Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf - ingen god vinterbil?

Startet av geos, fredag 02. januar 2015, klokken 10:57

« forrige - neste »

geos

Hei,

Første versjon av programmet som krevde Rooting av Android telefon er stabil.
Men, Rooting er ikke for alle å drive med.

Jeg jobber nå med en versjon som IKKE krever Rooting: Den krever dog Android 4.3 eller høyere.
Den virker allerede, men krever mer testing og dokumentasjon.

Se http://insideoutlander.boards.net/post/5164/thread


geos

Hei,

Jeg har laget ferdig et program for Android 4.3 + som ikke trenger Rooting. Jeg har laget dette programmet på min arbeidstelefon (Sony Xperia Z2), men kan ikke dedikere denne til testing i bilen da den brukes daglig.

Hvis det er noen som kan avse en gammel Android-telefon med Android 4.3 eller nyere, så får jeg testet ferdig, og dere får et program. (F.eks Samsung S3).

geos

Hei,

Er det noen som kan avse (gi bort) følgende til prosjektet:

- Android-telefon med Android 4.3 eller nyere, eller som lar seg oppgradere til 4.3 eller nyere. Typisk Samsung S3.

Jeg beholder telefonen, men dere får et ferdig program tilbake + oppdateringer etter hvert som jeg gjør forbedringer

fstromsv

geos.

Har ikke noen telefon til overs, men bidrar gjerne med et par hundrelapper til en brukt telefon fra f.eks finn.no eller gronnmobil.no.  Er det fler som er med på litt kronerulling slik at "geos" får gjort testingen sin?

geos, hvis folk er med så får du tenke på det praktiske rundt dette. Direkte til en konto, eller PayPal?


geos

Hei,
Setter pris på støtten. Jeg har bestillt en Samsung Galaxy Youg til kr. 400 + frakt fra Elkjøp for å fullføre versjonen uten Rooting. Ser at det er versjon 4.1+ som kreves, og ikke 4.3+ som jeg tidligere har skrevet.

Jeg har allerede en fungerende versjon med rooting, men synes det hadde vært morsomt om flere kunne få gleden av dette.

Kan dog tenke meg å dekke inn kjøpet av telefonen. Jeg tror jeg vil gjøre det ved at de første versjonene kjøpes fra meg via epost. Hvis versjonen fungerer for dere, betaler dere inn kr. 100 til en konto dere får fra meg i samme epost.

Høres dette greit ut?

fstromsv



LeifA

LeifA

geos

Hei,

Programmet kjører nå, men må testes mer. Denne versjonen har nå et lite brukergrensesnitt, og jeg prøver å lage en App. Deretter må alt testes.... igjen....
Tidkrevende.

Denne versjonen detekterer om Dør har blitt åpnet, og vil da avbryte programmet etter en stund. Den forrige versjonen måtte man sende en SMS melding om at programmet var avbrutt av "Dør åpen".

Mer info kommer

geos

Versjon 1.0 fungerer nå med følgende funksjonalitet:

Ingen Rooting nødvendig!

a) Styring av Varme eller Kjøling (A/C) i 10, 20 eller 30 min.
    (*)

b) Innstilling for hvilke telefon-nummer som blir godtatt av programmet

c) Automatisk terminering av programmet samt rapportering via SMS for de 4 vanligste feilene

d) Automatisk deteksjon av Åpning av Bildør: Bilen terminerer da varmen, og programmet detekterer situasjonen og terminerer innen maks 2 min.

(*) Vil også definere en varmetid til, sannsynligvis 40 min. Å varme i 60 min virker litt voldsomt: Drar 4800 KWh som er ~ 1/2 av det bilen selv drar på en full lading.  Noen meninger her?

Jeg har spart MYE bensin på å benytte systemet: Når jeg er på det lokale kjøpesenteret og handler, starter jeg varmen fra telefonen slik at bensinmotoren ikke starter på hjemturen.

Testet den nye versjonen i dag, og den ser også ut til å fungere. Driver med optimalisering av sparing av strøm: Slukk av skjerm: Dette er svært rotete på Android, og det finnes ingen metode som garantert vil virke på alle telefoner....


RAOlsen

Dette virker jo meget lovende må jeg si  :)
Dersom bilen ikke er tilkoblet strømnettet så har vel restkapaiteten i batteriet noe å si. Mener forhandler sa at varming ikke vil starte dersom det er mindre enn ca 30% på batteriet.
Å varme i +30min virker noe mye med mindre bilen er tilkoblet nettet.
Skulle vel tro at 30min er tilstrekkelig til å tine is og få litt lunk selv på kaldere dager.
Nå har det ikke vært mindre enn -5 her hos oss enda og 2 forvarminger virker å være tilstrekkelig.
Ved å kunne utvide til 30-40min vil vi fange opp enda lavere temperaturer men til syvende og sist må jo strømforbruket veies opp mot batteriets rest.
Det kan jo være at Ice faktisk bør starte for å holde tilstrekkelig oljetemperatur ved pådrag, vindkjøling vil også bety mye for driftstemperaturen og raskt bidra til nedkjøling.

Dette blir glimrende  :)


diax

Jeg synes godt det kan være oppvarmingstid som er både 1 og 2 timer.
All den tid bilen oftest står tilkoblet strømnettet. Er det -15 holder det ikke
med 30 minutter.

Slik det har vært hos meg hittil i vinter er at ved de første ti minuttene
går omtrent all tiden med til å varme vannet, og vifta i kupeen blåser kun
et par min. Jeg er nødt til å gjenta prosessen både tre og fire ganger
for å komme ut til en fullstendig isfri og stuevarm bil.

Er man ikke tilkoblet strømnettet så får man naturligvis en begrensning
på varighet da batteriet vil ta slutt.

geos

Sitat fra: diax på tirsdag 23. desember 2014, klokken 17:55
Jeg synes godt det kan være oppvarmingstid som er både 1 og 2 timer.
All den tid bilen oftest står tilkoblet strømnettet. Er det -15 holder det ikke
med 30 minutter.

Slik det har vært hos meg hittil i vinter er at ved de første ti minuttene
går omtrent all tiden med til å varme vannet, og vifta i kupeen blåser kun
et par min. Jeg er nødt til å gjenta prosessen både tre og fire ganger
for å komme ut til en fullstendig isfri og stuevarm bil.

Er man ikke tilkoblet strømnettet så får man naturligvis en begrensning
på varighet da batteriet vil ta slutt.

Takker for feedback. Hvis du bruker 16 A ladekabel så drar den ~14 A. Ved spenning 230 V gir dette ladeeffekt: 14*230 = 3220 Watt. Varmeren drar 4800 W. Differansen, 4800 - 3220 = 1580 W dras fra batteriet. På en time blir det 1.580 KWt. Du har 8 KWt tilgjengelig fra batteriet (de resterende 4 KWt reservers av bilen).

Dette betyr at du har tappet ut 1580/8000 = 0,1975 dvs tilnærmet 20% av batteriet på oppvarming. Du må lade i ytterligere 1580 / 3220 = 0, 49 timer for å ta dette igjen.

Det er klart at for  korte turer, kan det være greit å kunne varme lenge hvis man absolutt ikke ønsker å bruke bensin. Men, det kommer til et krysningspunkt hvor dette ikke vil lønne seg.

Hvis du varmer i 1-2 timer og kjører i -15 C, unngår du da at bensinmotoren (ICE) starter?

Jeg har ikke fått prøvd i slik kulde enda, men etter det jeg leser på Inside Outlander forumet, så vil ICE gå uansett forvarming i slik kulde!

Hva er din erfaring der?


diax

Sitat fra: geos på onsdag 24. desember 2014, klokken 00:27
Takker for feedback. Hvis du bruker 16 A ladekabel så drar den ~14 A. Ved spenning 230 V gir dette ladeeffekt: 14*230 = 3220 Watt. Varmeren drar 4800 W. Differansen, 4800 - 3220 = 1580 W dras fra batteriet. På en time blir det 1.580 KWt. Du har 8 KWt tilgjengelig fra batteriet (de resterende 4 KWt reservers av bilen).

Dette betyr at du har tappet ut 1580/8000 = 0,1975 dvs tilnærmet 20% av batteriet på oppvarming. Du må lade i ytterligere 1580 / 3220 = 0, 49 timer for å ta dette igjen.

Det er klart at for  korte turer, kan det være greit å kunne varme lenge hvis man absolutt ikke ønsker å bruke bensin. Men, det kommer til et krysningspunkt hvor dette ikke vil lønne seg.

Hvis du varmer i 1-2 timer og kjører i -15 C, unngår du da at bensinmotoren (ICE) starter?

Jeg har ikke fått prøvd i slik kulde enda, men etter det jeg leser på Inside Outlander forumet, så vil ICE gå uansett forvarming i slik kulde!

Hva er din erfaring der?

Jeg fikk bilen i mars '14, og har (dessverre) ikke opplevd noe annet enn -5 grader. Jeg har kommet frem til følgende fremgangsmåte for å unngå at ICE starter:

Før man stopper bilen:
1.       Temp 19,5°C. (Klimaanlegget kan stå i Auto)
2.       * off (AC kompressor)

Før man starter bilen:
1.       Forvarming må være benyttet.
2.       Velg Info->Tur->Energiforbruk(?) slik at man ser hvor mye effekt varmeanlegget trekker.
3.       Når varmeanleggets effektforbruk synker ned mot 0kW (<1kW), kan man øke temperaturen
          0,5°C og vente 3-5 sekunder for å se om, og hva effektforbruket stiger til. Min erfaring er at motoren     
          starter ved rundt 3,5-4kW effektbehov.
4.       Når effektforbruket synker videre kan man fortsette å øke temperaturen sakte.

Jeg har kjørt slik helt til temperaturen var 27°C, så jeg vet det fungerer ned til -5.
Om det er noe som automatisk starter motoren om det skulle være -15 har jeg ikke fått testet enda,
men jeg tror ikke det. All erfaring hittil tilsier at det er varmebehov i kupeen som styrer dette.
Og selv om jeg har forvarmet i 3x10minutter ved -5 vil ICE starte om klimaanlegget står på 22 grader.

Nøkkelen til å unngå dette er etter min mening å:
A) Sette en lav nok temperatur på klimaanlegget.
eller
B) Sørge for at kjølevannet i bilen er tilstrekkelig oppvarmet.

For komfortens skyld mener jeg alternativ B) er å foretrekke. Webasto/Eber (ofte 5kW) har som regel 1 time maks oppvarmingstid, dette pga strømtrekk fra bilbatteriet, mens DEFA elektrisk oppvarming har opptil 4 timer som maks oppvarmingstid. DEFA har riktignok lavere effekt med 500W i motorblokk og
1200-1500W i kupeen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA