Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

Amoss

Går litt frem og tilbake innen VAG konsernet om de skal komme med kun Plugin-Hybrider eller rene elbiler :p

Nå er det - igjen - snakk om en ren elbil fra Porsche.

Sitat
Tesla Motors Inc, which has been facing competition from various players in the industry, is now expected to be challenged by Porsche as well. According to CarMagazine, German luxury carmaker Porsche is planning to come up with a four-door, all-wheel drive (AWD) electric vehicle (EV) that is most likely to hit markets in 2019.

The vehicle, which was previously rumored to have been named "Pajun", was announced to have a similar electric drivetrain used in its older version, Panamera. CarMagazine further revealed that the provisional name of the expected EV will be "Porsche 717".

The publication indicates that the model will be developed under Volkswagen AG's modular standard platform (MSB) architecture, which is currently under development for the upcoming Bentley Continental and Panamera Mk2.

It is expected that Porsche will make a premium EV that will give a tough time to Tesla. Porsche 717 will have an electric drive range north of 300 miles.

Porsche already has experience in manufacturing plug-in hybrid electric vehicles (PHEVs) like Cayenne SUV, Panamera, and the elegant 918 Spyder Hypercar. Recent news indicates that Porsche 717 will be the first all-electric vehicle by the automaker, and that it is unlikely to be a crossover or an SUV.

Hmm... 2019? Burde ikke det nærme seg tiden for at Tesla kommer med en ny Roadster eller noe? ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

satheesh.net

#211
Engelsk bilblad: BMW tar opp kampen med Tesla
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/engelsk-bilblad-bmw-tar-opp-kampen-med-tesla/a/23394355/

"En del etablerte bilprodusenter ble utvilsomt tatt på sengen av Teslas suksess. En av dem som tar grep er BMW."




Nok en PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) altså. Hvorfor ikke satse 100% elektrisk? ???

fonberg

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 18. februar 2015, klokken 10:10
Engelsk bilblad: BMW tar opp kampen med Tesla
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/engelsk-bilblad-bmw-tar-opp-kampen-med-tesla/a/23394355/

"En del etablerte bilprodusenter ble utvilsomt tatt på sengen av Teslas suksess. En av dem som tar grep er BMW."




Nok en PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) altså. Hvorfor ikke satse 100% elektrisk? ???

De må sysselsette alle ingeniørene sine som har kompetanse på fossilteknologi  ;)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Sjøhyene

At de satser på PHEV er vel ikke spesielt rart. Hadde avgiftene i norge vært som i resten av europa og verden for den slags skyld så hadde vel de færreste av oss kjøpte ren elbil heller. En PHEV med 10mil rekkevidde tror jeg er et bra kompromiss.
Vil såklart såklart selge ekstremt dårlig i norge, men vi må huske at det norske markedet er som en dråpe i havet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Oreo

#214
Har en personlig hypotese at andre bilprodusenter kvier seg å satse på ren el da de ikke har noe eget SC nettverk å tilby. Det stadige tilbakevendende spørsmålet er hva man skal gjøre når batteriet tar slutt (høna & egget).
Ved å satse på PHEV vil stadig flere aktører (bensinstasjoner/restauranter/kjøpesentre) tilby en viss form for lademuligheter og en får utbygd en viss infrastruktur, og en unngår rekkeviddeproblematikken. Dermed blir markedet mer modent for ren el og flere elbiler vil se dagens lys, samt "opplæring" av brukerne bryter ned barrierer til den rene elbilen.

Et annet viktig poeng er jo tilgangen på batteri samt profitten ved salg (jfr. Fiat E-500).

Kjempefint at Porsche vurderer en ren elbil. Det er noe jeg absolutt ville ha vurdert om jeg kunne ha bestilt den samtidig som jeg bestilte min nåværende TMS (før annonseringen om SC). I dag er det nok heller tvilsomt. Jeg tar min TMS med til Sør-Frankrike i sommer uten å være bekymret for lademuligheter. Med en Porsche, hm kanskje ikke. I 2019, enda mer tvilsomt, med mindre de har kjøpt seg inn i Tesla's SC infrastruktur.
Tesla vil nok appelere til dem som tenker mer økonomisk tror jeg, og Porsche mer til entusiaster.
PHEV er utvilsomt et steg i riktig retning.

Edit:
så denne straks etter:
http://www.hegnar.no/motor/artikkel536718.ece
SitatHelt gratis er det ikke å bygge ut et fullverdig nett av hydrogenstasjoner. Tidligere utførte infrastruktur-studier antyder en kostnad på 12 milliarder kroner for et landsdekkende hydrogenstasjonsnettverk som kan betjene ca 1,75 millioner hydrogenbiler.

Får mange SC'ere for 12mrd. men Hydrogen KAN (og VIL nok) beskattes etter samme modell som bensin og diesel.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Trustno1

Sitat fra: Oreo på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:16
Får mange SC'ere for 12mrd. men Hydrogen KAN (og VIL nok) beskattes etter samme modell som bensin og diesel.

Det er tett oppunder 7000kr pr eneste bil, så kommer energikostnaden oppa dette igjen

For samme beløpet kunne man sikkert hatt 500 superchargere, samt ladepunkter til hver eneste bil i hele landet. Og en fjerdedel av energiforbruket.

Forhåpentligvis ser politikerne hvor håpløst det er å bruke penger på ett så omfattende hydrogennettverk, men holder ikke pusten for det.

Oreo

Nå er det vel ikke politikerne som skal bygge ut hydrogenstasjoner håper jeg?
Er det noen som vet hvor mye det i snitt koster å sette opp en bensinpumpe?
For 12mrd får en vel noe slikt som 6-12 000SC (om de koster 1-2mill per stasjon).

Energikostnadene kommer jo UANSETT i tillegg om det er strøm, hydrogen eller bensin  ;)

Vi har vel diskutert hydrogenløsningen (aka fool-cell) andre plass her på forumet og kommet til konklusjonen blindvei hva gjelder personbiltransport?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Baldrian

Hydrogenbiler tror jeg ikke på.  Hvorfor bruke strøm til å produsere hydrogen som igjen produserer strøm som igjen driver en el-motor, når du kan gjøre det samme uten å gå veien om hydrogen.  Men det jeg ikke skjønner er hvorfor de produsenter som absolutt vil ha en plugg-in hybrid, ikke gjør som Fisker og lager en elektrisk bil med en bensin/dieselmotor innebygget som via en generator lader batteriene mens man kjører elektrisk hele tiden, og langt. Da slipper man kostnadene med to frorskjellige drivlinjer (klutch, gear, diff. på mellomaksel m.v.). Man behøver heller ikke en dyr motor på 150-200 HK for å generere nok strøm underveis.

Krishell

Var jo det GM "liksom" laget.. bortsett fra at de jukset litt ;)

Krishell

Jeg syns model S kunne hatt en 10liters hydrogen tank bak i bilen som kunne lade batteriet i nødsituasjoner.  da kunne man fint startet nødlanding i tuneller etc hvor bensin aggregat er forbudt. Ellers er ikke rekkevidde noe problem for folk flest

Trustno1

Sitat fra: Krishell på torsdag 19. februar 2015, klokken 07:47
Jeg syns model S kunne hatt en 10liters hydrogen tank bak i bilen som kunne lade batteriet i nødsituasjoner.  da kunne man fint startet nødlanding i tuneller etc hvor bensin aggregat er forbudt. Ellers er ikke rekkevidde noe problem for folk flest

Jeg har kjørt TMS 41.000 km på 10 måneder og har ikke savnet dette en eneste gang.
Derimot hadde jeg savnet bagasjeplassen som hydrogentank, brenselcelle og tilhørende utstyr hadde tatt opp, samt rekkevidden man hadde mistet pga økt energiforbruk.

Om man klarer å kjøre strømtom i en tunell med TMS så har man egentlig ikke fortjent bedre.


kos

Sverige tar de nå 90kr pr 30 minutters ladning. Tesla er det eneste som fungerer. Snorkelydene begynner å bli påfallende. Tesla er den eneste som forstår at bilen de lager må ha strøm.

http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/02/18/0955/Elbil/sjokk-for-svenske-elbileiere

de kan satse så mye de vil ute ladestrukturer er bilene ubrukelige eller utkonkurrert av hybrider.

Rio

Sitat fra: kos på torsdag 19. februar 2015, klokken 21:21
Tesla er det eneste som fungerer.

Så rart at Tesla da bare har bare ca 15% av markedet i Norge....

Åpenbart er det andre som har biler som folk synes fungerer bedre. 85% faktisk.

(Og nei, jeg er på ingen måte anti-Tesla. Flott bil.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

staleand

De andre elbilene fungerer også ja. Samme styrkeforhold mellom sykkel og e-golf som mellom e-golf og tesla. Skal man KUN kjøre bykjøring så fungerer de, mer enn det så fungerer de også, men svært dårlig. Tesla fungerer i praksis like godt som nr 1. bil som en fossil.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA