Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

satheesh.net

[TIL INFO]

Dette er en tråd som har tilhengere (menighet, Musk-forgudere, you name it) som mener at konkurrenter sover når det gjelder reell konkurranse mot Tesla sine "langdistansebiler" og deres totalpakke (ladeinfrastruktur, størrelse, etc).

Har du andre meninger eller synspunkter vil jeg henvise til tråden som heter Konkurrentene sover ikke.

Vennligst respekter dette.

[/TIL INFO]



Audi skal ta opp kampen mot Tesla
Audi jobber med elbil, først ut er R8 og så skal det sannsynligvis komme en crossover/SUV fra tyskerne.

http://www.tv2.no/2014/12/09/broom/audi/elbil/tesla/6322714

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

NegativeElectrode

Pussig hvordan elbiler plutselig ble stuerent hos Broom gitt. Ringer istedet for en T i grillen var det som skulle til :)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 09. desember 2014, klokken 08:57
Audi skal ta opp kampen mot Tesla
Audi jobber med elbil, først ut er R8 og så skal det sannsynligvis komme en crossover/SUV fra tyskerne.

http://www.tv2.no/2014/12/09/broom/audi/elbil/tesla/6322714

Mulig jeg bare er litt for skeptisk, men:
SitatNeste år skal Audi komme med en elektrisk versjon av superbilen R8. Den blir først og fremst en smakebit og et utstillingsvindu på hva Audi kan få til på dette området.

Blir det helt feil å lese dette som "Den kommer i ett svært begrenset opplag, og selges kun i California"?

SitatAudi-sjef Rupert Stadler bekrefter nå at deres ingeniører er i gang med å utvikle en elbil som skal møte de amerikanske kravene for nullutslippsbiler.

To ting:
1. i3 rex møter vel "de amerikanske kravene for nullutslippsbiler"? Stemmer ikke det?
2. Så, nå har da sagt at de skal slippe "en elektrisk versjon av superbilen R8", og nå jobber de med å lage en annen elbil - en som til og med skal klare å møte "de amerikanske kravene for nullutslippsbiler"?

Noe sier meg at vi IKKE snakker om BEV, men om PHEV... Samme soveputen som det virker som om BMW har lagt seg på...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Tar like godt med den mest lovende utfordrer på rekkevidde. Desverre ikke så veldig utfordrende på resten :p

http://insideevs.com/nissan-range-is-off-the-table-claims-more-than-400-km-for-leaf-in-a-few-years/
SitatHost: Is Nissan working on new batteries?

    Ghosn: "Yes."

    Host: Can you tell us more?

    Ghosn: "No."

    Host: Will the range double?

    Ghosn: "Yes."

    Host: That means more than 400 kilometers (249 miles)?

    Ghosn: "Yes."
(Det er altså Leaf de snakker om)

Var også en link i den forrige tråden med mer spesifikt om en oppgradert Leaf med nytt utseende og nesten 30 mils rekkevidde etter europeisk kjøresyklus - altså 150miles mer realistisk rekkevidde: En 50% økning istedet for 100% som er nevnt i linken over. Denne skulle da komme i 2016. Finner desverre ikke igjen denne linken da den har druknet i spammingen i den andre tråden.... :(
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

satheesh.net

Den "nye" Nissan løvet ser om ikke annet finere ut enn eksisterende bil. Men lurer på om sein levering i 2016 da plutselig kan bli en konkurrent til den kommende Model 3. Ila 2015-2016 må vel Tesla få ut fingeren og få presentert TM3, så det blir spennende å se hvilke produsenter som da virkelig vil våkne fra sitt lune hi.

Og få levert en bil som går rett i strupen på Tesla må jo være i deres interesse også. Jo lengre de venter, jo tyngre vil jeg frykte salget vil være. Spesielt da det vil være så god ladeinfrastruktur (SC).

Amoss

Sitat fra: Rio på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:06
Du tenker på denne, Amoss?

http://www.autoexpress.co.uk/nissan/leaf/88344/nissan-leaf-to-get-sharp-new-look-and-range-boost

Ja, det var den.

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:33
Den "nye" Nissan løvet ser om ikke annet finere ut enn eksisterende bil. Men lurer på om sein levering i 2016 da plutselig kan bli en konkurrent til den kommende Model 3. Ila 2015-2016 må vel Tesla få ut fingeren og få presentert TM3, så det blir spennende å se hvilke produsenter som da virkelig vil våkne fra sitt lune hi.

Og få levert en bil som går rett i strupen på Tesla må jo være i deres interesse også. Jo lengre de venter, jo tyngre vil jeg frykte salget vil være. Spesielt da det vil være så god ladeinfrastruktur (SC).

Vel, den nye Leafen som var avbildet var det vist meningen å få ut i midten av 2016 - altså antageligvis en 2017 model. Men da var det altså ikke snakk om mer enn ca 25 mils realistisk rekkevidde. Vil da nesten nødvendigvis anta at denne de nå snakker om med 40 mils rekkevidde - fortsatt tydeligvis etter europeisk kjøresyklus, og da altså drøyt 30 mil realistisk rekkevidde eller rundt det Model 3 minst skal kunne tilby - vil komme senere. Antar da tidligst samtidig med Model 3?

Ja, det kan fort bli en spennende konkurranse :)  Her kan "detaljer" avgjøre hvem selger best. Ting som hvem som viser seg å ha lengst rekkevidde og/eller best utbygget ladenettverk kan være utslaggivende, men også ting som kjent merkenavn med lang fartstid og "merke tro" kunder kan spille inn. Og ikke minst hvor fort og høyt man klarer å øke produksjonen, og hvor smertefritt distribusjonen blir....

Så får man se om noen flere kaster seg inn i "kampen".... GM skulle vist komme med en 200 miles bil?  Men når?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Amoss på tirsdag 09. desember 2014, klokken 17:03
Tar like godt med den mest lovende utfordrer på rekkevidde. Desverre ikke så veldig utfordrende på resten :p

http://insideevs.com/nissan-range-is-off-the-table-claims-more-than-400-km-for-leaf-in-a-few-years/

Var også en link i den forrige tråden med mer spesifikt om en oppgradert Leaf med nytt utseende og nesten 30 mils rekkevidde etter europeisk kjøresyklus - altså 150miles mer realistisk rekkevidde: En 50% økning istedet for 100% som er nevnt i linken over...
Det vi kan anta er at Nissan kommer med en ny Leaf som har et utseende ganske likt Pulsar og muligens med dobbelt så stor batteripakke. Dessverre har Nissan klart å skrytt opp kjørlengden etter NEDC og japansk kjøresyklus, men 300km er realistisk og 400 km bare laboratoriefantasi.

Nissan skal ha kred for å virkelig sates på ekte elbiler, om enn bare for bynære områder, og neste gen Leaf blir sannsynligvis en reell utfordrer for Model 3 og det er spennende :-). Dersom VW fortsetter med sin plan om stadig å forbedre batteripakkene og batteriteknologien vil også neste gen eGolf melde seg inn blant konkurrentene til Model 3.

Også_Øyvind_H

Er det noen som vet om Nissan (i tillegg) har planer for en større bil?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Maximus

#10
De har i hvert fall planer for en sedan, ikke helt en Tesla killer kanskje, men det spekuleres i et stort batteri. I de tidligere planene var det ogsa snakk om tradlos lading.

http://insideevs.com/infiniti-le-coming-2018-60-kwh-nmc-battery/

http://www.torquenews.com/1080/nissans-andy-palmer-drops-details-new-leaf-infiniti-ev-plans


Balrog

Helt ufattelig at ALLE elbiler utenom Tesla skal leveres i størrelse Smart til B-klasse og med 12-28kWh batteri. og en praktisk rekkevidde < 150 km.
Kom med en vanlig stor bil (eller større) med 40kWh batteri og det virkelig store markedet åpner seg.

Jeg er redd at Model 3 kommer først.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Amoss

Sitat fra: Finnøy på onsdag 10. desember 2014, klokken 08:06
Det vi kan anta er at Nissan kommer med en ny Leaf som har et utseende ganske likt Pulsar og muligens med dobbelt så stor batteripakke. Dessverre har Nissan klart å skrytt opp kjørlengden etter NEDC og japansk kjøresyklus, men 300km er realistisk og 400 km bare laboratoriefantasi.

Nissan skal ha kred for å virkelig sates på ekte elbiler, om enn bare for bynære områder, og neste gen Leaf blir sannsynligvis en reell utfordrer for Model 3 og det er spennende :-). Dersom VW fortsetter med sin plan om stadig å forbedre batteripakkene og batteriteknologien vil også neste gen eGolf melde seg inn blant konkurrentene til Model 3.

Joda, regner ikke med at de 40 milene er så veldig reelle nei, men håper man kan snakke om i det minste litt mer enn 30 mil som reelt...  VW klarer jeg ikke helt å få troen på. Joda, de vil nok komme etterhvert, men virker som om de ikke satser så veldig, og vil komme (for) sent.

Sitat fra: Maximus på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:58
http://insideevs.com/infiniti-le-coming-2018-60-kwh-nmc-battery/

Stemmer dette så vil nok Nissan slite litt med å konkurrere med Model 3:
SitatAdditionally, these next-cell batteries are believed to have a price target of only $200 per kWh, according to Reuters.

Etter sigende skal Tesla i dag ha en pris på $180/kWh, og det skal reduseres med minst 30% på batteriene fra GF som skal inn i Model 3. Da snakker vi altså om under $130/kWh. Potensielt godt under etterhvert som GF skaleres opp... Men klart, Nissan kan kanskje redusere produksjonsprisen på resten av bilen i større grad enn Tesla.

Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:30
Helt ufattelig at ALLE elbiler utenom Tesla skal leveres i størrelse Smart til B-klasse og med 12-28kWh batteri. og en praktisk rekkevidde < 150 km.
Kom med en vanlig stor bil (eller større) med 40kWh batteri og det virkelig store markedet åpner seg.

Jeg er redd at Model 3 kommer først.

Den Infinitien linket til over ser da ut til å være i en litt mer "normal" størrelse, og skulle vistnok komme med 60kWh batteri, og komme på markedet rundt samme tid som Model 3 er forventet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:30
Helt ufattelig at ALLE elbiler utenom Tesla skal leveres i størrelse Smart til B-klasse og med 12-28kWh batteri. og en praktisk rekkevidde < 150 km.
Kom med en vanlig stor bil (eller større) med 40kWh batteri og det virkelig store markedet åpner seg.

Jeg er redd at Model 3 kommer først.

Helt ufattelig at Teslas biler koster 2-3 ganger mer enn andre elbiler... ;)

Dette avhenger jo av strategien til fabrikanten - om de vil lage dyre eller billige biler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trustno1

Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:45
Helt ufattelig at Teslas biler koster 2-3 ganger mer enn andre elbiler... ;)

Dette avhenger jo av strategien til fabrikanten - om de vil lage dyre eller billige biler.

Noe sier meg at du prøver å fyre opp alle disse diskusjonene rundt Tesla og konkurenter.

Går ut fra du også er klar over at Tesla trenger kapital for å entre volumarkedet. Derfor har de valgt strategien med å lage dyrere luksusbiler først, deretter volummodeller når de har fått skalert opp produksjonen sin.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA