Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vis oss ditt e-Golf-forbruk!

Startet av Rio, lørdag 03. januar 2015, klokken 16:35

« forrige - neste »

Rio

24000 flere ladeplasser:

http://www.tu.no/samferdsel/2014/12/15/ny-eu-lov-norge-kan-trenge-24.000-flere-elbilladere-pa-seks-ar

:)


(Denne tråden er skilt ut fra en annen tråd, da den gikk off topic.

Lars
Forum admin)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei - Rio. Godt at det er flere som ser at dette blir et problem. Men 1 lade plass per 10 bil?
Normalladeplass - må vel indikere at vi vil trenge 100% dekning. Så kan man trekke fra noen som oss som har garasje og lader der osv. Men behovet øker med antallet og bare i kommende år kan vi ende opp med nye 30 000 biler. Noen må ta ansvar for at det blir flere normallade plasser. DU har et godt poeng der. Som du sier tidligere det er 1000 måter å finansiere det på. Men tror at man må finne noe enkelt som fungerer. Har ikke tid til lang planlegging.

kos

Hei Samtidig som vi snakker om normalladere, så er Zoe et godt alternativ for de som ikke har råd til en Tesla, og som ikke har en normalladeplass til daglig. Ladestrukturen for Zoe kommer til å bli kjempegod. Kort ladetid uansett lader utom plassen man ikke har normalladeplass.

emil

Sitat fra: kos på mandag 15. desember 2014, klokken 12:11
Hei Samtidig som vi snakker om normalladere, så er Zoe et godt alternativ for de som ikke har råd til en Tesla, og som ikke har en normalladeplass til daglig. Ladestrukturen for Zoe kommer til å bli kjempegod. Kort ladetid uansett lader utom plassen man ikke har normalladeplass.

Zoe er en grei bil hvis du har mulighet for å få montert 11kW halvsemihurtiglading hjemme. Bor du i borettslag eller har gateparkering må du like å lete etter 22kW ladestolper og flytte bilen ofte eller like å løfte 27Kg bøtta ut og inn av bilen. Hvis du ikke er så heldig at du kan få brukbar ladekontakt å jobb.

Herlingo

Jeg bor i borettslag og lader helt fint med bøtte. Med tilgang til Norges beste hurtigladernettverk er dette den ideelle bilen for mitt kjøremønster (Østlandet rundt).
Berlingo electrique 2000 til 07/2014
Renault Zoe Intense hvit fra 09 2014
20 000 km elektrisk i året

kos

Emil - om du tar deg tid å lese det du refererer til så ser du at om du ikke har en normalladeplass til dagen, så er Zoe et godt alternativ. Da har du antagelig ikke en 11 kw heller. Men du vil kunne hurtiglade fra AC nett som nå er etablert og som vil vokse kraftig fra 11 KW til 43 kw. Så kan du tenke deg livet uten en stikkontakt - og hvordan det hadde blitt. Det var det som var budskapet i meldingen. Da er en Zoe ikke så dum.

Har hatt en lengre  tråd angående normalladeplasser som trengs å bygge ut. Noe som jeg støtter fult ut. Men det begynner enkelte steder å bli et problem. Så har diskusjonen vært om hvordan dette skulle sett ut. Likeså har flere eiere av elbiler  faktisk tatt poenget og hadde ønsket at det eks. sto en litt større AC lader i bilen eks 11. kw av flere økonomiske og praktiske årsaker.

I denne måten å løse problemet ved lading er løsningen med Renault sin Zoe noe som faktisk er bra. Og så kan man selvsagt  diskutere om den blunderen med Zoe sitt TN / IT nett hvor stor den er.

Vi som har kjøpt bilen ser at dette ikke er et stort problem - faktisk langt mindre enn hva enkelte tror.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA