Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakk

Startet av Mippen, tirsdag 30. desember 2014, klokken 09:25

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zbk

Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. desember 2014, klokken 14:07
Det betyr kollaps i verdien på dagens elbiler.

Det kommer vel an på prisen på de nye utgavene, evt om man får oppgraderings-kit til en fornuftig pris for dagens "kortdistanse"-biler.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Mippen

De klassiske elbilene med kortere rekkevidde holder seg godt i pris ennå hvis man finner et eksemplar som er i god stand. Tror derfor ikke det blir så dramatisk for dagens elbiler, men litt justering vil man nok få. Det skjer alltid når det kommer en ny modell. Det vil fortsatt være en del folk som er interessert i å forsøke en elbil men som ikke er helt klar for å bytte ut fossilen. Da kan en rimelig elbil til bybruk være en inngangsport. Spørsmålet er også om det er mulig å oppgradere batteriet på de eksisterende bilene etter hvert som zbk påpeker.
Fremtiden er elektrisk.

Råde

Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. desember 2014, klokken 14:07
Det betyr kollaps i verdien på dagens elbiler.
Nei, ikke kollaps. Men man kan ikke forvente å selge en ett år gammel bil med lite tap.

Har man bilen 3-5 år vil det fremdeles være kjøpere som ikke har/tar seg råd til ny bil. De vil konkurrere om de brukte. Markedet vil altså utvide seg etter hvert. Problemet med stort verdifall når revolusjonerende teknologi kommer vil man først se når markedet har nådd et metningspunkt.
e-Golf | X75D

edyrli

Det blir vel et liknende scenario som ved forrige elbil revolusjon. Da Trillinger og Leaf knakk ryggraden i markedet for gamle PSA biler, Reva, Buddy og Think.
Min oppfatning er at prisene for de gamle da ikke umiddelbart fikk en knekk, men knekken som først da brukte biler begynte å komme for salg med et visst volum.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

jkirkebo

Sitat fra: edyrli på fredag 12. desember 2014, klokken 08:53
Det blir vel et liknende scenario som ved forrige elbil revolusjon. Da Trillinger og Leaf knakk ryggraden i markedet for gamle PSA biler, Reva, Buddy og Think.
Min oppfatning er at prisene for de gamle da ikke umiddelbart fikk en knekk, men knekken som først da brukte biler begynte å komme for salg med et visst volum.

Jeg tror ikke dette er sammenlignbart. De gamle elbilene hadde store ulemper i hverdagen. Enten var det vannservice hver 3-4000km eller dårlig plass, dårlig sikkerhet, kun 2 seter osv.

En Leaf er derimot en fullverdig bruksbil for de som ikke har behov for lengre rekkevidde. Det vil jeg tro gjelder de fleste "nr.2" biler. Har man ikke bruk for mer enn 50km rekkevidde (vårt behov for rekkevidde på nr.2-bilen) så tilfører ikke et batteri med 300km rekkevidde noen som helst ekstra verdi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Skrotenisse

Og innen den tid, dersom det er nok elbiler vil jo infrastrukturen kanskje tilrettelegges mer elbiler? Om flere har elbiler vil færre og færre etterhvert få elbilangst. Det er jo ikke gitt at markedet er det samme idag som når de slippes ut, det kan hende det faktisk blir en økning. Om folk ser at det er "ladeplasser" overalt tror jeg ikke vi må anta at nåværende elbiler taper seg i verdi. Dette er jo andre faktorer som må vurderes i en såkalt PESTEL-analyse. Politiske, Økonomiske, Sosiale, Teknologiske, Miljø og ikke minst det Juridiske.
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

JohanH

Er ikke artikeln egentlig merkelig dog? "Om noen år kommer elbiler som går like langt som elbiler allerede går idag".

Mippen

Sitat fra: JohanH på lørdag 13. desember 2014, klokken 23:42
Er ikke artikeln egentlig merkelig dog? "Om noen år kommer elbiler som går like langt som elbiler allerede går idag".

Det er litt ironisk jo.
Fremtiden er elektrisk.

OlavEmil

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sigurdi

Flotte nye batterier har vi hørt om lenge og kommer mer, forskerens trenger penger for å få ut ferdig produkt.
Så skal det kunne produseres i volume, råvarer tilgjengelig, langtids testing, få det godkjent i X antall systemer så går mange år fra faktisk fungerende prototyper til ferdig produkt i en Elbil.
I mellomtiden går utviklingen på eksisterende teknologier fremover med 7-10% hvert år og det har det gjort i en år rekke, så når superbatteriet endelig kommer på markedet, er det 7-10% bedre en gjeldene teknologi på det tidspunktet.
Så noe pluttselig hopp, tror jeg ikke vi ser, men jevn utvikling.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

elektrolux

Slike oppslag får i alle fall mange; meg inkludert, til å sitte på gjerde og vente på bedre teknologi. Imens freser jeg rundt med en gammel Think og lurer på hva som egentlig er gale med den. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

GotMeTeslaMS

Sitat fra: sigurdi på søndag 14. desember 2014, klokken 13:03
Flotte nye batterier har vi hørt om lenge og kommer mer, forskerens trenger penger for å få ut ferdig produkt.

...

I mellomtiden går utviklingen på eksisterende teknologier fremover med 7-10% hvert år og det har det gjort i en år rekke, så når superbatteriet endelig kommer på markedet, er det 7-10% bedre en gjeldene teknologi på det tidspunktet.
Så noe pluttselig hopp, tror jeg ikke vi ser, men jevn utvikling.

Dersom du har rett betyr det at Nissan Leaf vil komme ut med 400 km batteri 7-10 år etter at den ble sluppet med 200 km. Tror "toget" går litt fortere nå. Tror utviklingen vil akselrere med potensialet for økt salg av elbiler.
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA