Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:39
Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 15:21
Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 15:09
OK - så det er i praksis rekkeviddeforlengere for kortrekkevidde elbiler dette nettet er laget for. Altså er det ikke ett alternativ i henhold til det du skriver for bruk til langtur? Så dette nettet er ikke tenkt som alternativ/konkurrent til Tesla sitt superchargernettt?

Snakker du vanligvis om kortrekkevidde og langrekkevidde bensinstasjoner, også?

Om en ladestasjon brukes til lading av en bil som skal kjøre 100 km eller 1000 km avhenger jo av batteriet i bilen, og ikke ladestasjonen?

Siden du hele tiden skal sammenligne det med Teslas proprietære ladenettverk: dette ladenettverket er for alle bilene som har CCS, som er den åpne standarden for Europa, som fungerer for FLERE bilfabrikanter. Det er altså ikke begrensende på samme måte som Teslas nettverk.

... Bruker du å lese andre sine innlegg før du svarer? Jeg skriver jo nettopp at det er bilen som er kortrekkevidde. En langrekkeviddebil vil ikke stoppe på en såpass treig ladestasjon med usikker tilgang til ladeplass.

Begrensningene er jo i CCS systemet - de er for treige.. Hjelper ikke å ha en god standard hvis den er for dårlig..?

Jeg mener at Tesla sitt ladenettverk er en konkurransefordel - men da kan ikke du komme med ett argument med ett dårligere nett som ikke kan sammenlignes hverken i kvalitet eller utbredelse! Det var du som tok opp at CCS ladekorridoren skulle være en konkurrent til Tesla sitt nett - da bør du neste kunne komme med argumenter som tilsier hvorfor det nettverket skal være likeverdig med Tesla sitt når vi mener det *ikke* er det..



1) CCS er opptil 86 kW. Mer enn raskt nok. Og selv om det bare er 50 kW ladere de bruker, så er det godt nok for bilene som produseres nå og i en del år fremover.

2) CCS er en ordentlig standard, som MANGE fabrikanter kan bruke og bruker.

Hurtigladeprosjektet handler begripeligvis om hurtigladere; hvorvidt bilene kjører kort eller langt er jo helt irrelevant her. Kommer det mange biler som kan ta flere hundre kW, så vil det nok også komme en ordentlig standard for det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

86 kW er ikke raskt nok for et kompromissløst alternativ til fossil. Ikke Teslas 120 kW heller, fordi tapering kommer for fort.

tklev

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:54

1) CCS er opptil 86 kW. Mer enn raskt nok. Og selv om det bare er 50 kW ladere de bruker, så er det godt nok for bilene som produseres nå og i en del år fremover.

2) CCS er en ordentlig standard, som MANGE fabrikanter kan bruke og bruker.

Hurtigladeprosjektet handler begripeligvis om hurtigladere; hvorvidt bilene kjører kort eller langt er jo helt irrelevant her. Kommer det mange biler som kan ta flere hundre kW, så vil det nok også komme en ordentlig standard for det.

TRÅDEN handler om LANGREKKEVIDDEBILER! Hold deg til topic!

Den ladekorridoren har ikke noe med langrekkeviddebiler å gjøre, de kan hjelpe til med å gjøre ladeturen sikrere og enklere. Men ikke som ett alternativ for hurtig transport fra A til B.

50kw pr. time betyr at en Tesla må vente i nesten 1 1/2 time å få full tank. Det betyr også at mange vil forlate bilen for å gjøre noe annet, og bilen vil ta opp ladeplassen i mye lengre tid enn den strengt tatt trenger å være der..

Rio

Sitat fra: JohanH på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:56
86 kW er ikke raskt nok for et kompromissløst alternativ til fossil. Ikke Teslas 120 kW heller, fordi tapering kommer for fort.

"Tapering" = reduksjon i effekt pga batteriene?

Men det skyldes jo ikke laderen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:59
Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:54

1) CCS er opptil 86 kW. Mer enn raskt nok. Og selv om det bare er 50 kW ladere de bruker, så er det godt nok for bilene som produseres nå og i en del år fremover.

2) CCS er en ordentlig standard, som MANGE fabrikanter kan bruke og bruker.

Hurtigladeprosjektet handler begripeligvis om hurtigladere; hvorvidt bilene kjører kort eller langt er jo helt irrelevant her. Kommer det mange biler som kan ta flere hundre kW, så vil det nok også komme en ordentlig standard for det.

TRÅDEN handler om LANGREKKEVIDDEBILER! Hold deg til topic!

Den ladekorridoren har ikke noe med langrekkeviddebiler å gjøre, de kan hjelpe til med å gjøre ladeturen sikrere og enklere. Men ikke som ett alternativ for hurtig transport fra A til B.

50kw pr. time betyr at en Tesla må vente i nesten 1 1/2 time å få full tank. Det betyr også at mange vil forlate bilen for å gjøre noe annet, og bilen vil ta opp ladeplassen i mye lengre tid enn den strengt tatt trenger å være der..

Som påpekt: ladenettverket skiller ikke mellom biler med forskjellig batterikapasitet, like lite som en bensinstasjon bryr seg om hvor langt du skal kjøre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH


Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 17:06
Sitat fra: JohanH på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:56
86 kW er ikke raskt nok for et kompromissløst alternativ til fossil. Ikke Teslas 120 kW heller, fordi tapering kommer for fort.

"Tapering" = reduksjon i effekt pga batteriene?

Men det skyldes jo ikke laderen.

Ja. Men hvis SC ikke er godt nok så er i hvert fall CCS alt for dårlig og synd det brukes resurser på å bygge slike.

tklev

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 17:07
Sitat fra: tklev på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:59
Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:54

1) CCS er opptil 86 kW. Mer enn raskt nok. Og selv om det bare er 50 kW ladere de bruker, så er det godt nok for bilene som produseres nå og i en del år fremover.

2) CCS er en ordentlig standard, som MANGE fabrikanter kan bruke og bruker.

Hurtigladeprosjektet handler begripeligvis om hurtigladere; hvorvidt bilene kjører kort eller langt er jo helt irrelevant her. Kommer det mange biler som kan ta flere hundre kW, så vil det nok også komme en ordentlig standard for det.

TRÅDEN handler om LANGREKKEVIDDEBILER! Hold deg til topic!

Den ladekorridoren har ikke noe med langrekkeviddebiler å gjøre, de kan hjelpe til med å gjøre ladeturen sikrere og enklere. Men ikke som ett alternativ for hurtig transport fra A til B.

50kw pr. time betyr at en Tesla må vente i nesten 1 1/2 time å få full tank. Det betyr også at mange vil forlate bilen for å gjøre noe annet, og bilen vil ta opp ladeplassen i mye lengre tid enn den strengt tatt trenger å være der..

Som påpekt: ladenettverket skiller ikke mellom biler med forskjellig batterikapasitet, like lite som en bensinstasjon bryr seg om hvor langt du skal kjøre.

Laderne er for treige.. Repetive meldinger uten å svare på innhold er utrolig respektløst. Hold deg til tema.

toppi

Sitat fra: Rio på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:20
Sitat fra: toppi på lørdag 13. desember 2014, klokken 16:13
Trådens tittel:
Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Det er ikke slik at kun de som er enige får skrive i en tråd.

Det er ingen som kan starte en tråd som heter "Tesla snyter kjøperne" eller "Tesla jukser med garantien" og så legge til "bare de som er enige får lov til å skrive i denne tråden.

Så lenge ladenettverk blir sett på som konkurranserelevant, så er det "on topic".

:)

Akkurat. Da får du nesten ta det opp med administrator.
Ikke lenge siden han påpekte at man skulle holde seg strengt on topic.
Regner nesten med at tråden ville ha blitt slettet i sin helhet dersom det ikke var lov.
De som ikke ønsker å følge topic er høflig bedt om å bruke den andre tråden.

PS: det er ikke alle tråder som handler om man er enig eller ikke.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Lars C. Krogenæs

#173
Som lovet er diverse skribenter av innlegg som gikk på person og off-topic utestengt frem til 1. januar.

Jeg ønsker dere alle god jul og godt nytt år.

Så kan de som er igjen og vil diskutere trådens emne fortsette hvis de ønsker. Ønsker du å diskutere noe annet finnes det sikkert en tråd på det på forumet, eller du kan opprette en ny tråd.

Lars
Forum admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Amoss

http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2014/12/16/volkswagen-bets-on-new-technology-to-take-on-tesla/

SitatVolkswagen Bets On New Technology To Take On Tesla

... Volkswagen is still selling much fewer PEVs than Nissan, BMW, Ford, GM, and Tesla, but the company is looking to change that. Volkswagen is looking to launch over twenty electric and plug-in hybrid electric vehicles in China, its single largest market, over the next few years, ranging from small-sized cars to large SUVs. The German auto giant is not only looking to launch more electrically-powered vehicles in the future, but has also invested in a new battery technology that could potentially shake-up the PEV market.

Føler det er mer luft enn fakta i denne artikkelen, men viser i alle fall at VW ønsker å vise at de har planer om å satse på elbiler - i alle fall i Kina :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Dette er kanskje litt på siden av topic, da det ikke går på en bestemt aktør, men nært nok til at jeg mener det har sin plass her allikevel da det går på økonomien i å satse på biler i samme rekkevidde-klasse som Tesla:

http://qz.com/313162/heres-how-electric-cars-could-be-cheaper-than-gas-guzzlers-within-a-decade/

SitatExxon is wrong
Here's how electric cars could be cheaper than gas guzzlers within a decade

One thing confounding the much-delayed electric car revolution is that its antagonist—the gasoline engine—is a moving target. Under dogged pressure from electric competitors and government emissions standards, the combustion engine keeps becoming more efficient, making it harder for electrics to compete on price. In its 2040 outlook last week, ExxonMobil—admittedly not a company that is predisposed to be bullish on electric vehicles—cast doubt on whether electrics will make much headway for the next quarter century.

But there is a counter-argument: The internal combustion engine's dominance is actually almost over. Over the next decade, the cost of electric and combustion vehicles will more or less equal out, Deutsche Bank analyst Rod Lache writes in a new note to clients. Electrics could even be cheaper than combustion vehicles, Lache writes, which could "serve as a catalyst for significant expansion" of electric car sales.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

satheesh.net

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. desember 2014, klokken 20:20
http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2014/12/16/volkswagen-bets-on-new-technology-to-take-on-tesla/

SitatVolkswagen Bets On New Technology To Take On Tesla

... Volkswagen is still selling much fewer PEVs than Nissan, BMW, Ford, GM, and Tesla, but the company is looking to change that. Volkswagen is looking to launch over twenty electric and plug-in hybrid electric vehicles in China, its single largest market, over the next few years, ranging from small-sized cars to large SUVs. The German auto giant is not only looking to launch more electrically-powered vehicles in the future, but has also invested in a new battery technology that could potentially shake-up the PEV market.

Føler det er mer luft enn fakta i denne artikkelen, men viser i alle fall at VW ønsker å vise at de har planer om å satse på elbiler - i alle fall i Kina :p

Mye interessant lesestoff nevertheless ... ;)

Jeg lurer forøvrig på om ikke Kinesiske KANDI kan ta steget ut fra sin lille bybil. De har jo både teknologien og midler generelt, etter hva jeg har skjønt. Dessuten er de allerede tungt inne i de store byene med god hjelp fra myndighetene.

Amoss

Da har jeg vist funnet en til som kan være med i denne tråden ;) - selv om han tydeligvis mener at vekkeklokken står på "20:18" :p


SitatOne of those "most enthusiastic fans" is none other than former GM CEO Dan Akerson, who says this of Elon Musk and Tesla Motors:
Sitat"No other car manufacturer has achieved a global brand so quickly, it's a huge accomplishment for this hard-charging executive.  Teslas are beautifully designed with great pick up and first class engineering."
That's quite the compliment from the man who headed the U.S. largest automaker.

Akerson adds:
Sitat"Musk has challenged the industry and it has to respond. He's running between the legs of elephants and has a temporal advantage. Competitors are behind technologically, but have advantages in scale and scope. By 2018, you'll see game-changing competitive responses globally. The auto industry is notoriously Darwinian and may consolidate into a few worldwide giants from a hundred small car makers."
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Oreo

Ikke ille ord det der, bare synd (for GM) at han er "former" CEO. Kanskje derfor han kan uttale seg slik.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA