Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroen Saxo 2004 selges som delebil

Startet av bjorn_2390, fredag 02. januar 2015, klokken 10:23

« forrige - neste »

bjorn_2390

Kan jeg bruke denne (se link) på min bil
a) På den nå vedtatte ladevarianten i Oslo fremover, og
b) Kan jeg få tak i en overgang til kabelen, slik at jeg kan utnytte 16A husmoruttak?

Jeg har altså en EuroLeaf 2012, og har pr. nå bare den 10A-kabelen med kladd, som fulgte med bilen.

http://www.finn.no/53936716
Blå Euro-Leaf (2012)

Gliderman

a) Funker perfekt.
b) Nei,  da må du ha en kabel med "kladd" eller charge amp kladdløs.

Mhv
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

bjorn_2390

Så da er det egentlig bedre å kjøpe en overgang Type2- til kabelen jeg har, og i tillegg kjøpe en Charge-amps-kabel? Altså totalt sett langt dyrere, men oppnår det jeg vil?
Blå Euro-Leaf (2012)

Gliderman

Da kommer du i mål. Lurer selv på å kjøpe chargeamp kabel, men den er dyr synes jeg.
Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Valg av ladekabel kommer an på hvor du kommer til å lade fremover:

- Lader mest hjemme -> Få montert opp en fast boks med 16A og Type1 kabel

- Lader mest på nye Type2 stolper/bokser -> Køp inn en 32A Type2-Type1 kabel. Grunnen til å du bør kjøpe en 32A kabel selv om du kun har 16A lader er at enkelte bokser er produsert sånn at de ikke vil starte lading med 16A kabel uavhengig av laderen i bilen.

- Lader mest på schuko (ikke hjemme) -> Bruk original ladekabel med kladd. Hvis det er sånn at 10A ikke lader fort nok og kontakatene du kobler deg til er av god kvalitet og blir vedlikeholdt kan du gå til anskaffelse av en ladekabel med mulighet for 16A, som f.eks Charge-Amps sin kladdløse justerbare.

Overgang Type2-Schuko er for biler med fastmontert schukokabel, som f.eks Renault Twizy, eller andre gamle biler som ikke har kladd på ladekabelen sin.

bjorn_2390

Sitat fra: emil på lørdag 13. desember 2014, klokken 23:07
Valg av ladekabel kommer an på hvor du kommer til å lade fremover:
OK - takk for oppsummering. Men det "køster"...

Sitat fra: Gliderman på lørdag 13. desember 2014, klokken 22:57
Da kommer du i mål. Lurer selv på å kjøpe chargeamp kabel, men den er dyr synes jeg.
Mvh
Svein Erik
Takk for oppklaring. Synes fremdeles dette med ladekabler er vanskelig. Tror forumet er lei meg, i så måte. Jeg har vegret meg for å kjøpe pga. pris, men folk skryter av både kabelen og eventuell oppfølging ved feil. Likevel... Dårlig med konkurranse/alternative leverandører. Og da blir det sånn. Markedet rår  :)  :)  :)
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Men, summasumarum, er det ikke mange drivstofftankene, omgjort i kroner og øre. Bare vanskelig å huske det i farta...  ;)
Blå Euro-Leaf (2012)

emil

Sitat fra: bjorn_2390 på lørdag 13. desember 2014, klokken 23:13
Sitat fra: emil på lørdag 13. desember 2014, klokken 23:07
Valg av ladekabel kommer an på hvor du kommer til å lade fremover:
OK - takk for oppsummering. Men det "køster"...

Jeg ha kjørt med kun Charge-Amps kabel i over et år nå og for meg har 16A muligheten gjort at jeg har kunnet kjøre flere turer jeg ellers måtte ta fossilbilen til og den har å så måte betalt seg selv. Jeg har ingen Type2 stolper i områdene jeg kjører og lader så jeg har ennå ikke inverstert i en sånn.

Men ja 5-6000kr for en ladekabel man kanskje har behov for et par ganger i året er kanskje litt i overkant. Men lader du mye ute er det ikke nøvendigvis 16A som er det beste, men at den er kladdløs.

6A muligheten gjør også at du kan lade sammen med en 10A ladekabel på en vanlig dobbelt shuko kontakt, eller på hytte/garasje/motorvarmerstolpe eller andre steder med usikker tilførsel og du ellers har god tid til å lade.

Flere hurtigladere gjør også at behovet for 16A blir mindre, men jeg foretrekker å lade mens jeg uansett har et stopp (handel, jobb, trening eller lignende) i stedenfor å ta et hurtigladestopp på hjemveien der jeg egentlig ikke får brukt tiden til noe fornuftig

bjorn_2390

Enig i at "kladdløs" er viktig. Jeg har vel egentlig ikke avgjørende behov for en ladekabel til. Men det ville vært behagelig å kunne la en bare henge igjen hjemme. Har fungert helt fint til nå, med bare 10A-kladden. Men så har jeg tenkt at de få gangene jeg kjører på langtur til Oslo, som for meg betyr hurtiglading halvveis, i Oslo, og så halvveis (altså sum 3 ganger), vil jeg ønske å ha mulighet til å lade på de offentlige plassene i Oslo, gjerne i kombinasjon med hva bilen max kan ta inn (altså tilsvarende hva man får med en charge-amps på 16A, ikke sant), så ladingen går så raskt som det lar seg gjøre med min bil, uten å kjøre til en hurtiglader.
Dessuten vil jeg slik kunne benytte alternativt ladepunkt, når hurtigladerne (gjerne) er opptatte. Vil jeg tro. 
Blå Euro-Leaf (2012)

serena511976

i går i Bergen ble det stjålet ladekabel til min Nissan leaf fra en parkering på arbeidsplassen som er på taket av bygningen som har registrert innkjørsel/utkjørsel.  Leafen min kom fra Tyskland og er 2012 model.
Har spørsmål, har 2012 model lås? hvilken lader type må jeg kjøpe, har ingen peiling og det er mange annonser på finn. ny lader koster 6000 NOK mye. Egen andel er på 4000 NOK på forsikringen. anmeldte saken til politiet men det er flere tyverier i Bergen i går og tror ikke at det kommer tilbake.

emil

#10
Sitat fra: serena511976 på onsdag 17. desember 2014, klokken 10:07
i går i Bergen ble det stjålet ladekabel til min Nissan leaf fra en parkering på arbeidsplassen som er på taket av bygningen som har registrert innkjørsel/utkjørsel.  Leafen min kom fra Tyskland og er 2012 model.
Har spørsmål, har 2012 model lås? hvilken lader type må jeg kjøpe, har ingen peiling og det er mange annonser på finn. ny lader koster 6000 NOK mye. Egen andel er på 4000 NOK på forsikringen. anmeldte saken til politiet men det er flere tyverier i Bergen i går og tror ikke at det kommer tilbake.

Den er kjedelig den der og du ser nok neppe kabelen igjen.

2012 Leaf har ingen låsing av kabel fra bilens side. Original ladekabel har derimot hatt et hull gjennom utløserknappen på håndtaket man kan låse med en hengelås.

Jeg låser min Charge-Amps kabel på følgende måte og har ennå ikke hatt noen problemer etter da over et år med offentlig lading, mye om natta:



For 6000kr hadde jeg heller investert i en Charge-Amps ladekabel enn original ladekladd fra Nissan. Eneste jeg finner på finn.no som er Leaf-kompatibel med schuko er denne:

http://finn.no/53877578


serena511976

tusen takk for svaret. Første 1,5 måned med Leafen var litt for spennende. håper det blir bedre fremover.

emil

Kan jo legge til at Kia Soul EV, hvis de ikke har endret ting underveis, hverken har låsing fra bilens side eller mulighet i originalt ladehåndtak. Så der er eneste mulighet kabel gjennom hengelås låst fast til tilfeldig sted på ladeluke. Og det er fra en bil lansert i 2014...

serena511976

En fra jobben sa at jeg må kjøpe lader med regulering 10-16 Amper. I annonsen du anbefalte har laderen slik regulering. hvis det blir stjålet ladere flere steder i Bergen i går på parkeringer med kamera og med vaktmester, gjør kanskje politier noe... uansett det finnes større problemer enn en ladekabel. God jul og la oss håpe på det beste..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA