Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommer Tesla med 100kw batteri grunnet redusert rekkevidde på D modellene?

Startet av bromm, mandag 29. desember 2014, klokken 13:19

« forrige - neste »

bromm

Nå har DVDinMotion fått lagt til støtte for i3 på samme måte som alle andre BMW-modeller :D

Dette produktet var opprinnelig ment for å kunne muliggjøre DVD-avspilling under fart slik at, (og dette er viktig), passasjerene kan benytte bilens skjerm for filmavspilling (noe som igjen fjerner behovet for andre avspillingssystemer/skjermer for video hengende med løse kabler på seterygger etc). På i3 er det riktignok ikke noe optisk drev for DVD, men den støtter avspilling av videofiler (som f.eks .mkv .avi .mp4 .mv4) fra USB-enheter - se også denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13067.0.html

I tillegg til at bevegelsessperren oppheves for videoavspillingen, så oppheves også begrensninger for andre ting som er låst når bilen ruller mer enn 3km/t. Enkelte tekst-menyer kan f.eks ikke scrolles helt ned under fart (f.eks så vises bare øverste del (første side) av et lengre Facebook-innlegg eller RSS-nyhetssak, slik at man må stoppe/stå stille for å bla lengre ned).

DVDinMotion kan bestilles her: http://dvdinmotion.com/bmw og koster 118€ Softwaren bygges ut ifra VIN-nummeret (NB alle 17 karakterene), og man får en link til download en kort stund etter betaling. Filen, som er ca. 1,2 Mb legges så på en egen (helst dedikert) USB-penn (gammel på f.eks 64 MB duger), og vil både kunne deaktivere og aktivere bevegelsessperren (annenhver gang den brukes). Det refereres til å trykke inn volume-kontrollen i 15-20 sekunder for å restarte iDrive-systemet, men dette gjelder ikke for i3 - bare sett inn USB, vent 30 sekunder og ta den ut - deretter låser man bilen i ca. 5-10 minutter, og så vil oppdateringen være gjennomført :D

Det er nok mange som stusser på prisen her, men hvis man sammenligner med "løse" DVD-spillere for bil så er det ikke så ille. Det er sikkert mange som har video-materiale der lyden er det mest interessante (f.eks konsert-DVDer etc.), og dette muliggjør avspilling av disse uten at bilen må stå stille. Som nevnt ovenfor, og som det ettertrykkelig er skrevet i disclaimeren så er selvfølgelig sjåføren ansvarlig for å holde øynene på veien. Men det er ikke forbud mot videoavspilling for passasjerer i bil, så derfor er det ikke noe bedre at man henger opp tilsvarende skjermer (delvis løst og farlige under kollisjon), eller at passasjer i forsetet sitter og ser film på iPad el.l.

NB! det behøves 6NS Bluetooth Proffesional for å spille videofiler fordi 6NS inkluderer ekstra hardware for video-dekoding. DVDinMotion vil ikke tilføre støtte for video, men hvis man kan spille video når bilen står stille, så vil den oppheve sperren som trer inn under fart.

Truls Martin

Er det noen som har prøvd dette?
Er leverandøren til å stole på, og det gjør ikke noen skade på bilens software?
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

LeafSwe

Inte testat, men tror inte 6NS(enhanced bluetooth) behövs, men utrustning 609(navigation professional) behövs?
Någon som vet?
3P+
3SR+

LMOR

Det eneste denne gjør er å oppheve sperren under fart. Så hvis du kan spille video når du står stille, så vil denne fungere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: Truls Martin på lørdag 02. april 2016, klokken 19:42
Er det noen som har prøvd dette?
Er leverandøren til å stole på, og det gjør ikke noen skade på bilens software?
Ja, jeg har brukt dette i snart 1,5 år på i3en og det har fungert utmerket hele tiden (det blir deaktivert under SW-upgrade av bilen, men da er det bare å plugge inn USB-sticken så blir det aktivt igjen). Jeg hadde også DVDinMotion for min forrige BMW (118d 12-mod), så jeg hadde erfaring med det før jeg skaffet det på i3. Det er først og fremst scrolle-sperra jeg har størst nytte i å oppheve akkurat nå (det er veldig nyttig å få sett de siste ordene i f.eks SMS, email, twitter eller RSS-nyheter uten å måtte stoppe for å få lest de), men når minstemann blir litt større og forovervendt, så blir det sikkert aktuelt med video igjen :) Selskapet som lager dette er seriøst (jeg selv har fått personlig oppfølging) og har stor kompetanse på alle BMW-modellene (pluss en del andre merker). De gjør også andre tilpasninger av software for i3 - som f.eks opphevelse av at amerikanerne ikke kan starte REx før SoC er nede på 6%, og begrensningen i SW som forhindrer amerikanerne å bruke alt av bensinen i tanken (California rules). De har visst også mulighet for å oppheve sperren for å slå på ryggekamera i hastigheter høyere enn 20 km/t forover, men jeg vet ikke om det gjelder i3 enda...

elc

Dette er en relativt grei sak å kode selv, om man vil. En OBDII-adapter til en hundrelapp, på eBay samt et gratis tredjepartsprogram er alt man trenger :-)

turfsurf

Sitat fra: LeafSwe på lørdag 02. april 2016, klokken 19:56
Inte testat, men tror inte 6NS(enhanced bluetooth) behövs, men utrustning 609(navigation professional) behövs?
Någon som vet?
Jeg har navi pro men ikke 6NS, og kan ikke spille av film.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Sungrazer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:43
Sitat fra: LeafSwe på lørdag 02. april 2016, klokken 19:56
Inte testat, men tror inte 6NS(enhanced bluetooth) behövs, men utrustning 609(navigation professional) behövs?
Någon som vet?
Jeg har navi pro men ikke 6NS, og kan ikke spille av film.

Samme her, men kan man oppgradere til 6NS? Jeg har hørt rykter om at man kan endre det vha. koding, eller er det også noe hardware man mangler?
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LMOR

Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:57
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. april 2016, klokken 19:43
Sitat fra: LeafSwe på lørdag 02. april 2016, klokken 19:56
Inte testat, men tror inte 6NS(enhanced bluetooth) behövs, men utrustning 609(navigation professional) behövs?
Någon som vet?
Jeg har navi pro men ikke 6NS, og kan ikke spille av film.
Samme her, men kan man oppgradere til 6NS? Jeg har hørt rykter om at man kan endre det vha. koding, eller er det også noe hardware man mangler?
Du kan ikke oppgradere til 6NS. Dette er en av de tingene mange ikke velger fordi de mener de ikke trenger det, før de forstår at navnet er litt villedende ift hva som faktisk er inkludert. Slik har det vært på alle BMW modeller i mange år.
609 + 6NS bør ikke velges bort på en BMW.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sungrazer

Sitat fra: LMOR på tirsdag 05. april 2016, klokken 21:44
Du kan ikke oppgradere til 6NS. Dette er en av de tingene mange ikke velger fordi de mener de ikke trenger det, før de forstår at navnet er litt villedende ift hva som faktisk er inkludert. Slik har det vært på alle BMW modeller i mange år.
609 + 6NS bør ikke velges bort på en BMW.

Kjekt å vite. Det er litt for mange opsjoner og mange valg. Forvirringen virker ganske total hos selgerene som ikke ser ut til å kunne forklare de ulike opsjonene godt nok, og samtidig ikke vet hva man får eller ikke får ved å velge bort en opsjon.

Når det er sagt så fant jeg denne hvor en hevder at han får spilt av video, selv uten 6NS.

http://jpwallhorn.com/how-to-watch-videos-in-your-bmw-i3-from-an-usb-flash-drive/
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Sungrazer

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

LeafSwe

Hur ska jag klara mig utan detta i model 3?  :laugh:

3P+
3SR+

02jan

Min neste bil skal ikke ha noe skjerm foran. Tviler på at det er lov å spille film i dashbordet under kjøring.

Har idag elendig GPS og trafikkinfo, kartene var utdatert mange år før jeg fikk bilen min, trafikkinfo viser for ofte feil info, enten ingen kø info typisk i morgenrushet inn til Oslo, hjem fra jobb etter at rushet i virkeligheten er over, så varsler den om mye kø.

Liker (elsker) å kjøre bil, skjerm med masse info, for min del stjeler unødvendig oppmerksomhet, liker å være 100% sjøfør når jeg er ute på veien. (Ja vi har i3 med både liten(606) og stor(609) skjerm i familien).
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

bromm


02jan

Ja får nok problemer der ja, hadde lyst på manuel ac på i3 (var mulig å bestille dette i 2013/14, men da hadde jeg mistet mulighet til å styre varmeaperatet fra telefon.
Bruker ikke auto funksjonen i noen av de (3 stk) bilene jeg har , som har automatikk. Med touchskjermteknologi ser jeg utfordringer på å betjene standarfunksjoner som luft og varme manuelt.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA