Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilke alternativ for 32A ladeløsning til hjemmet.

Startet av elmer71, lørdag 27. desember 2014, klokken 14:34

« forrige - neste »

elmer71

Hei, folkens!  :)
Først må jeg bare skryte litt av vår nye kjæledegge, Leffe, som har vært i vårt eie ca en måned. Vi er superfornøyd med Leafèn på alle måter. Det eneste er at jeg allerede ser, er at vi må justere opp kjørelengden på forsikringen!  :)

Men så til emnetittelen:
Jeg var for morro skyld inne på kjøpsveiledningen til elbilforeningen her om dagen. Der står det om kjørelengden på de ulike elbilene som er på makedet nå. Der oppererer de med en søyle på kjørelengde som er grønn opp til nøktern minimumsrekkevidde og gul frem til nøktern maksimumsrekkevidde. Disse tallene er levert fra leverandører og , sånn som jeg har forstått det, bør brukes i stedet for standarden som leveres fra fabrikk. Der står Leaf oppgitt med en nøktern maksimal rekkevidde på 23,3 mil! Stemmer det, er det jo fantastisk, men jeg har ikke lest om rekkevidde i nærheten av det noe annet sted på en Leaf.

Er det andre som har lagt merke til dette? Hvor får de i såfall tallene fra?

2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

RuneW

Vet ikke hvor de har disse tallene fra, men du kan bare glemme å oppleve noe i nærheten i det daglige.

Slike max-verdier blir beregnet/målt for absolutte perfekte forhold. Perfekt temperatur, perfekte vindforhold, paddeflat vei, perfekt trykk i dekkene (med uoriginale dekk), alt av strømsluk avslått og helt jevn og optimal hastighet.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

elmer71

Ja, jeg tror jo du har helt rett i det. Det du sier med at oppgitt rekkevidde er under absolutte maksforhold vet jeg og har lest om. Så når Nissan oppgir 19,9 mil på nye Leaf, vet jeg at det ikke stemmer. Er det mulig å nå ca 18 mil på en fin forsommerdag, kanskje? Så derfor lurer jeg på hvordan rekkevidden på 23,3 mil kommer fra?
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Kjell Leaf

Sitat fra: elmer71 på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:15
Hei, folkens!  :)
Først må jeg bare skryte litt av vår nye kjæledegge, Leffe, som har vært i vårt eie ca en måned. Vi er superfornøyd med Leafèn på alle måter. Det eneste er at jeg allerede ser, er at vi må justere opp kjørelengden på forsikringen!  :)

Men så til emnetittelen:
Jeg var for morro skyld inne på kjøpsveiledningen til elbilforeningen her om dagen. Der står det om kjørelengden på de ulike elbilene som er på makedet nå. Der oppererer de med en søyle på kjørelengde som er grønn opp til nøktern minimumsrekkevidde og gul frem til nøktern maksimumsrekkevidde. Disse tallene er levert fra leverandører og , sånn som jeg har forstått det, bør brukes i stedet for standarden som leveres fra fabrikk. Der står Leaf oppgitt med en nøktern maksimal rekkevidde på 23,3 mil! Stemmer det, er det jo fantastisk, men jeg har ikke lest om rekkevidde i nærheten av det noe annet sted på en Leaf.

Er det andre som har lagt merke til dette? Hvor får de i såfall tallene fra?
Dersom du frakter bilen opp på toppen av en fjellovergang kan du kjøre så langt når du skal kjøre hjem igjen  :)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

233km er vel det bilen oppgis med som rekkevidde etter japans standard.

Har ellers ikke hatt problemer med å kjøre på 1kWh/mil på en tur/retur runde på 20km med min 1. gen Leaf. Så med den kjøringen ville jeg klart over 200km fra helt full til helt tom med en ny Leaf.

Thomas Parsli

Leaf har i praksis 100-200km rekkevidde -og det er nok svært få i Norge som opplever 200km mange måneder i året. Nissan selv oppgir 199km (http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html) og det synes jeg de skal ha honnør for.

At de ikke har med -15 grader og 61km/t er neppe tilveldig...

Nissan USA (http://www.nissanusa.com/electric-cars/leaf/charging-range/range/) oppgir EPA Average som er 84Miles (135km).

http://elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning svarer ikke så jeg får ikke sett hva det står, men 223km er vel "nøkternt"  når det er 30 grader,  jevn hastighet på 50km/t  og ingen stigninger. Danmark en varm sommerdag kanskje?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Balrog

Ingen bør kjøpe elbil i tro om de fullstendig urealistiske rekkeviddetallene som oppgis. Leaf har en reell rekkevidde på 6-12 mil avhengig av topografi (høydeforskjell), temperatur/bruk av klimaanlegg, fart, kjøremønster, luftfuktighet, dekk og underlag. Tenk deg at du drar på sykkeltur så skjønner du greia.

Det største problemet med Leaf er imidlertid den fullstendig absurde rekkeviddemåleren aka "guess-o-meter" og batterimåleren med streker. Begge er egnet til å gi hvem som helst høyt blodtrykk og infarkt i ung alder. Botemiddelet er en android-app: Leaf Spy og en bluetooth OBDII-adapter til et par hundre kroner.

Med app og adapter er bilen brukbar til kjøring over litt lengre avstander. Husk likevel at du alltid må trippelsjekke at eventuelle chademo (hurtigladere) du har tenkt å benytte deg av faktisk er i drift og at du har riktig RFID-brikke/abonnement til dem.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Powerflux

Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:42
Det største problemet med Leaf er imidlertid den fullstendig absurde rekkeviddemåleren aka "guess-o-meter" og batterimåleren med streker. Botemiddelet er en android-app: Leaf Spy og en bluetooth OBDII-adapter til et par hundre kroner.
Med app og adapter er bilen brukbar til kjøring over litt lengre avstander.
Det kan jeg helhjertet skrive under på! Livet før og etter LeafSpy er monumentalt forskjellige ;D
Det hindret likevel ikke at jeg greide det kunststykket å kjøre tom her om dagen. Det skal sies at bommerten var fullstendig selvforskyldt da jeg bare MÅTTE tyne strikken til bristepunktet og minus 2c istedet for pluss 2c var det som vippet marginene i feil rettning :-X
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

elmer71

Sitat fra: Powerflux på onsdag 10. desember 2014, klokken 21:29
Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:42
Det største problemet med Leaf er imidlertid den fullstendig absurde rekkeviddemåleren aka "guess-o-meter" og batterimåleren med streker. Botemiddelet er en android-app: Leaf Spy og en bluetooth OBDII-adapter til et par hundre kroner.
Med app og adapter er bilen brukbar til kjøring over litt lengre avstander.

Hvordan fungerer denne LeafSpy, og hvor for man kjøpt den adapteren. Er den noe man trenger for at LeafSpy skal fungere? Hvordan snakker appen med bilen? Jeg er helt grønn på dette.... ???
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Rio

Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:42
Ingen bør kjøpe elbil i tro om de fullstendig urealistiske rekkeviddetallene som oppgis. Leaf har en reell rekkevidde på 6-12 mil avhengig av topografi (høydeforskjell), temperatur/bruk av klimaanlegg, fart, kjøremønster, luftfuktighet, dekk og underlag. Tenk deg at du drar på sykkeltur så skjønner du greia.

Det største problemet med Leaf er imidlertid den fullstendig absurde rekkeviddemåleren aka "guess-o-meter" og batterimåleren med streker. Begge er egnet til å gi hvem som helst høyt blodtrykk og infarkt i ung alder. Botemiddelet er en android-app: Leaf Spy og en bluetooth OBDII-adapter til et par hundre kroner.

Med app og adapter er bilen brukbar til kjøring over litt lengre avstander. Husk likevel at du alltid må trippelsjekke at eventuelle chademo (hurtigladere) du har tenkt å benytte deg av faktisk er i drift og at du har riktig RFID-brikke/abonnement til dem.

Godt skrevet, Balrog!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: elmer71 på onsdag 10. desember 2014, klokken 23:41
Sitat fra: Powerflux på onsdag 10. desember 2014, klokken 21:29
Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:42
Det største problemet med Leaf er imidlertid den fullstendig absurde rekkeviddemåleren aka "guess-o-meter" og batterimåleren med streker. Botemiddelet er en android-app: Leaf Spy og en bluetooth OBDII-adapter til et par hundre kroner.
Med app og adapter er bilen brukbar til kjøring over litt lengre avstander.

Hvordan fungerer denne LeafSpy, og hvor for man kjøpt den adapteren. Er den noe man trenger for at LeafSpy skal fungere? Hvordan snakker appen med bilen? Jeg er helt grønn på dette.... ???

Søk på forum. Se om du ikke finner noe hvis du søker på "elm327".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

223 km med Leaf kan da ikke være noen sak når et par ungarske ungdommer kjørte 219,5 km med en i-MiEV som bare har 16 kWh batteri. De kjørte i 40 km/t på flat tørr vei i sommertemperaturer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. desember 2014, klokken 00:02
223 km med Leaf kan da ikke være noen sak når et par ungarske ungdommer kjørte 219,5 km med en i-MiEV som bare har 16 kWh batteri. De kjørte i 40 km/t på flat tørr vei i sommertemperaturer.

Å kjøre på en spesiellt valgt rute for å klare å sette en "rekord" er ikke noe problem. Å klare de oppgitte rekkeviddene med normal kjøring med start/stopp, fartsendringer, oppoverbakker og motvind og kanskje litt varme/AC er umulig.

tomrh

Sitat fra: emil på torsdag 11. desember 2014, klokken 08:26
Sitat fra: tomrh på torsdag 11. desember 2014, klokken 00:02
223 km med Leaf kan da ikke være noen sak når et par ungarske ungdommer kjørte 219,5 km med en i-MiEV som bare har 16 kWh batteri. De kjørte i 40 km/t på flat tørr vei i sommertemperaturer.
Å kjøre på en spesiellt valgt rute for å klare å sette en "rekord" er ikke noe problem. Å klare de oppgitte rekkeviddene med normal kjøring med start/stopp, fartsendringer, oppoverbakker og motvind og kanskje litt varme/AC er umulig.
Hvem har definert at maksimal rekkevidde skal kunne oppnås med "normal" kjøring i "normale" omgivelser og temperaturer? Og hva er "normal" kjøring? 70? 80? Jeg konkluderer bare at 223 km er fullt mulig hvis topologi og klima er optimalt og tidsforbruk ikke er viktig.

Hvordan skal maksimum i et rekkeviddeintervall ellers defineres da?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. desember 2014, klokken 09:27
Hvem har definert at maksimal rekkevidde skal kunne oppnås med "normal" kjøring i "normale" omgivelser og temperaturer? Og hva er "normal" kjøring? 70? 80? Jeg konkluderer bare at 223 km er fullt mulig hvis topologi og klima er optimalt og tidsforbruk ikke er viktig.

Hvordan skal maksimum i et rekkeviddeintervall ellers defineres da?

Jeg mener ikke at et teoretisk maks skal kunne oppnås med normal kjøring, men rekkevviddetallene produsentene oppgir i sitt salgsmateriell bør være mulig å oppnå med normal kjøring, og da typisk med kjøring i både by og landevei med både AC eller litt varme på. Man kan ikke selge bilen med en rekkevidde der man har målt forbruket på noen få km flat vei uten trafikk eller AC/varme og ta total batterikapasitet og dele på dette tallet for å få rekkevidden man selger.

For egen del klager jeg ikke på rekkevidden. Jeg kan klare å kjøre opp mot 200km på en lading hvis jeg virkelig går inn for det en rolig sommerdag, jeg kan også fint kjøre fra full til forbi VLBW på under 7 mil vinterstid. Det er variasjonene som ligger i bilen og som jeg aksepterte da jeg kjøpte den. Men i motsetning til mange som bare tror på det selgeren sier sjekket jeg opp mye på egenhånd før kjøp og mer eller mindre ignorerte hva selger sa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA