Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Amerikansk e-Golf forum

Startet av rohauge, torsdag 01. januar 2015, klokken 04:39

« forrige - neste »

rohauge

Ønsker å kjøpe 3,3 kw lader til min Leaf. Noen som har eller vet hvor de selge de billigste/ beste ?
Haugesund
2014 Leaf Tekna
2010 Volvo XC60
2018 Leaf i bestilling
2019 MB EQC i bestilling

Rasmus.B

Står det ikke en slik i bilen din allerede??
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

elektrolux

Er nok ladestasjon eller ladekabel trådstarter ønsker. Men vi har faktisk lader også type Brusa om han ønsker å montere en ekstra lader i bilen.

Her er i alle fall en henvisning der vi ligger godt ann:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16771.0.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

rohauge

Ja, spørs om det ikke er ladekabel jeg er på jakt etter ...har ikke helt forstått dette enda jeg.

Mener den kabelen jeg fikk med bilen bare lader med 10Amp. Denne henger fast hjemme i garasjen.
I 99% av tilfellene lader jeg hjemme, men kan jo skje at jeg trenger å lade når jeg står på jobb eller kjøpesenter etc. Da hadde det vært greit å hatt en kabel som alltid ligger tilgjengelig i bilen og som gjerne er litt kjappere.

Altså da er jeg vel på jakt etter en 3,3Kw ladekabel..?

Noen anbefalinger ?
Haugesund
2014 Leaf Tekna
2010 Volvo XC60
2018 Leaf i bestilling
2019 MB EQC i bestilling

emil

Sitat fra: rohauge på lørdag 13. desember 2014, klokken 09:30
Noen anbefalinger ?

Charge-Amps justerbare 6A/10A/16A kladdløse ladekabel.

Ingen over, ingen ved siden. Men den koster jo deretter.

Har brukt min til ca 500 ladinger siden oktober i fjor og har vel kun hatt problemer med den en eneste gang. Det var for en uke siden da jeg koblet den opp utenfor festningen i Oslo (Kongens gate) og ved første oppkobling stoppet ladingen veldig fort med rødt lys på kabelen. Andre forsøk så slo releet ut og inn en gang pr sekund men alle lys tilsa at den ladet. Gadd der og da ikke å feilsøke så jeg la kabelen tilbake i bilen og flyttet meg til en ikke-ladeplass. Hjemme hos svigers fungerte kabelen helt fint igjen senere på kvelden.

Rio

Sitat fra: rohauge på lørdag 13. desember 2014, klokken 09:30
Ja, spørs om det ikke er ladekabel jeg er på jakt etter ...har ikke helt forstått dette enda jeg.

Mener den kabelen jeg fikk med bilen bare lader med 10Amp. Denne henger fast hjemme i garasjen.
I 99% av tilfellene lader jeg hjemme, men kan jo skje at jeg trenger å lade når jeg står på jobb eller kjøpesenter etc. Da hadde det vært greit å hatt en kabel som alltid ligger tilgjengelig i bilen og som gjerne er litt kjappere.

Altså da er jeg vel på jakt etter en 3,3Kw ladekabel..?

Noen anbefalinger ?

Det du mener er formodentlig en ladekladd/laderegulator/EVSE.

Det er et stykke elektronikk i en boks som forteller laderen i bilen hvor mange ampère laderen kan trekke. F. eks. 6, 8, 10, 16 A. Noen laderegulatorer er alltid 10 eller 16 A, andre kan man endre på.

Hvis du skal ha mer enn 10 A, så må du enten ha den fastmontert ("husladeregulator") eller ha en 16 A CEE industrikontakt (blå) på den. Schuko (jordet husholdningskontakt) anbefales ikke for mer enn 8 A av Direktoratet for Sivilt Beredskap, men brukes jevnlig med 10 A.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

Man må ingenting. Det er ikke noen problem å lade 16a på schuko.

En bedre løsning er industristikk eller ladestasjon, for å unngå potensiell varmgang i støpsel/stikk. Men da må man kjøpe ladekabel med industristikk også (eks ratio sin, ikke chageamps).

(DSB= direktoratet for samfunssikkerhet og beredskap)

Rio

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:14
Man må ingenting. Det er ikke noen problem å lade 16a på schuko.

Nuvel, det står en ladekabel fastbrent (!) i Schuko-kontakten på ladestasjonen bak Legevakten i Oslo, og kabelen er av en type som brukes på Kewet/Buddy, ofte med 16 A.

Nå må kontakten skiftes, og ingen andre kan bruke den inntil det skjer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

Men man må allikevel ikke skifte til industristikk for å lade med 16a, det er poenget. Det meste av min 16a lading blir gjort utenfor hjemmet, og dermed via schuko. (Overgang, har ratio kladd med industristøpsel).

Den trekker 15,6a ca.

Jeg lader hver eneste arbeidsdag på 16a schuko på jobben i gamle motorvarmerstolper som har stått ute i årevis. Har knapt kjent lunk i støpselet.

Uten for oddfjell sitt kontor er det eneste stedet jeg har opplevd varmt støpsel, da fikk jeg vannblemme når jeg tok på pinnene på støpselet.

Rio

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:21
Men man må allikevel ikke skifte til industristikk for å lade med 16a, det er poenget. Det meste av min 16a lading blir gjort utenfor hjemmet, og dermed via schuko. (Overgang, har ratio kladd med industristøpsel).

Den trekker 15,6a ca.

Jeg lader hver eneste arbeidsdag på 16a schuko på jobben i gamle motorvarmerstolper som har stått ute i årevis. Har knapt kjent lunk i støpselet.

Uten for oddfjell sitt kontor er det eneste stedet jeg har opplevd varmt støpsel, da fikk jeg vannblemme når jeg tok på pinnene på støpselet.

Men Marius, de fleste ganger barn leker med fyrstikker går det også bra! ;)

Det betyr ikke at de bør gjøre det.

Jeg har også en 16 A ladekladd med Schuko for nødsituasjoner, men jeg ville aldri brukt den normalt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

De aller aller fleste lader på 16a schuko. Svært skjeldent blir stikk svidd.

Jeg finner ukentlig mange svidde kontakter, lamper, sikringsskap osv på jobb. Har enda ikke funnet varmgang som følge av elbil.

Du forteller en som ikke har greie på dette at man må ha industristikk for å lade på 16a. Det må man ikke. Det er poenget...

Rio

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:43
De aller aller fleste lader på 16a schuko. Svært skjeldent blir stikk svidd.

Jeg finner ukentlig mange svidde kontakter, lamper, sikringsskap osv på jobb. Har enda ikke funnet varmgang som følge av elbil.

Du forteller en som ikke har greie på dette at man må ha industristikk for å lade på 16a. Det må man ikke. Det er poenget...

"Svært sjeldent" er alt for ofte når det er snakk om å gi anbefalinger til "en som ikke har greie på dette".

Nå kan ikke nye Schuko-kontakter til lading av elbil være sikret med 16 A, men 10 A. Og, som nevnt, DSB anbefaler kun 8 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:43
De aller aller fleste lader på 16a schuko.

De aller, aller fleste lader nok ikke på 16A fra schuko siden ingen elbiler leveres originalt med ladekabel som kan trekke 16A fra schuko.

Andelen som bruker uoriginal ladekabel vil jeg grovt anslå til maks 10% etter å ha observert ganske mange elbiler på lading her og der.

Når det er sagt lader jeg nesten alltid på 16A fra schuko selv når jeg lader utenfor hjemmet, da risikoen er helt minimal siden vi snakker frittstående metallstolper eller stikk på murvegg. På de vanlige stedene jeg lader er det ikke noe problem med varmgang, unntatt på Filipstad. Der er det mange dårlige stikk. Ordentlig varmt blir det ikke, men varmt nok til at man kjenner det godt på pinnene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel

Hvis man installerer en ny stikk til lading av elbil, og det forventes at den benyttes til 16a lading skal det i følge NEK400:2014 være industristikk.

Men du kom ikke med en anbefaling. Du sa at han måtte ha industristikk for å kunne lade på 16a.

Siden du nevner DSB kan du spørre juristen deres, som jeg var på kurs med forrige uke, hva som skiller må/bør. Det ene blir en anbefaling, det andre blir ikke.

Marius Engel


Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:56
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 13. desember 2014, klokken 14:43
De aller aller fleste lader på 16a schuko.

De aller, aller fleste lader nok ikke på 16A fra schuko siden ingen elbiler leveres originalt med ladekabel som kan trekke 16A fra schuko.

Andelen som bruker uoriginal ladekabel vil jeg grovt anslå til maks 10% etter å ha observert ganske mange elbiler på lading her og der.

Når det er sagt lader jeg nesten alltid på 16A fra schuko selv når jeg lader utenfor hjemmet, da risikoen er helt minimal siden vi snakker frittstående metallstolper eller stikk på murvegg. På de vanlige stedene jeg lader er det ikke noe problem med varmgang, unntatt på Filipstad. Der er det mange dårlige stikk. Ordentlig varmt blir det ikke, men varmt nok til at man kjenner det godt på pinnene.

Det jeg mener er at de fleste som lader på 16a, benyttet schuko når de gjør dette. Da høres det ut som vi er enige.

(Think kan lade originalt med 16a)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA