Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skiftet DU - 1.67.73 - Redusert effekt ved belastning.

Startet av Trekkoppbil, torsdag 01. januar 2015, klokken 16:04

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Finnes det noen grei oversikt over hvilke felger som passer til Leaf?

Er det bare 16"*6,5 som passer, eller passer 16"*7" også?
I manualen til 2012 Leaf som jeg finner på nettet, er det oppgitt 16*6,5 mens jeg ser enkelte forhandlere oppgir også felger på 16*7, når man søker etter felger til Leaf.

I manualen står det også offset på 40mm. Er det noe slingringsmonn her? I vognkortet står det minimium 40mm.

Det skal også være 5*114,3 og det sier seg vel sjøv at det er en ufravikelig verdi. Men hva med boltestørrelsen er det noe å bry seg om?

Hva med navdiameter?
I enkelte tabeller er det oppgitt ulike navdiameter for ulike biler. Mange steder ser jeg det selges felger uten at navdiameter oppgis. Hva skal man passe på her?

Er det ellers noe man bør passe på, når det gjelder dekk og felger?

TorC

Du kan nok trygt velge 7". Dette forteller bare hvor bred felgen er. Siden dekkene er laget av gummi vil samme dekk kunne brukes på både 6,5 og 7".

Det er vanlig å akseptere 5mm +/- i offset. Har du for mye eller for lite vil felgen stå for langt inne i hjulbuen, eller på utsiden.

Boltstørrelsen kommer an på felgen. Leaf har muttere. Du bør ha muttere som er tilpasset felgen. Det mest sentrale er koningen.

Navdiameter (center bore) er hullet i midten av felgen. Du kan ikke ha mindre hull enn det som er oppgitt (66,1). Hvis du har større hull i felgen skal du egentlig ha plastringer som gjør hullet mindre, men det er det vel knapt nok folk som gidder.

Her kan du finne liste over biler som har felger som passer LEAF: http://www.wheel-fitment.com/car/Nissan/Leaf%20%282010%20-%20%29/

Som du ser er det stort sett bare Nissan og Renault som har felger som passer Leaf.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

lifern

På vinterdekkene jeg bruker står det
DO NOT USE ON 6.5" RIMS.
SVART EUROLEAF 2013

Trekkoppbil

Det var en nyttig link til wheel-fitment.com.   Den burde legges ut på elbilwiki.
Det er mange brukte felger til salgs rundtomkring, men det er vanskelige å leite på måfå etter passende felger.

TorC

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 15. desember 2014, klokken 22:15
Det var en nyttig link til wheel-fitment.com.   Den burde legges ut på elbilwiki.
Det er mange brukte felger til salgs rundtomkring, men det er vanskelige å leite på måfå etter passende felger.

Done! http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Dekk_og_felg
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA