Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av satheesh.net, lørdag 27. desember 2014, klokken 07:37

« forrige - neste »

Kallagtunet

#105
Sitat fra: toppi på fredag 12. desember 2014, klokken 09:06
Det blir jo bare spekulasjoner om Tesla har mer feil enn andre..
Som vanlig er det jo de med flest feil som skriker høyest.

Selv har jeg en så godt som feilfri bil.
Kun 3g utfall, som nå er løst uten verkstedbesøk, og striper under speilene. (som da ble byttet med innfellbare, og bilen ble hentet hjemme og leiebil levert)

Tråder fra 30.oktober i år:

Den mest alvorlige til nå
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16923.0.html

Men det er jo litt mer knask her...
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16561.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9622.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18054.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14297.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18010.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17944.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15649.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17844.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9432.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17738.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11443.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17343.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17596.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17650.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17527.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17469.0.html

Andel berginger: Over 10% av de som har svart har havari som medfører berging...:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12074.0.html

I tillegg har vi denne klassikeren...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.0.html

Folken dette er på en spill ny bil, ikke en ihjelkjørt 5 -10 år gammel BMW eller MB som er typisk blir diskutert på deres respektive merkeforum...

Og la oss ikke gjøre dette til en feil og mangler tråd men hvis man i fult alvor mener at Tesla slapp en bil som ikke var ett betaprodukt og som følge av det har kvalitetsproblemer som er alvorlige da er bildet av verden så forskjellig at å diskutere konkurrenter og konkurranspeposisjon ikke gir noe mening.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 12. desember 2014, klokken 00:19
Mener du virkelig at det er vanlig i dag med så mye feil og mangler på nye biler som vi som har kjøpt Model S opplever? Hadde vanlige kunder godtatt så mye feil i design men også sammensetingskalitet? Jeg deler i alle fall hverken ditt syn eller erfaring gjennom de siste 7 bilene vi har kjøpt nye før Tesla. Meg om det.

Har ikke eid VW du da? ;)
Her er noe av det som måtte gjøres på garanti:

Hadde stadig lekkasje inn i bakluka i Touranen. Låskasse i bakluka byttet to ganger og etterhvert måtte hele bakluka byttes pga. rust fra innsiden som piplet ut rundt skiltlysene.
Webasto ble byttet helt etter 3-4 rep.forsøk som ikke hjalp.
CD-veksler tok kvelden etter 1 måned.
Alle park-sensorer måtte byttes på garanti, de gikk i stykker en etter en.
12V batteri byttet 2 ganger på garanti. Dårlig ladespenning?
Luftmassemåler måtte byttes, helt nedsotet slik at motoren fusket.

Det var en del mer enn dette, men det er 8-10 år siden så jeg husker ikke alt. Men bilen var dyr å holde etter garantitiden også, samt for neste eier. Svinghjulet røk nemlig 650km etter at jeg solgte bilen. Kjent designfeil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

#107
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. desember 2014, klokken 10:33
Har ikke eid VW du da? ;)

Joda 3 split nye biler fra VAG konsernet (VW og Skoda) uten behov for noe annet en service. Men det er egentlig ikke relvant for denne diskusjonen.

Sjøhyene

Er godt mulig en MS i snitt har litt flere feil enn en gjennomsnittlig nybil, men tror neppe differansen er stor.
Og det å snakke om enkelt erfaringer blir totalt meningsløst. Man må ha stor sample size for å få noe statistikk med tyngde.

Så syns hele denne diskusjonen om hvor mye feil det er på MS kontra andre biler blir litt offtopic, da det strengt tatt ikke har noe med det opprinnelige spørsmålet å gjøre.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

toppi

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 12. desember 2014, klokken 10:29
Sitat fra: toppi på fredag 12. desember 2014, klokken 09:06
Det blir jo bare spekulasjoner om Tesla har mer feil enn andre..
Som vanlig er det jo de med flest feil som skriker høyest.

Selv har jeg en så godt som feilfri bil.
Kun 3g utfall, som nå er løst uten verkstedbesøk, og striper under speilene. (som da ble byttet med innfellbare, og bilen ble hentet hjemme og leiebil levert)

Tråder fra 30.oktober i år:

Den mest alvorlige til nå
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16923.0.html

Men det er jo litt mer knask her...
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16561.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9622.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18054.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14297.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18010.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17944.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15649.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17844.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9432.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17738.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11443.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17343.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17596.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17650.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17527.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17469.0.html

Andel berginger: Over 10% av de som har svart har havari som medfører berging...:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12074.0.html

I tillegg har vi denne klassikeren...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.0.html

Folken dette er på en spill ny bil, ikke en ihjelkjørt 5 -10 år gammel BMW eller MB som er typisk blir diskutert på deres respektive merkeforum...

Og la oss ikke gjøre dette til en feil og mangler tråd men hvis man i fult alvor mener at Tesla slapp en bil som ikke var ett betaprodukt og som følge av det har kvalitetsproblemer som er alvorlige da er bildet av verden så forskjellig at å diskutere konkurrenter og konkurranspeposisjon ikke gir noe mening.

Golfen jeg nevnte var splitter ny når jeg kjøpte den, og måtte som sagt ca 10 ganger inn til Møller i løpet av sine 2 første leveår. Orker ikke å ramse opp alle feilene her..

Men som du sier så har vi en egen feil og mangler tråd.
Om man får konkrete tallmaterialer som støtter opp under at Tesla har mer feil enn andre så for vi ta det da, og som sagt er totalinntrykket og brukerfornøydhet mye viktigere for et Bilmerke.

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel528620.ece
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Kallagtunet

#110
Sitat fra: toppi på fredag 12. desember 2014, klokken 11:09

Om man får konkrete tallmaterialer som støtter opp under at Tesla har mer feil enn andre så for vi ta det da, og som sagt er totalinntrykket og brukerfornøydhet mye viktigere for et Bilmerke.

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel528620.ece

Der er vi helt enige, men mitt poen er at de som kjøper Tesla i dag både i Norge og spesielt US er en veldig utypisk kjøpergruppe som Tesla ikke vil møte hvis en klarer å ekspandere til mer mainstream premium. Det blir helt andre forventinger og helt annen tolleranse i kjøpergruppen.

Dvs at dagens forholdsvis sære grupper kjøpere har mega høy tilfredshet er ikke nødvedigvis en klar indikasjon på at fremtidens kjøpere vil være like tilfreds med samme produkt. Synes vi ser antyding til dette er i Norge der Tesla har nådd ut til ett bredere lag og en ser her på forumet at det er flere missforøyde eiere her enn i usa (Selv om det de fleste som poster er fornøyd selv om de opplever feil.)

Amoss

Sånn bare for å bringe tråden tilbake på sporet så den ikke ender opp som "Feil og mangler tråd XXII", så går denne artikkelen direkte på det som er tema i tråden. Den til og med omtaler konkurrentene som sovende ;)

SitatNow that Tesla is tooling up to steal sales in real volume, the sleeping giant is stirring. Tesla's trial by fire is only just beginning.
(min uthevelse)

Er forsåvidt ikke helt enig i alt som står der, f.eks. tror jeg ikke at man - i det minste på kort sikt - kan legge for mye i VW oppkjøp av 5% i ett oppstarts batterifirma bør tillegges for mye vekt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kallagtunet

Sitat fra: Amoss på fredag 12. desember 2014, klokken 11:51
Sånn bare for å bringe tråden tilbake på sporet så den ikke ender opp som "Feil og mangler tråd XXII", så går denne artikkelen direkte på det som er tema i tråden. Den til og med omtaler konkurrentene som sovende ;)

SitatNow that Tesla is tooling up to steal sales in real volume, the sleeping giant is stirring. Tesla's trial by fire is only just beginning.
(min uthevelse)

Er forsåvidt ikke helt enig i alt som står der, f.eks. tror jeg ikke at man - i det minste på kort sikt - kan legge for mye i VW oppkjøp av 5% i ett oppstarts batterifirma bør tillegges for mye vekt.

God artikkel som jeg synes belyser godt at en god start ikke nødvendigvis vil bety "home run" for Tesla.

Amoss

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 12. desember 2014, klokken 12:01
God artikkel som jeg synes belyser godt at en god start ikke nødvendigvis vil bety "home run" for Tesla.

Er litt usikker på hvor god artikkelen egentlig er, da jeg føler den bommer litt på en del områder. Men du har helt rett i at en den gode starten ikke behøver å bety "home run", selv om jeg nok tror de kommer ganske nært ;)

Her er forresten en artikkel til om enda en ny potensiell konkurrent, rett nok ikke noen jeg vil vurdere så alt for serøst enn så lenge ;)

SitatLeshi's Internet-linked smart electric car will be "reasonably priced" and feature multiple touch screens that replace traditional consoles and dashboards, the company said in a press release. Users will be able to achieve unmanned driving, automatic parking, positioning and search functions powered by the company's cloud platform, it said.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

hma

#114
Noen tanker etter å ha eid og kjørt flere elbiler, produsert i tidsrommet 1999-2014.

Toyota bygde på første forsøk en 100% feilfri elbil på slutten av 90-tallet. Er så heldig og bruker en slik i det daglige. Den har bedre eller samme rekkevidde, ytelser og utstyr som man finner på samtlige non-Tesla elbiler fra 2014 (jeg snakker om minimum 100km rekkevidde, 6kW lader, plass til 5 og varmepumpe). Dette med et 28kWh stort NiMH-batteri på nesten 600kg ...
Suksessen Toyota-ingeniørene oppnådde med denne bilen er ironisk nok forklaringen på hvorfor Toyota i dag har besluttet IKKE å bygge flere elbiler.

Da jeg "oppdaget" Tesla Model S tilbake i 2010 ble jeg forespeilet en bil som kunne gå opp mot 450km på en lading, en bil med god plass til hele familien og som så lekker ut. Fire år senere kunne jeg kjøpe denne bilen, men den var mye bedre enn jeg kunne forestilt meg, først og fremst på grunn av superladernettverket og det innovative brukergrensesnittet.

Min Model S produsert i april 2014 har hittil ikke hatt én eneste feil eller mangel!
Angivelig lav kvalitet, feil og andre problemer fra første års produksjonserie er helt forventet. Jeg mener det har ingen relevans i denne diskusjonen, enn så lenge Tesla forlengst har demonstrert evne til å forbedre produktet.

Tesla gjør et helt unikt og meget smart grep ved å investere i verdensomspennende ladeinfrastruktur. Det er reell verdiskapning, både for selskapet og for kundene. Så langt er det kun Renault som er i nærheten av noe som ligner.

Tesla er i stor grad et elektronikk- og programvare-konsern og har i dag allerede fått et godt forsprang på mange sine konkurrenter.
Sitat
Audi leverer fortsatt monokrome skjermer i sine biler. Sist gang jeg hadde en monokrom skjerm var på 90-tallet
- Elon Musk

Kanskje sover konkurrentene en lensmannsblund?

Det skal i alle fall ikke undervurderes hvilke problemer de andre bilprodusentene kan støte på, dersom de lanserer en bred portefølje av kompromissløse langtrekkende elbiler. Det vil med all sannsynlighet raskt kannibalisere en vesentlig del av egne produkter, tilbud om service og deler for ettermarkedet.

Hvordan skal de store tyske bilfabrikkene sikre seg framtidige gode avtaler fra sine underleverandører, eksempelvis få eksklusiv tilgang til den nye "fantastiske" automatiske 7-trinns girkassen, dersom signalene går i retning av at teknologien skal avvikles til fordel for en elektrisk drivlinje?
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/2251610/#/beitrag/video/2251610/Faehrt-Auto-Deutschland-vor-die-Wand%3F

Jeg er ikke et sekund i tvil om at Tesla vil være en betydelig aktør i framtiden og at både Model X og Model III kommer til å bli en stor suksess.

Den mest lovende nyheten fra "den sovende siden" er nyheten om at Nissan skal doble batterikapasiteten på sin Leaf. Da få vi endelig en "hverdagsbil" som garantert greier 200km uavhengig av årstid. Dette vil også redusere behovet for hurtigladere og vil samtidig medføre at mindre stress for batteriet.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

NegativeElectrode

Hvis du har fulgt med, som den ivrige Tesla kritikeren, så visste du vel at det nå ruller TMX på veiene i California? Det er noen uker siden de kjørte demo med journalister. Forøvrig er mye av TMX allerede allerede på veien i form av 85D bilene som nå har begynt utlevering i USA. Lurt å holde seg oppdatert om man skal kommentere /kritisere
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tklev

Sitat fra: Rio på fredag 12. desember 2014, klokken 23:20
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 12. desember 2014, klokken 23:11
Solid state li ion ingen trussel mot Tesla. Består ikke "show me working cell" testen http://seekingalpha.com/article/2751565-tesla-the-empty-threat-of-solid-state-batteries

Som Teslas Model X/3, altså?

;)
Model X har de jo vist frem en fungerende utgave av da :).

Selve konseptet med Model 3 er ikke en revolusjon - bare en evolusjon..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA