på klima etc. Bare for å vise hvor feil han tar og hvilken udugelig sjåfør han er.

Da gjerne en erfaren motorjournalist som tar turen både opp og ned, den ene veien med 85 kWh og den andre i en 60 kWh. Da kan man vise hvor kjapt det kan gå om man gjør det rett, og hvor mye raskere man kunne gjort det selv med valg av den billigste utgaven, dersom den var brukt rett. Og denne gangen så klart markere tydelig hvilken bil som ble brukt og hvorfor.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman

Brukeren Car-El har vel testet tilsvarende med sin 85kwh tur/retur Tromsø-Trondheim. Avreise søndag morgen, service i bartebyen mandag og hjemme tirsdag kveld. 2300km hvis jeg ikke husker feil. Slik kan - og bør - det gjøres.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på lørdag 20. desember 2014, klokken 10:49
Brukeren Car-El har vel testet tilsvarende med sin 85kwh tur/retur Tromsø-Trondheim. Avreise søndag morgen, service i bartebyen mandag og hjemme tirsdag kveld. 2300km hvis jeg ikke husker feil. Slik kan - og bør - det gjøres.

Men det var vel før de siste superladerne var på plass om jeg ikke husker feil?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA