Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 11. desember 2014, klokken 00:12
Meanwhile in "on topic" town ...

Mener jeg leste om at Ford skulle komme med en "Tesla-killer". Finner ikke igjen den artikkelen. Mulig jeg bare har drømt det. Anyone? ::)

Takk.

Du har ikke lest en overskrift om en "elektrisk Ford", som egentlig er en hybrid Ford, men journalisten visste ikke bedre?

Jeg ser de planlegger hybrid Cmax og Mondeo.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 11. desember 2014, klokken 01:51
Sitat fra: JohanH på torsdag 11. desember 2014, klokken 00:29

Fordi:
1) Du undergraver dine nåværende eksosmodeller hvis du virkelig viser hvor god en elbil kan være d.v.s. at den ikke bare kan være en andrebil

Kan du forklare resonnementet her? Hvis de lager en elbil i Model S klassen og selger den til Model S pris hvordan vil det undergrave resten av modellrekken noe mer en Model S undergraver fossilbiler fra Ford i dag?

Denne artikkelen forklarer på en veldig fin måte en av teoriene for hvorfor de store bilprodusentene ikke ønsker å endre sin forretningsmodell (for raskt):
http://www.elbil.no/nyheter/debatt/3425-onsker-flertallet-elbiler-med-kort-rekkevidde

Velger ut denne delen av innlegget som svarer litt ang. hvorfor Ford (og andre) ikke nødvendigvis ønsker å gjøre så mye med "storbilene" sine:

Sitat
Ikke greit i det skjulte

Bilbransjen er drevet av økonomiske interesser og store investeringer i tradisjonell teknologi. Det de lever av, er å selge romslige familiebiler som går langt på bensin og diesel. De gjorde det da EV1 kom og de gjør de i dag. Volvo har for eksempel satset uhyggelig mange milliarder svenske kroner på at verden skal kjøpe den helt nye utgaven av XC90. Og den skal ikke gå på elektrisitet.

Bilprodusentene forholder seg heller ikke nøytralt til det avgiftsregimet de underkastes, de forsøker å påvirke det i sin favør. En slik påvirkning kan være helt legitim. Det er jeg enig i.
Men den kan også foregå i det skjulte, og da er den ikke det.

Og vi som er bilkjøpere og samfunnsdeltakere har en like opplagt legitim rett til å påse at de avgiftsregimer og miljøreguleringer vi innfører etterleves og gjennomføres.

tklev

Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 21:56
Sitat fra: TS på onsdag 10. desember 2014, klokken 21:36
Sitat fra: Rio på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:45
Sitat fra: Balrog på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:30
Helt ufattelig at ALLE elbiler utenom Tesla skal leveres i størrelse Smart til B-klasse og med 12-28kWh batteri. og en praktisk rekkevidde < 150 km.
Kom med en vanlig stor bil (eller større) med 40kWh batteri og det virkelig store markedet åpner seg.

Jeg er redd at Model 3 kommer først.

Helt ufattelig at Teslas biler koster 2-3 ganger mer enn andre elbiler... ;)

Dette avhenger jo av strategien til fabrikanten - om de vil lage dyre eller billige biler.

Flere av de andre produsentene klager på at de taper penger på hver elbil de selger og gjør ikke en dr.tt med utbygging av infrastruktur . Tesla bygger ut  banebrytende infrastruktur med gedigen kapasitet i flere verdensdeler og har sagt at de skal tjene inn det samme som Porsche på hver bil. Dvs 25%
Alt dette går inn i investeringer for elbilrevolusjonen..
Husk at de også har startet helt på bar bakke hva angår bilproduksjon og utvikling 


Hei,

Takk for svar.

Det siste Europa trenger er enda flere proprietære "spesialstandard" ladenettverk. Like lite som VW selger bensin er det naturlig at de selger strøm.

Har du lest om disse 155 nye CCS-laderne, forresten?

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3437-155-abb-hurtigladere-i-nytt-europeisk-nettverk

VWs forskingsavdeling er større enn hele Tesla, for øvrig.

Igjen virker det som om du tror (kanskje ikke unaturlig, siden du er styreleder i Teslas Owner's Club) at dette er en slags "kamp" mellom Tesla og resten, og at Tesla har "rett"?

Det er flere strategier her, og enn så lenge selger både VW og Nissan flere elbiler her på berget enn Tesla, på tross av at det er Tesla som man sparer mest på på grunn av avgiftsfritak.

Har du en forklaring på det?

Rio, forsøk å diskutere sak og ikke person. De rollene den enkelte har har ingenting med det vi diskuterer her.
(Ser forøvrig at du har vært en del av VW "menigheten" siden tidlig 80-tallet, så skjønner ikke hvorfor du skal blande inn andre sine roller i en evt. partiskhet.. :) )

Hjelper lite å bruke mye penger på forskning dersom du har som hovedmål å beholde industrien "slik den er nå" - vi står foran et paradigmeskifte. På lik linje med Nokia, CD-platen og VHS spilleren så er det ny teknologi som holder på å fase ut den gamle. Bilprodusentene tviholder på sine løsninger, da de ikke ser "helheten".

Flere ladestasjoner er vel og bra, men du må ha stort nok batteri for å utnytte dem. (Det logiske resonnementet har vi diskutert før Rio, så du trenger ikke spørre hvorfor.) Jeg ser også at denne korridoren er veldig snever, men det er absolutt slike ladealternativ som må på plass dersom vi VIRKELIG skal bli kvitt rekkeviddeangsten. "Vanlige" hurtigladere plassert "over alt" må standardiseres, og her er EU kjempeflink!

Tesla sine superchargere er i praksis "langrekkeviddeladere" - de CCS laderne du snakker om er "nødladingsalternativer"/kortrekkevideekstendere.


NegativeElectrode

Sitat fra: tklev på torsdag 11. desember 2014, klokken 09:18
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/varsler-voldsom-rekkeviddeoekning-for-elbiler/a/23352303/

Endelig følger VW og Nissan etter. Tesla har vist veien - og nå følger de andre etter :)

Mens Toyotas PR folk ligner mer og mer på Komiske Ali (informasjonsminister i Irak under krigen i 2003)  ::)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Lars C. Krogenæs

#35
Nå har jeg fått et 40-talls mailer om innlegg som er rapportert til meg som administrator.

Jeg har ikke lyst til å bruke hele desember på å moderere denne tråden.

De som poster innlegg i denne tråden, som ikke holder seg STRENGT til topic, eller hakker på andre brukere blir utestengt frem til 1. januar. (Da har jeg litt bedre tid til å moderere enn nå før jul).

Det er lov å komme med egne meninger. Det er ingen sensur på hva du skriver i forhold til topic. Er du uenig med noen så diskuter sak. Det er også lov å droppe å lese denne tråden hvis du synes den eller noen skriver for provoserende.

Jeg har også slettet diverse innlegg off-topic og rettet mot brukere.

Greier du ikke dette er det god jul og ha det bra!

Lars C. Krogenæs
Forum administrator.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

19quiz76


Sitat fra: tklev på torsdag 11. desember 2014, klokken 08:56
Denne artikkelen forklarer på en veldig fin måte en av teoriene for hvorfor de store bilprodusentene ikke ønsker å endre sin forretningsmodell (for raskt):
http://www.elbil.no/nyheter/debatt/3425-onsker-flertallet-elbiler-med-kort-rekkevidde


Takk - les forøvrig kommentarfeltet for en (til en forandring) opplysende diskusjon rundt temaet.
Og takk til moderator - begynte å bli slitsomt å filtrere ut uinteressante innlegg om et ellers interessant tema.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Sjøhyene

Sitat fra: tklev på torsdag 11. desember 2014, klokken 09:18
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/varsler-voldsom-rekkeviddeoekning-for-elbiler/a/23352303/

Endelig følger VW og Nissan etter. Tesla har vist veien - og nå følger de andre etter :)

Spennende greier. Hvis Nissan skulle klare å komme med en ordentlig god Model 3 konkurrent i god tid før Model 3 er ferdig kan det bli ganske sjebnesvangert for Tesla tror jeg.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

tklev

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. desember 2014, klokken 11:03
Sitat fra: tklev på torsdag 11. desember 2014, klokken 09:18
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/varsler-voldsom-rekkeviddeoekning-for-elbiler/a/23352303/

Endelig følger VW og Nissan etter. Tesla har vist veien - og nå følger de andre etter :)

Spennende greier. Hvis Nissan skulle klare å komme med en ordentlig god Model 3 konkurrent i god tid før Model 3 er ferdig kan det bli ganske sjebnesvangert for Tesla tror jeg.

Tja - kanskje? Klarer de å få på plass ett ladenettverk som gjør at du føler du får dratt nytte av den ekstra rekkevidden så er jeg enig!

Skal ikke si at det ikke finnes andre måter å gjøre det på enn Tesla sine langrekkeviddeladere på, men tror de i det minste har satt standarden for hva personer som kjøper langrekkeviddebiler forventer dersom de skal kjøpe bil som skal fungere som en hvilken som helst bil.

satheesh.net

Toyota: Vi kommer ikke til å lage elbiler
"Toyota har lagt elbil-ballen død. Vi tror den kun er til bybruk, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota i Norge."

http://e24.no/bil/toyota-vi-kommer-ikke-til-aa-lage-elbiler/23351695

Dette er jo ganske klare uttalelser fra dem, pussig at de så bestemt avviser elbiler. ???

Uansett hva de ulike produsentene måtte mene, så må de levere en komplett "pakke" når de endelig våkner opp og bestemmer seg for å satse på det ene eller det andre. Ladeinfrastruktur (fortrinnsvis "gratis"), lang rekkevidde og god nok til at folk bruker denne som nr. én bil.

Øyvind.h

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. desember 2014, klokken 11:03
Sitat fra: tklev på torsdag 11. desember 2014, klokken 09:18
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/varsler-voldsom-rekkeviddeoekning-for-elbiler/a/23352303/

Endelig følger VW og Nissan etter. Tesla har vist veien - og nå følger de andre etter :)

Spennende greier. Hvis Nissan skulle klare å komme med en ordentlig god Model 3 konkurrent i god tid før Model 3 er ferdig kan det bli ganske sjebnesvangert for Tesla tror jeg.
Det Nissan egentlig snakker om er en Leaf som skal få dobbel rekkevidde. Det betyr rundt 200km på vinteren og 300km på sommer. Noe lavere i 110-sonen.

Det vil holde for de jeg kjenner som trenger en Golf-type bil med god rekkevidde, men uten raskt omfattende ladenettverk vil den fortsatt falle igjennom sammenlignet med Model 3. Dvs. de vil kjøpe Model 3 foran ny Leaf.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

toppi

Sitat fra: tklev på torsdag 11. desember 2014, klokken 11:07
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. desember 2014, klokken 11:03
Sitat fra: tklev på torsdag 11. desember 2014, klokken 09:18
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/varsler-voldsom-rekkeviddeoekning-for-elbiler/a/23352303/

Endelig følger VW og Nissan etter. Tesla har vist veien - og nå følger de andre etter :)

Spennende greier. Hvis Nissan skulle klare å komme med en ordentlig god Model 3 konkurrent i god tid før Model 3 er ferdig kan det bli ganske sjebnesvangert for Tesla tror jeg.

Tja - kanskje? Klarer de å få på plass ett ladenettverk som gjør at du føler du får dratt nytte av den ekstra rekkevidden så er jeg enig!

Skal ikke si at det ikke finnes andre måter å gjøre det på enn Tesla sine langrekkeviddeladere på, men tror de i det minste har satt standarden for hva personer som kjøper langrekkeviddebiler forventer dersom de skal kjøpe bil som skal fungere som en hvilken som helst bil.

Jeg tror faktisk ikke det blir skjebnesvangert for Tesla sin del.
Og det er fordi dette vil bli de første elbilene med lang rekkevidde som kommer til å konkurrere mot fossilbilene med tilsvarende pris som fossilbilene (i markeder uten incentiver) i "mellomklassen".

Jeg tror derfor etterspørselen vil øke så mye at det er plass til flere. Så vil selvfølgelig lademuligheter m.m spille inn for den enkeltes kjøpers behov.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. desember 2014, klokken 11:20
Det Nissan egentlig snakker om er en Leaf som skal få dobbel rekkevidde. Det betyr rundt 200km på vinteren og 300km på sommer. Noe lavere i 110-sonen.

Det vil holde for de jeg kjenner som trenger en Golf-type bil med god rekkevidde, men uten raskt omfattende ladenettverk vil den fortsatt falle igjennom sammenlignet med Model 3. Dvs. de vil kjøpe Model 3 foran ny Leaf.

Tror dere ikke Nissan kan finne på å investere i tilsvarende lade-infrastruktur? Eller i det minste hjelpe fram andre selskapet til å begynne å bygge det for Nissans biler.
Virker for meg veldig sansynlig at det kommer til å skje en gang om ikke alt for mange år.

Kanskje går VW og Nissan sammen f.eks om å bygge opp infrastrukturen. De har jo de økonomiske musklene til å få det på i bena i løpet av kort hvis de virkelig ser et potensiale i det.

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

NegativeElectrode

En vesentlig forskjell på Tesla og (mulige, tenker da på hele pakka) og konkurrentene er at Tesla kan ekspandere, mens de andre må kannibalisere. Et ekspanderende elbilmarked er kun positivt for Tesla mens for de andre betyr det omstilling og lavere marginer/høyere risiko i en periode. Det som reduserer risiki for Tesla øker for de andre. For de som enna sitter på gjerdet vil smertene bli enda større enn for de som nå har tatt de første stegene mot en omstilling.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

toppi

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 11. desember 2014, klokken 12:18
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. desember 2014, klokken 11:20
Det Nissan egentlig snakker om er en Leaf som skal få dobbel rekkevidde. Det betyr rundt 200km på vinteren og 300km på sommer. Noe lavere i 110-sonen.

Det vil holde for de jeg kjenner som trenger en Golf-type bil med god rekkevidde, men uten raskt omfattende ladenettverk vil den fortsatt falle igjennom sammenlignet med Model 3. Dvs. de vil kjøpe Model 3 foran ny Leaf.

Tror dere ikke Nissan kan finne på å investere i tilsvarende lade-infrastruktur? Eller i det minste hjelpe fram andre selskapet til å begynne å bygge det for Nissans biler.
Virker for meg veldig sansynlig at det kommer til å skje en gang om ikke alt for mange år.

Kanskje går VW og Nissan sammen f.eks om å bygge opp infrastrukturen. De har jo de økonomiske musklene til å få det på i bena i løpet av kort hvis de virkelig ser et potensiale i det.

Det kommer stadig nye hint om at flere tenker på langdistanse elbiler, men så langt mangler det info om hva de tenker om ladeinfrastruktur.
Men helt enig med deg - tipper vi snart får nyheter om ladeinfrastruktur fra noe andre også.

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA