Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

JohanH


Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:29
Johan og andre har du sett denne videoen


Exponential Thinking (Peter Diamandis) - Exponential Finance 2014


Ikke om biler eller trådens hovedemne, men om eksponential vekst og disruption generelt

Ja! Veldig bra. Selv om utskifting av bilparken er et industrielt prosjekt som nødvendigvis ikke kan oppføre seg som småteknologi eller software.

Kurzweil har sin vri på det samme: Law of accelerating returns.

Kallagtunet

Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:27
Kallagtunet, JohanH har jo argumenter godt for sin påstand, hvor er argumentasjon for din påstand?

Fra JohanH:
Siden du også quotet og spurte meg: Jeg tror at mange av de nåværende store fabrikantene kan bygge en bil tilsvarende Model S men det ville ta dem flere år før de klarte å tjene penger på den med tanke på 1) investeringene som kreves for å utvikle teknologien og in-house kompetanse 2) Bygge opp produksjonskapasitet på elbiler og da spesielt batterier, alternativt bygge ned/om eksisterende produksjon 3) enten selv investere for å lage battericeller eller kjøpe disse fra tredje part i et allerede presset marked hvor de store produsentene solgt bort mye av sin fremtidige produksjon.
--------------------------------------------------

Forøvrig er det jo ÅPENBART at et større tilbud fra kjente produsenter vil påvirke konsumenter i sine valg. I tillegg til argumentene fra Johan, så er min erfaring (fra tilsvarende problemstillinger i industrien) at den interne kampen i et selskap på langt nær er rasjonell - det er ikke slik at alle prosjekter med positiv nåverdi blir iverksatt. Begrensinger på alle typer ressurser (ikke minst ledelsesressurser), og manglende kompetanse til å evaluere alternativene, gjør at selskapene må velge.  Et siste åpenbart argument, som har vært diskutert opp og ned, er jo investeringer som er gjort i ICE'er. En satsing på el vil i praksis medføre at man på et (tidligere) tidspunkt må nedskrive disse. Og her snakker vi om beløp som vil fjerne flere års overskudd.

Ingen argumenter mot min påstand påstand her...

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:02
[
Sitat fra: JohanH på torsdag 11. desember 2014, klokken 00:29

Fordi:
1) Du undergraver dine nåværende eksosmodeller hvis du virkelig viser hvor god en elbil kan være d.v.s. at den ikke bare kan være en andrebil

Kan du forklare resonnementet her? Hvis de lager en elbil i Model S klassen og selger den til Model S pris hvordan vil det undergrave resten av modellrekken noe mer en Model S undergraver fossilbiler fra Ford i dag?

Også_Øyvind_H

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Porsgrunn

Sant.

Det jeg tenkte på etter å ha sett den er om ikke batterier utvikler seg etter de overlapende eksponentielle S kurvene han viste.

S-1 Bly
S-2 NiMh
S-3 Li-ion
S-4 Noe nytt om kanskje ti år

Slik at det ikke er noen grunn til å anta at det stopper opp og en reel fare for å vokne opp til et Kodak moment dersom en fornekter utviklingen.

Tidsperspektivet er en helt annen ting men tror selv det ligger nærmere optimistene enn pesimistene

Også_Øyvind_H

Car-El, liten kommentar til ditt punkt 4. Ladehastigheten er begrenset av størrelsen på batteriet. Tesla er forøvrig også (på SC) konservative når det gjelder ladehastighet sett i forhold til bruk av batteriene i andre applikasjoner.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Kallagtunet

Sitat fra: JohanH på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:18
Og hvorfor er bilen for dyr? Model S er ikke mye dyrere en eksosbil med tilsvarende ytelser, utenom Norge. Spesielt ikke TCO messig.

Bilen er for dyr fordi batteriene er dyre, det må vel alle ha fått med seg nå. Model S konurrerer i ett segment der produksjonskostnad er en liten del av bil kost men utviklings kost er relativ stor. Dvs luksusbiler med høyt teknisk innhold i små serier. I tillegg så er selvsagt ett batteri til 30k dollar i en bil til 115k er en relativ liten andel i forhold til en bil som kan selges for 35k...

Hvis en så går inn på selve Model S så er det vel opplagt for alle at Tesla har sleppt en bil på markedet før den er ferdig utviklet, dvs man har spar milliarder og år spesielt på uttesting i forhold til det en stor produsent kunne ha gjort. Samt man slapp i utgangspunktet (hvis en ser i forhold til premium produsentene) enkel utstyrt bil med få avanserte tillegg men med ett par "trademark features" (kule dørhåndtak som er noe herk i min øyen og en stor PC skjerm (det er nok fremtiden) i dash-en) i tillegg til den elektriske drivlinjen.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:51

Hvis en så går inn på selve Model S så er det vel opplagt for alle at Tesla har sleppt en bil på markedet før den er ferdig utviklet, dvs man har spar milliarder og år spesielt på uttesting i forhold til det en stor produsent kunne ha gjort. Samt man slapp i utgangspunktet (hvis en ser i forhold til premium produsentene) enkel utstyrt bil med få avanserte tillegg men med ett par "trademark features" (kule dørhåndtak som er noe herk i min øyen og en stor PC skjerm (det er nok fremtiden) i dash-en) i tillegg til den elektriske drivlinjen.

Yes, som nevnt ørten ganger før, det er nok derfor 98% av oss vil kjøpe Tesla igjen. Eller en annen tilsvarende bil. Og hvilken bil er det?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Kallagtunet

Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:41
Øhhh, what?

Les om igjen.

Takk det samme :-D

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:38
Kan du forklare resonnementet her? Hvis de lager en elbil i Model S klassen og selger den til Model S pris hvordan vil det undergrave resten av modellrekken noe mer en Model S undergraver fossilbiler fra Ford i dag?

Du får prøve å med teskje... Jeg er skal lese til øyet blir stort og vått :-D

Også_Øyvind_H

Uhh... da må jeg lage en presentasjon... og det orker jeg ikke (kan ikke ta med meg jobben hjem)  ;D
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Kallagtunet

#84
Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:56
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:51

Hvis en så går inn på selve Model S så er det vel opplagt for alle at Tesla har sleppt en bil på markedet før den er ferdig utviklet, dvs man har spar milliarder og år spesielt på uttesting i forhold til det en stor produsent kunne ha gjort. Samt man slapp i utgangspunktet (hvis en ser i forhold til premium produsentene) enkel utstyrt bil med få avanserte tillegg men med ett par "trademark features" (kule dørhåndtak som er noe herk i min øyen og en stor PC skjerm (det er nok fremtiden) i dash-en) i tillegg til den elektriske drivlinjen.

Yes, som nevnt ørten ganger før, det er nok derfor 98% av oss vil kjøpe Tesla igjen. Eller en annen tilsvarende bil. Og hvilken bil er det?

Hva er argumentet ditt her (og har du dekning for påstanden din)?  Mener du at Model er/var ferdig utviklet uttestet når den ble slept på markedet? Det som er poenget her er at Tesla har måttet kutte hjørner som ikke andre er villige til for å få dette til å fly.

At elbil entusiaster i Norge som forguder Tesla og i tillegg har incentiver som gjør det så gunstig vil kjøpe Tesla igjen er ikke rart og har ikke noe å gjøre med poenget jeg kommer med over.

Kallagtunet

Sitat fra: Også_Øyvind_H på fredag 12. desember 2014, klokken 00:01
Uhh... da må jeg lage en presentasjon... og det orker jeg ikke (kan ikke ta med meg jobben hjem)  ;D

Jeg klarer med godt med et resonnement i prosa. Men det er sent så gjerne en annen dag.

lurium

Har friskt i minnet da jeg kjøpte saab 9-3. Er det noen som kutter hjørner så er det GM. Kom ut til bilen i regnvær og alle vinduer var gått ned...

Så å hevde at andre bilmerker kun slipper 100% feilfrie varer..

Bmwen min fks..luftkompressor...egrventilbytte..partikkelfiltertrøbbel. mikrobryter bakrute bytte hvert år.... osv osv osv..

Tesla er hverken bedre eller dårligere.

Mvh Bmw eier.

Rio

Sitat fra: Quaoar på torsdag 11. desember 2014, klokken 18:10
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. desember 2014, klokken 17:53
Jeg ser ingen forklaring på mitt spørsmål i dette du har klipt inn her. Kan jeg please få ett logisk resonnement som underbygger din påstand og tilbakeviser min påstand.
Det er ingen penger å tjene, før man går mer eller mindre "all in". Som et ekstra spark i ballene må de i tillegg konkurrere med sine allerede fullførte storinvesteringer og markedskampanjer (milliarder av kroner) - med andre ord umulig å tjene penger om man ser på totalen. Derfor ønsker ikke produsenter av fossilbiler å konkurrere med sine eksisterende modeller.

Dette er helt ulogisk. Det er som å si at Audi ikke vil lage A6 fordi den kannibaliserer A7. Audi lager begge.

Tesla Model S eksisterer. Den er i salg. I den grad den konkurrerer mot f. eks. en Mercedes-modell vil det være bedre for Mercedes at kundene heller kjøpte en elektrisk Mercedes enn en elektrisk Tesla.

Grunnen til at Mercedes ikke har bygget en konkurrent til Model S er nok som det stod i en link som noen publiserte her:

Sitat
At around $100,000, Tesla's Model S plays in a tiny consumer segment that automakers simply can't be bothered to respond to.

Kilde: http://www.bloombergview.com/articles/2014-12-10/why-tesla-has-a-target-on-its-back

Dette forklarer også hvorfor Nissan og VW har satset i et helt annet segment, og ligger langt foran Tesla der - spesielt på pris for bilen.

Mercedes kommer visstnok nå med en elektrisk S-klasse. VW og Nissan satser på ny batteriteknologi for å få billigere biler til folket.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kallagtunet

Sitat fra: Thomas M på fredag 12. desember 2014, klokken 00:13
Har friskt i minnet da jeg kjøpte saab 9-3. Er det noen som kutter hjørner så er det GM. Kom ut til bilen i regnvær og alle vinduer var gått ned...

Så å hevde at andre bilmerker kun slipper 100% feilfrie varer..

Bmwen min fks..luftkompressor...egrventilbytte..partikkelfiltertrøbbel. mikrobryter bakrute bytte hvert år.... osv osv osv..

Tesla er hverken bedre eller dårligere.

Mvh Bmw eier.

Mener du virkelig at det er vanlig i dag med så mye feil og mangler på nye biler som vi som har kjøpt Model S opplever? Hadde vanlige kunder godtatt så mye feil i design men også sammensetingskalitet? Jeg deler i alle fall hverken ditt syn eller erfaring gjennom de siste 7 bilene vi har kjøpt nye før Tesla. Meg om det.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 12. desember 2014, klokken 00:05
Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:56
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:51

Hvis en så går inn på selve Model S så er det vel opplagt for alle at Tesla har sleppt en bil på markedet før den er ferdig utviklet, dvs man har spar milliarder og år spesielt på uttesting i forhold til det en stor produsent kunne ha gjort. Samt man slapp i utgangspunktet (hvis en ser i forhold til premium produsentene) enkel utstyrt bil med få avanserte tillegg men med ett par "trademark features" (kule dørhåndtak som er noe herk i min øyen og en stor PC skjerm (det er nok fremtiden) i dash-en) i tillegg til den elektriske drivlinjen.

Yes, som nevnt ørten ganger før, det er nok derfor 98% av oss vil kjøpe Tesla igjen. Eller en annen tilsvarende bil. Og hvilken bil er det?

Hva er argumentet ditt her (og har du dekning for påstanden din)?  Mener du at Model er/var ferdig utviklet uttestet når den ble slept på markedet? Det som er poenget her er at Tesla har måttet kutte hjørner som ikke andre er villige til for å få dette til å fly.

At elbil entusiaster i Norge som forguder Tesla og i tillegg har incentiver som gjør det så gunstig vil kjøpe Tesla igjen er ikke rart og har ikke noe å gjøre med poenget jeg kommer med over.

Selvsagt har jeg dekning for påstanden min. Og dette har jo ingenting med entusiaster i et incentivberiket land å gjøre:
http://www.treehugger.com/cars/tesla-model-s-tops-consumer-reports-survey-cars-owners-love-most-98.html

Og mener du at store produsenter ikke slipper produkter på markedet som ikke er ferdig testet??
http://www.klikk.no/motor/article1491830.ece

"Svakheten kan i verste fall føre til lekkasje og brann, men ingen slike hendelser er registrert." Litt mer seriøst enn et dørhåndtak som ikke kommer ut?

ALLE gjør det (du må gjerne dokumentere om du finner merker som ikke har feil). Ellers ville de aldri sluppet noe på markedet. Som du godt vet, så er det bare vesentlig bedre dokumentert vedr Tesla - andre merker går stort sett under radaren fordi det har liten interesse blant folk.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA