Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S RWD på vinterføre - bør jeg velge AWD?

Startet av Marius Engel, lørdag 03. januar 2015, klokken 20:32

« forrige - neste »

Marius Engel

Jeg kjører 2014 acenta, og har gjort meg noen observasjoner og spørsmål i forbindelse med klimaanlegget:

- Jeg merket at ved kjølige temperaturer (eks +2C) bruker klimaanlegget mye mindre strøm når jeg slår PÅ A/C. Forbruket uten AC viser ca 3kw, med A/C på viser den ca 1,5 kW. Hva skyldes dette? Kan det virkelig stemme, eller er det en feil i software som gjør at den rapporterer feil? (Prøv og se selv).

- Jeg leste en tråd her inne hvor det stod at på Leaf (usikker hvilken modell), var det veldig besparende å skru ned viften. Visstnok siden varmeapparatet lignet på det som er i fossilbiler (?). "Slå heller på A/C, for da holdes ruter duggfrie på laveste vifteinstilling" kan jeg huske at det stod. Jeg ser veldig liten forskjell i forbruk når jeg skrur ned viften, kun litt på "annet".
Så jeg lurer på om denne påstanden er riktig eller feil?

BE

Er det ikke AC som brukes som varmepumpe da? Da er det jo logisk at en får høyere forbruk med dette av.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel

#2
Sitat fra: BE på mandag 15. desember 2014, klokken 15:16
Er det ikke AC som brukes som varmepumpe da? Da er det jo logisk at en får høyere forbruk med dette av.

Har ikke peiling. Er det slik det henger sammen?

Er det ikke da helt på trynet at A/C står av på auto om vinteren?...

Det virker ikke logisk at det skal være slik.
Jeg tenker at AC kjøler, og dermed tørker luften, med heat er varmepumpen som varmer luften.
Altså burde strømforbruket øke når AC står på. Men det henger ikke sammen med at forbruker synker så mye når jeg slår på AC

BE

Jeg vet ikke, men en luft-luft varmepumpe er en AC det også, så det er nok samme enheten i Leaf.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel

#4
Vanskelig å finne klar info om dette.

Det eneste jeg har klart å finne fra usikker kilde er at invinterkulden reduserer heat rekkevidden med ca 20% og ac ca 10%.

Men det blir jo stikk i strid med avlesningene på skjermen i bilen...

EDIT:
Fant en god beskrivelse av hvordan klimaanegget fungerer, og hvordan man bruker det. Mye ny info om auto funksjonen og "semiauto" som jeg ikke var klar over.
Men som dere kan se i linken under, så er set helt ulogisk at jeg får lavere forbruk (på skjermen) med AC på...
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=38&t=7743

BE

Nye Leaf har varmepumpe, og det er samme enheten som benyttes til kjøling, men den kjøres motsatt. (Akkurat slik luft-luft varmepumper som brukes i mange hjem). Altså virker det logisk for meg at du bruker mer effekt til oppvarming dersom du skrur av AC.

PS! AC er ikke forkortelse for Air Cooler slik mange automatisk tenker, men for Air Condition. Så en varmepumpe er sånt sett også en AC.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel


Sitat fra: BE på mandag 15. desember 2014, klokken 20:03
Nye Leaf har varmepumpe, og det er samme enheten som benyttes til kjøling, men den kjøres motsatt. (Akkurat slik luft-luft varmepumper som brukes i mange hjem). Altså virker det logisk for meg at du bruker mer effekt til oppvarming dersom du skrur av AC.

PS! AC er ikke forkortelse for Air Cooler slik mange automatisk tenker, men for Air Condition. Så en varmepumpe er sånt sett også en AC.

Ja, air condition. Dette betyr at luften blir kondisjonert, altså tørket (nedkjølt), så oppvarmet før den kommer inn i bilen.

Er dette noe du gjetter på, eller noe du vet?

Jeg vet ikke, men i følge linken jeg viste til står det at ved bruk av AC og heat vil du bruke mest energi, fordi du velger å tørke (condition) luften før den varmes opp, i stedet for å bare varme opp.

BE

Strengt tatt betyr ikke air condition at luften kjøles, men at en endrer egenskapene på den. "Problemet" er bare det at vi er vant med å tenke på det som nedkjøling, men det kan like gjerne bety oppvarming. Tørkingen av luften inntreffer bare når du kjøler den ned, hvor du da ender opp med overskudsvann som renner ut under bilen. Den relative luftfuktigheten vil uansett synke når en varmer opp luften.

Poenget er at det er AC-enheten som benyttes til å varme opp luften i nye Leaf, og derfor er det logisk at du bruker mer effekt dersom du skrur den av. Da vil nemlig den elektriske luftvarmeren overta, og denne bruker sannsynligvis det dobbelte av effekten for å varme opp luften tilsvarende som varmepumpen/AC trenger når det er ca 0 grader ute. (Jeg antar virkningsgraden på varmepumpen er 2:1, den er kanskje noe bedre rundt 0 grader)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel

For å bli kvitt dugg, da må jeg på med AC. Så vidt jeg har skjønt tørker den da luften ved å kjøle ned luften. Deretter blir den varmet opp igjen. Altså du får tørket varm luft.

Uten ac blir den bare varmet opp, altså ikke tørket før den varmes opp.

Men vet du at klimaanlegget i 2. generasjons Leaf fungerer slik du påstår, eller er det kun gjetning?

m55ikael

#9
Bra emne. Du kan evt. sette bilen fra deg i park og se hva som bruker mest batteri på batteriindikatoren i dashbordet over et litt lengre tidsintervall.

Marius Engel

#10
Dette er det som står i bruksanvisningen (se bilder):

- AC og Heat samtidig bruker mest strøm. Da får man avfykting og oppvarming.
- Auto styrer luften mest effektiv (i følge bruksanvisning). Trykker du på en knapp (mode, viftehastighet, mm.) berøres kun den betjente funksjonen, resten av funksjonene fortsetter å bli automatisk styrt selv om auto lyset slukker.

Dette henger ikke på greip med at skjermen min viser lavere forbruk når AC er på sammen med Heat.

Marius Engel

EN ANNEN OBSERVASJON: (litt OT)

Jeg har flerer ganger merket at om jeg har tilkoblet 10 eller 16a ladekabel vi batteriet tappes like mye etter 30 minutters oppvarming ved 80% lading.

Flere her på forumet sier at med 16a kabel vil ikke dette skje for da leverer kabelen mer strøm til bilen mens varmeapparatet trekker det samme. Men i bruksanvisningen står det at effekten til varmeapparatet er avhenging av hvilken ladekabel som er tilkoblet. Altså trekker varmeapparatet mindre med 10a kabel enn med 16a kabel og trenger lengre oppvarmingstid.

Rio

Marius:

Har du LeafSpy?

Jeg tenkte over dette for noen dager siden, men hadde ikke tid til å sjekke det ut. I LeafSpy kan man jo se både effekt i kW, og strøm, osv.

Det funker også når man har på klimakontroll.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trafikkbestyrer

Bra tråd, jeg får også opp samme. Bruker mindre strøm med AC på??

BE

Sitat fra: Marius Engel på mandag 15. desember 2014, klokken 20:51
For å bli kvitt dugg, da må jeg på med AC. Så vidt jeg har skjønt tørker den da luften ved å kjøle ned luften. Deretter blir den varmet opp igjen. Altså du får tørket varm luft.

Uten ac blir den bare varmet opp, altså ikke tørket før den varmes opp.

Men vet du at klimaanlegget i 2. generasjons Leaf fungerer slik du påstår, eller er det kun gjetning?
Hvis det ikke fungerer slik må bilen ha 2 separate AC-anlegg, et for kjøling og et for oppvarming. Det ville vært svært merkelig om så var tilfelle, og derfor særdeles usannsynlig og veldig fordyrende.

Når du trenger varme reverseres AC-anlegget akkurat tilsvarende slik det gjøres på luft-luft varmepumper i hus. Det anlegget ikke klarer å produsere av varme kompenseres med elektrisk varme. Når du skrur av AC så skrur du av varmepumpen, og da kreves mer strøm for å varme opp kupéen. Dette er grunnen til at effektbehovet øker når du skrur av AC/varmepumpen på de nye bilene nå når det er kaldt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA