Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

Lokführer

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 05. januar 2016, klokken 09:45
Jeg forventet meg faktisk mer av Faraday Future. Mulig de tar en "Tesla Motors" med sin FFZERO1 Concept bil. Altså, produsere og selge dyrt først, så rimeligere biler.

Men akkurat denne bilen må jo være for veldig spesielt interesserte(?). Am I missing something? ???


Ja, jeg tror du misset dette glimtet av SUV-en på slutten av filmen.
De lager en plattform til flere biler, slik Tesla model s og X.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

satheesh.net

Neida, jeg fikk med meg konseptet deres og plattformen (som forøvrig er fin den altså!). Men jeg håpet at de kanskje hadde noe mer håndfast enn en konseptbil. Mulig de har en slagplan for alt jeg vet, men med tanke på hva denne tråden heter, så er jeg redd de "sover" litt...

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 05. januar 2016, klokken 11:25
... så er jeg redd de "sover" litt...

Nja, tror kanskje ikke de sover sånn egentlig, men at de er omtrent der Tesla var for 10 år siden. Men med fordelen av en så vidt jeg har forstått større "pengebinge" i bakhånd, og kan trekke lærdom av hva Tesla har gjort både rett og galt, og bygge videre derifra.

... så heller enn å spørre om de sover så tror jeg at jeg vil spørre om de tar seg vann over hode - eller over batteriet ;) - og bygger luftslott?  Hvis ikke så ser dette lovende ut dersom de klarer å gjennomføre, selv om jeg heller ikke helt hadde sansen for konseptbilen (men derimot selve konseptet :) ).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cirys1

Tror ikke konkurrentene sover i det hele tatt, det er ikke noe etterspørsel etter det, alt for lite marked.
Det er ca 1 million elbiler i verden totalt, i 2014 ble det produsert nesten 90 millioner biler.

Det er et nisjeprodukt.. (ennå)

Kristian O

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:00
Tror ikke konkurrentene sover i det hele tatt, det er ikke noe etterspørsel etter det, alt for lite marked.
Det er ca 1 million elbiler i verden totalt, i 2014 ble det produsert nesten 90 millioner biler.

Det er et nisjeprodukt.. (ennå)
Det er vel normalt med lite etterspørsel etter et produkt som ikkje lages? F.eks var det svært lite etterspørsel etter iPhone i 1996.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

cirys1

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:04
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:00
Tror ikke konkurrentene sover i det hele tatt, det er ikke noe etterspørsel etter det, alt for lite marked.
Det er ca 1 million elbiler i verden totalt, i 2014 ble det produsert nesten 90 millioner biler.

Det er et nisjeprodukt.. (ennå)
Det er vel normalt med lite etterspørsel etter et produkt som ikkje lages? F.eks var det svært lite etterspørsel etter iPhone i 1996.
Men det var stor etterspørsel etter mindre telefoner med flere funksjoner, elbiler er fremdeles et nisjeprodukt i bilindustrien..


Toonster

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:28
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:04
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:00
Tror ikke konkurrentene sover i det hele tatt, det er ikke noe etterspørsel etter det, alt for lite marked.
Det er ca 1 million elbiler i verden totalt, i 2014 ble det produsert nesten 90 millioner biler.

Det er et nisjeprodukt.. (ennå)
Det er vel normalt med lite etterspørsel etter et produkt som ikkje lages? F.eks var det svært lite etterspørsel etter iPhone i 1996.
Men det var stor etterspørsel etter mindre telefoner med flere funksjoner, elbiler er fremdeles et nisjeprodukt i bilindustrien..

Fokus er sakte men "sikkert" på veg til å endre seg, så det tyder på at en del våkner opp og ser at det er potensialet i det som så langt kan betegnes som nisje. Jeg tror det voldsomme hybridkjøret vi nå ser, er en måte for bilprodusentene å kjøpe seg tid samt å utnytte dagens produksjonslinje maksimalt før de på sikt må gjøre endringer på dette. Kall det gjerne et "miljø-alibi"

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lokführer

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:40
Nå passer ikke Tesla inn i Christensens teorier :)
Jo, de mener jeg absolutt. Ikke tro til teorien fullt ut, men veldig mange aspekter ved Tesla er. Forhandlerleddet, ota oppdateringer og kuttet linken olje. Superlading er "gratis",mens CCS, chademo osv koster penger.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

dosmont

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:40
Nå passer ikke Tesla inn i Christensens teorier :)
Må si meg enig med Lokführer her.
Tesla greier som første ren elbilprodusent, og bevise gjennom Model S, at elbiler fullt ut kan erstatte Fosilbiler.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Toonster

Sitat fra: dosmont på tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:39
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:40
Nå passer ikke Tesla inn i Christensens teorier :)
Må si meg enig med Lokführer her.
Tesla greier som første ren elbilprodusent, og bevise gjennom Model S, at elbiler fullt ut kan erstatte Fosilbiler.

Ikke dermed sagt Tesla passer inn i denne teorien - mannen bak, mener selv at Tesla ikke passer inn.

Hoved essensen i teorien er å angripe med billigere alternativer, som når ut til en større masse - for deretter å spise seg opp i markedet. (sånn -isj :) )

Øyvind.h

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:16
Jo, de mener jeg absolutt. Ikke tro til teorien fullt ut, men veldig mange aspekter ved Tesla er. Forhandlerleddet, ota oppdateringer og kuttet linken olje. Superlading er "gratis",mens CCS, chademo osv koster penger.

At det finnes enkelte aspekter ved Tesla som kan passe med Christensens teori betyr ikke at selskapet Tesla er disruptivt.
Tesla illustrerer derimot mangler i Christensens teori, men det blir noe annet enn at man presser Tesla inn i en teori som ikke passer.

Sitat fra: dosmont på tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:39
Tesla greier som første ren elbilprodusent, og bevise gjennom Model S, at elbiler fullt ut kan erstatte Fosilbiler.
Og det er fantastisk bra og innovativt, uten at det har noe med Christensens teori for disruptiv innovasjon å gjøre. Men som nenvt over - en slik ovenfra og ned innovasjon fremfor nedenfra og opp (som er Christensens innfallsvinkel) viser at Christensen ikke sitter med fasiten.
Man kunne jo eksempelvis falle for fristelsen å kalle Tesla disruptive fordi de går inn i et marked andre aktører med glede går ut av (dvs. elbilen som andre ikke ønsker å produsere). Men da overser man viktige deler av teorien.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lokführer

Det fins mange eksempler på produkter som ikke er 100% tro mot teorien til Clayton. Apple iPhone er et utmerket eksempel på at teorien ikke må følges til punkt og prikke.
Tesla tiltrekker seg en veldig differensiert kundegruppe, de fra premiumsegmentet, fornuftigbilsegmentet, sportsbilsegmentet, gadgetfreaks, miljøforkjempere, gjerrigknarker...
Det er bare å se på 0-100 tidene forskjellige bilprodusenter opererer med nå  i forhold til i 2010. Tesla tilbyr superbil akselerasjon for de bemidlede, noe som før bare var for de superrike.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA