Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Black Alcantara headliner

Startet av Beamer Screamer, fredag 26. desember 2014, klokken 16:52

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Ha meg unnskyldt hvis ikke dette er riktig delforum, men here goes:

Noen som vet hva veihjelp typisk koster? Sett at bilen stopper og jeg trenger en flatbed fra NAF/Viking el.l. for å frakte den 50 km til verksted, hva kan jeg forvente å betale?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg vurderer å kutte ut delkasko. Veihjelpen inkludert i forsikringen eller NAF medlemskap inkluderer vel bare transport til nærmeste verksted, så skal jeg ha bilen f.eks. til merkeverksted må jeg vel uansett betale ekstra?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Mippen

Havnet i en slik situasjon en gang med en bil jeg hadde. De skulle ha nær 3000kr for å kjøre bilen under 2 mil. Løste det derfor på en annen måte.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 08. desember 2014, klokken 21:34
Grunnen til at jeg lurer er at jeg vurderer å kutte ut delkasko. Veihjelpen inkludert i forsikringen eller NAF medlemskap inkluderer vel bare transport til nærmeste verksted, så skal jeg ha bilen f.eks. til merkeverksted må jeg vel uansett betale ekstra?

Nærmeste verksted som kan avhjelpe problemet. Om du må til merkeverksted, så får du det - innen rimelighetens grenser. Selv fikk jeg godkjent klubbhuset/hobbyverkstedet til en relevant bilklubb (som slett ikke var nærmest, men "innen rimelighetens grenser") en gang jeg hadde problemer.

Du vil nok finne de fleste som rimelig løsningsorienterte og fleksible der.

Elles kan jeg nevne at bil-oppsamlingsplasser ofte tilbyr å hente biler mot ett beskjedent fratrekk i vrakpanten. Så lenge bilen er verd mer enn at det mest sannsynlige transportmålet er skroten, så kan jeg ikke se at delkasko-delen av forsikringen er noe å lure på? Kan ikke huske å ha vært borti at det har vært snakk om mer enn noen 100-lapper?

... men elles takk, nå minnet du meg om at bilen min har blitt så gammel at jeg burde hatt endret fra kasko til delkasko for lengst :p  Og der er det en del å spare ja...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TB

Måtte i sommar flytte ein bil som stod feilparkert, bilen vart flytta ca 30 meter.
Dette vart dermed eit betalt oppdrag - der forsikring ikkje dekka dette. Pris 1800 kr inkl mva.

Ved stopp på bilen, der det er kasko eller delkasko på bilen er eignandelen normalt ca 500 kr. Her vil nok forsikringsselskapet neppe betale "full takst" til selskapet som "redder" deg. Her er prisane pressa så langt ned som mulig.

Om du ikkje har forsikring vil du nok til ein viss grad kunne forhandle om pris, men det er klart - står du midt på ein trafikkert (motor)veg har du gjerne ikkje så gode kort på handa ang. forhandle om pris.

Eit alternativ er medlemskap i NAF, Viking Redningstjeneste‎, eller Falck. Her er det kostnadsfri hjelp inkludert i medlemskapet. Medlemskap ligg på ca 1000 kr pr år.

Falck:
Transport til nærmeste verksted
I de fleste tilfeller klarer Falck å reparere bilen din med det samme. Om vi ikke klarer å få bilen i kjørbar stand får du fri transport til nærmeste verksted eller til det verksted du selv ønsker dersom det ligger innenfor 30 km. Vi kan også frakte bilen hjem for deg innenfor den samme distansen. Etter reparasjon bringer vi bilen trygt hjem til deg dersom du bor mer enn 100 km fra verkstedet.

Viking Redningstjeneste
Assistansen omfatter transport av kjøretøyet til nærmeste verksted som kan reparere kjøretøyet, eller mindre reparasjoner/utbedringer på stedet hvis forholdene er tilrådelige og dette er rimeligere enn transport til nærmeste verksted. For spesialbiler og veteranbiler dekker vi slep til nærmeste verksted som kan reparere, men innenfor en kjøredistanse på 50 km.

NAF
Transport til nærmeste verksted
Dersom kjøretøyet ikke kan repareres på stedet, frakter NAF kjøretøyet til nærmeste verksted som er kompetent til å utføre nødvendige reparasjoner. Utenfor Norden kan vi hjelpe til med forsendelse av deler som ikke finnes lokalt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emil

Fossilbilen tok kvelden: Fikk tauet den noen km av en medbilist til en stor parkeringsplass der den ikke sto i veien og jeg kunne komme meg videre hjem med annen transport. NAF hentet bilen dagen etter og kjørte den hjem. Totalt 26km. Avstand til merkeverksted noen km kortere, til nærmeste verksted var det en knapp km.

Elbilen gikk tom for strøm: NAF hentet bilen og kjørte den 7km til sitt kontor der den fikk stå på saktelading. 10km ekstra kjøring til hurtiglader var uaktuellt.


Beamer Screamer

Etter at vi fikk iOn'en brukes fossil-BMW'en veldig lite så jeg har sagt opp kaskoen og lurer på å si opp delkaskoen også (2500 kr/år). Bilen står innelåst i sin egen garasje nesten hele tiden så sjansen for tyveri/hærverk er lik null. I tillegg er den jo ikke så gammel heller og blir veldig godt vedlikeholdt, så sjansen for brann, driftsstans etc er jo også veldig liten. Og skulle det skje kan jeg fint bære det økonomiske tapet.

Sånn jeg ser det er avtale om veihjelp egentlig kun en forsikring mot å betale det veihjelpen normalt hadde kostet, og det vil tydeligvis si 2-3000 kr for transport til (mer eller mindre) nærmeste verksted. Det er jo da det samme som jeg betaler i årlig premie på delkaskoen, og er en kostnad jeg fint klarer å betale selv.

Jeg fikk motorstopp på en lånt bil (Morgan) for et par år siden på E18 litt nord for bomstasjonen i Vestfold. Lekkasje på radiator, og denne må da i praksis byttes. Merkeverksted for denne bilen finnes bare i Oslo og på Lillestrøm, men forsikringen dekket bare veihjelp til Drammen. Derfra kostet det et par tusen for å få bilen hjem til garasjen i Asker.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Selchiev

Vel etter eg snurret rundt med ene suv'en min og kun hadde ansvars forsikring så tok eg en økonomisk smell eg ikke har lyst å ta igjen. Ingen planer om å krasje igjen, for all del, men shit happens og jeg gidder ikke ha vondt i både kropp og sinn samtidig igjen grunnet bil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA