Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilke alternativ for 32A ladeløsning til hjemmet.

Startet av elmer71, lørdag 27. desember 2014, klokken 14:34

« forrige - neste »

BE

Sitat fra: emil på torsdag 11. desember 2014, klokken 09:39
Men i motsetning til mange som bare tror på det selgeren sier sjekket jeg opp mye på egenhånd før kjøp og mer eller mindre ignorerte hva selger sa.
Det er min leveregel også. Jeg er faktisk overbevist om at alt en selger sier er løgn, så det beste er faktisk at de sier minst mulig. (Jeg vet selvsagt at det ikke er korrekt, men jeg har alt å vinne på denne innstillingen og ingenting å tape). Jeg sjekker det jeg trenger å vite på egen hånd.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Thomas Parsli

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. desember 2014, klokken 09:27
Hvordan skal maksimum i et rekkeviddeintervall ellers defineres da?

All annen kjøring enn i ekstrem varme, 40km/t og ingen stopp? ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Jeg personlig synes NEDC-tallene er greie nok, så lenge man kjenner til hva som måles. Bilene gjennomgår nøyaktig samme kjøresyklus under identiske klimaforhold, så tallene er gode for sammenligning. Om gammel Leaf oppnår 175 km og ny Leaf 199 km, så er ny Leaf 14% mer effektiv i denne syklusen. Men sammenligning er også bare det den duger til, for de absolutte tallene som kommer ut har ingenting med praktisk rekkevidde å gjøre som du påpeker.

En mer riktig måte å bruke NEDC-tallene på er å framstille de relativt uten benevning, som en karakter. Anta f.eks. at en rekkevidde på 100 km = 1. Man får da flg. rekkeviddekarakterer:







2. gen i-MiEV1,6
1. gen Leaf1,75
2. gen Leaf1,99
Kia Soul EV2,12
Tesla S855,02

etc
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. desember 2014, klokken 10:56
Jeg personlig synes NEDC-tallene er greie nok, så lenge man kjenner til hva som måles. Bilene gjennomgår nøyaktig samme kjøresyklus under identiske klimaforhold, så tallene er gode for sammenligning. Om gammel Leaf oppnår 175 km og ny Leaf 199 km, så er ny Leaf 14% mer effektiv i denne syklusen. Men sammenligning er også bare det den duger til, for de absolutte tallene som kommer ut har ingenting med praktisk rekkevidde å gjøre som du påpeker.

Tingene med NEDC (og andre tilsvarende) tallene er at de ikke sier noe om bilens rekkevidde der du vil kjøre den mest. Har tatt alle aktuelle 5-seters elbiler og kjørt samme løype i samme værforhold og samme trafikkforhold i sommer. På øko-runden min (totalt 20km i 50-60 og noen rundkjøringer/kryss) kom 1.gen Leaf, 2.gen Leaf, eGolf og Soul ut helt likt med 1kWh/mil, Zoe havnet på 1.1kWh/mil. På jobb-runden (totalt 50km ca i 70-90, CC på og ellers kjørt normalt) lå vel eGolf og Zoe først, så Leaf rett etter (alle rundt 1.3-1.35kWh/mil og til sist Soul. Så kommer jo tilgjengelig batterikapasitet inn i bildet, men ikke minst hvor mye man kan praktisk bruke før bilen maser ekstremt om lite strøm igjen. Der synes jeg de fleste andre var mye bedre enn Leaf som kommer med varsel om lavt batteri alt for tidlig.

Uansett før kjøp må man kjøre et par runder der bilen blir brukt, og tester man i godvær om sommeren må man regne med nesten dobbelt forbruk på de værste vinterdagene for å ha nødvendige sikkerhetsmarginer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA