Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ESP

Startet av power59, tirsdag 30. desember 2014, klokken 21:31

« forrige - neste »

power59

Jeg har innbilt meg at varmepumpesystemet varmer og kjøler batteripakken (7) til optimal ytelsestemperatur.



Men i følge systemskjemaet så ser det dessverre ut til at systemet kun kjøler batteripakken. Det betyr at lav batteritemperatur og nedsatt batterikapasitet på kalde dager ikke kompenseres.

Interessant er det også at det kun er utladningsvarmen fra batteripakken (og air-cond. unit) som  benyttes som varmekilde for varmepumpa. Det vil si at varmepumpa ikke yter varme til kupen før batteriet må kjøles. Kupevarmen blir produsert av et vanlig elektrisk varmeelement (12) i vann/glykol kretsen.

Så - hvis

  • batteriet ikke varmes til optimal temperatur, og

  • varmen i kupen produseres av et elektrisk varmeelement 
- hvor stor nytte har vi egentlig da av varmepumpa i forhold til rekkevidden på kalde dager?

AndesiteSilver_i3

 --BMW i3 operer med tre varmepumpe modus: "heating mode","mixed operation" og "cooling". --

Skjemaet du viser til viser "Explanation of mixed operatio of heat pump".
(Men lurer på hva det er som styrer/bestemmer aktiviteten til de tre modusene)

Har du tilsvarende skjema for "heating mode" og "cooling" så kan vi se hvordan det ser ut der?

Jeg vet ikke men håper forklaringen ligger der...
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

GelpMan

Jeg har sett både diagram og forklaring på hvordan batteriene blir oppvarmet, men finner det ikke igjen da jeg prøvde og Gooooogle det. så bare 80% sikker nå... ::)

Batteriet blir ikke varmet opp med Varmepumpesystemet, men med noe som ligner på varmetråder som ligger gjennom hele batterisystemet. Men ut i fra det jeg kan tolke ut i fra texten på ConnectedDrive gjelder det bare når bilen står på lading??

"In the event that a charging connection is established, the high-voltage battery is also preconditioned to offer improved performance of your BMW i and an increased range."

moonbuggy

#3
Det står slik i forklaringen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. Man bruker jo samme systemet i AC, varmer opp kjølevesken elektrisk og gearer opp effekten gjennom varmepumpen. Man varmer også kjølevesken i High Voltage batteriet, så hvorfor lar man ikke kjølevesken også herifra gå gjennom varmepumpen ?
Det er jo ikke rare tilleggsmengden og mekanismen er jo der ?
Det hele blir jo langt mer komplisert i mixed mode under kjøring.

Forøvrig står det også at varmepumpen kutter helt ut under -10 grader.

ganton

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

power59

Jøss - hvilke dokumenter dere har tilgang på.

Skjemaet på s. 47 i dokumentet viser hvordan kondensatoren (1) også kan brukes som fordamper - for å hente varme fra utelufta for oppvarming av bilen.
Så da burde det være avklart - varmepumpa henter varme fra utelufta og/eller utladningsvarme fra batteriet for oppvarming av vann/glykolkretsen for oppvarming av kupeen. Hvis dette ikke er tilstrekkelig så leverer et elektrisk element på 5 kW (med strøm fra batteripakken) varme til vann/glykolkretsen.

Når det gjelder oppvarming av batteriet i kaldt vær så viser figur på s. 37 pkt. 8 noe som kalles "Connection for electric heating in the high-voltage battery unit". Dette er ikke nærmere forklart i dokumentet, men jeg vil anta at dette er forklart i et ev. tilsvarende dokument om "high-voltage" systemet.

bromm


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA