Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software versjoner

Startet av KrW, mandag 29. desember 2014, klokken 20:32

« forrige - neste »

KrW

Hvor viktig er egentlig Norge for Tesla?
Er det fremdeles slik at 10% av alle Tesla blir solgt til Norge?

Kan det være slik at Norge er så viktig for Tesla at de holder prisen et år til på tross av den veldig svake krona sammenlignet med dollaren?

Vil tro Norge ihvertfall er veldig viktig for Tesla Europa.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

afitch80

Norge har vært nest viktigst for Tesla i verden, etter USA, til nylig. Nå er vi på tredje plass, bak USA og Kina. De ser kanskje at salget hadde sunket betraktlig hvis de hadde hevet prisen. Elon har jo siden starten sagt at det er greit at Tesla går med underskudd en stund for å bevise at elbiler er fremtiden. Kanskje litt samme tankegang nå. Norge er et viktig land og salget må holdes i gang her. Kanskje mye pga insentivene vi har her i landet.
Før amerikansk, nå tysk.

tklev

Om ikke annet tror jeg Norge er viktig for Tesla sin visjon for fremtiden. Synliggjøringen av deres biler og løsninger blir veldig tydelig her i "vesle Norge". Symbolikken er nok minst like viktig som salget, som selvsagt også er viktig!

Men jeg tror nok på den annen side at de kommer til å brenne seg på den norske forbrukerkjøpsloven. Men kjenner jeg Tesla rett kommer de til å gå den loven en høy gang :)

KrW

Norway has been very supportive of electric vehicles (Elon Musk 02:15)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

bb

Jeg mener Norge var avgjørende for å få en god start i Europa. Vi fikk jo tross alt de seks første SCene. Og alle bestillingene som kom fra Norge ga Tesla en solid kapital de kunne bruke til å bygge opp servicesentre, hyre inn folk og bygge infrastruktur.

Selv om vi etter hvert nå blir mindre betydelige når andre land kommer etter så vet jeg at Norge fortsatt spiller en viktig rolle for Tesla.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Man kan se på den sålangt manglende prisøkningen i Norge som et belegg for hvor viktig Norge er for Tesla.
I Tyskland er TMS ganske dyr sml med andre biler- man velger allikevel å øke prisen, i Norge er prisene rel. sett lavest i Europa- man bibeholder den lave prisen- Tesla trenger oss og aksepterer vesentlig lavere marginer her på berget.

NegativeElectrode

#6
I Norge er det udiskutabelt (selv om noen nettroll, ulne samferdelsesministere osv sier vi har kullkraft), miljøvennlig å kjøre elbil. Altså er det et bra showcase. Vi har god tilgang på fornybar strøm, tross en liten befolkning høy andel som kan kjøpe bilene dere, ateknologikåte, et lite land, men allikevel litt avstander slik at rekkevidde spiller en rolle. Med relativt lave investeringer i SC nettverk dekkes landet effektivt.

Vi er vel også et bra laboratorium for utprøving av teknologi.

Når TMX lanseres vil det nok bli en hit, ikke minst som miljøabili for SUVer som trafikkerer mellom brygga og åsen i Oslo :)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

OleJA

Med US/EU priser så har Tesla et dekningsbidrag på 25-30% på hver Model S de selger. Model 3 som planlegges for massemarkedet, kommer nok til å ha betydelig lavere dekningsbidrag - vil tippe 10-20%.

I Norge er imidlertid Tesla allerede i massemarkedet med Model S! Da er de kanskje fornøyd med å kunne selge den med kun 10-20% dekningsbidrag her i landet?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Car-El

Er de prisene som er i "utlandet" inkludert MVA og andre avgifter? I så fall så er nok ikke dekningsgraden så stor i EUropa og USA. Og dermed så var prisen i Norge egentlig kansje "høy".

Pris i Norge omregnet til "EUropeiske-dollar" + landets avgifter = ???
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Havebigfun

Tyskland er jo et marked hvor Tesla ønsker å lykkes- med den aktuelle prispolitikken blir det nok ikke noe av ettersom Tesla konkurrerer med 500 S som er laget i Stuttgart ;). Om det er riktig at Tesla aksepterer lave marginer i massemarked Norge mens man "må ha" høye marginer i etableringsmarked Tyskland blir det nok ikke etablering av et massemarked der. Til det er tilbudet til Tyskerne for dårlig. Tyskerne kan regne og de har internett slik at de følger med.
Jeg tror ikke på denne hypotesen men heller at Tesla ønsker å vise frem sin suksess i annerledeslandet Norge og så tror jeg forskjellen utliknes snart og vel så det- vi får se: 020115

edorf

Det er nok billigere for Tesla å selge biler i Norge også. Har vært i Tesla butikk i Hamburg, der var ikke mange kunde og de hadde kun solgt noen få biler. I Norge selger de masse biler i hver butikk. Jeg vet ikke hva salgskostnadene utgjør i prosent, men det er nok en del. Men den er nok mye mindre i Norge enn i Tyskland i forhold til hver solgte bil.

Sjøhyene

Tyskland må jo være ett av de vanskeligste landene i verden for Tesla å lykkes i.
Syns det er merkelig at de har kjørt så hardt på i akkurat det landet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Car-El

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:26
Tyskland må jo være ett av de vanskeligste landene i verden for Tesla å lykkes i.
Syns det er merkelig at de har kjørt så hardt på i akkurat det landet.

Hvis du bekjemper den tøffeste, så følger de svake etter uten kamp.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sjøhyene

Sitat fra: Car-El på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:30

Hvis du bekjemper den tøffeste, så følger de svake etter uten kamp.

hehe, var inne på den tanken selv. EM er jo ikke helt som alle andre så kan jo til og med være noe i det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA