Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: Siggen på onsdag 23. desember 2015, klokken 13:04
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 23. desember 2015, klokken 12:07
Planen til Tesla var fra starten slik:

1 - bygg liten sportsbil for å teste ut teknologi
2 - bygg dyr "luksusbil" for å finansiere superchargernettverk
3 - bygg superchargernettverk parallelt med dyr luksusbil
4 - bygg dyr suv for å finansiere utvikling av billigbil og batterifabrikk
5 - bygg egen stor batterifabrikk for å få prisen ned på batteri
6 - bygg og selg billig elbil med lang rekkevidde med ladenettverk til massene

Denne planen la han vel for 8 eller 10 år siden, i følge gamle artikler. Ser ut som han er i rute.

VW, Nissan og alle de andre tenker i hovedsak bare bybil eller bil nr to når de satser på elbil. Derfor kan det se ut som de sover. Nissan er vel den som er lengst framme i praksis av denne gjengen, de har allerede solgt mange elbiler, og ser at de kan tjene penger på disse, og er snart klar med 2. generasjon som er spennende.

Med han, mener du da Martin Eberhard eller Marc Tarpenning? Eller gjerne begge to?

Elon Musk selvfølgelig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

TorAtle

Sitat fra: Toonster på onsdag 23. desember 2015, klokken 17:54
De andre produsentene evner ikke å lage en elbil på størrelse med Model S, det er der problemet er

BMW eller Porsche kan ikke, med dagens batteripriser, lage en premiumbil i størrelse med Model S av den grunn at deres kunder forlanger en helt annen kvalitet enn det Tesla leverer. En alt for stor andel av produksjonskostnaden går til batteriet. Bilen ville blitt for dyr. Her er det bare å roe ned og vente ut problemet.
2014 BMW i3

cirys1

Jeg må si meg enig med Rio, konkurrentene produserer det "folk" vill ha/har råd til.
egolf solgte dobbelt så mange biler som Tesla i år en bil som ble sluppet høsten ifjor. (så noe gjør de riktig)
Elbil er fremdeles et produkt veldig få etterspør (jada Tesla er bra bil)..
I et globalt salgsmarked presenterer elbilen under 1%, så selv om elbilfeberen forsetter å herje her hjemme så gjør den ikke det "worldwide"..

Rio

Sitat fra: Toonster på onsdag 23. desember 2015, klokken 17:54
Hvor mange av de 90% med "handlekurv"-elbiler, har en fossil bil i tillegg?
Hvor mange av de 10% med Model S har en fossil bil i tillegg?

De andre produsentene evner ikke å lage en elbil på størrelse med Model S, det er der problemet er - og de er heller ikke interessert å legge nok ressurser på utvikling da de har en produksjonslinje som ikke er klargjort for en slik elbil-satsing. I tillegg har de flere tusen ansatte samt forhandlere som har ekspertise rundt fossile biler - de er derfor bundet/forpliktet til å levere biler som sine egne ansatte og forhandlere har apparat til å ta hånd om. De er på mange måter bundet i både hender og føtter - tvunget i hi.

Derfor har de fleste produsenter nå kommet frem til at hybrid er deres mijø-alibi.

Bare den første linjen din viser nettopp hva problemet er - en slags barnslig glede i å rakke ned på andre elbiler, på en måte som man vanligvis bare ser blant 9-åringer som snakker om eget fotballag.

Du er langt mer opptatt av å rakke ned på andre enn en fornuftig debatt.


Legg heller merke til hva jeg skriver om Tesla (og de andre):

SitatLegg dog merke til at jeg ikke kritiserer Tesla for det - jeg vet de har en plan og en strategi, og den er nok rett for dem. Likeledes er Nissans og VWs strategi rett for dem. De komplimenterer hverandre.

Ingen grunn til å rakke ned ("sover") på de som tenker annerledes.

Dette skal ikke være en slag konkurranse om å rakke ned på andre elbiler. Spesielt ikke når de selger meget godt.

====

For øvrig er det ikke noe større teknisk problem å plassere en masse batterier i en meget tung og stor bil, og sette inn en sterk elmotor. Tesla har gjort mye bra (både teknisk og organisatorisk), man bare å dytte mer batterier i en bil er ikke spesielt teknisk vanskelig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Siggen

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 23. desember 2015, klokken 19:39
Sitat fra: Siggen på onsdag 23. desember 2015, klokken 13:04
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 23. desember 2015, klokken 12:07
Planen til Tesla var fra starten slik:

1 - bygg liten sportsbil for å teste ut teknologi
2 - bygg dyr "luksusbil" for å finansiere superchargernettverk
3 - bygg superchargernettverk parallelt med dyr luksusbil
4 - bygg dyr suv for å finansiere utvikling av billigbil og batterifabrikk
5 - bygg egen stor batterifabrikk for å få prisen ned på batteri
6 - bygg og selg billig elbil med lang rekkevidde med ladenettverk til massene

Denne planen la han vel for 8 eller 10 år siden, i følge gamle artikler. Ser ut som han er i rute.

VW, Nissan og alle de andre tenker i hovedsak bare bybil eller bil nr to når de satser på elbil. Derfor kan det se ut som de sover. Nissan er vel den som er lengst framme i praksis av denne gjengen, de har allerede solgt mange elbiler, og ser at de kan tjene penger på disse, og er snart klar med 2. generasjon som er spennende.

Med han, mener du da Martin Eberhard eller Marc Tarpenning? Eller gjerne begge to?

Elon Musk selvfølgelig.

Tøft! Det er nemlig nøyaktig samme planen som ACPropulsion hadde rundt 2000 tallet. Rart at Musk satt med samme tanker, siden han egentlig hadde nok med tvillingene og SpaceX og egentlig ikke ville investere den gangen.

Rio

Sitat fra: thilo på onsdag 23. desember 2015, klokken 18:16
Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 17:44
De 90%ene er langt viktigere enn de 10%ene.

Ikke noe vits å sammenligne tall av forskjellige segmenter da, spørsmålet er jo hvor stor er andel salg i sitt segment, f.eks. i Europa, så hvilken andel av solgte biler i Golf-klassen har en e-Golf eller en Leaf eller en i3 i Europa, hvilken andel har salg av Model S i premiumsegmentet.

"In Western Europe Tesla Model S already breathing down the neck of Mercedes' segment-leading S-Class":
http://www.eagleaid.com/AID-Newsletter-preorder-1519preview-c-Europe-Tesla-Model-S-breathing-down-neck-of-Mercedes-S-Class.htm

Så ja, det er fint at det finnes e-Golf, Leaf & Co., men det er suksessen av Tesla med sin Model S som forandrer bilverden.

Jeg er også veldig glad for at Tesla laget Model S, men det som teller er faktisk hvor mange eksosbil-kilometer erstattes med elbil-kilometer.

Teslas store bragd er å ha sparket inn noen dører, og at de hadde en flott bil gjorde det lettere. Det skapte masse publisitet.

Nå ligger utfordringen i å lage elbiler som kan konkurrere på pris med vanlige biler. Der ligger Nissan og VW godt posisjonert.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 21:17
Sitat fra: Toonster på onsdag 23. desember 2015, klokken 17:54
Hvor mange av de 90% med "handlekurv"-elbiler, har en fossil bil i tillegg?
Hvor mange av de 10% med Model S har en fossil bil i tillegg?

De andre produsentene evner ikke å lage en elbil på størrelse med Model S, det er der problemet er - og de er heller ikke interessert å legge nok ressurser på utvikling da de har en produksjonslinje som ikke er klargjort for en slik elbil-satsing. I tillegg har de flere tusen ansatte samt forhandlere som har ekspertise rundt fossile biler - de er derfor bundet/forpliktet til å levere biler som sine egne ansatte og forhandlere har apparat til å ta hånd om. De er på mange måter bundet i både hender og føtter - tvunget i hi.

Derfor har de fleste produsenter nå kommet frem til at hybrid er deres mijø-alibi.

Bare den første linjen din viser nettopp hva problemet er - en slags barnslig glede i å rakke ned på andre elbiler, på en måte som man vanligvis bare ser blant 9-åringer som snakker om eget fotballag.

Du er langt mer opptatt av å rakke ned på andre enn en fornuftig debatt.


Legg heller merke til hva jeg skriver om Tesla (og de andre):

SitatLegg dog merke til at jeg ikke kritiserer Tesla for det - jeg vet de har en plan og en strategi, og den er nok rett for dem. Likeledes er Nissans og VWs strategi rett for dem. De komplimenterer hverandre.

Ingen grunn til å rakke ned ("sover") på de som tenker annerledes.

Dette skal ikke være en slag konkurranse om å rakke ned på andre elbiler. Spesielt ikke når de selger meget godt.

====

For øvrig er det ikke noe større teknisk problem å plassere en masse batterier i en meget tung og stor bil, og sette inn en sterk elmotor. Tesla har gjort mye bra (både teknisk og organisatorisk), man bare å dytte mer batterier i en bil er ikke spesielt teknisk vanskelig.

Fasinerende hvordan du nok en gang går rett forbi essensen i innlegget og henger deg opp i noe trivielt som at jeg skrev "handlekurv"-bil. Flåsete skrevet, men poenget var å tydeliggjøre at konkurrentenes biler kun er bil nr 2 (bykjøring/pendling).

Hadde satt pris på om du virkelig gadd å bry deg om de virkelige poengene i innlegget, istedenfor å tilegne meg meninger om konkurrentenes modeller. Ikke på noe tidspunkt har jeg sagt at de er dårlig, men produsentene kan så mye mer - om de ville!

Øyvind.h

Tesla ser ut til å erstatte fossildrevne kilometere med elektriske i et høyere tempo enn selv storselgeren Nissan Leaf. Forspranget på 1,5 år Tok Tesla igjen etter drøye 2,5 års produksjon.
Dette gjør Tesla med en bil som koster 580.000,- i Norge pga svært uheldig utvikling i USD/NOK. Men klart - Nissan Leaf er jo heller ingen rimelig bil i andre land der avgiftene ikke er som i Norge.

Tenk om flere produsenter hadde fått ut fingern og produsert elbil med lang rekkevidde. Vi vet jo at dette ikke er nullsum-marked. Snart kommer hel-elektrisk SUV. Og deretter en mindre langrekkevidde-elbil kalt Model 3.
Utbyggingen av superlader-nettverket vil skyte fart, og erstatte et kraftig økende antall fossil-kilometere med elektriske kilometere.
Alt fra en liten amerikansk fjert av et selskap  8)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Toonster

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 21:17
Sitat fra: Toonster på onsdag 23. desember 2015, klokken 17:54
Hvor mange av de 90% med "handlekurv"-elbiler, har en fossil bil i tillegg?
Hvor mange av de 10% med Model S har en fossil bil i tillegg?

De andre produsentene evner ikke å lage en elbil på størrelse med Model S, det er der problemet er - og de er heller ikke interessert å legge nok ressurser på utvikling da de har en produksjonslinje som ikke er klargjort for en slik elbil-satsing. I tillegg har de flere tusen ansatte samt forhandlere som har ekspertise rundt fossile biler - de er derfor bundet/forpliktet til å levere biler som sine egne ansatte og forhandlere har apparat til å ta hånd om. De er på mange måter bundet i både hender og føtter - tvunget i hi.

Derfor har de fleste produsenter nå kommet frem til at hybrid er deres mijø-alibi.

Bare den første linjen din viser nettopp hva problemet er - en slags barnslig glede i å rakke ned på andre elbiler, på en måte som man vanligvis bare ser blant 9-åringer som snakker om eget fotballag.

Du er langt mer opptatt av å rakke ned på andre enn en fornuftig debatt.


Legg heller merke til hva jeg skriver om Tesla (og de andre):

SitatLegg dog merke til at jeg ikke kritiserer Tesla for det - jeg vet de har en plan og en strategi, og den er nok rett for dem. Likeledes er Nissans og VWs strategi rett for dem. De komplimenterer hverandre.

Ingen grunn til å rakke ned ("sover") på de som tenker annerledes.

Dette skal ikke være en slag konkurranse om å rakke ned på andre elbiler. Spesielt ikke når de selger meget godt.

====

For øvrig er det ikke noe større teknisk problem å plassere en masse batterier i en meget tung og stor bil, og sette inn en sterk elmotor. Tesla har gjort mye bra (både teknisk og organisatorisk), man bare å dytte mer batterier i en bil er ikke spesielt teknisk vanskelig.

Fasinerende hvordan du nok en gang går rett forbi essensen i innlegget og henger deg opp i noe trivielt som at jeg skrev "handlekurv"-bil. Flåsete skrevet, men poenget var å tydeliggjøre at konkurrentenes biler primært kun er bil nr 2 (bykjøring/pendling).

Hadde satt pris på om du virkelig gadd å bry deg om de virkelige poengene i innlegget, istedenfor å tilegne meg meninger om konkurrentenes modeller. Ikke på noe tidspunkt har jeg sagt at de er dårlig eller feil, men produsentene kan så mye mer - om de ville!

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. desember 2015, klokken 22:33
Dette gjør Tesla med en bil som koster 580.000,- i Norge pga svært uheldig utvikling i USD/NOK. Men klart - Nissan Leaf er jo heller ingen rimelig bil i andre land der avgiftene ikke er som i Norge.

Den absolutt kjipeste Teslaen s70 med ingen tilvalg koster(580000 kr) det dobbelte av fullspekket leaf i USA, omtrent det samme i Norge.
Bilene har forskjellige bruksområder, akkurat som i Norge så er det veldig få som har Leaf som bil nummer 1.
Salgssuksessen til Leaf og egolf tilsier at de gjør mye rett, og pris går foran stort sett alt. (og store batterier koster)

Rio

Sitat fra: Toonster på onsdag 23. desember 2015, klokken 22:35

Fasinerende hvordan du nok en gang går rett forbi essensen i innlegget og henger deg opp i noe trivielt som at jeg skrev "handlekurv"-bil. Flåsete skrevet, men poenget var å tydeliggjøre at konkurrentenes biler primært kun er bil nr 2 (bykjøring/pendling).

Hadde satt pris på om du virkelig gadd å bry deg om de virkelige poengene i innlegget, istedenfor å tilegne meg meninger om konkurrentenes modeller. Ikke på noe tidspunkt har jeg sagt at de er dårlig eller feil, men produsentene kan så mye mer - om de ville!

Poenget er ikke om det er bil nr 1 eller 5, men antall kilometer som blir kjørt. Nissan Leaf er nå på nesten 2 mrd km.

Ja, som påpekt, Nissan og VW har laget biler som mange flere mennesker har råd til. Det betyr mindre rekkevidde, men langt flere biler solgt. De kunne selvsagt tre-doblet prisen og lagt inn flere batterier, men da ville det vært langt færre kjøpere.

====

Både VW og Nissan har produksjonslinjer som er for elbiler. Ikke bare det, Nissan har hatt egen batterifabrikk i årevis.

At noen konkurrenter leverer hybrider i tillegg? Ja, som du sikkert har fått med deg så er batterier dyrt. Inntil prisene faller så vil elbil være uforholdsmessig dyrt i veldig mange land.

At de har ansatte med kompetanse på eksosbiler er selvsagt sant, men en selvfølge.

Igjen, ikke ett av poengene dine tilsier at konkurrentene sover. Tvert i mot.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. desember 2015, klokken 22:33
Tesla ser ut til å erstatte fossildrevne kilometere med elektriske i et høyere tempo enn selv storselgeren Nissan Leaf. Forspranget på 1,5 år Tok Tesla igjen etter drøye 2,5 års produksjon.
Dette gjør Tesla med en bil som koster 580.000,- i Norge pga svært uheldig utvikling i USD/NOK. Men klart - Nissan Leaf er jo heller ingen rimelig bil i andre land der avgiftene ikke er som i Norge.

Tenk om flere produsenter hadde fått ut fingern og produsert elbil med lang rekkevidde. Vi vet jo at dette ikke er nullsum-marked. Snart kommer hel-elektrisk SUV. Og deretter en mindre langrekkevidde-elbil kalt Model 3.
Utbyggingen av superlader-nettverket vil skyte fart, og erstatte et kraftig økende antall fossil-kilometere med elektriske kilometere.
Alt fra en liten amerikansk fjert av et selskap  8)

Så selv den enkleste bilen koster 3 ganger mer enn en Leaf (som man får til rett under 200 000 kr, tror jeg), og 4 ganger prisen til en ny trilling.

Mye mer relevant å lage en bil som folk faktisk har råd til (utenfor Norge), fremfor en bil til 3/4 million, som er et begrenset marked.

====

Og ja, Nissan, VW, BMW og de andre kommer med biler med lang rekkevidde til en fornuftig pris når batteriene eksisterer. Det gjør de ikke enda.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: cirys1 på onsdag 23. desember 2015, klokken 22:48
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. desember 2015, klokken 22:33
Dette gjør Tesla med en bil som koster 580.000,- i Norge pga svært uheldig utvikling i USD/NOK. Men klart - Nissan Leaf er jo heller ingen rimelig bil i andre land der avgiftene ikke er som i Norge.

Den absolutt kjipeste Teslaen s70 med ingen tilvalg koster(580000 kr) det dobbelte av fullspekket leaf i USA, omtrent det samme i Norge.
Bilene har forskjellige bruksområder, akkurat som i Norge så er det veldig få som har Leaf som bil nummer 1.
Salgssuksessen til Leaf og egolf tilsier at de gjør mye rett, og pris går foran stort sett alt. (og store batterier koster)

Nissan Leaf har vel kjørt noe slikt som 2 mrd km.

Men viktigere, både Nissan og e-Golf har batteripakker som kan fylles med ny batterikjemi, og lang rekkevidde blir da et faktum.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Selv den kjipeste modellen gir 3x batteripakken, 340hk, navi, HD-ryggekamera, førerhjelp, gratis ladenettverk, nettradio, bagasjeplass som en e-klasse osv.

Både Model S og Leaf er dyre i utlandet. Selv om besparelsen på drivstoff, bom etc gjør Model S til en konkurrent for langt rimeligere eksosbiler her i Norge.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 23:00
Sitat fra: cirys1 på onsdag 23. desember 2015, klokken 22:48
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. desember 2015, klokken 22:33
Dette gjør Tesla med en bil som koster 580.000,- i Norge pga svært uheldig utvikling i USD/NOK. Men klart - Nissan Leaf er jo heller ingen rimelig bil i andre land der avgiftene ikke er som i Norge.

Den absolutt kjipeste Teslaen s70 med ingen tilvalg koster(580000 kr) det dobbelte av fullspekket leaf i USA, omtrent det samme i Norge.
Bilene har forskjellige bruksområder, akkurat som i Norge så er det veldig få som har Leaf som bil nummer 1.
Salgssuksessen til Leaf og egolf tilsier at de gjør mye rett, og pris går foran stort sett alt. (og store batterier koster)

Nissan Leaf har vel kjørt noe slikt som 2 mrd km.

Og Tesla Model S passerte Nissan Leaf tidligere i sommer målt i elektriske kilometer. Etter mye kortere tid i produksjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA