Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer Tesla med 100kw batteri grunnet redusert rekkevidde på D modellene?

Startet av hippo, tirsdag 30. desember 2014, klokken 00:32

« forrige - neste »

hippo

Nå melder media at en ny Nissan leaf med 400 km rekkevidde er under arbeid.
Den nye Nissan Leaf vil trolig være klar for lansering i løpet av 2016.
Pris er ikke kjent.

http://www.side3.no/motor/elbil-bestselgeren-skal-doble-rekkevidden/8519692.html

Dette blir spennende, både pris og om man kommer seg 400 km.
Ennå mer spennende er hva som skjer med "nye" leafer som selges i dag 2014 og 2015 og deres bruktpris og om det evt kan bytte batteripakke til de nye som kommer.

Hva tror dere?

Øyvind.h

Hvis du klarer 200km i dagens Leaf skal du også klare 400km i nye Leaf.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

HHF

Det eneste som er sikkert, er at det vil være en rivende utvikling i teknologi og muligheter samtidig som det aldri vil være noe spesielt gunstig å eie elbil som skal selges igjen i en slik utvikling. Da er det helt avgjørende at det fortsatt er statlige "subsidier" som gjør dette regnestykket levelig totalt sett og gjerne så mange fordeler for brukerne som mulig. En bil med 400 km rekkevidde og en ok pris ville vært en drøm i dag :-). Jeg håper at bilen jeg nå gjør avtale om i disse dager blir den siste med forventet kort rekkevidde.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Vind

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. desember 2014, klokken 11:21
Hvis du klarer 200km i dagens Leaf skal du også klare 400km i nye Leaf.
200 km med dagens Leaf greier man vel kun på henger - eller på tog, men sier de 400 så kan nok praktisk rekkevidde passere 300 - og det holder nok mer enn nok for de aller fleste.  Designen ser jo nesten spennende ut - får håpe de greier å følge opp til produksjon.  Nissan er jo den eneste japanske bilprodusent med en ryddig el-bil strategi.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Trekkoppbil

Man kan google etter "2017 Nissan leaf" for å finne artikler om neste generasjon.
Det har vært snakk om bl.a å øke rekkevidda fra 80 til 100 miles, og det har vært løselig snakk om at bilen kan komme med 2-3 batterialternativer.


bno

#5
"We want to be competitive," Ghosn said during a conversation following a media briefing, quickly adding, "It may have even more range."

Critical is the fact that the next version of the Leaf will use more advanced lithium-ion batteries that will be smaller, lighter and hold significantly more power.

http://www.thedetroitbureau.com/2015/01/nissan-working-up-200-mile-version-of-leaf-battery-car/

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Panduck

Sitat fra: HHF på torsdag 11. desember 2014, klokken 14:48
Det eneste som er sikkert, er at det vil være en rivende utvikling i teknologi og muligheter samtidig som det aldri vil være noe spesielt gunstig å eie elbil som skal selges igjen i en slik utvikling.

Det kan så være, man snakker en del om hva som vil skje med prisen på elbiler som selges i dag, og verdifall større enn bensinbiler som selges i dag. Men når langdistanse-elbiler kommer for fult, hva vil skje med prisen på små og mellomstore bensinbiler?

Jeg antar jeg vil oppgradere elbilen min til en med lengre rekkevidde når det kommer, ved å selge bilen jeg har nå. Vet jeg nok det vil koste litt. Har kun en bil og da er rekkevidde litt lav på LEAF, men vil nok fremdeles være et marked for biler som kan ta folk billig & trygt på jobben, som bil nr2.

Trekkoppbil

Ja, det blir spenndende å se hvordan utvikinga av batterikapasitet og energitett går.

Det store spørsmålet er om Nissan også i framtida vil gjøre det på den måten at batteriene til nye biler, også passer i gamle biler. Dersom man i overkommelig framtid kan betale 5000€ for ett batteriskift hvor man får dobbelt så stor kapasitet i dagens biler, så kan bilene få lang levetid.

Det er jo tidligere kommet info fra Nissan om at de holder på å teste Leaf-batteri som skal ha dobbelt så stor kapasitet som eksisternde batterier, men jeg har aldri sett noen artikler som direkte sier når det er planlagt å selge batteri med dobbel kapasitet. Tidligere artikler om neste generasjon Leaf har antyda mindre kapasitet i den omgang.
På mange forum har jeg lest at mange har oppfatta at kapasitetsdoblinga er venta allerede ved neste generasjon, men dette er første gange jeg leser en artikkel som sier det.


emil

Tror ingen kommer med batteripakker med dobbel kapasitet (eller mye større enn dagens) som er bakoverkompatible. Kommer de med nye pakker som vil gi bedre rekkevidde vil de gjerne at du bruker penger på ny bil også.

De kan nok derimot bruke de nye cellene til å lage batteripakker med tilsvarende kapasitet, men som kanskje er rimeligere eller lettere enn dagens. Men vektendring vil jo påvirke bilens kjøreegenskaper så det vil nok kanskje ikke skje uansett...

Jeg har planlagt å eie Leafen min i minimum 5 år og har god tid til å se neste generasjon komme på markedet, bugs bli luket ut og kanskje til og med en "facelift" av den før jeg skal ut og kjøpe ny bil. Ikke umulig at det da blir en pent brukt utgave av pre-facelift-ny-leaf.

Thomas Parsli

#9
Mumling fra Nissan om 400km rekkevidde bør vel sees i sammenheng med Teslas annonsering av Model III

Det er over ett år til vi får se hva Nissan faktisk kommer med, men hvis Model III skal koste under 300.000,- blir det ikke enkelt å selge Leaf selv om de senker prisen til det halve.

Og hvis Model III kommer på 320.000,- med SC-avtale bør en Leaf med samme rekkevidde koste rund 50.000,- mindre for å være mulig å selge.

Jeg tror 2016/2017 blir elbilens år og ser med spenning frem til hva konkurrentene finner på.
Både Toyota og Mazda bør få ut fingeren snart, men det tror jeg de har forstått.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sølv-pilen

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. januar 2015, klokken 00:17Det er over ett år til vi får se hva Nissan faktisk kommer med, men hvis Model III skal koste under 300.000,- blir det ikke enkelt å selge Leaf selv om de senker prisen til det halve.
Snarere tvert i mot. Jeg vil mye heller (forutsatt at modelene ikke spriker alt for langt fra hva de er i dag) kjøpe en Leaf som går 400 km enn en Tesla som går 400 km. Jeg liker Tesla for sin kjøredistanse, ikke for sin utforming.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

fiskeri

Vurderte sterkt en Leaf da vi bestilte elbil i høst, men endte opp med en Soul. Tenkte da også på neste generasjon Leaf, men den lå litt langt frem i tid. Rekkevidde-utviklingen er spennende, men jeg tror en del bilprodusenter er vel optimistiske angående 400-kilometers-bilene. Jeg er litt enig i dem som "frykter" at vi kanskje ender opp med annonserte 300/320 km. Det betyr kanskje 240/260 km i praksis og at man er under 200 km på vinterhalvåret (dog kun spekulasjoner). Tror også at denne nye generasjonen elbiler blir skjøvet frem i tid - spesielt dersom 400 km er et absolutt mål. Hovedsaken er jo likevel at det blir forbedringer angående rekkevidde (som er annonsert av flere produsenter), og jeg er veldig spent på hva Leaf og resten av markedet kan presentere om et år eller to. Har i den sammenheng størst tro på Tesla. For hvert fremskritt innen rekkevidde, vil elbilene bli et godt alternativ for stadig flere av dem som nå er avhengig av fossilbilene.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Øyvind.h

Sitat fra: fiskeri på fredag 23. januar 2015, klokken 10:09
Rekkevidde-utviklingen er spennende, men jeg tror en del bilprodusenter er vel optimistiske angående 400-kilometers-bilene. Jeg er litt enig i dem som "frykter" at vi kanskje ender opp med annonserte 300/320 km.
Slik jeg forstår det skal Nissan doble rekkevidden til Leaf. 400km er i den sammenheng en dobling av teoretisk rekkevidde på 200km i dagens Leaf, noe som skulle tilsi at man på sommeren fint kan kjøre nærmere 300km med ny Leaf, og på vinteren 200-250km. For mange er det rekkeviddeøkningen som skal til for å få behovet sitt tilstrekkelig dekket.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: fiskeri på fredag 23. januar 2015, klokken 10:09
Jeg er litt enig i dem som "frykter" at vi kanskje ender opp med annonserte 300/320 km. Det betyr kanskje 240/260 km i praksis og at man er under 200 km på vinterhalvåret (dog kun spekulasjoner).

Om man ender opp med "praktisk rekkevidde" på 180-200km i vinterhalvåret, og 250 om sommeren, vil det uansett være en voldsom forbedring til det man har nå, og vil kunne dra enda flere over til elbil. Oslo->Lillehammer vinterstid uten å lade, selv på vinteren, ville gjort at jeg aldri noe mer trengte å leie bil for å komme meg dit jeg trenger å komme. 1 ladestopp + kanskje ett lite ladestop Oslo -> Trondheim om sommeren tror jeg mange kan leve med.

Uansett ønsker jeg meg enda lengre rekkevidde en dette, men selv en 50% økning av "leaf" rekkevidde vil bety relativt mye.

Panduck

Sitat fra: fiskeri på fredag 23. januar 2015, klokken 10:09
Vurderte sterkt en Leaf da vi bestilte elbil i høst, men endte opp med en Soul.

Er litt misunnelig. Tror muligens vi hadde endt opp med en Soul om vi hadde kjøpt i dag. Vi var litt for tidlig ute :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA