Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Noen som har e-golf med Webasto?

Startet av KrW, onsdag 31. desember 2014, klokken 16:09

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: KrW på onsdag 31. desember 2014, klokken 18:32
Men om man venter et år eller to for å kjøpe brukt er det større sjans for moms på de nye og da vil bruktprisene kunne holde seg meget godt.
Det er selvfølgelig en risiko - men dette blir "gambling". Vi får håpe på ett nytt "forlik" med forutsigbarhet fremover.

Personlig tror jeg gratis ferge og bom er det første som forsvinner - og blir erstattet av lavere takster, men den diskusjonen hører vel hjemme i en annen tråd.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

sigurdi

Dersom en liker gambling, kan en ta opp valuttalån og satse på at krona styrker seg før en får bilen.
Mest gunstige tidspunktet å ta opp valuttalån er når krona er på sitt svakeste, er bare å finne ut akkuratt dette. ;-)
Lav rente i mellomperioden blir det også.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Trekkoppbil

Tesla oppgav høsten 2013 at Model X skal koste det samme som Model S:
"Model X vil ha en pris som en tilsvarende utstyrt Model S. Det vil komme flere detaljer ettersom produksjonsstart nærmer seg."

Ut i fra denne opplysningen, regna jeg med at Model S ville komme i en 4wd-utgave, før lansering av X, og at den ville sette prisnivået.
Spørsmålet nå, er like gjerne hvordan prisen på Model S vil utvikle seg.  Prisen i norske kroner varier med valutasvingninger og evnt moms.  Prisene vil også variere over tid av utallige årsaker.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 04. januar 2015, klokken 01:32
Tesla oppgav høsten 2013 at Model X skal koste det samme som Model S:
"Model X vil ha en pris som en tilsvarende utstyrt Model S. Det vil komme flere detaljer ettersom produksjonsstart nærmer seg."

Viktig å merke seg "som en tilsvarende utstyrt Model S" + fra herr Musk fra høsten 2013: "single digit percentage more than model S". Single digit = fra 1 og opptil 9%, må kanskje forvente det siste.

KrW

Sitat fra: Finnøy på søndag 04. januar 2015, klokken 02:51
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 04. januar 2015, klokken 01:32
Tesla oppgav høsten 2013 at Model X skal koste det samme som Model S:
"Model X vil ha en pris som en tilsvarende utstyrt Model S. Det vil komme flere detaljer ettersom produksjonsstart nærmer seg."

Viktig å merke seg "som en tilsvarende utstyrt Model S" + fra herr Musk fra høsten 2013: "single digit percentage more than model S". Single digit = fra 1 og opptil 9%, må kanskje forvente det siste.

Og musk har med: LOW single digit. (1%-4 eller 5%) Ensifret kan jo i og for seg være lavt i seg selv. Men om vi ser tilbake på denne videoen fra 24min så sier han jo faktisk at den blir veldig likt priset som S men vil ha en litt høyere innstegspris akkurat pga. at X bare kommer med AWD. S kan jo fremdeles kjøpes med RWD.

Pris for AWD er 34 500kr som tilsvarer 6% av startprisen på 85kWt. Men 60kWt får man jo ikke AWD på men det var kanskje ikke helt med i Musk sine planer da den videoen ble spilt inn. Helt i starten da D kom var jo 60kWt mulig som valg men ble raskt fjernet.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

PK

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 04. januar 2015, klokken 01:32
Tesla oppgav høsten 2013 at Model X skal koste det samme som Model S:
"Model X vil ha en pris som en tilsvarende utstyrt Model S. Det vil komme flere detaljer ettersom produksjonsstart nærmer seg."

Ut i fra denne opplysningen, regna jeg med at Model S ville komme i en 4wd-utgave, før lansering av X, og at den ville sette prisnivået.
Spørsmålet nå, er like gjerne hvordan prisen på Model S vil utvikle seg.  Prisen i norske kroner varier med valutasvingninger og evnt moms.  Prisene vil også variere over tid av utallige årsaker.


Tja, han sa og at TMS med 4wd ville komme etter at TMX var lansert.. 

Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

KrW

Har dere noen gang vært så usikker på pris på en bil? Vi har eid 5 biler og dette blir den første bilen vi tenker å kjøpe ny. Dyreste bil vi har eid betalte vi 385k for.

For det første er dollarkursen et stort spørsmål. Bilen kan både bli mye dyrere enn det ser ut for nå og også muligens litt billigere om krona styrker seg igjen.

Da vi reserverte for et år siden spekket jeg opp en S til ca. 580k og begynte å regne på fordeler med elbil. Tenkte da på 600k eller litt over. Nå ser det ihvertfall ut til at vi må tenke over 700k.

Mange lurer på om Elon Musk mener ensifret prosentlig beløp over S med eller uten Dual Motor. Og mener han lavt ensifret som i 5% eller mindre eller under 10%?

Hvor dyrt blir det å få på krok og hva med 3. seterad? Hva om det kommer større batteri. Er man villig til å betale ekstra for det? Slipper vi å betale for soltak for å få takboks som på S?

Så har vi jo avgiftene her i Norge. De med lave reservasjonsnumre har vel ikke vært veldig redde for moms og avgifter. Men nå kan det jo være bilen ikke kommer før 2016 og da er det jo en liten sjanse for avgifter også. Og hva med bom og parkering som man gjerne regner med å spare på. Hvor lenge vil det vare?

For egen del har vi litt aksjer i TSLA så det er jo spennende å se hva som skjer. Bestilte også en S85D for sikkerhetskyll som trolig blir solgt med en gang om pris på X blir ok. Hva får vi for den?

Og ikke minst, når får vi se den endelige versjonen og når kommer Design Studio?

I det hele tatt mye spenning rundt både prisen og bilen i seg selv :-)
Eneste fordelen med at det tar lang tid før bilen kommer er jo at det er lengre tid å spare men det hjelper ikke så mye om bilen blir dyrere og dyrere samtidig da.

Har du noen gang vært så usikker rundt prisen på en bil før?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

KrW

#22
Jeg tipper på akkurat samme pris som S D og for egen del tillegg for krok og 3. seterad men minus soltak.

+ eventuelt om dollar stiger enda mer.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

hgs

Sitat fra: KrW på lørdag 10. januar 2015, klokken 19:14
Hvor dyrt blir det å få på krok og hva med 3. seterad? Hva om det kommer større batteri. Er man villig til å betale ekstra for det? Slipper vi å betale for soltak for å få takboks som på S?

Det er mye usikkert her, men det jeg tror er ganske sikkert er at det ikke blir mulig å få takboks på Model X, soltak eller ikke.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

KrW

Men slipper ihvertfall å betale for soltak for å kunne få takboks som man må med S om man vil ha mulighet for å feste stativ på vanlig måte  ;) Om det i det heletatt blir mulighet for å feste takboks på X vil tiden vise.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Oggen

Jeg er dessverre redd den bikker godt over millionen for en X85D Performence, og det blir for dyrt.
Mine håp om X i det hele svinner mer og mer for hver dag dessverre, så nei, har aldri noen gang vært så usikker rundt prisen på en bil før!!!!

Vind

Sitat fra: hgs på lørdag 10. januar 2015, klokken 21:20
Sitat fra: KrW på lørdag 10. januar 2015, klokken 19:14
Hvor dyrt blir det å få på krok og hva med 3. seterad? Hva om det kommer større batteri. Er man villig til å betale ekstra for det? Slipper vi å betale for soltak for å få takboks som på S?

Det er mye usikkert her, men det jeg tror er ganske sikkert er at det ikke blir mulig å få takboks på Model X, soltak eller ikke.
På ett amerikansk forum virker de ganske overbevist om at 3 seterad ikke blir en opsjon - men er standard.  Det er liten vits med dørene om man ikke har 3 seterad.

Takboks tror jeg helt sikkert blir en umulighet.

At dette blir ganske dyrt for en P modell - og nærmer seg eller bikker over enn million tror jeg man kan regne med - men da må man jo se på hva man sammenlikner med.  En tilsvarende BMW eller Mercedes er jo nærmere 2 mill - eller faktisk mere.  Det som blir spennede er jo hva en normalutstyrt X vil koste.  Kommer man under 700' blir det nok en suksess, men passerer den 800 tror jeg ikke alle greier å regne den hjem.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Øyvind.h

Jeg mener Tesla har presisert at tredje seterad blir tilvalg? Husker godt at flere reagerte. Tviler uansett på at Tesla gir bort setene gratis. Tilvalg blir da ekstra fortjeneste :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. januar 2015, klokken 19:11
Jeg mener Tesla har presisert at tredje seterad blir tilvalg? Husker godt at flere reagerte.

Mener også å huske det samme, og ble selv litt overrasket over dette (men bare litt).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

KrW

Selv håper jeg nesten 3. seterad blir standard. Både fordi setene da kanskje ikke tilfører en stor kostnad og at vi slipper å ta valget mellom 5 og 7 seter. Vi er bare 4 i familien og er ikke avhengig av 3. seterad men kan ha bruk for det en gang iblant men ikke ofte. Og om de stjeler mye bagasjeplass selv nedslåtte vil man måtte vurdere om det er verdt det å ha 7 seter. Eller kanskje er de uttagbare? Tviler egentlig på det. Vi vet jo ikke sikkert hvor kompakte de blir nedslåtte før vi får se produksjonsmodellen heller.

Krysser fingrene for at vi får vite noe nytt i forbindelse med Detroit motor show  ;)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA