Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: begrenset kraft når det er kaldt ?

Startet av TorT, lørdag 27. desember 2014, klokken 13:53

« forrige - neste »

Powerflux

Når man snakker om Rygge og ladeplasser så så jeg noe interessant her om dagen!
Dro ut på lørdag morgen, da sto det en Outlander Hybrid på en av plassene. Den samme bilen sto der da jeg kom tilbake på tirdag ettermiddag:o

Hva pokker skal en kjerre med oppladingstid på 2 timer OG egen bensinmotor stå der å oppta sårt tiltrengte ladeplasser for??

Shame on the douchbag!!

PS: Sorry for sidesporet ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

JanBrede

En ting, som riktignok gjenstår å se i praksis, er forskjellen i vedlikeholdskostnader på Type2 mot Schuko.  At husholdningskontakter blir utslitt har vel mange sett eksempler på, så over lang nok tid med mindre vedlikehold er det ikke sikkert at Type2 kommer så galt ut...
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Hyperstress


Sitat fra: KjellG på tirsdag 09. desember 2014, klokken 11:54
16A*25 biler = 400A = 92kWh/h

Vil sette litt krav til elnettet på kjøpesenteret dette.

92 kW er da ikke mye i det hele tatt. Det er mindre effekt enn Tesla sine ladestasjoner lader 1 bil med.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

edyrli

I tillegg så blir nok lasten fordelt over 3 faser i 400V TN nett. Det blir 133A pr fase. Så med 2 stk 63A kurser så har man nesten dekket opp for alle ladeplassene.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Skrotenisse

For de av dere med elbiler som har alternativer ja.. Hva med de få som har Twizy med kun Shchuko kontakt? :D
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

TorT

Sitat fra: Trixx på fredag 12. desember 2014, klokken 12:14
For de av dere med elbiler som har alternativer ja.. Hva med de få som har Twizy med kun Shchuko kontakt? :D

Et støpsel koster typisk 30-50kr, og kan lett skiftes selv. Eller en rimelig overgang fra ClasO, eller lignende.

mvh TorT

edyrli

Du får kjøpt adapter som er Type2 -> Schuko.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

emil

#22
Sitat fra: TorT på fredag 12. desember 2014, klokken 12:58
Sitat fra: Trixx på fredag 12. desember 2014, klokken 12:14
For de av dere med elbiler som har alternativer ja.. Hva med de få som har Twizy med kun Shchuko kontakt? :D

Et støpsel koster typisk 30-50kr, og kan lett skiftes selv. Eller en rimelig overgang fra ClasO, eller lignende.

Kan ikke bare bruke en dum overgang for å bytte schuko med Type2, du må ha en tilpasset overgang så ladestolpen kobler på strømmen.

Denne er løsningen for å lade bl.a Twizy fra Type2:



Koster omtrent det samme som Type2-Type2 og Type2-Type1 kabler.

Kan bl.a kjøpes her:
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Adaptor_Mode_3_til_mode_1_med_16A_Shuko

Skrotenisse

Se der ja! Men hva koster en sånn?
Jeg gikk inn på siden men klarte ikke å gjenkjenne den....

Dessuten, vil jeg ikke med den være utsatt for kabeltyveri til de grader? De fleste elbilene dere har, har jo sånn.. lås eller no sånt til ladekabelen.
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

Igloo

#24
http://m.clasohlson.com/no/Skjøteboks/36-1758

Hmm... Får ikke linken til å funke... Men klipp og lim... Enkel måte å "sikre" kabelen...
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

jkirkebo

Sitat fra: Trixx på fredag 12. desember 2014, klokken 23:52
Se der ja! Men hva koster en sånn?
Jeg gikk inn på siden men klarte ikke å gjenkjenne den....

Dessuten, vil jeg ikke med den være utsatt for kabeltyveri til de grader? De fleste elbilene dere har, har jo sånn.. lås eller no sånt til ladekabelen.

Type 2 kabler låses automatisk fast til stolpe og bil, eller kun stolpe da i dette tilfellet. Du må vise RFID-kortet eller sende SMS for å få løst ut kabelen igjen. Så null typeri mulig uten å ødelegge stolpen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

For Type2 bokser uten RFID/SMS, type fritt tilgjengelig på kjøpesenter eller hos andre kan alltid en helgelås rundt kabler/kontakter være en grei løsning.

Det hindrer det tilfeldige tyveriet. Går folk virkelig inn for å stjele klarer de det uansett og i værste fall med skader på bil. Derfor gjør det tungvindt nok til at man unngår de tilfeldige tyveriene, men ikke værre enn at de får den med seg hvis de går inn for det.

jkirkebo

Sitat fra: emil på lørdag 13. desember 2014, klokken 09:52
For Type2 bokser uten RFID/SMS, type fritt tilgjengelig på kjøpesenter eller hos andre kan alltid en helgelås rundt kabler/kontakter være en grei løsning.

Ja, for denne overgangen kan de boksene bli et problem. Men biler med Type 2 plugg, som Tesla, låser kabelen også i boksen når den er låst i bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Skrotenisse

#28
Sitat fra: Igloo på lørdag 13. desember 2014, klokken 00:43
http://m.clasohlson.com/no/Skjøteboks/36-1758

Hmm... Får ikke linken til å funke... Men klipp og lim... Enkel måte å "sikre" kabelen...

Den der var ikke dum, får jeg tak i noe sånt med lås mon tro? Ellers får jeg drille opp et lite hull i en sånn og kjøre på med en hengelås kanskje?
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA