Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva må man huske etter bestilling?

Startet av phingoc, tirsdag 30. desember 2014, klokken 17:39

« forrige - neste »

KjellG

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 20:51
Sitat fra: KjellG på fredag 12. desember 2014, klokken 18:49
Fra Mercedes Wallbox: "Mains voltage: 3x 230-400V / 208-240V"

Hva betyr dette?  Er boksen trefas eller er den noen steder koblet 400V trefas+N TN og andre steder 230V to-fas, IT?

Dersom den kobles tofas IT, så blir nettet like skjevbelastet med denne boksen.

Det er ingenting som heter tofas i Europa. I USA bruker man "split phase" (tror jeg det heter) for å få énfase på litt over 200 V.

"Mains voltage: 3x 230-400V" - dette ser ut som en beskrivese av trefas TN-nett. Etter det jeg husker har MB 11 kW lader ombord, hvilket tilsier 3 x 16 A trefas.

"Det er ingenting som heter to-fas i Europa". Nei? Begrepet jeg bruker er hentet fra NELFO Montørhåndboka og div moderne undervisningsmateriell på norsk.

Grunnen til spørsmålet er at Mersedec skriver: "Mains voltage: 3x 230-400V / 208-240V"

Denne kombinasjonen av 230-400 og 208-240 kan forstås slik at Wallbokx fritt kan mates med 400 eller 230. Det betviles da det ikke ser ut til at noen batteribiler evner å utnytte 3*230V.

Kort sagt, lader Mercedes med trefas eller plukker de bare ut to, og kun to, ledninger med 230V imellom?

Split-phase er et system med en 240V trafo der sekundærviklingen har et jordet midtpunkt. Spenningen mellom midtpunkt og hver av grenene er 120V og har ikke den for oss, vanlige faseforskyvingen på 120 grader.  En får ikke noe roterende felt. Et slags forkrøblet 2/3-dels TN-nett.

Rio

Hvis MB lader med 11 kW, så er det 3 x 16 A, dvs. 400/230V TN. Den bruker alle tre fasene.

Man kan bruke to faser ut av tre i Norge (koble en last mellom faser), men man får énfas, ikke tofas.

Man kan riktignok få en slags "tofas" ut av énfas, ved å koble en kondensator på siden av en motor, men det er ikke det vi snakker om her.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Hva får Mercedesen av effekt om du bruker det Mercedes omtaler som 208-230V?

Dersom en i et 230V IT-nett kobler en last mellom to faser, omtaler som sagt Montørhåndboka og lærestoff dette som en to-faselast. Det ut fra at lasten er koblet til to faseledere. Dersom samme last kobles mellom en fase og N i et 230/400V TN-nett, omtaler samme montørhåndbok dette som en en-faselast.

Rio

Sitat fra: KjellG på søndag 14. desember 2014, klokken 23:25
Hva får Mercedesen av effekt om du bruker det Mercedes omtaler som 208-230V?

Dersom en i et 230V IT-nett kobler en last mellom to faser, omtaler som sagt Montørhåndboka og lærestoff dette som en to-faselast. Det ut fra at lasten er koblet til to faseledere. Dersom samme last kobles mellom en fase og N i et 230/400V TN-nett, omtaler samme montørhåndbok dette som en en-faselast.

Det første er en last mellom to faser. Lasten "ser" bare én fase, og fungerer identisk som hvis du hadde koblet den fra en fase til null på TN.

Det som MB omtaler som 208-230 V høres ut som for USA (split-fase). Det blir som énfas i Norge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Det jeg vil frem til er om Mercedes er så uklar at de lurer folk? Når de skriver:
"Mains voltage: 3x 230-400V / 208-240V"

Og batteribileieren med et 230V IT-nett bestiller dyr 3-fase i den tro at det skal gå fortere å lade, så får han bare 11/3 kW?

Rio

Jeg tror rett og slett at de ikke har tenkt over at noen skal bruke IT-nett for å lade. Det brukes vanligvis kun på sykehus (og andre steder som krever høy pålitelighet), foruten deler av Norge og Albania.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: automat på søndag 14. desember 2014, klokken 21:15
Sitat fra: PST på søndag 14. desember 2014, klokken 12:56

Når elbilen er tilkoblet elanlegget er den å regne for en del av det elektriske anlegget, nettselskapet har all rett til å kreve dokumentasjon for det som er tilkoblet.

Hvilken elbil er det du mener de kan kreve dokumentasjon på? Den du har nå? Eller kanskje den du har tenkt å kjøpe neste uke? Eller kameraten din sin, som kommer på besøk, og skal låne ladestasjonen?

Dette kan bli mye papirarbeid å ha tilgjengelig.  Eller er det en del av bilens dokumentasjon ved levering? Blir dette noe som må framlegges ved framtidige EU kontroller sammen med alle ladekablene?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

phingoc

Jeg hadde en prat med energi1 nå nettop og de står fast ved dokumentasjon av lader til bilene.

Samtidig konfronterte jeg dem med at en vanlig induksjonstopp trekker mer strøm, og har en raskere skalering av strømmen enn elbil laderne, men det var de ikke så interisert i å høre om.

dokumentasjon, eller ingen økning av inntaket til huset var beskjeden! :\ Lurer på om jeg skal ta kontakt med NVE å forhøre meg der hva jeg kan gjøre.

Jeg har også snakket med elektrikern som jeg bruker, for å finne en "snarevei" på hvordan man jeg kan få ladet bilene uten å skaffe dokumentasjon. Men slik som anlegget mitt er idag, så vil energi1 fange opp en skjevbelastet trafo med en gang, og da står navnet mitt på toppen av lista over mistenkte siden vi har oppgitt to elbiler.

Jeg venter enda svar fra Bosch som produserer ladeboksene.

Litt tidligere i tråden så ble det nevnt at ladern sitter i bilen, og det er jo riktig. Men strømmen som går fra vegg til bil, er det ladern i bilen som trekker denne strømmen til seg og bestemmer oppskalering av styrke, eller er det ladeboksen på veggen som bestemmer oppskalering av strømstyrken?
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

KjellG

For hjemmelading sitter laderen i bilen og det er til syvende og sist laderen som bestemmer hvor stor effekt som trekkes.

Veggboksen er bare en kraftig kontakt med styreelektronikk. Elektronikken blir programmert slik at den vet hvor mye kursen kan belastes med. Når du plugger i kommuniserer veggboksen og bilen og  bilen får beskjed om ladefart.

I enkelte systemer kan ladefarten endres underveis, f. eks. dersom to biler er tilkoblet, så deler de på tilgjengelig effekt. Når en er fulladet, får den andre full effekt.

Om nettet skjevbelastes er avhengig av om laderen i bilen er enfas, tofas eller trefas. At netteier skal kunne oppdage dette er ytterst tvilsomt. Nær all last i husholdningen er tilfeldig koblet mellom fasene og inn og utkobling er tilfeldig. Å skille ut f.eks. en 16a batteribil fra all annen last er umulig. En 32A kan en kanskje finne, men tviler.

KjellG

Kan en Tesla lades fra en CHAdeMO-lader? Ev med bytte av kontakt? Ev med en "luriumboks" imellom?

fredag

Sitat fra: phingoc på mandag 15. desember 2014, klokken 11:05
Jeg hadde en prat med energi1 nå nettop og de står fast ved dokumentasjon av lader til bilene.

Samtidig konfronterte jeg dem med at en vanlig induksjonstopp trekker mer strøm, og har en raskere skalering av strømmen enn elbil laderne, men det var de ikke så interisert i å høre om.

dokumentasjon, eller ingen økning av inntaket til huset var beskjeden! :\ Lurer på om jeg skal ta kontakt med NVE å forhøre meg der hva jeg kan gjøre.

Jeg har også snakket med elektrikern som jeg bruker, for å finne en "snarevei" på hvordan man jeg kan få ladet bilene uten å skaffe dokumentasjon. Men slik som anlegget mitt er idag, så vil energi1 fange opp en skjevbelastet trafo med en gang, og da står navnet mitt på toppen av lista over mistenkte siden vi har oppgitt to elbiler.

Jeg venter enda svar fra Bosch som produserer ladeboksene.

Litt tidligere i tråden så ble det nevnt at ladern sitter i bilen, og det er jo riktig. Men strømmen som går fra vegg til bil, er det ladern i bilen som trekker denne strømmen til seg og bestemmer oppskalering av styrke, eller er det ladeboksen på veggen som bestemmer oppskalering av strømstyrken?

Det er bilen som styrer oppskalering av ladestyrke.

Ladeboksen er egentlig bare en spesiell stikkontakt (type2), som kun sender et signal til bilen om hvor mange ampere bilen max kan trekke fra den aktuelle kontakten. Samt litt sikkerhetsfunksjon som overvåker jordfeil og lignende, med et rele som kutter kontakten til bilen ved feil.

Dropp å prøve å få kontakt med Bosch. Det er helt irrelevant. Ladeboksen er bare en (avansert) stikkontakt.

Ta kontakt med forhandler/importør av bilene du har anskaffet, og be dem sende deg dokumentasjon på oppskalering av strømtrekk ved tilkobling.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

Sitat fra: phingoc på mandag 15. desember 2014, klokken 11:05
Jeg har også snakket med elektrikern som jeg bruker, for å finne en "snarevei" på hvordan man jeg kan få ladet bilene uten å skaffe dokumentasjon. Men slik som anlegget mitt er idag, så vil energi1 fange opp en skjevbelastet trafo med en gang, og da står navnet mitt på toppen av lista over mistenkte siden vi har oppgitt to elbiler.

Mercedes B lader med bare 3 kW (230V, 13A) og skjevt om du ikke har 400V trefas, enten inn i huset, eller kjøper et beist av en 230/400V trafo og lager ditt eget 400V TN-nett.

eGolf lader også skjevt med max 3,7 kW.

Bestill to blå 230V 16A trefase kontakter i garasjen: "låner av og til en stor byggtørke og industristøvsuger når jeg mekker bil". Sørg for jordfeilautomater på kursene..


Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rav4_EV

Hahaha. For noen store amatører det er i dette lokale e-verket.
Ikke kast bort tiden med å innsamle eventuell dokumentasjon. Det er helt bortkastet da det allerede nå et et titalls biler som kan tilkobles på samme uttak.

Ta kontakt med NVE og be de ta et eget tilsyn med dette e-verket og hvordan de forsøker å forhindre Stortingets ønske om å innføre nullutslippsbiler i det norske samfunnet.

De lokale elektrikere er gjerne noen pyser når det kommer til slike saker.
De har regelmessig kontakt med e-verket og kan ofte bli for gode kamerater.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

TorT

Sitat fra: Elmo på mandag 15. desember 2014, klokken 19:49
Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 13:22
Kan en Tesla lades fra en CHAdeMO-lader? Ev med bytte av kontakt? Ev med en "luriumboks" imellom?

JA.  http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter

Er denne kommet  i europeisk versjon nå. Som er i omløp?

Leste noen rykter om en fyr på tur med en prototype/testutgave en eller annen plass, men så ble det stille.

mvh TorT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA