Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Toonster på onsdag 23. desember 2015, klokken 15:41
Forventer egentlig nye momenter i diskusjonen, istedenfor å påstå at alle andre (som ikke mener som deg) er kunnskapsløse.

Så tilbake til tråden:
BMW lanserer en hybrid versjon av i3 - Hva fader er det for noe da? Om de ikke sover, så er det i beste fall et gigantisk hvileskjær.

Du ser ikke det latterlige i at eiere av en bil som nå er redusert til ca 10% av markedet, påpeker at de som produserer 90% av bilene "sover"?

Og for ordens skyld: jeg påpekte at påstanden er kunnskapsløs.

Vedr. BMW: Selv om jeg ikke liker hybrider, så betyr det faktisk at folk som bor i områder uten mange hurtigladere også kan eie elbil, og kjøre langtur. Den ble annonsert for flere år siden.

Etter det jeg husker har BMW også annonsert vesentlig større batterikapasitet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

Store konsern som BMW og Volkswagen burde og kunne gjort mye mer med tanke på elbil-satsingen.

Begge disse har økonomiske muskler til å bygge opp "premium"-elbiler ala Model S, som folk garantert hadde kjøpt. En spirrevipp som Tesla har klart det!

Men særlig den ene produsenten er mer opptatt av fiktive utslipp, enn miljø og innovasjon - muligens den andre også (ref SUV hybrid og utslipp).

Det er først ved Model S sitt inntog at elbiler har blitt et reellt alternativ for folk (som bil nr 1)

Rio

Sitat fra: Toonster på onsdag 23. desember 2015, klokken 16:32
Store konsern som BMW og Volkswagen burde og kunne gjort mye mer med tanke på elbil-satsingen.

Begge disse har økonomiske muskler til å bygge opp "premium"-elbiler ala Model S, som folk garantert hadde kjøpt. En spirrevipp som Tesla har klart det!

Men særlig den ene produsenten er mer opptatt av fiktive utslipp, enn miljø og innovasjon - muligens den andre også (ref SUV hybrid og utslipp).

Det er først ved Model S sitt inntog at elbiler har blitt et reellt alternativ for folk (som bil nr 1)

Ja, dette har vært sagt sikkert 100 ganger. Det blir ikke sannere av å repetere det.

Faktum forblir at Tesla har ca 10% av markedet, og de som man påstår "sover" (!) har det travelt med å produsere 90% av bilene. Inkl. mange som har ikke-Tesla som eneste bil.

Ja, du kan selvsagt kritisere "de andre" for å ha en annen strategi enn Tesla; det betyr ikke at de "sover".

Man kan like gjerne kritisere Tesla for å gjøre for lite i segmentet for biler som folk har råd til. Du vet, de 90%-ene...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 16:40

Faktum forblir at Tesla har ca 10% av markedet, og de som man påstår "sover" (!) har det travelt med å produsere 90% av bilene. Inkl. mange som har ikke-Tesla som eneste bil.

Ja, du kan selvsagt kritisere "de andre" for å ha en annen strategi enn Tesla; det betyr ikke at de "sover".

Man kan like gjerne kritisere Tesla for å gjøre for lite i segmentet for biler som folk har råd til. Du vet, de 90%-ene...

I motsetning til dette som ikke har blitt sakt 100 ganger enda? :-\

Toonster

#379
Det som er utrolig er at du synes at en markedsandel på 10% er lite/dårlig for et lite selskap som Tesla, som i realiteten kun har 1 modell og praktisk talt er nystartet (relativt sett). Ord blir fattige.

Disse markedsandelene har Tesla oppnådd på tross av at de kun har 1 modell i markedet, som i tillegg er i "premium" segmentet i forhold til de andre elbil-modellene. (altså mye dyrere)

90/10 argumentasjonen din faller i fisk

Haff, er for glad i en dårlig diskusjon: Men det er rimelig elegant hvordan du hopper over alle punktene i folks innlegg og bare gnåler om det samme, istedenfor å ta tak i de og diskutere.

Rio

Poenget her er påstanden om at "konkurrentene sover", ikke hva Tesla gjør.

Jeg har ikke sagt at 10% er for lite for Tesla (det er faktisk meget bra gjort av dem), men det viser også at det ikke er noen grunn til å påstå at konkurrentene sover.

Det er hele denne "Tesla mot røkla"-tankegangen jeg opponerer mot. Tesla gjør mye bra. De andre gjør mye bra. De har hver sin strategi, og det er flott.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

GOS

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 17:11
Poenget her er påstanden om at "konkurrentene sover", ikke hva Tesla gjør.

Jeg har ikke sagt at 10% er for lite for Tesla (det er faktisk meget bra gjort av dem), men det viser også at det ikke er noen grunn til å påstå at konkurrentene sover.

Det er hele denne "Tesla mot røkla"-tankegangen jeg opponerer mot. Tesla gjør mye bra. De andre gjør mye bra. De har hver sin strategi, og det er flott.
Men Rio. Du har jo blitt fortalt i 2 år nå at det vi andre snakker om er at det per dags dato ikke er konkurrenter til Tesla Model S, altså en STOR elektrisk familiebil med LANG rekkevidde. Ingen andre sier noe om at de andre bilene/bedriftene er dårlige/udugelige eller noe slikt. De er bare i dag ikke i det segmentet som Model S er og i DET segmentet så synes det ikke som andre har våknet tilstrekkelige enda. Men heldigvis så kommer det.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Kristian O

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 17:11
Poenget her er påstanden om at "konkurrentene sover", ikke hva Tesla gjør.

Jeg har ikke sagt at 10% er for lite for Tesla (det er faktisk meget bra gjort av dem), men det viser også at det ikke er noen grunn til å påstå at konkurrentene sover.

Det er hele denne "Tesla mot røkla"-tankegangen jeg opponerer mot. Tesla gjør mye bra. De andre gjør mye bra. De har hver sin strategi, og det er flott.
Snu og vend på det som du vil, men søvnen til konkurrentene har kosta dei 10% av markedet.
Eg har utelukkende kjøpt bruktbiler tidligere, men når muligheten til å kjøpe ein elbil med god rekkevidde som også var ein fullverdig familiebil (god plass til passasjerer + bagasje) kjøpte eg ny bil for første gang. I tillegg betalte vi dobbelt så mykje som vi tidligere har betalt for ein bil.
Om VW, Ford, BMW, Hyundai eller ein anna av dei tradisjonelle bilprodusentane hadde tilbydd noko lignende trur eg vi heller hadde kjøpt av dei. Men sidan dei sover så vart det Tesla...
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rio

Sitat fra: GOS på onsdag 23. desember 2015, klokken 17:22
Men Rio. Du har jo blitt fortalt i 2 år nå at det vi andre snakker om er at det per dags dato ikke er konkurrenter til Tesla Model S, altså en STOR elektrisk familiebil med LANG rekkevidde. Ingen andre sier noe om at de andre bilene/bedriftene er dårlige/udugelige eller noe slikt. De er bare i dag ikke i det segmentet som Model S er og i DET segmentet så synes det ikke som andre har våknet tilstrekkelige enda. Men heldigvis så kommer det.

Ja, "de andre" har ikke produsert en bil som passer til 10% av kjøperne (altså, som koster 700k), men har produsert biler som 90% av kjøperne vil ha.

Dette skyldes ikke at de ikke kan, at de ikke forstår folk vil ha lengre rekkevidde, men fordi prisen blir for høy for 90%.

Det ville jo heller vært mer passende å kritisere Tesla for å lage for dyre biler, og ikke lage for massemarkedet....

Legg dog merke til at jeg ikke kritiserer Tesla for det - jeg vet de har en plan og en strategi, og den er nok rett for dem. Likeledes er Nissans og VWs strategi rett for dem. De komplimenterer hverandre.

Ingen grunn til å rakke ned ("sover") på de som tenker annerledes.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Kristian O på onsdag 23. desember 2015, klokken 17:24
Snu og vend på det som du vil, men søvnen til konkurrentene har kosta dei 10% av markedet.
Eg har utelukkende kjøpt bruktbiler tidligere, men når muligheten til å kjøpe ein elbil med god rekkevidde som også var ein fullverdig familiebil (god plass til passasjerer + bagasje) kjøpte eg ny bil for første gang. I tillegg betalte vi dobbelt så mykje som vi tidligere har betalt for ein bil.
Om VW, Ford, BMW, Hyundai eller ein anna av dei tradisjonelle bilprodusentane hadde tilbydd noko lignende trur eg vi heller hadde kjøpt av dei. Men sidan dei sover så vart det Tesla...

Du er så heldig at du bor i et land og tjener godt nok til å kunne kjøpe Tesla. Det er ikke de fleste av verdens bilister.

Så VW og Nissan lever nok greit med å ha tapt 10%, men jeg hører ikke at du kritiserer Tesla for å ha tapt 90%?

Inntil batteriprisen faller så vil langrekkeviddebiler være for de spesielt bemidlede (i verdenssammenheng). Dem er det få av. Det er langt flere biler i det markedet som Nissan og VW prøver å åpne opp.

De 90%ene er langt viktigere enn de 10%ene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

Hvor mange av de 90% med "handlekurv"-elbiler, har en fossil bil i tillegg?
Hvor mange av de 10% med Model S har en fossil bil i tillegg?

De andre produsentene evner ikke å lage en elbil på størrelse med Model S, det er der problemet er - og de er heller ikke interessert å legge nok ressurser på utvikling da de har en produksjonslinje som ikke er klargjort for en slik elbil-satsing. I tillegg har de flere tusen ansatte samt forhandlere som har ekspertise rundt fossile biler - de er derfor bundet/forpliktet til å levere biler som sine egne ansatte og forhandlere har apparat til å ta hånd om. De er på mange måter bundet i både hender og føtter - tvunget i hi.

Derfor har de fleste produsenter nå kommet frem til at hybrid er deres mijø-alibi.

Amoss

Sitat fra: Toonster på onsdag 23. desember 2015, klokken 15:41
Så tilbake til tråden:
BMW lanserer en hybrid versjon av i3 - Hva fader er det for noe da? Om de ikke sover, så er det i beste fall et gigantisk hvileskjær.

Nja, i3 har da vært en plugin-serie-hybrid hele tiden den, selv om de også har solgt en utgave uten generatoren - spesielt i Norge.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

thilo

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 17:44
De 90%ene er langt viktigere enn de 10%ene.

Ikke noe vits å sammenligne tall av forskjellige segmenter da, spørsmålet er jo hvor stor er andel salg i sitt segment, f.eks. i Europa, så hvilken andel av solgte biler i Golf-klassen har en e-Golf eller en Leaf eller en i3 i Europa, hvilken andel har salg av Model S i premiumsegmentet.

"In Western Europe Tesla Model S already breathing down the neck of Mercedes' segment-leading S-Class":
http://www.eagleaid.com/AID-Newsletter-preorder-1519preview-c-Europe-Tesla-Model-S-breathing-down-neck-of-Mercedes-S-Class.htm

Så ja, det er fint at det finnes e-Golf, Leaf & Co., men det er suksessen av Tesla med sin Model S som forandrer bilverden.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Leif1

Haha... Den artikkelen referert i siste innlegg leses neppe med særlig glede nede i styrerommene i Bayern. De gleder seg sikkert til Model 3 dukker opp. Etterspørsel blir neppe et problem.
Konvertitt fra S til X

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA