Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange km får dere oppgitt på maks lading?

Startet av getor, lørdag 27. desember 2014, klokken 01:00

« forrige - neste »

getor

Løv og kvist til Grønnmo som normal er på høsten. Med nedslåtte bakseter er lastekapasiteten imponerende. Selv om tilhenger selvsagt hadde vært å foretrekke så må jeg si meg ganske fornøyd :)

Sjøhyene

been there done that

måtte støvsuge litt etterpå da :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Sense

Jeg skulle gjerne hatt tilhengerfeste. Da hadde jeg sluppet å kjøpe 2 nye biler. Ikke så lett å få inn en 8,5 m båthenger, selv med nedslått bakseterygg.
Ei heller er det praktisk å kjøre sand eller andre sølete gjenstander inni en bil.

Men du verden, jeg har aldri hatt så stor bagasjeplass som i Teslaen. Så klaging er ikke berettiget.

Haldenser

Må da være billigere å leie en bil med hengerfeste de 2 gangene i året man trenger det!
Nordmenn er merkelige der de på død og liv skal ha 4x4 og hengerfeste selv om de har bruk for det kun noen få ganger i året...
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

cra

Sitat fra: Haldenser på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:46
Må da være billigere å leie en bil med hengerfeste de 2 gangene i året man trenger det!
Nordmenn er merkelige der de på død og liv skal ha 4x4 og hengerfeste selv om de har bruk for det kun noen få ganger i året...

Det har nok med "regnskapsføring" og convenience å gjøre. Har man hengefeste kan man gjøre dette på kort varsel/når det passer. å man leie bil er det straks et mye mer omfattende løp å planlegge. I tillegg koster det da plutselig X.XXX kr å kjøre det lasset med hagerask. Har man en egen bil "koster det ikke noe ekstra"; bilen står jo klar. Joda, det blir mye dyrere å kjøpe den bilen, betale forsikring osv osv, men det er et helt annet "budsjett". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

zbk

Sitat fra: Haldenser på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:46
Må da være billigere å leie en bil med hengerfeste de 2 gangene i året man trenger det!...

Det er da vitterlig billigere med en 150K fossilbil som kan trekke tilhengeren min enn en Tesla til 600K som ikke kan det (og som dermed medfører leiebilutgifter i tillegg)...   ;)

Ikke dermed sagt at jeg ikke kan tenke med en Tesla  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

darthy001

Sitat fra: cra på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:21
Sitat fra: Haldenser på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:46
Må da være billigere å leie en bil med hengerfeste de 2 gangene i året man trenger det!
Nordmenn er merkelige der de på død og liv skal ha 4x4 og hengerfeste selv om de har bruk for det kun noen få ganger i året...

Det har nok med "regnskapsføring" og convenience å gjøre. Har man hengefeste kan man gjøre dette på kort varsel/når det passer. å man leie bil er det straks et mye mer omfattende løp å planlegge. I tillegg koster det da plutselig X.XXX kr å kjøre det lasset med hagerask. Har man en egen bil "koster det ikke noe ekstra"; bilen står jo klar. Joda, det blir mye dyrere å kjøpe den bilen, betale forsikring osv osv, men det er et helt annet "budsjett". :)

Jeg funderte litt på dette og har endt opp med at neste gang jeg trenger søppel-flytting så kjøper jeg en "isekk" eller liknende produkt. Koster mye mindre enn å ha en dedikert bil med hengerfeste stående for de 1-2gangene jeg trenger slikt i året. Mindre stress også.

Kostet vel 8000NOK med festet på min Tiguan idag. Har brukt det 3ganger på 3år :-[

cra

Jeg har brukt slepekroken på Caravella mye, men så bor jeg landlig til og har stor tomt. Campingturer med CampLet eller campingvogn har vi også drevet mye med. Når en har slepekrok og tilhenger er det ofte snertnere å ta med henger på Maxbo når man skal ha noe langt/tungt/stort enn å mikke det inn i bilen eller prøve å feste det på taket. Hadde jeg bodd i byen hadde det nok vært annerledes; da hadde jeg sikkert ikke like mye plass til henger som jeg har nå.

Jeg tror jeg kan konkludere med at det er veldig snertent å ha slepekrok, og jeg skulle gjerne hatt mulighet til å trekke noen få hundre kg med Teslaen. Men at jeg ha slepekrok er nok å overdrive. Fra nå av blir det å bruke naboens bil når noe skal slepes.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

darthy001

Sitat fra: cra på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:49
Jeg har brukt slepekroken på Caravella mye, men så bor jeg landlig til og har stor tomt. Campingturer med CampLet eller campingvogn har vi også drevet mye med. Når en har slepekrok og tilhenger er det ofte snertnere å ta med henger på Maxbo når man skal ha noe langt/tungt/stort enn å mikke det inn i bilen eller prøve å feste det på taket. Hadde jeg bodd i byen hadde det nok vært annerledes; da hadde jeg sikkert ikke like mye plass til henger som jeg har nå.

Jeg tror jeg kan konkludere med at det er veldig snertent å ha slepekrok, og jeg skulle gjerne hatt mulighet til å trekke noen få hundre kg med Teslaen. Men at jeg ha slepekrok er nok å overdrive. Fra nå av blir det å bruke naboens bil når noe skal slepes.
Jepp, hadde bestilt med hengerfeste om det var mulig kun pga "kjekt å ha". Men for mitt bruk er det enkelt å leve med bil uten hengerfeste.

Ikke har vi noe sted å ha tilhenger uansett så vi må leie hver gang. Derfor "isekk" blir enklere for oss.

Nuvolari

Sitat fra: darthy001 på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:42
Sitat fra: cra på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:21
Sitat fra: Haldenser på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:46
Må da være billigere å leie en bil med hengerfeste de 2 gangene i året man trenger det!
Nordmenn er merkelige der de på død og liv skal ha 4x4 og hengerfeste selv om de har bruk for det kun noen få ganger i året...

Det har nok med "regnskapsføring" og convenience å gjøre. Har man hengefeste kan man gjøre dette på kort varsel/når det passer. å man leie bil er det straks et mye mer omfattende løp å planlegge. I tillegg koster det da plutselig X.XXX kr å kjøre det lasset med hagerask. Har man en egen bil "koster det ikke noe ekstra"; bilen står jo klar. Joda, det blir mye dyrere å kjøpe den bilen, betale forsikring osv osv, men det er et helt annet "budsjett". :)

Jeg funderte litt på dette og har endt opp med at neste gang jeg trenger søppel-flytting så kjøper jeg en "isekk" eller liknende produkt. Koster mye mindre enn å ha en dedikert bil med hengerfeste stående for de 1-2gangene jeg trenger slikt i året. Mindre stress også.

Kostet vel 8000NOK med festet på min Tiguan idag. Har brukt det 3ganger på 3år :-[

Du kan leie inn folk til å fikse hagen din som kjører bort alt sammen mens du sitter og drikker gin tonic. Og det vil være langt billigere enn å kjøpe en dedikert bil med hengergeste.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

darthy001

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:56
Du kan leie inn folk til å fikse hagen din som kjører bort alt sammen mens du sitter og drikker gin tonic. Og det vil være langt billigere enn å kjøpe en dedikert bil med hengergeste.
Hehe nå har jeg aldri vurdert en dedikert bil til dette personlig. Det var det andre som skrev.

Men nordmannen i meg ønsker jo hengerfeste.. Det "må man jo ha"... Derav tanke-eksperimentet rundt alternativet for å dekke behovet den sjeldne gangen det faktisk kommer. Da det slo meg at en slik "isekk"-løsning faktisk er mindre arbeid/mas enn dagens løsning med leie av henger og kjøring på fyllinga. Ikke er det dyrt heller..

Og før noen lurer nei jeg jobber ikke for, har ingen eierinteresser eller noen annen tilknytning til isekk :) Har personlig aldri brukt det før heller.

cra

Tjenesten virker snerten den, men den ser ikke ut til å være tilgjengelig i mitt distrikt. Container blir for stort/dyrt med mindre det er snakk om totalrenovering av flere rom. Uansett kan hageavfall og metall leveres gratis på mottaket i min kommune, og papp og plast i "ubegrensede mengder" hentes ved døra. For min egen del har jeg rikelig med plass til å gjøre av hageavfall, så det gidder jeg ikke frakte på.

Dedikert bil med slepekrok bare for tilhengerturene er det vel neppe noen som vurderer seriøst, men om man likevel skal ha en ekstra bil kan man sikkert like godt ha den kroken på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Havebigfun

Jeg har ikke kjørt hageavfall på mange år- kjøpt kompostkvern til 2000 og fått litt trim samt litt matjord.
Utrolig hvordan en svær haug klippet trær/hekk blir en liten haug kompost.
Det som ikke går gjennom kvernet kommer i peisen året etter.
Løv ligger uansett best på bakken frem til våren og er da betydelig volumredusert.
Det er litt verre med båten- der er det ikke like lett med en miljøvennlig løsning.

Torpedo Ted

Sitat fra: Haldenser på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:46
Må da være billigere å leie en bil med hengerfeste de 2 gangene i året man trenger det!
Nordmenn er merkelige der de på død og liv skal ha 4x4 og hengerfeste selv om de har bruk for det kun noen få ganger i året...

Helt enig. Kjenner en som var "helt avhengig av hengerfeste" og derfor heller kjøpte en bensinbil til samme pris som Tesla. Han bruker det selvsagt kun et par ganger i året. Hadde han satt av pengene han hadde spart på bensin i et par måneder kunne han ikke bare leid en bil med hengerfeste - men leid FOLK til å kjøre for han. Jaja, folk har et spesielt forhold til tilhengerfeste skjønner jeg.

samotholt

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:45
Sitat fra: Haldenser på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:46
Må da være billigere å leie en bil med hengerfeste de 2 gangene i året man trenger det!
Nordmenn er merkelige der de på død og liv skal ha 4x4 og hengerfeste selv om de har bruk for det kun noen få ganger i året...

Helt enig. Kjenner en som var "helt avhengig av hengerfeste" og derfor heller kjøpte en bensinbil til samme pris som Tesla. Han bruker det selvsagt kun et par ganger i året. Hadde han satt av pengene han hadde spart på bensin i et par måneder kunne han ikke bare leid en bil med hengerfeste - men leid FOLK til å kjøre for han. Jaja, folk har et spesielt forhold til tilhengerfeste skjønner jeg.

Nå er vi tilbake der noen definerer behovet for andre igjen. For det første kan det jo være andre ting enn kun behovet for hengerfeste som gjør at man kjøper en bensinbil.

For mitt vedkommende så ønsker jeg å ha med elsykkel - på hengerfeste - hver dag til jobb (kjerringa kjører) for så å sykle hjem. Når det gjelder firehjulstrekk så er det et must for en del (ellers så duger ikke bila på vinteren).

Hvorfor skal man kjøpe en bil som ikke dekker bruken/behovet? For mange kan det nok være billigere å leie sjåfør når man trenger det enn å kjøpe Tesla. Da kan man bruke tog, buss, sykkel, barnevogn, trillebåre og leie bil når man virkelig trenger det.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA