Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avgiftsfri diesel på dieselvarmer

Startet av Jejl, mandag 15. desember 2014, klokken 20:57

« forrige - neste »

Jejl

Noen som vet (100% sikkert) om dieselvarmer på elbil lovlig kan fylles med avgiftsfri diesel? Og kan avgiftsfri diesel brukes på dieselvarmer på fossilbiler, når den ikke brukes til fremdrift?

elektrolux

Så lenge dieselen ikke brukes til framdrift er det greit.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OlavEmil

Ja, det kan du. Så lenge det er separat tank til dieselvarmaren, såklart (på fossilbilen).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Jejl

Grok 3:

Har man lov til å fylle avgiftsfri diesel på en elbil med dieselvarmer?

Spørsmålet ditt handler om hvorvidt det er lovlig å fylle avgiftsfri diesel (også kalt anleggsdiesel eller farget diesel) på en elbil som har en dieselvarmer. Dette er et interessant spørsmål som krever at vi ser på både tekniske og juridiske aspekter i Norge, hvor avgiftsfri diesel er regulert.
Hva er avgiftsfri diesel?
Avgiftsfri diesel er diesel som ikke er belastet med veibruksavgift, noe som gjør den billigere enn vanlig autodiesel. Den er merket med grønn farge og sporstoffer for å skille den fra ordinær diesel, og den er kun tillatt brukt i spesifikke kjøretøy og maskiner som ikke er ment for vegtrafikk, som traktorer, anleggsmaskiner, båter og stasjonære motorer. Kjøretøy registrert for bruk på offentlig vei, som personbiler, har ikke lov til å bruke avgiftsfri diesel i drivstoffsystemet sitt, uansett formål, med mindre det er spesifikt unntatt i regelverket.
Elbil med dieselvarmer
En elbil med dieselvarmer, som for eksempel en Tesla Model S eller Model X med en auxiliair dieselvarmer (ofte ettermontert eller brukt i visse eldre modeller), bruker diesel utelukkende til oppvarming, ikke til fremdrift. Drivstofftanken til dieselvarmeren er separat fra fremdriftssystemet, og dieselen forbrennes i varmeren for å generere varme til kupeen eller batteriet. Teknisk sett er dette en "stasjonær motor" inne i bilen, siden den ikke driver bilen fremover, men kun fungerer som et varmesystem.
Juridisk vurdering
I Norge reguleres bruken av avgiftsfri diesel av Skatteetaten og er basert på Forskrift om særavgifter. Hovedregelen er at avgiftsfri diesel kun kan brukes til formål som er fritatt fra veibruksavgift. Ifølge regelverket er stasjonære motorer og motorredskaper eksplisitt nevnt som tillatte bruksområder for avgiftsfri diesel. En dieselvarmer i en elbil kan argumenteres for å falle inn under kategorien "stasjonær motor", siden den ikke brukes til fremdrift av kjøretøyet, men kun til oppvarming.
Imidlertid er det en viktig nyanse: Kjøretøyet som helhet er registrert som en personbil for vegtrafikk. Hvis dieselvarmeren får drivstoff fra samme tank som en eventuell forbrenningsmotor (som i en hybridbil), ville bruk av avgiftsfri diesel vært ulovlig, fordi tanken er en del av et vegregistrert kjøretøy. Men i en ren elbil med separat tank for dieselvarmeren, er situasjonen annerledes. Her er dieselen fysisk adskilt fra fremdriftssystemet, og formålet er ikke knyttet til veibruk, men til oppvarming.
Praksis og tolkning
Det finnes ingen direkte lovtekst eller rettspraksis som spesifikt omtaler bruk av avgiftsfri diesel i dieselvarmere på elbiler, noe som gjør dette til et grått område. Skatteetaten krever at bruken av avgiftsfri diesel skal kunne dokumenteres til et godkjent formål. Hvis du kan vise at dieselen utelukkende brukes i en separat tank til en dieselvarmer, og ikke til fremdrift, er det en sterk sak for at dette er lovlig. I praksis aksepteres avgiftsfri diesel ofte til dieselvarmere i andre sammenhenger, som i bobiler eller anleggskjøretøy, så lenge varmeren er separat fra fremdriftssystemet.
Likevel, hvis du fyller avgiftsfri diesel på en bensinstasjon og det observeres at du fyller på et vegregistrert kjøretøy, kan det oppstå mistanke om misbruk – selv om intensjonen er lovlig. Blir du kontrollert av Statens vegvesen eller Tolletaten, må du kunne bevise at dieselen kun brukes til varmeren (for eksempel ved å vise til en separat tank og teknisk dokumentasjon). Uten slik dokumentasjon risikerer du en bot på 20 000 kroner for personbiler, selv ved en feiltolkning fra myndighetenes side.
Konklusjon
Ja, du har teknisk og juridisk sett lov til å fylle avgiftsfri diesel på en elbil med dieselvarmer, så lenge dieselvarmeren har en separat tank og dieselen kun brukes til oppvarming, ikke fremdrift. Dette faller innenfor unntaket for stasjonære motorer i regelverket. For å være på den sikre siden bør du:
Sørge for at varmeren har en dedikert tank som ikke er koblet til noe fremdriftssystem.
Ha dokumentasjon på varmerens bruk og installasjon tilgjengelig i bilen.
Være forberedt på å forklare situasjonen ved en eventuell kontroll.
Hvis du er usikker, kan du kontakte Skatteetaten direkte for en skriftlig bekreftelse på din spesifikke situasjon – det vil gi deg full trygghet. I praksis er det lite sannsynlig at dette blir et problem så lenge bruken er reell og dokumenterbar, men det grå området i regelverket gjør at forsiktighet anbefales.

Gadgetman

Og om diselvarmeren gir bilen utvidet rekkevidde?     
På de kaldeste dagene vil en diselvarmer kunne gi min bil opptil 20Km lengre rekkevidde enn om eg må bruke varmeapparatet. (Ikkje ferdig montert og testa enda. blir visst et evighetsprosjekt)   

Om man ønsker å unngå mistanke når man er innom pumpa, anskaff ei svart reservekanne i plast.
Ei 10L kanne koster 75Kr hos Biltema. Så billig at man like godt kan kjøpe 2, og få bedre utnyttelse av de dagene prisen er lavest.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

RJK

Klart du kan få lengre faktisk rekkevidde om bilen er oppvarmet, og derved batteriet og, fremfor å starte med en iskald bil.

Men her er nok begrensningen at drivstoffet og motoren ikke må kunne benytte dieselen til direkte fremdrift, som det ville vært ved en hybrid.

Var jo derfor Opel Ampera/Chevrolet Volt (må ikke forveksles med Ampera-E/Bolt) ikke ble gitt elbil-klassifisering,nettopp fordi rent praktisk kunne motoren gi drift til bilen om batteriet var tomt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gadgetman

Sitat fra: RJK på fredag 28. februar 2025, klokken 11:43Klart du kan få lengre faktisk rekkevidde om bilen er oppvarmet, og derved batteriet og, fremfor å starte med en iskald bil.

Det har ingenting med oppvarming av batteriet å gjøre.   
Bruker eg varmeapparatet på høyt nok stille til å holde meg i live i skikkelige minusgrader så bruker det så mye strøm at eg mister  15 - 20% rekkevidde.   
Når eg får gjort ferdig installasjonen og kan bruke disel til oppvarming av kupeen så frigjør dette de 15 - 20% som da kan brukes til å kjøre lengre. 

Og det er viktigste årsak til at eg monterer den; lengre rekkevidde om vinteren. 

RJK

Sitat fra: Gadgetman på fredag 28. februar 2025, klokken 12:19
Sitat fra: RJK på fredag 28. februar 2025, klokken 11:43Klart du kan få lengre faktisk rekkevidde om bilen er oppvarmet, og derved batteriet og, fremfor å starte med en iskald bil.
Det har ingenting med oppvarming av batteriet å gjøre. 
Bruker eg varmeapparatet på høyt nok stille til å holde meg i live i skikkelige minusgrader så bruker det så mye strøm at eg mister  15 - 20% rekkevidde. 
Når eg får gjort ferdig installasjonen og kan bruke disel til oppvarming av kupeen så frigjør dette de 15 - 20% som da kan brukes til å kjøre lengre. 
Og det er viktigste årsak til at eg monterer den; lengre rekkevidde om vinteren.
Poenget er at du ikke får lengre rekkevidde ved at du tilfører mer energi til motoren/batteriet eller "bypasser" batteriet.

Det du ønsker å oppnå, er at du slipper å bruke energi fra batteriet til oppvarming av kupéen, men heller bruker energi fra dieselvarmer til oppvarming.

Men når det gjelder om du kan bruke avgiftsfritt, så er det altså viktig at dieselvarmeren ikke kan tilføre energi til bil/batteri for faktisk fremdrift. Og det var poenget mitt!

Du hadde i realiteten oppnådd det samme med å bruke en elektrisk varmovn, varmetepper eller tilsvarende, i kombinasjon med en batteribank som f.eks. en EcoFlow eller en Goal Zero. Altså du har med deg mer energi enn du kan ha i bilens batteri.

Med disse vil du dog slippe å slippe ut COx og NOx, som du gjør med dieselvarmer, samt at mengden energi du får med deg er langt mindre, enn ved å ha diesel i en tank eller kanne og bruker dieselvarmer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Prisforskjellen mellom farget og vanlig diesel ser ut til å være i underkant av 4 kr. Og man kan umulig bruke særlig mange liter på en dieselvarmer i løpet av året. Så hvor mye sparer man egentlig på det?

Er det verdt en potensiell krangel med noen som ser man fyller dette, og hevder man fyller feil? Evt verdt en krangel med skatteetaten for å slippe å betale 20.000kr i gebyr for feilfylling?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jejl

Har har hørt at motoren som brenner dieselen ikke liker blandingen av biodrivstoff som er i dieselen med avgifter.
De 50 kronene jeg sparer på den avgiftsfrie blir fort til tusenlapper, dersom varmeren må fikses.

automat

Det jo vanlig med tilleggsvarmer på fossilbiler, der dieselen hentes fra den vanlige drivstofftanken. Hvis slike tilleggsvarmere har problemer med biodiesel, så burde det vel være et kjent og allment problem?

Er det et alternativ å kjøre varmeren på parafin? Tåler de det?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jejl

Tror problemet med biodrivstoff er at holdbarheten bare er ca 6 måneder. De 13 literne jeg har på tanken på elbilen blir ofte eldre enn det. Lite i bruk fra mars til oktober.

Gadgetman

Diselvarmeren eg har fått tak i bruker visstnok ca 1,5dL/time. Siden eg ikkje har planer om særlig lange turer om vintern så monterer eg inn en 1,5L tank...   

Det finnes YT videoer fra folk som kjører dem på 50% matolje/50% parafin. Det er visstnok en stor fordel å starte dem med ren disel, men etterpå går det greit med blandingsdrivstoff. Parafin alene bør også gå greit, men det kan hende at de må justeres med andre dyser eller noe.   

Det er mange forskjellige diselvarmere på markedet.   
Vevor sine er basert på et utgått patent fra Webasto og er en forholdsvis enkel konstruksjon. 
Moderne Webastoer har en helt annen og mer kompakt konstruksjon.   

Eg kommer til å bruke en 5L kanne til å lagre disel i, og for sikkerhets skyld kommer eg til å merke den 'Generator' med stor og lett leselig skrift.
Nei, eg har ikkje noen generator som går på disel, men det trenger ingen å vite. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jejl på lørdag 01. mars 2025, klokken 16:40Tror problemet med biodrivstoff er at holdbarheten bare er ca 6 måneder. De 13 literne jeg har på tanken på elbilen blir ofte eldre enn det. Lite i bruk fra mars til oktober.

Vet ikke om dieselbrennere har samme problem, men gamle påhengsmotorer til båt HATER bioetanol siden pakninger osv løses opp.

Tesla Model Y                         2021-

Jejl

Grok 3:

Hvilke ulemper har det å bruke biodiesel på en dieselvarmer?

Å bruke biodiesel i en dieselvarmer kan ha både fordeler og ulemper, men siden du spesifikt spør om ulempene, vil jeg fokusere på dem. Her er noen potensielle utfordringer:
Lavere energitetthet: Biodiesel (spesielt B100, ren biodiesel) har typisk litt lavere energitetthet sammenlignet med vanlig fossil diesel. Dette kan føre til redusert varmeeffekt eller behov for å bruke mer drivstoff for å oppnå samme oppvarming.

Kuldeegenskaper: Biodiesel har en tendens til å stivne eller bli tyktflytende ved lavere temperaturer enn fossil diesel (høyere cloud point og pour point). Dette kan føre til problemer som tilstopping av dyser eller rør i dieselvarmeren, spesielt i kaldt vær, hvis ikke biodieselen er tilpasset med tilsetningsstoffer.

Kompatibilitet med materialer: Eldre dieselvarmere kan ha pakninger, slanger eller andre komponenter som ikke er fullt kompatible med biodiesel. Biodiesel kan være mer aggressivt mot visse typer gummi eller plast, noe som kan føre til lekkasjer eller behov for hyppigere vedlikehold.

Oksidasjon og lagringsstabilitet: Biodiesel har kortere holdbarhet enn fossil diesel fordi det er mer utsatt for oksidasjon og biologisk nedbrytning. Hvis det lagres over tid i varmerens tank, kan det dannes avleiringer eller slam som kan tette systemet.

Vannabsorpsjon: Biodiesel er hygroskopisk, noe som betyr at det lettere trekker til seg vann fra luften. Vann i drivstoffet kan føre til korrosjon i varmerens komponenter eller fremme vekst av mikroorganismer, som igjen kan skape blokkeringer.

Høyere viskositet: Biodiesel har ofte høyere viskositet enn fossil diesel, noe som kan påvirke hvordan drivstoffet sprøytes inn i forbrenningskammeret. Dette kan kreve justeringer av varmeren for optimal ytelse.

For å minimere disse ulempene kan det være lurt å bruke en blanding (f.eks. B20, 20 % biodiesel) i stedet for ren biodiesel, samt sikre at varmeren er godkjent for biodieselbruk av produsenten. I tillegg kan tilsetningsstoffer forbedre kuldeegenskaper og stabilitet. Har du en spesifikk dieselvarmer i tankene, kan jeg undersøke videre om det er noe spesielt å ta hensyn til! Hva tenker du?

Jeg holder meg til den avgiftsfrie, som er ren diesel uten bioetanol.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA