Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Are, onsdag 31. desember 2014, klokken 10:23

« forrige - neste »

Are

Hei,
Jeg begynner i ny jobb, og vurderer elbil til de fire milene jeg må kjøre hver vei. Dette er både 50-sone, motorvei og landevei.
Både trillingene og e-Up ser greie ut med tanke på antatt kjørelengde (og jeg kan lade på jobb), men jeg lurer på sikkerheten på trillingene. E-Up koster femti tusen mer, men virker tryggere. Noen som har synspunkter?
Jeg er også interessert i synspunkter på trilling vs e-up på andre områder enn sikkerhet.

edyrli

Gjorde noen vurderinger rundt dette når jeg kjøpte. e-Up er dyrere men det er en bedre bil. Så vurderingen er jo om det er verdt pengene. Begge to er bitte små. Har samme rekkevidde og har 4 seter.
Sikkerhet: e-UP har 5 stjerner. Trilling har 4 stjerner. Trillingene får trekk for dårlig fotgjenger sikkerhet og litt svak på sidekollisjon.
Lading: e-UP: Combo, Trilling: CHAdeMO.
Av andre ting så har e-UP mer utstyr som cruisekontroll, litt bedre comfort og ser litt bedre ut.
e-UP har også 8 års batterigaranti mot trillingene sine 5 år/120.000 km.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Mr.Zero

Har kjørt trilling i 2,3 år, men aldri bulka.. Siden du spør om sikkerhet, så skal du vite at i hvert fall citroen og peugeot har sos-knapp samt at bilen automatisk ringer en alarmsentral dersom en kollisjon finner sted. DET gjør ikke en up. Ellers så er trillingen en spinkel bil hvor mitt argument ang sikkerhet er at den er tryggere å kjøre enn en mc jeg har stående i garasjen... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Are

Tusen takk for bra svar. Da tenker jeg det blir avgjørende hvilken bil som har kortest leveringstid.
Jeg ser dere begge har trillinger, Mr.Zero og edyrli. Hvordan funker oppvarming av bilene (trillinger, altså) om vinteren? Må man ut og skru på ett eller annet en stund før man skal kjøre?

TB

#4
Sitat fra: Are på lørdag 13. desember 2014, klokken 09:33
Tusen takk for bra svar. Da tenker jeg det blir avgjørende hvilken bil som har kortest leveringstid.
Jeg ser dere begge har trillinger, Mr.Zero og edyrli. Hvordan funker oppvarming av bilene (trillinger, altså) om vinteren? Må man ut og skru på ett eller annet en stund før man skal kjøre?

Mitsubishi i-Miev har frå 2012 modellen muligheit til å starte varmen via ein fjernkontroll. Dvs, ingen GSM eller APP styring, men tradisjonell fjernkontroll med ein begrensa rekkevidde. Bilen må vere kobla til ekstern straum for at varmen skal bli starta.

Dei to andre har ikkje denne funksjonen. Alternativ er tradisjonell Defa vifte / kupevarmer, eller ettermontert dieselvarmer, som med korrekt utstyr kan bli styrt av mobil. (Defa WarmUp Link, Eberspächer EasyStart GSM remote)

e-UP blir levert med muligheit til å sette fast tid for varme i bilen. Det er og med 1 år gratis abonnement til app. Med app kan status på lading, bilens posisjon kontrollert, og klimaanlegg bli starta. Dette skal fungere uavhengig av om bilen står til lading. (Om eg tar feil blir eg nok raskt korrigert.)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

arthur

Hvis den ene bilen koster over 30% mer enn alternativet så vil jeg tro at den dyreste bilen er best. Om det er verdt det er en annen sak, og der finnes det neppe noen objektiv "sannhet". Har selv en 2014-model Miev og det fungerer meget bra med varming nå på vinteren. Stikker hodet ut av døren for å hente avisen og trykker samtidig på fjernkontrollen. Kaffen drukket og avisen delvis lest og bilen er varm med klare ruter.
For vår bruk gjør bilen jobben, og vel så det. Ja, egentlig veldig fornøyd med bilen, men så er jeg kanskje bare en enkel sjel?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tomrh

#6
Vanskelig å skaffe gode piggdekk til trillingene. Så om man ofte har glatt gårdsvei eller bor sånn at brøytemannskap ikke akkurat står parat kl 5 om morgenen...

I kveld ble det Leaf med piggdekk som kom seg opp bakken her..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Er bekjent angrer trilling kjøpet sitt etter å ha kjørt kona min sin e-Up.

E-Up har seile modus og auto brems under 30 km/t og meget effektivt varme og defrosting anlegget . Seilemodus gir mer avslappende kjøring som betyr økt sikkerhet. Autobrems så godt som eliminerer småkollisjoner og gir rimelig forsikring og varme og defrosting sier seg selv at det hjelper.

Og så har VW fornuftige service priser og antakelig høyere annenhåndsverdi.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arthur

Av nysgjerrighet; kan du si noe om forskjellen i servicepriser, forsikring og utvikling i annenhånds verdi av de to bilene? At en langt dyrere bil vil selges for en høyere pris enn en langt billigere bil burde vel ikke komme som noen stor overraskelse vil jeg tro så lenge det er snakk om biler av anerkjent merke.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Are

Jeg prøvekjørte E-up og Nissan Leaf på lørdag. Trillinger er det ingen forhandlere som har inne for tiden, virker det som. Når prisforskjellen mellom E-up og Leaf viser seg å være bare 15-20 tusen,  heller jeg sterkt mot å kjøpe Leaf. Med tanke på sikkerhets-aspektet er jo den også et langt sprang fra trillingene.

tomrh

Anbefaler å kjøpe brukt trilling eller Leaf hvis økonomien i elbilkjøpet er viktigere enn nybilfølelsen. Unngår endel verditap da, kjøpet går i break-even mye tidligere vs. bensinbil, det er fremdeles restgaranti og den økonomiske risikoen er lavere. Forøvrig fås batteri fra kondemnert Leaf for under 20.000 for tiden, så batterigarantien er dessuten ikke så viktig lenger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Sitat fra: tomrh på mandag 15. desember 2014, klokken 23:06
Forøvrig fås batteri fra kondemnert Leaf for under 20.000 for tiden, så batterigarantien er dessuten ikke så viktig lenger.

Link? Hadde vært fint å sette inn i en Think Classic. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på mandag 15. desember 2014, klokken 23:20
Sitat fra: tomrh på mandag 15. desember 2014, klokken 23:06
Forøvrig fås batteri fra kondemnert Leaf for under 20.000 for tiden, så batterigarantien er dessuten ikke så viktig lenger.
Link? Hadde vært fint å sette inn i en Think Classic. ;)
Se tråd på Leaf-forumet. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18401.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arthur

Sitat fra: Are på mandag 15. desember 2014, klokken 17:20
Jeg prøvekjørte E-up og Nissan Leaf på lørdag. Trillinger er det ingen forhandlere som har inne for tiden, virker det som. Når prisforskjellen mellom E-up og Leaf viser seg å være bare 15-20 tusen,  heller jeg sterkt mot å kjøpe Leaf. Med tanke på sikkerhets-aspektet er jo den også et langt sprang fra trillingene.

Jeg kjøpte en trilling, Mitsubishi Miev, til 144.383 fakturapris ferdig levert i midten av juli i år og lurer på hvor du får en Leaf til 160'?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

jkirkebo

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. desember 2014, klokken 07:55
Sitat fra: Are på mandag 15. desember 2014, klokken 17:20
Jeg prøvekjørte E-up og Nissan Leaf på lørdag. Trillinger er det ingen forhandlere som har inne for tiden, virker det som. Når prisforskjellen mellom E-up og Leaf viser seg å være bare 15-20 tusen,  heller jeg sterkt mot å kjøpe Leaf. Med tanke på sikkerhets-aspektet er jo den også et langt sprang fra trillingene.

Jeg kjøpte en trilling, Mitsubishi Miev, til 144.383 fakturapris ferdig levert i midten av juli i år og lurer på hvor du får en Leaf til 160'?
[/quote

Ikke noe sted? Han skriver jo at forskjellen mellom e-Up og Leaf er 15-20 tusen, ikke mellom trilling og Leaf., Og det stemmer vel bra, siden e-Up koster minst 40.000 mer enn trilling? Leaf Visia ligger vel på 200k + vinterdekk?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA