Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: Rio på fredag 12. desember 2014, klokken 23:20
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 12. desember 2014, klokken 23:11
Solid state li ion ingen trussel mot Tesla. Består ikke "show me working cell" testen http://seekingalpha.com/article/2751565-tesla-the-empty-threat-of-solid-state-batteries

Som Teslas Model X/3, altså?

;)

Hodet på spikern! Model X er til Model S hva Solid state Li-Ion er til LiCoO2 mener du?

kos

Hei kan noe svare meg på et enkelt spørsmål . Denne tråden handler om reell konkurranse. Hvorfor handler omtrent alt om Tesla. Hvem er konkurrent til Tesla ? Og hvem er det ? Og hvorfor kommer det ingen før 2017 - 2020 ?. Om det ikke kommer noen før 2017. Sover de da eller ikke. Og etter sigende kommer det en ny Tesla i 2017 - er det noen konkurrenter til denne. I så fall er det ikke noe som er! men noe som vi tror kommer. Kort fortalt, jeg hadde ønsket at da jeg kjøpte Teslaen at det var en konkurrent, , men jeg kan i dag ikke se at det finnes noe eller noen som er i nærheten i de kommende årene. FINNES DET NOE HÅNDFAST.

Så istedenfor diskuterer man kvaliteten på en leverandør UTEN konkurranse. Hadde håpet at den eksisterte. Men om man ser på trådene til de andre med liten rekkevidde, er de langt fra uten feil. Så hvor står vi da med sovende konkurrenter.   

kos

For å sluttføre noe. Tesla er den beste elbilen i verden som kan kjøre over 35 mil på en lading. Og kommer til å være det til 2017 om ikke lengre.

Batteritralla


Tesla er i ferd med å opparbeide seg et solid forsprang, ikke minst på ladestrukturen.

Om resten av bilbransjen tviholder på at "Fossil bil" er best, så kan de lett havne i kodak knipa....

http://www.nrk.no/kultur/_-kodak-klarte-ikke-omstillingen-1.7941726

Jo lengre bilbransjen og skeptikerene ler av Tesla og Elon Musk jo større blir forspranget.

Jeg er langt fra noen Tesla fanatiker, men er rimelig sikker på at vi finner Elon Musk som en av de virkelig store i verdenshistorien om 100 år...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

satheesh.net

#124
Sitat fra: Batteritralla på lørdag 13. desember 2014, klokken 00:32
Jeg er langt fra noen Tesla fanatiker, men er rimelig sikker på at vi finner Elon Musk som en av de virkelig store i verdenshistorien om 100 år...

Bare synd at Mr. Musk ikke kommer til å bli synonymt med Tesla om fem år fra i dag ... Men i det store og det hele vil nok navnet og personen leve lenge.

kos


Øggen

Han har jo sagt at han vil trekke seg ut som CEO når han finner en verdig arvtager.
Og dette ila. de neste 5 årene.

Amoss

Sitat fra: Øggen på lørdag 13. desember 2014, klokken 01:13
Han har jo sagt at han vil trekke seg ut som CEO når han finner en verdig arvtager.
Og dette ila. de neste 5 årene.

Har han det?  Det jeg har fått med meg er at han ikke skal trekke seg før Model 3 er godt og vel ut døra og han har funnet en verdig arvtager, da vil han kunne vurdere det. Klart, fullt mulig jeg har missforstått her...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øggen

Sitat fra: Amoss på lørdag 13. desember 2014, klokken 01:17
Sitat fra: Øggen på lørdag 13. desember 2014, klokken 01:13
Han har jo sagt at han vil trekke seg ut som CEO når han finner en verdig arvtager.
Og dette ila. de neste 5 årene.

Har han det?  Det jeg har fått med meg er at han ikke skal trekke seg før Model 3 er godt og vel ut døra og han har funnet en verdig arvtager, da vil han kunne vurdere det. Klart, fullt mulig jeg har missforstått her...

OT, men les denne:

http://m.green.autoblog.com/2014/11/21/elon-musk-nobody-should-be-ceo-forever/?post=1&icid=autobloggreen_tesla-motors_river_item

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på lørdag 13. desember 2014, klokken 01:17
Sitat fra: Øggen på lørdag 13. desember 2014, klokken 01:13
Han har jo sagt at han vil trekke seg ut som CEO når han finner en verdig arvtager.
Og dette ila. de neste 5 årene.

Har han det?  Det jeg har fått med meg er at han ikke skal trekke seg før Model 3 er godt og vel ut døra og han har funnet en verdig arvtager, da vil han kunne vurdere det. Klart, fullt mulig jeg har missforstått her...
En skulle da tro Model 3 er godt og vel ut døra i 2019 :) ?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

satheesh.net


Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 13. desember 2014, klokken 06:51
En skulle da tro Model 3 er godt og vel ut døra i 2019 :) ?

Joda, men GF er ikke ferdig enda da - den biten hadde jeg jo glemt, men sto i linken til Øggen...


Sitat fra: Øggen på lørdag 13. desember 2014, klokken 01:50
OT, men les denne:

http://m.green.autoblog.com/2014/11/21/elon-musk-nobody-should-be-ceo-forever/?post=1&icid=autobloggreen_tesla-motors_river_item

Står stort sett det samme her som det jeg har lest før - i alle fall i direkte sitat.
"I will never leave Tesla forever, but I may not be CEO forever," Musk said. "Nobody should be CEO forever." (min uthevning)

Dette skriver journalisten uten å sitere direkte:
Musk says he would likely remain CEO of Tesla Motors for three or four more years,
Her tror jeg journalisten har glemt ut ordet "at least". Mener bestemt at de var med når jeg hørte ham selv snakke om det samme. Poenget var å berolige aksjonærene med at han ikke kom til å trekke seg på lenge enda, men være i førersetet så lenge Tesla trenger ham, men samtidig holde muligheten oppe - når Tesla har fullført de målene han hadde satt for Tesla. Så ja, han kan ha trukket seg om 5 år, eller om 7...

Men uansett hvordan det er og blir, så tror jeg nok han blir i stolen akkurat så lenge som han mener han må, men ikke så veldig mye lengre. Så, for å bringe oss tilbake til topic, tror jeg nok han kommer til å styre Tesla - enten som CTO, CEO eller som styreformann - mot konkurrentene etter som de kommer i årene fremover :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

Sitat fra: Batteritralla på lørdag 13. desember 2014, klokken 00:32
Tesla er i ferd med å opparbeide seg et solid forsprang, ikke minst på ladestrukturen.

Hvor stort er egentlig forspranget med ladestruktur? Det som utløste at jeg kjøpte Model S i fjor var nettopp byggingen av de seks første superladerne (i Norge). Uten det hadde jeg aldri i værden kjøpt en så stor og relativt dyr elbil, siden jeg da måtte hatt to biler.

Når det er sagt, de har jo bare bygd superladere i ca 18 måneder, så hvem som helst av de store fabrikantene bør jo kunne ta igjen dette forspranget lett i løpet av ett års tid med litt innsats? Det er jo ikke akkurat som om det er noen heksekunst å bygge ladestasjoner. Problemet er vel heller at de ikke satser på biler som typisk blir brukt til lange turer, dvs kunne kjøre ett par timer før ladebehov (Nissan blir vel først her).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

satheesh.net

Nei, sikkert ingen heksekunst. Men da de fortsatt ikke leverer langdistansebiler enda, må derfor ladestasjonene stå tettere. Dessuten må de ha flere fordi det allerede eksisterer mange av disse bilene på veiene (eksempelvis Leaf). Så er set kosten og tillatelse til selve stasjonene.

Hvis man skal gjøre noe, må man nesten gjøre det både større og bedre enn konkurrenten for å vinne folks interesse.

tklev

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. desember 2014, klokken 08:24
Sitat fra: Batteritralla på lørdag 13. desember 2014, klokken 00:32
Tesla er i ferd med å opparbeide seg et solid forsprang, ikke minst på ladestrukturen.

Hvor stort er egentlig forspranget med ladestruktur? Det som utløste at jeg kjøpte Model S i fjor var nettopp byggingen av de seks første superladerne (i Norge). Uten det hadde jeg aldri i værden kjøpt en så stor og relativt dyr elbil, siden jeg da måtte hatt to biler.

Når det er sagt, de har jo bare bygd superladere i ca 18 måneder, så hvem som helst av de store fabrikantene bør jo kunne ta igjen dette forspranget lett i løpet av ett års tid med litt innsats? Det er jo ikke akkurat som om det er noen heksekunst å bygge ladestasjoner. Problemet er vel heller at de ikke satser på biler som typisk blir brukt til lange turer, dvs kunne kjøre ett par timer før ladebehov (Nissan blir vel først her).

Hvorfor solgte iPhone så mange mobiler? Hadde de den beste mobilen? Nei, de hadde den beste totalpakken.. Mye av det samme ser vi med Tesla, bilen er forut for sin tid på mange områder. De har løst problemet med finansiering av ladestasjoner på en finurlig måte, og det er ikke det at ikke andre kan gjøre det. Men *hvorfor* skal de gjøre det? Hva tjener Ford på å bygge ett ladenettverk? De har jo allerede bensinstasjoner plassert utover hele kartet uten at de har betalt en krone for det..

Ford (og de andre) håper nok at det vil komme statlig finansiering, eller noen andre, som skal bygge ut. Og her er nok Rio inne på ett viktig poeng. De "andre" må forholde seg til hverandre, og de må forhandle om ladestandarder og dekningsgrad. Ford, VW og Toyota vil nok nødig samarbeide om ett ladenettverk.. Og staten, hvorfor skal de bygge ut gratis? De vil nok også sette krav til at "noen" skal betale - og er elbileiere villig til å betale for noe vi etterhvert forbinder med "gratis"?



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA