Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

Rio

Sist jeg sjekket ledet Nissan Leaf, uten at marginene var store. Poenget forblir at andre enn Tesla lager elbil som kjører store distanser totalt.

Denne barnslige ideen om at andre "sover" er mer og mer latterlig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

o.b.lix

Sitat fra: Siggen på onsdag 23. desember 2015, klokken 21:21
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 23. desember 2015, klokken 19:39
Elon Musk selvfølgelig.

Tøft! Det er nemlig nøyaktig samme planen som ACPropulsion hadde rundt 2000 tallet. Rart at Musk satt med samme tanker, siden han egentlig hadde nok med tvillingene og SpaceX og egentlig ikke ville investere den gangen.

ACPropulsion prøvde å få Elon Musk som investor i 2003, dette takket han nei til, han ble derimot investor i Tesla Motor i 2004 samtidig med at han ble styreformann. Og det var da strategien ble lagt.

http://www.wired.com/2010/09/ff_tesla/

For mere lesing: http://uk.businessinsider.com/tesla-the-origin-story-2014-10?r=US&IR=T
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Toonster

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 23:08
Sist jeg sjekket ledet Nissan Leaf, uten at marginene var store. Poenget forblir at andre enn Tesla lager elbil som kjører store distanser totalt.

Denne barnslige ideen om at andre "sover" er mer og mer latterlig.

Takket være Tesla, så finnes det en elbil som er direkte konkurrent med fossil bilen - som kan gjøre mer nytte for seg enn å pendle til jobb/butikk og fungere som bil #2. En elbil som er familiens #1, som kan brukes frem og tilbake på hytte, på lange ferieturer, som får plass til en hel familie med bagasje.. listen kan fortsette i det "evige".

Hadde ikke Tesla kommet med Model S, så ville ikke "de andre" annonsert at de ville komme med konkurrenter om 3 år.

De HAR sovet i timen, men er lysvåkne nå - problemet er at de ikke aner hva de skal gjøre!

De har en kamp mot klokka på hvordan de skal stå i mot Model 3, når den kommer. Tenk en modell av type BMW 3-serie som har gratis hurtig-lader nettverk i hele Europa og rekkevidde på 35 mil +

(For ordens skyld, så har mange produsenter i dag gode alternativer for pendlerbiler - som da gjerne blir bil nr 2. Dette er jo også et marked som er viktig og må dekkes.)

kos

Ikke minst det puslete ladesystemet som konkurentene har kontra tesla. bare det å tro at man kan lade en bil med noe annet en en SC om man er på langtur er det samme som å si at jeg har ikke tenkt å kjøre så langt i dag - omtrent kjøre 4 timer lade 3 timer osv.

konkurentene har det største løftet i akkurat ladesystemet som de ikke har - og de er ikke interessert før tesla sier at nå er vi faktisk ikke villig til å gi det til dere av ren økonomiske fordeler. Elller la de betale seg inn med formuer.

Rio

Sitat fra: Toonster på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:19

Takket være Tesla, så finnes det en elbil som er direkte konkurrent med fossil bilen - som kan gjøre mer nytte for seg enn å pendle til jobb/butikk og fungere som bil #2. En elbil som er familiens #1, som kan brukes frem og tilbake på hytte, på lange ferieturer, som får plass til en hel familie med bagasje.. listen kan fortsette i det "evige".

Hadde ikke Tesla kommet med Model S, så ville ikke "de andre" annonsert at de ville komme med konkurrenter om 3 år.

De HAR sovet i timen, men er lysvåkne nå - problemet er at de ikke aner hva de skal gjøre!

De har en kamp mot klokka på hvordan de skal stå i mot Model 3, når den kommer. Tenk en modell av type BMW 3-serie som har gratis hurtig-lader nettverk i hele Europa og rekkevidde på 35 mil +

(For ordens skyld, så har mange produsenter i dag gode alternativer for pendlerbiler - som da gjerne blir bil nr 2. Dette er jo også et marked som er viktig og må dekkes.)



Ellers er du jo tilbake i din vante gang med å forsøke deg på å "snakke ned" konkurrentene. Konkurrenter som har batterifabrikk FØR Tesla, og masseproduserte biler FØR Tesla.

Og i mellomtiden har altså Tesla 10% av markedet, og de andre som du snakker sånn ned om 90%.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#410
Sitat fra: kos på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:28
Ikke minst det puslete ladesystemet som konkurentene har kontra tesla. bare det å tro at man kan lade en bil med noe annet en en SC om man er på langtur er det samme som å si at jeg har ikke tenkt å kjøre så langt i dag - omtrent kjøre 4 timer lade 3 timer osv.

konkurentene har det største løftet i akkurat ladesystemet som de ikke har - og de er ikke interessert før tesla sier at nå er vi faktisk ikke villig til å gi det til dere av ren økonomiske fordeler. Elller la de betale seg inn med formuer.

Selv om andre biler kunne koble seg til Teslas hurtigladere, ville de ikke kunne ladet  raskere enn med en 50 kW hurtiglader.

Ingen annen bilfabrikant har noe ønske om å bruke en proprietær ladestandard, og med nye EU-regler så må Tesla uansett også ha CCS-lading i fremtiden for nye ladere.

Og her kan du følge med hvordan det går med Teslas ladere når det er mange som bruker dem:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25663.0.html


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:50
Sitat fra: Toonster på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:19

Takket være Tesla, så finnes det en elbil som er direkte konkurrent med fossil bilen - som kan gjøre mer nytte for seg enn å pendle til jobb/butikk og fungere som bil #2. En elbil som er familiens #1, som kan brukes frem og tilbake på hytte, på lange ferieturer, som får plass til en hel familie med bagasje.. listen kan fortsette i det "evige".

Hadde ikke Tesla kommet med Model S, så ville ikke "de andre" annonsert at de ville komme med konkurrenter om 3 år.

De HAR sovet i timen, men er lysvåkne nå - problemet er at de ikke aner hva de skal gjøre!

De har en kamp mot klokka på hvordan de skal stå i mot Model 3, når den kommer. Tenk en modell av type BMW 3-serie som har gratis hurtig-lader nettverk i hele Europa og rekkevidde på 35 mil +

(For ordens skyld, så har mange produsenter i dag gode alternativer for pendlerbiler - som da gjerne blir bil nr 2. Dette er jo også et marked som er viktig og må dekkes.)



Ellers er du jo tilbake i din vante gang med å forsøke deg på å "snakke ned" konkurrentene. Konkurrenter som har batterifabrikk FØR Tesla, og masseproduserte biler FØR Tesla.

Og i mellomtiden har altså Tesla 10% av markedet, og de andre som du snakker sånn ned om 90%.

Ehh... javel, kan du være så snill og påpeke hvor jeg har snakket ned noen? Jeg har snakket opp Model S, men kan ikke se jeg har snakket ned noen ?

Glem de markedsandelene dine - de opererer jo ikke i samme segment engang. Blir som å sammenligne salgstall med Golf og Mercedes E-klasse.

Tesla Model S er en fullgod alternativ til en hvilken som helst fossil bil.

eGolf og Leaf er et godt alternativ til by/pendler bil (bil nr 2)

Fint for de andre at de har en fabrikk og lagd serieproduserte biler før Tesla, men det hjelper jo ikke en dritt! Hva har de å komme med når Model 3 er her, med sitt supercharger nettverk i tillegg?

Rio

Sitat fra: Toonster på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:59

Ehh... javel, kan du være så snill og påpeke hvor jeg har snakket ned noen? Jeg har snakket opp Model S, men kan ikke se jeg har snakket ned noen ?

Glem de markedsandelene dine - de opererer jo ikke i samme segment engang. Blir som å sammenligne salgstall med Golf og Mercedes E-klasse.

Tesla Model S er en fullgod alternativ til en hvilken som helst fossil bil.

eGolf og Leaf er et godt alternativ til by/pendler bil (bil nr 2)

Fint for de andre at de har en fabrikk og lagd serieproduserte biler før Tesla, men det hjelper jo ikke en dritt! Hva har de å komme med når Model 3 er her, med sitt supercharger nettverk i tillegg?

Hele dine innlegg handler om å snakke ned alle andre elbilfabrikanter enn Tesla.

Litt som når barn sier "mitt fotballag er sååå mye bedre enn dem i nabobyen".

Vi får håpe at Tesla klarer å produsere en model 3 til en rimelig pris, innen en rimelig tid, og med en grei kvalitet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

Sitat fra: Rio på torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12
Sitat fra: Toonster på torsdag 24. desember 2015, klokken 00:59

Ehh... javel, kan du være så snill og påpeke hvor jeg har snakket ned noen? Jeg har snakket opp Model S, men kan ikke se jeg har snakket ned noen ?

Glem de markedsandelene dine - de opererer jo ikke i samme segment engang. Blir som å sammenligne salgstall med Golf og Mercedes E-klasse.

Tesla Model S er en fullgod alternativ til en hvilken som helst fossil bil.

eGolf og Leaf er et godt alternativ til by/pendler bil (bil nr 2)

Fint for de andre at de har en fabrikk og lagd serieproduserte biler før Tesla, men det hjelper jo ikke en dritt! Hva har de å komme med når Model 3 er her, med sitt supercharger nettverk i tillegg?

Hele dine innlegg handler om å snakke ned alle andre elbilfabrikanter enn Tesla.

Litt som når barn sier "mitt fotballag er sååå mye bedre enn dem i nabobyen".

Vi får håpe at Tesla klarer å produsere en model 3 til en rimelig pris, innen en rimelig tid, og med en grei kvalitet.

Vis meg i ovennevnte innlegget på hvor jeg snakker ned andre produsenter?


Rio

Utsagn som dette: "De HAR sovet i timen, men er lysvåkne nå - problemet er at de ikke aner hva de skal gjøre!"

Det er bare en av en lang rekke tullete/latterlige påstander.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bjoris

Tesla har gjort det ingen trodde var mulig, en bil sies å være det mest avanserte produktet som masseproduseres og ikke bare har Tesla klart å etablere seg, men de har lagd noe som på svært mange måter er overlegent det alle andre leverer!

Samtidig mener jeg det kun var en uten en eksisterende portefølje som kunne gjøre det på denne måten, all in på elbil ville jo vært totalt galskap når du har balansen full av ekstreme investeringer i konkurrerende produkter og hele organisasjonen er tunet inn mot dette!

ALLE ville derfor begynne i andre enden med en liten bil, kort rekkevidde og ikke altfor utfordrende for eksisterende produkter. En må ikke glemme at for en etablert produsent har de muligheten og en globalt nettverk som kan serve en slik bil, Tesla kunne ikke starte med skikkelig masseproduksjon...

Jeg syns derfor det blir litt skylapper å hevde at alle andre bare driver med tull, Nissan var iallefall den som fikk mine øyne på elbiler, men Tesla og Mr Musk har gjort noe totalt overlegent og det får andre til å se dumme ut, 100% enig, men Tesla er ikke i mål enda, det blir ekstremt krevende for dem med model 3 og nå se vi det kommer produkter som kan konkurrere på rekkevidde som e og blir det absolutt viktigste i en elbil!

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Amoss

Sitat fra: bjoris på torsdag 24. desember 2015, klokken 01:54
... all in på elbil ville jo vært totalt galskap når du har balansen full av ekstreme investeringer i konkurrerende produkter og hele organisasjonen er tunet inn mot dette!

Det kommer etter min mening på hva man legger i "all in" her. Dersom man mener "skrap alt vi har i dag, legg ned alle eksisterende billinjer og produser fra i dag av kun elbiler" så er jeg helt enig med deg.

Men derimot dersom man med "all in" her mener "innse biler drevet av fossil energi er en forbigående fase, og at elbiler - evnt. biler med «alternativt drivstoff» - er fremtiden for bransjen og derved tune organisasjonen mot dette målet, og invester en betydelig del av organisasjonens ressurser i å være først/tidlig ute i denne overgangen som vi vet må komme", så er jeg ikke enig.

Denne delen "innse biler drevet av fossil energi er en forbigående fase, og at elbiler - evnt. biler med «alternativt drivstoff» - fremtiden for bransjen" burde en hver oppegående fossilbilprodusent ha passert tidlig på 70-tallet, for over 40 år siden...  Så joda, selv om vi i dag ser enkelte tegn på at de begynner å våkne av Tornerosesøvnen, så har de sovet godt og lenge hele bunten.

Joda, de, i alle fall noen av dem, startet sånn halvhjertet på 70-tallet, men så at de fleste andre enten ikke gadd, eller satset for lite, og lot sin egen satsning ligge mer eller mindre brakk. Kun mase litt om "om 10 år har vi hydrogen!" hver gang politikerne begynte å stille for strenge krav, og ellers satse resursene som burde gått i retning eldrift/alternative drivstoff til å "tune" fossilbilen for å kunne holde liv i denne så lenge som mulig.

Bmw leverte jo elbiler til sommer-OL i München '72 (noen som ser parallellene til Toyota og OL i 2020? :p ).
SitatDet er nemlig 40 år siden de lagde deres første helelektriske bil. Det var to konverterte BMW 1602, som ble brukt under OL i München.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

olesb

Dette har vært diskutert side opp og side ned i mangfoldige tråder allerede med de samme argumentene. Bruk heller forumet og julen til noe fornuftig. God jul!
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

satheesh.net

#418
Jeg forventet meg faktisk mer av Faraday Future. Mulig de tar en "Tesla Motors" med sin FFZERO1 Concept bil. Altså, produsere og selge dyrt først, så rimeligere biler.

Men akkurat denne bilen må jo være for veldig spesielt interesserte(?). Am I missing something? ???


Trond.Strom

Faraday future konsept bilen er en rendyrket sportsbil. Vil vel påstå at den ikke har fellesnevnere med Tesla bortsett fra at den har batteri og elmotorer samt fire hjul. Som leketøy er den nok adskillig mer morro enn en Tesla roadster dog.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA