Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser etter nyttår?

Startet av Go-carter, fredag 02. januar 2015, klokken 14:42

« forrige - neste »

Lene Jensen

Bilen min vil ikke starte (40%) igjen på batteriet og ikke ta lading. Det kommer opp et lys som er en rød trekant med et lyn inni.

Vi har vært bortreist i over to uker, kom hjem for en uke siden, bilen har stått med laderen i hele tiden og var på 100%. Har vært mildt her (Vestfold). Kjørte to småturer samme dag, alt i orden, da vi skulle starte den for tredje turen kom først power limit på, så den røde trekanten. Det er nok kjølevæske. Høres dette ut som et 12V batteri-problem?

Har opplevd et par ganger tidligere at den ikke ville starte og vist power limit når den har stått ute over natten uten lading, selv om ikke batteriet var tomt, men da har den tatt lading og så har alt vært i orden igjen når den har vært oppladet.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Warlock

#16
Ja, det kan godt være 12V, men siden du har kjørt bilen etc vil det i så fall være litt i grenseland om jeg ville ha startet der med feilsøkinga...
På vår litium-Think lader ikke 12V når ikke fremdriftsbatteriet lader. Zebra-batteriet kannibaliserer jo seg selv (ca 10% pr døgn? ) så der starter jo laderen igjen titt og ofte, Litium taper (dessverre?) ikke noe merkbart over så kort tid at lading starter igjen. Derfor er det større sjans for at 12V batteriet år tomt dersom bilen står noen døgn (eller det er kaldt). Vi plugger derfor alltid på en 12V velikeholdslader her hos oss når vi reiser vekk mer enn en helg....
Det virker på meg som om du har Zebra-bil, i så fall ville jeg antatt at 12V får lading og har strøm nok til i alle fall starte lading. Likevel siden du hadde igjen 35% så skjedde jo feilen en ukes tid før du kom hjem...

Prøv å få ladet opp 12V batteriet, enten med å nå batteripolene, eller gjennom sigarettenneren, så vil jeg tippe du blir kvitt mange rare problemer :)
Dog, du kan ha fått noen sære isolasjonsfeiler eller noe....

Lene Jensen

Takk for svar. Jeg har zebra så lar alltid laderen stå i når jeg er bortreist. Den var oppladet til 100% da vi kom hjem fra utlandet, så var den nede på 40% etter å ha kjørt to turer, så normalt skulle det ikke være noe problem å få startet med tredje turen samme dag. Skal sjekke 12 volts-batteriet, er det bare å koble på en vanlig batterilader? Har hatt bilen i to år men aldri ladet 12 volts-batteriet.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Kethorp

Det er tydelig at bilen er følsom på 12V.
Var ute hos R&S i går ifbm. at DC delen på min PCU GEN1 Zebra 2010 modell hadde røket.
Da fortalte Fredrik at de anbefaler bytte av 12V batteriet hver annet tredje år.
Jeg fikk hjelp av denne oversikten https://dl.dropboxusercontent.com/u/74036377/Sider%20fra%20Chapter%20G%20Electrical%2012%20Volt.pdf
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

Warlock

Ja, en helt vanlig 12V bilbatterilader er det du skal bruke (vær obs på at lastebiler lader på 24V og enkelte mortorsykler lader på 6V, så sørg for at den står på riktig spenning)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA