Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: begrenset kraft når det er kaldt ?

Startet av TorT, lørdag 27. desember 2014, klokken 13:53

« forrige - neste »

TorT

Er det ikke på høy tid å kvitte seg med schuko i den offentlige ladingen.
Hvis vi insisterer på schuko, kommer vi til å ende på 10A, kansje også 8A offentlig lading der man ikke er villig til å ta utgiften med type 2.
Er klar over at schuko i god stand tåler 16A, men det er ikke temaet her.

Oslo går foran nå ser jeg, faser ut schuko, og takk for det;
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3435-oslo-sier-farvel-til-schuko

For at kjøpesentere, som man i overskuelig framtid kansje kan se for seg/håpe på hundretalls uttak over en digert parkeringsområde, blir det kansje litt dyrt hvis alt skal være type2.

CEE kan jo være et flott, og veldig sikkert alternativ her. Et CEE støpsel koster jo bare fra 30-40 kroner og oppover, og de fleste kan skifte dette selv. Helt lovlig så vidt jeg har forstått, når det bare er 16A.
Så det er ingenting å rynke på nesen av heller, selv om en kjører Buddy.
Type 2 til schuko selger jo Elbilhjepen allerede, og han skaffer nok type 2 til CEE hvis det blir etterspørsel etter det.

Så kan vi ihvertfall få 16A på slik lading, og da vil det jo monne litt, etter 2-3 timer stopp på et kjøpesenter ol.

Asarin

Enig.

Er veldig glad for at Oslo går over til Type2, mye bedre med en kabel uten kladd - og som er mye tryggere i bruk.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

KjellG

16A*25 biler = 400A = 92kWh/h

Vil sette litt krav til elnettet på kjøpesenteret dette.

Electrix

Enig i at type 2 er en bedre løsning for offentlig lading enn shuko, men diverse industristikk (CEE) bør man unngå. Det er mye dyrere for elbilister å kjøpe en ekstra slik kontakt, og bruker man overganger er man jo egentlig like langt som med shuko. Det er også veldig dumt om elbilister skal tvinges til å kjøre rundt med et lass av forskjellige overganger.

Da blir fort elbilisme noe for entusiaster på ekspedisjon, ikke for vanlige folk på tur.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:12
Enig i at type 2 er en bedre løsning for offentlig lading enn shuko, men diverse industristikk (CEE) bør man unngå. Det er mye dyrere for elbilister å kjøpe en ekstra slik kontakt, og bruker man overganger er man jo egentlig like langt som med shuko. Det er også veldig dumt om elbilister skal tvinges til å kjøre rundt med et lass av forskjellige overganger.

Da blir fort elbilisme noe for entusiaster på ekspedisjon, ikke for vanlige folk på tur.

Jepp, CEE kontakter i ladestolper har gått ut på dato. Det hadde vært en god ide å evt. bestemt for 10-15 år siden at det skulle være slik, da hadde alle stolper i dag hatt slike kontakter og alle ladekabler hadde blitt levert med slike.

Pr. nå er derimot Type 2 det eneste rette. Selve ladestasjonen koster heller ikke all verdens i forhold til resten av kostnaden med ladeplasser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorT

Poenget mitt var at når alternativet er at vi bare får 10A, muligens 8A snart så er det jo håpløst lite.
Varmgang / branntilløp forstår har skjedd med flere her inne.
Er jo selvsagt enig i at type 2 er å foretrekke, men har litt vanskelig å kjøpe denne;

Pr. nå er derimot Type 2 det eneste rette. Selve ladestasjonen koster heller ikke all verdens i forhold til resten av kostnaden med ladeplasser.

Sier du at type 2 er blitt så billig, hvis en stor aktør skal sette opp feks 100 ladeplasser. Et CEE stikk koster ikke mye der den står i enden av en ledning.
Det som er på tilførselsiden er jo likt. Så det koster jo det det koster uansett hvordan man vrir på det.

Det jeg sier jo er at det er underskudd på ladeplasser, og vi må få litt volum her. Det er viktigere enn om det er kladd på ledningen eller ikke, og lignende ting.

mvh TorT

TorT

og bruker man overganger er man jo egentlig like langt som med shuko.

Ser jeg ikke svarte på denne. Er ikke helt enig. Din ladekabel og evt overgang har du kontroll på.
Det svakeste/slitte punktet vil nesten alltid være schuko stikkontakten i veggen.
Hvis alle offentlige kotakter blir CEE, der man ikke ser seg råd til type 2, så er det problemet løst. Overgang forbudt i dette tilfellet, og lading på 16A ingen problem.
Man får modifisere sin egen kladdmed CEE støpsel. Men vil man ha 16A, må man jo stort sett kjøpe seg noe annet allikevel. Et CEE støpsel er jo nesten gratis i innkjøp. Så ettermontering er ikke noe problem.

Hjemme på sitt eget anlegg, kan man ha tilfelding lading med en overgang av god kvalitet, på eget ansvar, og man bør vel holde seg til 8-10A. En kan jo holde seg til den som ble levert med bilen, den er jo vanligvis 10A idag. Fast lading bør man spandere minimum en CEE stikkontakt til, spesielt om man vil ha 16A. Om ledningsnettet er bra nok, er det jo billig det også.
Det er vel også lovlig å sette opp CEE, og merke den tydelig med max 10A, hvis ledningsnettet tilsier det.
Hvis man ikke har bra nok ledningsnett, burde man vel ikke lade 16A, selv om det kansje er lovlig  teknisk sett. Etter de gamle reglene som gjaldt dengang huset ble bygd.
Man har kansje etterisolert i tillegg, og ledningsnettet kjøres hardere, og blir varmere enn noen gang.
At noe er mulig, eller ikke forbudt, betyr ikke at det er lurt.

mvh TorT

jkirkebo

Sitat fra: TorT på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:39
Sier du at type 2 er blitt så billig, hvis en stor aktør skal sette opp feks 100 ladeplasser. Et CEE stikk koster ikke mye der den står i enden av en ledning.
Det som er på tilførselsiden er jo likt. Så det koster jo det det koster uansett hvordan man vrir på det.

Jepp. Mener jeg så en snittpris på ladeplassene i Oslo på 20.000,- per plass. Dvs. 40.000,- for to plasser. Om man da velger en Type 2 stolpe fremfor en CEE-stolpe, og prisen f.eks er 6000 kroner høyere så blir merkostnaden 15%. Jeg tipper det er i den størrelsesorden vanligvis, 10-25% merkostnad i forhold til schuko eller CEE.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Prisforskjellen på schuko og Type 2 må da være langt større, alle den tid schuko-stolpene bare er sikret med 2x16A. 2x32A Type 2 stolper og oppgraderinger rundt må koste en god del?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:11
Prisforskjellen på schuko og Type 2 må da være langt større, alle den tid schuko-stolpene bare er sikret med 2x16A. 2x32A Type 2 stolper og oppgraderinger rundt må koste en god del?

32A er selvsagt dyrere enn 16A, men det gjelder like mye for CEE. Det står masse 16A Type 2 stolper rundt omkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Med type2 har man vel langt mer muligheter enn med schuko også? F.eks fordele spenningen slik at spenningen synker når flere biler er koblet i? Råholt senter har en stolpe med 7kW og to uttak, som gir 7kW for en bil, men deler når bil#2 kommer. Kan strømstryken kontrolleres helt? På en langtidsparkering på flyplass vil det jo være langt bedre med 4 stykk 4A plasser enn 1 stykk 16A plass, man vil uansett få strømmen man trenger når man står der 3+ dager. (oh ja, jeg ble oppgitt over det absurd lave ladere på Rygge flyplass...)

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på tirsdag 09. desember 2014, klokken 21:24
Med type2 har man vel langt mer muligheter enn med schuko også? F.eks fordele spenningen slik at spenningen synker når flere biler er koblet i? Råholt senter har en stolpe med 7kW og to uttak, som gir 7kW for en bil, men deler når bil#2 kommer. Kan strømstryken kontrolleres helt? På en langtidsparkering på flyplass vil det jo være langt bedre med 4 stykk 4A plasser enn 1 stykk 16A plass, man vil uansett få strømmen man trenger når man står der 3+ dager. (oh ja, jeg ble oppgitt over det absurd lave ladere på Rygge flyplass...)

Den kan kontrolleres, men ikke lavere enn 6A. En 32A kan altså deles på inntil 5 biler. 32A når en er tilkoblet, 16A for to, 10A for 3, 8A for 4 og 6A for 5. Når noen er ferdige med å lade kan strømstyrken justeres opp igjen for de andre, selv om kabelen fortsatt er koblet til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:27
Den kan kontrolleres, men ikke lavere enn 6A. En 32A kan altså deles på inntil 5 biler. 32A når en er tilkoblet, 16A for to, 10A for 3, 8A for 4 og 6A for 5. Når noen er ferdige med å lade kan strømstyrken justeres opp igjen for de andre, selv om kabelen fortsatt er koblet til.

Så, Rygge flyplass, som har 5 ladeplasser for elbil, kan tilby 12 plasser på denne måten... Iallefall burde hver 16A kurs kunne deles på to, slik at 5 plasser ble til 10.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på onsdag 10. desember 2014, klokken 08:41
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:27
Den kan kontrolleres, men ikke lavere enn 6A. En 32A kan altså deles på inntil 5 biler. 32A når en er tilkoblet, 16A for to, 10A for 3, 8A for 4 og 6A for 5. Når noen er ferdige med å lade kan strømstyrken justeres opp igjen for de andre, selv om kabelen fortsatt er koblet til.

Så, Rygge flyplass, som har 5 ladeplasser for elbil, kan tilby 12 plasser på denne måten... Iallefall burde hver 16A kurs kunne deles på to, slik at 5 plasser ble til 10.

Problemet på Rygge er neppe strømforsyningskapasiteten. Der det er nok strøm er det billigere å bare tilby 16A til alle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. desember 2014, klokken 11:10
Problemet på Rygge er neppe strømforsyningskapasiteten. Der det er nok strøm er det billigere å bare tilby 16A til alle.

Ja. Jeg antar det er viljen det står litt på der. Men det gjør det bare mer sannsynlig at jeg finner fly fra Gardermoen. For en flyplass å tilby 5 ladepunkter, det er alt for dårlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA