Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

o.b.lix

Hyundai er først og fremst konkurrent til prius og andre hybrider, selv om de kan leveres med ren elmotor.

Hybrider er panikkløsning for å late som om man er miljøvennlig, men bilen er tyngre og mer komplisert enn om den kun har bensinmotor eller kun elmotor. Den passer greit inn i laboratorietestene til fossilverdenen, fordi man regner ikke med lading av elmotor med i forbruket, og kan derfor se tilsynelatende gunstig ut.

Hydrogenbiler mangler nettverk til å fylle på. Andre elbiler mangler standard på lading, det er et mylder av ulike betalingsordninger og lademuligheter. Tesla har et standardisert nettverk over hele europa som allerede er på plass og virker, uten betaling.

Det er dette som er mitt syn på at konkurrentene sover, "alle" venter på at alle andre skal ordne opp på logistikk, men Tesla har laget sitt eget nettverk...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 23. desember 2015, klokken 10:09
Hyundai er først og fremst konkurrent til prius og andre hybrider, selv om de kan leveres med ren elmotor.

Joda, sant dette. Men på den annen side er det vel ett tegn på at de er i ferd med å våkne litt at de velger å levere hybriden sin også som BEV :)  ... i alle fall dersom det er korrekt at det blir en relativt langt-rekkende elbil.

... og hadde de så, i mangel av ett skikkelig ladenettverk, valgt å levere plugin-hybriden sin med i det minste halvparten av den rekkevidden ryktene skal ha det til at deres BEV får, så hadde det nesten vært fornuftig det også...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Tesla, Nissan, VW og de andre er nok våkne.

Min mening er dog at det er en del folk i denne tråden som fremdeles sover, og ønsker å gjøre det.

I mellomtiden har Tesla ca 10% av markedet i Norge...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

o.b.lix

Planen til Tesla var fra starten slik:

1 - bygg liten sportsbil for å teste ut teknologi
2 - bygg dyr "luksusbil" for å finansiere superchargernettverk
3 - bygg superchargernettverk parallelt med dyr luksusbil
4 - bygg dyr suv for å finansiere utvikling av billigbil og batterifabrikk
5 - bygg egen stor batterifabrikk for å få prisen ned på batteri
6 - bygg og selg billig elbil med lang rekkevidde med ladenettverk til massene

Denne planen la han vel for 8 eller 10 år siden, i følge gamle artikler. Ser ut som han er i rute.

VW, Nissan og alle de andre tenker i hovedsak bare bybil eller bil nr to når de satser på elbil. Derfor kan det se ut som de sover. Nissan er vel den som er lengst framme i praksis av denne gjengen, de har allerede solgt mange elbiler, og ser at de kan tjene penger på disse, og er snart klar med 2. generasjon som er spennende.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rio

Jeg har eid 4 elbiler som VW produserte på 90-tallet. :)

Nissan har hatt egen batterifabrikk i flere år.

Og nei, idéen til VW, Nissan osv. er ikke at det skal være en bybil, men at det skal masseproduseres, og da nytter det ikke med en pris på 700 000 kr. Derfor lager de biler i normal prisklasse nå, og setter inn batterier med bedre kapasitet etterhvert som de blir tilgjengelig.

Så kan man være enig eller uenig om Teslas eller Nissans strategi er best (Nissan har solgt langt flere, og kjørt flere kilometer), men å påstå at "de andre" sover er bare kunnskapsløst.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Siggen

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 23. desember 2015, klokken 12:07
Planen til Tesla var fra starten slik:

1 - bygg liten sportsbil for å teste ut teknologi
2 - bygg dyr "luksusbil" for å finansiere superchargernettverk
3 - bygg superchargernettverk parallelt med dyr luksusbil
4 - bygg dyr suv for å finansiere utvikling av billigbil og batterifabrikk
5 - bygg egen stor batterifabrikk for å få prisen ned på batteri
6 - bygg og selg billig elbil med lang rekkevidde med ladenettverk til massene

Denne planen la han vel for 8 eller 10 år siden, i følge gamle artikler. Ser ut som han er i rute.

VW, Nissan og alle de andre tenker i hovedsak bare bybil eller bil nr to når de satser på elbil. Derfor kan det se ut som de sover. Nissan er vel den som er lengst framme i praksis av denne gjengen, de har allerede solgt mange elbiler, og ser at de kan tjene penger på disse, og er snart klar med 2. generasjon som er spennende.

Med han, mener du da Martin Eberhard eller Marc Tarpenning? Eller gjerne begge to?

Øyvind.h

#366
Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 12:52
da nytter det ikke med en pris på 700 000 kr.
Model S koster fra 581.000,- inkludert superlading, blindsonevarsel, autobrems, krasj-varsling, enorm bagasjeplass, navi, HD ryggekamera, nettradio, parkeringssensorer, 330-340hk +++. En knallgod basispakke med 3x batteripakken til Leaf. Mer bagasjeplass enn E-klasse osv.

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 12:52
Så kan man være enig eller uenig om Teslas eller Nissans strategi er best (Nissan har solgt langt flere, og kjørt flere kilometer), men å påstå at "de andre" sover er bare kunnskapsløst.
Nissan Leaf har vært i salg siden desember 2010/starten av 2011.
Model S har vært i produksjon siden slutten av 2012 (produksjon oppskalert fra desember 2012)

Nissan passerte en milliard miles i juli 2015 såvidt jeg kan se.
Tesla Model S passerte en milliard miles i juni 2015.

Med andre ord - det ser ut til å være motsatt. Tesla står for langt flere kjørte elektriske km enn Nissan. I tillegg har Leaf nærmere to års forsprang i leveranser. Dvs 3 vs 5 år (dette er ca-anslag!)

I bilbransjen for øvrig er det normalt slik at folk kjøper en bil som gir assosiasjoner til noe dyrere. Det er derfor lurt å starte med et produkt folk virkelig ønsker, og over tid gjøre det tilgjengelig.
Istedenfor å begynne i andre enden hvor folk kan kjøpe, men opplever at produktet ikke er dekkende.
Dette ser vi gjennom modellrekker/paralleller produsenter trekker for å selge biler i lavere segment og gir kjøperen en følelse av å kjøpe noe bedre enn de gjør. Litt som med årsmodell-tullet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Men så kommer man ikke fra at konkurrentene, som visstnok "sover" (!) har ca 90% av markedet.

Dessuten, det virker litt søkt å påpeke at Nissan har et "forsprang" på 2 år, for så å argumentere for at de "sover"... ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Tja. Tesla leverte første elbil i 2008. Leaf kom et par år senere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Pussig nok får tråden meg nå plutselig til å tenke på at jeg så filmen "Trolljegeren" forrige dagen...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. desember 2015, klokken 13:29
Tja. Tesla leverte første elbil i 2008. Leaf kom et par år senere.

Men da var Leaf til gjengjeld klar med en bil til masseproduksjon.

Jeg sier IKKE at den ene er bedre enn den andre. Jeg sier IKKE at Nissan har "rett" og Tesla tar "feil".

Jeg påpeker at påstanden som blir til at "alle andre enn Tesla sover" er direkte kunnskapsløs.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Som tidligere og kommende Tesla-eier er jeg fryktelig skuffet over andre produsenter når jeg ser hva den lille fjerten Tesla har fått til på få år.
Jeg trenger en stor familiebil med god rekkevidde. Det finnes ingen elektriske konkurrenter til Model S. Man finner biler som dekker andre behov, slik som Leafen jeg kjører nå. Men ingen stor familiebil med god rekkevidde og lynraskt nettverk.

Om 5 år tipper jeg vi ser om konkurrentene sover for øyeblikket :) Men at de har gitt blanke i dette segmentet så langt er tydelig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. desember 2015, klokken 14:55
Som tidligere og kommende Tesla-eier er jeg fryktelig skuffet over andre produsenter når jeg ser hva den lille fjerten Tesla har fått til på få år.
Jeg trenger en stor familiebil med god rekkevidde. Det finnes ingen elektriske konkurrenter til Model S. Man finner biler som dekker andre behov, slik som Leafen jeg kjører nå. Men ingen stor familiebil med god rekkevidde og lynraskt nettverk.

Om 5 år tipper jeg vi ser om konkurrentene sover for øyeblikket :) Men at de har gitt blanke i dette segmentet så langt er tydelig.

Ja, Tesla har gjort mye bra i den klassen.

Andre (Nissan, BMW, VW, m. fl.) har gjort det meget bra i andre klasser.

Det betyr ikke at de "sover" - det betyr bare at de satser på biler som folk flest har råd til.

Det ene ekskluderer ikke det andre, så denne nedrakkingen av andre merker ("de sover") er, som sagt, både kunnskapsløst og skader elbilsaken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

Sitat fra: Rio på onsdag 23. desember 2015, klokken 15:25
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. desember 2015, klokken 14:55
Som tidligere og kommende Tesla-eier er jeg fryktelig skuffet over andre produsenter når jeg ser hva den lille fjerten Tesla har fått til på få år.
Jeg trenger en stor familiebil med god rekkevidde. Det finnes ingen elektriske konkurrenter til Model S. Man finner biler som dekker andre behov, slik som Leafen jeg kjører nå. Men ingen stor familiebil med god rekkevidde og lynraskt nettverk.

Om 5 år tipper jeg vi ser om konkurrentene sover for øyeblikket :) Men at de har gitt blanke i dette segmentet så langt er tydelig.

Ja, Tesla har gjort mye bra i den klassen.

Andre (Nissan, BMW, VW, m. fl.) har gjort det meget bra i andre klasser.

Det betyr ikke at de "sover" - det betyr bare at de satser på biler som folk flest har råd til.

Det ene ekskluderer ikke det andre, så denne nedrakkingen av andre merker ("de sover") er, som sagt, både kunnskapsløst og skader elbilsaken.

Går du på kronisk "repeat"-diett? :)

Din mening blir ikke automatisk en sannhet ved å gjenta ditt syn til det kjedsommelige - andre må få komme på banen å mene hva de vil uten at du er nødt til å føle en trang med å gjenta akkurat det samme - side opp og side ned. De fleste har lest hva du mener.

Ikke at jeg skal diktere hvordan dette forumet skal være, men hau så kjedelig det er å lese akkurat de samme postene igjen og igjen. Forventer egentlig nye momenter i diskusjonen, istedenfor å påstå at alle andre (som ikke mener som deg) er kunnskapsløse.

Så tilbake til tråden:
BMW lanserer en hybrid versjon av i3 - Hva fader er det for noe da? Om de ikke sover, så er det i beste fall et gigantisk hvileskjær.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA