Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer kjøp av ELBil

Startet av Reva2009, onsdag 01. april 2009, klokken 20:17

« forrige - neste »

Reva2009

Hei

Jeg fikk idag en Reva Elbil som har vært demobrukt og har gått 2250. Prisen var 99000 inkludert ny batteri pakke (bly batteri). Jeg fikk på forhånd vite at nye batterier må "kjøres" inn med en del ladninger før syklusen setter seg sikkelig.

Det jeg derimot ble veldig overraska over var at batteriet batteriet gikk fra 80-100 % fullladning på en kjøring på cirka 15 KM. Dette førte til at jeg måtte snu og dra hjem igjen slik at jeg fikk lada den. Jeg lå hele tiden i 60-70km i timen, og pressa ikke bilen noe særlig på gasspedalen.

Er dette vanlig at den går ned fra 100 % til cirka 25-30, til tross for at batteriet er nytt? Eller er det sånn at batteriet må kjøres inn sikkelig "inn" ?

Revabruker

bosonic


Helt nye blybatterier vil øke kapasiteten noe etter 20 til ca 50 sykluser og deretter flate ut for så å gå gradvis nedover under hele levetiden.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med ny batteripakke. Har batteripakken som sitter i nå gått 2250km eller ? Dersom det er tilfelle er den godt innkjørt allerede.



Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Reva2009

Sitat fra: bosonic på fredag 13. mars 2009, klokken 23:18

Helt nye blybatterier vil øke kapasiteten noe etter 20 til ca 50 sykluser og deretter flate ut for så å gå gradvis nedover under hele levetiden.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med ny batteripakke. Har batteripakken som sitter i nå gått 2250km eller ? Dersom det er tilfelle er den godt innkjørt allerede.

beklager forumulerte meg litt dumt,men selve bilen har gått 2250km, men jeg fikk en ny batteripakke med på kjøpet når jeg kjøpte denne bilen (altså forhandler la inn ny batteripakke på 2250km).

Revabruker

hens

Det kan nesten se ut som det har vært noe alvorlig rusk med originalpakken, og at dette sitter igjen i batteriovervåkningen.  At batteriet er skiftet etter drøye 200mil , tyder i samme retning.
Jeg kjenner ikke til Reva's BMS, men vanligvis vil dette justere seg selv etter en stund.
Hør med Reva, de kan gi bedre forklaring på det som skjer, eventuelt nullstille måleren.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Reva2009

Sitat fra: hens på lørdag 14. mars 2009, klokken 07:40
Det kan nesten se ut som det har vært noe alvorlig rusk med originalpakken, og at dette sitter igjen i batteriovervåkningen.  At batteriet er skiftet etter drøye 200mil , tyder i samme retning.
Jeg kjenner ikke til Reva's BMS, men vanligvis vil dette justere seg selv etter en stund.
Hør med Reva, de kan gi bedre forklaring på det som skjer, eventuelt nullstille måleren.


Jeg aner ikke om noe er galt eller ikke sånn reint teknisksett med batteripakka, jeg ba konkret om at batteripakka skulle byttes om kjøp skulle være aktuelt.  Forhandler forklarte meg at det vil jevne seg ut etter 20-30 ladninger, så jeg må nesten bare avente og se. Men klart forsetter det i samma trenden at batteriet blir tømt etter å ha kjørt 20 KM hver gang så vil jeg nok klage på det til forhandler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA