Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av Marius Engel, lørdag 03. januar 2015, klokken 20:32

« forrige - neste »

Ssseee

Får dere varm luft med ac på?

Jeg har en 2014 modell, men luften blir ikke skikkelig varm med ac og heat på samtidig. Missforstå meg rett, varmt blir det, men ikke like varmt som når heat kjører aleine.

Får bare et forbruk litt over 1.5kw med viften på trinn 3 og 30grader i kupeen nå når det er rundt null grader ute. Kan leve med det :)
2015 Kia Soul

m55ikael

Sitat fra: BE på mandag 15. desember 2014, klokken 22:28
Sitat fra: Marius Engel på mandag 15. desember 2014, klokken 20:51
For å bli kvitt dugg, da må jeg på med AC. Så vidt jeg har skjønt tørker den da luften ved å kjøle ned luften. Deretter blir den varmet opp igjen. Altså du får tørket varm luft.

Uten ac blir den bare varmet opp, altså ikke tørket før den varmes opp.

Men vet du at klimaanlegget i 2. generasjons Leaf fungerer slik du påstår, eller er det kun gjetning?
Hvis det ikke fungerer slik må bilen ha 2 separate AC-anlegg, et for kjøling og et for oppvarming. Det ville vært svært merkelig om så var tilfelle, og derfor særdeles usannsynlig og veldig fordyrende.

Når du trenger varme reverseres AC-anlegget akkurat tilsvarende slik det gjøres på luft-luft varmepumper i hus. Det anlegget ikke klarer å produsere av varme kompenseres med elektrisk varme. Når du skrur av AC så skrur du av varmepumpen, og da kreves mer strøm for å varme opp kupéen. Dette er grunnen til at effektbehovet øker når du skrur av AC/varmepumpen på de nye bilene nå når det er kaldt.

Hvis dette stemmer er det merkelig at det står at AC bruker mer strøm i manualen, og at autofunksjonen slår av AC når det er kaldt ute inntil du slår på avdugging.

X-Trail

Ved kald bil brukes varmepumpe og ptc varmer samtidig for å raskt oppnå riktig temperatur. Når du slår på ac så slår du jo av varmepumpe og forbruket faller raskt, deretter stiger forbruket igjen siden ptc må varme mer.
Ac og varmepumpe er samme enhet som kun kan gjøre en ting av gangen.
Stolt eier av ELise♡

BE

Sitat fra: X-Trail på mandag 15. desember 2014, klokken 23:15
Ved kald bil brukes varmepumpe og ptc varmer samtidig for å raskt oppnå riktig temperatur. Når du slår på ac så slår du jo av varmepumpe og forbruket faller raskt, deretter stiger forbruket igjen siden ptc må varme mer.
Ac og varmepumpe er samme enhet som kun kan gjøre en ting av gangen.
Det er det motsatte de sier som skjer. Når de slår av AC så øker forbruket. Da høres det ut som om denne knappen skrur av varmepumpen, som logisk nok kalles AC da det er samme enhet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Trafikkbestyrer

#19
Hadde vært artig å filmet det å lagt det ut her. For dette skjønner ikke jeg heller..

Marius Engel

#20
Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 21:58
Marius:

Har du LeafSpy?

Jeg tenkte over dette for noen dager siden, men hadde ikke tid til å sjekke det ut. I LeafSpy kan man jo se både effekt i kW, og strøm, osv.

Det funker også når man har på klimakontroll.

Nei, har ikke leafspy.

Men jeg får opp effektforbruk til klimaanlegg på skjermen. Er ikke det godt nok, eller hva tenker du?

Kan gjerne tiføye at jeg kjører i ECO.

Marius Engel


Sitat fra: X-Trail på mandag 15. desember 2014, klokken 23:15
Ved kald bil brukes varmepumpe og ptc varmer samtidig for å raskt oppnå riktig temperatur. Når du slår på ac så slår du jo av varmepumpe og forbruket faller raskt, deretter stiger forbruket igjen siden ptc må varme mer.
Ac og varmepumpe er samme enhet som kun kan gjøre en ting av gangen.

Bro-science teori:

Når jeg kjører i ECO med AC av bruker bilen VP til å varme luften. Slår jeg på AC benyttes VP til å tørke luften og varmeelementet slår inn i stedet. Siden jeg kjører i ECO vil effekten varmeelementet trekker bli sterkt redusert, og derfor bruker bilen mindre trøm til klima, totalt sett. Men det er ikke nødvendigvis nok til å holde jevn og ønsket kupètemperatur.

Jeg skal forske litt mer på det, uten ECO.

Rio

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 16. desember 2014, klokken 06:17
Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 21:58
Marius:

Har du LeafSpy?

Jeg tenkte over dette for noen dager siden, men hadde ikke tid til å sjekke det ut. I LeafSpy kan man jo se både effekt i kW, og strøm, osv.

Det funker også når man har på klimakontroll.

Nei, har ikke leafspy.

Men jeg får opp effektforbruk til klimaanlegg på skjermen. Er ikke det godt nok, eller hva tenker du?

Kan gjerne tiføye at jeg kjører i ECO.

Jeg tenker at med LeafSpy kan man se hvor mye effekt man bruker når man bare har klimakontroll på (uten at bilen som sådan er på). Og hvor mye effekt man får fra laderen samtidig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trig8

#23
Dere som driver og tester dette:
Momentanverdien en leser ut er egentlig ikke så interessant, det er totallasten over tid som må sees på.
Det tar tid før de forskjellige temperatursensorene merker forskjell i temperatur og justeringene i systemet skjer, og dermed vil en se slike øyeblikksendringer.
En annen ting er at A/C medfører riming og gjenising av dreneringen, så trengs ikke A/C for å tørke lufta når det er kaldt bør den stå av. I instruksjonsboka i den andre bilen jeg har står det at A/C ikke vil være i funksjon dersom utetemperaturen er under +5 grader på grunn av gjenisingsfaren.

Min egen erfaring er at når bilen først har nådd innstilt temperatur uten at A/C er på og bruker ca 500W til varming, må den opp på ca 1kW for å holde på varmen dersom jeg skrur på A/C.

Vi får teste og se hva som skjer, men jeg ser ingen grunn til at instruksjonsboka tar feil her.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Thomas Parsli

Sitat fra: Trig8 på tirsdag 16. desember 2014, klokken 16:12
Momentanverdien en leser ut er egentlig ikke så interessant, det er totallasten over tid som må sees på.
Det tar tid før de forskjellige temperatursensorene merker forskjell i temperatur og justeringene i systemet skjer, og dermed vil en se slike øyeblikksendringer.

Jeg sier meg helt enig!
Jeg ser på totalforbruk over minst 30min kjøring -og prøver også å følge med på forbruket på AC mens jeg kjører.

Det er ekstremt vanskelig å vurdere forskjellen i forbruk, da det ikke er jevn temperatur, fuktighet, kø og hastigheter hver dag. Inntrykket jeg sitter igjenn med på vår bil -uten varmepumpe- er at lav temperatur og høy vifte gir mindre forbruk enn høy temperatur og lav vifte.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Marius Engel

#25
Har forsket litt mer på dette. Men ikke så veldig mange dager.

ECO vs D gjør ingen forskjell når det gjelder strømforbruk på klima når det er 0-3 grader.

På kort sikt (noen minutter) drar varmeapparatet ofte dobbelt så mye på heat som med heat og AC.
På lengre sikt stabiliserer det seg, og strømtrekket er, i følge skjermen ganske likt om du har ac på eller ikke. Men det ser ikke ut til at det drar mer strøm om AC er på. I så fall er det marginalt.

Jeg har de siste dagene redusert temperaturen fra 20 grader til 19 grader i bilen, og kun benyttet auto. Kun AC ved dugg (men jeg har enda ikke hatt dugg i bilen). Så har jeg økt forvarmingstiden fra 30 min til ca 45-60 minutt. Begge disse faktorene gjør at strømforbruket går ned.

Forskjellen fra 20 til 19 grader i strømforbruk kan virke som er betydelig.

smaug01

Sitat fra: BE på mandag 15. desember 2014, klokken 23:35
Sitat fra: X-Trail på mandag 15. desember 2014, klokken 23:15
Ved kald bil brukes varmepumpe og ptc varmer samtidig for å raskt oppnå riktig temperatur. Når du slår på ac så slår du jo av varmepumpe og forbruket faller raskt, deretter stiger forbruket igjen siden ptc må varme mer.
Ac og varmepumpe er samme enhet som kun kan gjøre en ting av gangen.
Det er det motsatte de sier som skjer. Når de slår av AC så øker forbruket. Da høres det ut som om denne knappen skrur av varmepumpen, som logisk nok kalles AC da det er samme enhet.
Hvis det er sånn at AC er varmepumpen, skulle det ikke da logisk sett også komme varme ut når bare AC er på(og ikke heat). Om AC er varmepumpen, kan vel aldri luften tørkes dersom den også skal produsere varme da kondenseren er på utsiden av bilen, med andre ord kan ikke varmepumpen både tørke luften og varme luften siden den bare kan gjøre en ting om gangen?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

elmer71

Har prøvd dette nå på to korte turer. En tur med a/c på og 21 grader, og i dag med a/c av og 19 grader. Første turen hadde et forbruk på 26,7 kwh/100km og turen i dag 17,7.
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

BE

#28
Sitat fra: smaug01 på torsdag 18. desember 2014, klokken 07:18
Sitat fra: BE på mandag 15. desember 2014, klokken 23:35
Sitat fra: X-Trail på mandag 15. desember 2014, klokken 23:15
Ved kald bil brukes varmepumpe og ptc varmer samtidig for å raskt oppnå riktig temperatur. Når du slår på ac så slår du jo av varmepumpe og forbruket faller raskt, deretter stiger forbruket igjen siden ptc må varme mer.
Ac og varmepumpe er samme enhet som kun kan gjøre en ting av gangen.
Det er det motsatte de sier som skjer. Når de slår av AC så øker forbruket. Da høres det ut som om denne knappen skrur av varmepumpen, som logisk nok kalles AC da det er samme enhet.
Hvis det er sånn at AC er varmepumpen, skulle det ikke da logisk sett også komme varme ut når bare AC er på(og ikke heat). Om AC er varmepumpen, kan vel aldri luften tørkes dersom den også skal produsere varme da kondenseren er på utsiden av bilen, med andre ord kan ikke varmepumpen både tørke luften og varme luften siden den bare kan gjøre en ting om gangen?
Hvis det ikke er slik at AC fungerer som varmepumpe, må Nissan ha 2 uavhengige AC i bilen. En for kjøling og en for varme, det tviler jeg sterkt på.

Sannsynligheten for at det er feil i beskrivelsen i brukermanualen tror jeg er større enn at det er 2 separate AC anlegg i bilen. (AC tørker bare luften når det kjøler, ikke når det varmer inneluften). Med 2 separate anlegg vil det i så fall være dobbelt opp med påfylling for kuldemedium, jeg antar det er r410 som benyttes i AC på Leaf. Burde være lett å finne når en åpner panseret. Jeg har gamlemodellen så jeg kan ikke sjekke, men det er mange her på forumet som kan åpne panseret og se etter.

Kan det være slik at AC bare fungerer som varmepumpe dersom både AC og Heat er påskrudd samtidig? Jeg holder uansett et stikk på at det er oversettingfeil i brukermanualen, det finnes det flere eksempler på allerede.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

smaug01

Slår jeg av heat og bare ac på pg setter temperaturen til 20 grader nå med 0 grader ute, kommer det bare kaldluft ut. Noe sier meg at heat må være påslått for at acen skal skjønne at det er varme som er ønskelig?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA