Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dobbellader- ja eller nei

Startet av NegativeElectrode, søndag 04. januar 2015, klokken 18:31

« forrige - neste »

NegativeElectrode

De fleste her inne har nok fått med seg disse tingene, men det er ihvertfall en grei artikkel om lading av elbiler. Er det noen feil i artikkelen så kan de som har greie på det gjerne sende journalisten et tips
http://www.rb.no/bil/article7729206.ece
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rav4_EV

Fra artikkelen:
SitatHva betyr kontakten for ladetiden?
Etter mange telefoner fra E-golf eiere på mine ladeplasser synes en slik oversikt å være ubrukelig.
På VW biler får du ikke ladet fortere enn 3,7 kW selv om du har en kontakt designet for 43kW

Bortsett fra lampettkontakten Schuko har alle kontakter mulighet for overføring av store energimengder.

Det nye og gamle elbileiere bør få opplyst er hvor mye effekt deres bil kan ta imot. Litt for mange selgere underslår informasjon om dette.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Espen Hugaas Andersen

Jeg sendte en epost og foreslå at han tok med et råd til:

6. Når man lader fra stikkontakt; alltid plugg ut bilen før man plugger ut kabelen fra veggen. Om man plugger ut stikkontakten mens bilen lader vil man få lysbue mellom kontaktflatene og slitasje over tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bno

#3
Sjekk denne linken hvor overskriften ingen steds hører hjemme som følger: "Advarer mot brannfare ved å lade elbil hjemme"

www.bisbuzz.no/2014/12/19/1536/Tesla/advarer-mot-brannfare-ved--lade-elbil-hjemme?_ga=1.91162522.1240842803.1413727074

Denne journalisten har igjen vært frempå med å bruke en overskrift som jeg vil betegne på samme måte som Peter Warren gjorde i sin blogg for noe tid tilbake som følger:
"Det er usedvanlig dårlig og slurvete journalistikk når dn.no og E24 bruker overskrifter som «Spekulanter tjener milliarder» om den greske konkursen."
Kilde: www.peterwarren.no/2012/03/10/

Dette er helt bak mål å bruke fetetyper som her er gjort. Videre i artikkelen sammenlignes lading av elbil som å drifte en egen leilighet i huset. Hva da med hus som har nettopp (to boenheter) det. Det er da en del av dem. Er disse leilighetene da en potensiell brannfelle. Dette sier vel heller noe som går på den generell byggeskikk der produsenter passer på bunnlinja si. Bygger de underdimensjonert i utg. punktet? Like vel blir det feil å bruke slik overskrift linket mot elbil. Her et Tesla spesielt fokusert.

De generiske rådene som her gis koblet mot lading av elbil er greie, men
å bruke en overskrift med advarsel typer som her er gjort henger ikke på greip.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Ferry

Hvor mye tåler egentlig en 16 A kurs? Eller for å snu på flisa, hvor stor kurs trengs for å bruke utstyr som trekker 16 A? Og hvor lenge kan det trekkes 16 A? Fra artikkelen: "Når du lader elbilen utgjør det en stor belastning på det elektriske anlegget, og ofte over flere timer." Finnes det noen konkret info om strømtrekk sammenholdt mot tid? Kurver, faktorer eller tall?

Griffel

Sitat fra: Ferry på søndag 21. desember 2014, klokken 13:50
Hvor mye tåler egentlig en 16 A kurs?
16A når alt er riktig.
Så med en type 2 ladestasjon på en 16A kurs kan en lade 16A.
En Shuko-stikkontakt dedikert for lading har en etter nye regler ikke lov til å sikre mer enn 10A, og det anbefaløes å ikke belaste denne 10A kursen med mer enn 8A. Anbefalingen gjeller også for 16A kurser med Schuko.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Så det er altså Schuco som er det svake leddet her, og ikke ledninger, sikringer etc?  Om jeg forstår deg riktig så er det en ny generell anbefaling om å ikke trekke mer enn 8 A fra en hvilken som helst Schuko-kontakt? 8 A gir ca. 1900 W. Det vil jo eksludere alt utstyr over 1900 W med Schuko-støpsel.
Hvor går grensa for når en Schuko-kontakt er dedikert elbillading? Finnes det en definisjon? Den opplagte løsningen er jo å sette opp en kontakt for å bruke til noe annet, f.eks mobilladeren til vanlig. Og bare plugge i elbilen "i ny og ne".

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på søndag 21. desember 2014, klokken 16:34
Så det er altså Schuco som er det svake leddet her, og ikke ledninger, sikringer etc?  Om jeg forstår deg riktig så er det en ny generell anbefaling om å ikke trekke mer enn 8 A fra en hvilken som helst Schuko-kontakt? 8 A gir ca. 1900 W. Det vil jo eksludere alt utstyr over 1900 W med Schuko-støpsel.
Hvor går grensa for når en Schuko-kontakt er dedikert elbillading? Finnes det en definisjon? Den opplagte løsningen er jo å sette opp en kontakt for å bruke til noe annet, f.eks mobilladeren til vanlig. Og bare plugge i elbilen "i ny og ne".

Det stemmer, det er schukoen som er det svake leddet. Setter du på en 16A CEE kontakt kan du trekke 16A så lenge du orker uten problemer.

Definisjon? Vel, om du kjøper elbil og deretter monterer en ny kontakt der bilen parkeres tror jeg det blir vanskelig å sno seg unna. Det samme gjelder kontakter/stolper på offentlige parkeringsplasser, jobb, kjøpesenter osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Schuko har vist seg å vere for svake. Ekstra faktor pga. "kladden" som ofte veg 1-2 kg ikkje blir avlasta, den vil dra schuko kontakten nedover, som igjen vil skape dårlig kontakt - og varmgang kan skje.

Forskjellen mellom mykje anna ustyr som er utstyrt med schuko, t.d. vaskemaskin, tørketrommel, støvsuger, el verktøy osv. er tida straumtrekket foregår. Det meste utstyr har forholdsvis kort tid med høgt forbruk. Elbil kan ha høgt forbruk over lengre periode - og er normalt ikkje under oppsyn.

Tidlegare var det ofte schuko kontakt på VV beredere, men dette er det slutt på. Her er eit eksempel på kva som kan skje:
http://www.byggebolig.no/el-installasjon-teknisk-installasjon/varmgang-i-stikkontakt-til-varmtvannsbereder

For elbil er løysinga type 2 kontakt. Alternativ er å ikkje belaste schuko med maks. Cee / industri kontakt er eit anna alternativ, men det krev ofte overgang om ladekabelen skal bli brukt på andre ladepunkt som har schuko.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ferry

Men sno seg unna hva? Hvilket argument er det jeg vil bli møtt med? Hvilket lovverk, paragraf e.l. vil det vises til? Hva om jeg i tillegg kjøper en høytrykksvasker og sier at jeg primært skal bruke den i kontakten som sitter ved bilen? Samt vedkløyver, kompressor, gressklipper , snøfreser osv. Så jeg spør igjen: Hvor går grensa for "dedikert elbil"? Og hvem skal vurdere hva jeg har tenkt å bruke kontakta til? Elektrikeren? I så fall byttelåner jeg bil med naboen den dagen, og sier kontakta er til motorvarmer.

jkirkebo

Sitat fra: TB på søndag 21. desember 2014, klokken 18:59
Tidlegare var det ofte schuko kontakt på VV beredere, men dette er det slutt på. Her er eit eksempel på kva som kan skje:
http://www.byggebolig.no/el-installasjon-teknisk-installasjon/varmgang-i-stikkontakt-til-varmtvannsbereder

Jepp, ikke noe hyggelig det der. Har akkurat helrenovert kjøkkenet og her ble det CEE kontakter (1-fase 16A med 4mm2 kabel) på begge ovnene samt CEE 3-fase 32A stikk på induksjonstoppen (sikret med 20A, 6mm2 kabel). Koster så lite ekstra å ta i litt. Har også en 16A kurs med schuko-kontakter, men den går til oppvaskmaskin og mikroovn der ingenting trekker mer enn 10A alene. 4mm2 på denne også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho

Sitat fra: Ferry på søndag 21. desember 2014, klokken 19:03
Men sno seg unna hva? Hvilket argument er det jeg vil bli møtt med? Hvilket lovverk, paragraf e.l. vil det vises til? Hva om jeg i tillegg kjøper en høytrykksvasker og sier at jeg primært skal bruke den i kontakten som sitter ved bilen? Samt vedkløyver, kompressor, gressklipper , snøfreser osv. Så jeg spør igjen: Hvor går grensa for "dedikert elbil"? Og hvem skal vurdere hva jeg har tenkt å bruke kontakta til? Elektrikeren? I så fall byttelåner jeg bil med naboen den dagen, og sier kontakta er til motorvarmer.
Personlig driter jeg i regelverket, men jeg har sett med egne øyne hva en litt dårlig kobling på en 16 A-kurs som belastes tungt over flere timer kan føre til.
Hvorfor i alle dager vil du insistere på å bruke en stikkontakt som alle vet at ikke er beregnet på sånn bruk når en cee ("blå industrikontakt") koster noen hundrelapper, og er mange ganger tryggere?

Elsikkerhet er ikke tøys.

Ferry

Det er ikke noe poeng for meg å absolutt bruke Schuko til elbilen, men jeg ønsker å forstå hva som EGENTLIG er problemet. Jeg nøyer meg ikke med at "alle" sier at det er et problem. Hvorfor er flere timer belasting et større problem enn f.eks en time? Er det så mye termisk masse i et Schuko-stikk at det tar flere timer å varme det opp? @jkirkebo, hvorfor 4 mm2 til et Schuko-stikk? Hvis det er stikket som er det svake ledd så hjelper det vel ikke med større tverrsnitt på kabelen? Jeg ønsker å vite akkurat hva det er som feiler  når Schuko smelter. Jeg innser at det er et problem, men det må kunne gå an å si konkret hva som feiler. Er det pinnene på støpslet som brenner av? De er 4,8 mm i diameter, altså ca. 18 mm2. Er det tilkoblingen til pinnene? I så fall, hva skiller den fra tilkoblingen på CEE? Er det noe annet? Burde hele Schuko forkastes? Ville det blitt godkjent i dag?

Griffel

Sitat fra: Ferry på søndag 21. desember 2014, klokken 21:19
Hvorfor er flere timer belasting et større problem enn f.eks en time? Er det så mye termisk masse i et Schuko-stikk at det tar flere timer å varme det opp?
Nei, men korttidsbruk f.eks en høytrykkspyler eller verktøy har en mer tilsyn, og vil lettere merke feil enn med en lader som en plugger inn om kvelden og forlater.
Sitat fra: Ferry på søndag 21. desember 2014, klokken 21:19
hvorfor 4 mm2 til et Schuko-stikk? Hvis det er stikket som er det svake ledd så hjelper det vel ikke med større tverrsnitt på kabelen?
Nye forskriftskrav til ledningstversnitt, en kabel sikret med 16A skal varig tåle en del mer enn dette.
Sitat fra: Ferry på søndag 21. desember 2014, klokken 21:19
Jeg ønsker å vite akkurat hva det er som feiler  når Schuko smelter. Jeg innser at det er et problem, men det må kunne gå an å si konkret hva som feiler. Er det pinnene på støpslet som brenner av? De er 4,8 mm i diameter, altså ca. 18 mm2. Er det tilkoblingen til pinnene?
Dårlig kontakt mellom pinner i støpsel og kontaktflaten i stikkontakten. Mer enn god nok når kontakten er ny og uten skade.
Slitasje, oksidering, brannsår etter gnister ved til og frakobling, slappe fjærer etc.
Sitat fra: Ferry på søndag 21. desember 2014, klokken 21:19
I så fall, hva skiller den fra tilkoblingen på CEE?
Større kontaktflate, mer robust.
Sitat fra: Ferry på søndag 21. desember 2014, klokken 21:19
Burde hele Schuko forkastes? Ville det blitt godkjent i dag?
Tja. Spesifikasjonen av Schuko er trolig ikke god nok, slik at det finnes gode og mindre gode produkter på markedet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olatho

Schuko er jo flott til lampetter og TVer. Totalt overkill med noe heftigere bak sofaen og til en runde med støvsuger et par ganger i måneden.

Men ikke dimensjonert for 10 timer full pupp daglig. Derfor har man laget andre standarder for den typen bruk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA