Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Black Alcantara headliner

Startet av Holtemann, fredag 26. desember 2014, klokken 15:16

« forrige - neste »

Holtemann

Er en ny Leafeier.

Min 2012 Leaf (nordisk) ble kjørt til og fra jobb i dag (ingen lading på jobb) 3,5 mil hver vei.
Til jobb ryker det 4 streker på batteriet. Hjem igjen ryker det 7.
Ca -3 til 0 i løpet av kjøreturene, Eco-gir og regenerering så ofte jeg får til. VEd endt tur har jeg ca. 2,5 til 3 "økotrær" Har også tatt av A/C mesteparten av turen hjem for å spare strøm.
Når jeg kom hjem er det gjettet ca. 11 kilometer igjen, og 1 batteristrek.

Er dette seriøst foventet rekkevidde?

begiljen

Det hørtes lite ut.

Jeg har 3,3 mil til jobben, kjører 2013 Leaf (ny modell). Om sommeren bruker jeg ca 20% av batteriet til jobben og 30% tilbake. Nå på vinteren bruker jeg 70% tur retur, men da med klimaanlegg på 20 grader og ingen ECO kjøring. Denne modellen har dog varmepumpe, mulig det er hovedårsaken.

1 strek tilsvarer forøvrig ca 8% batteri, så jeg har mellom 3-4 streker igjen etter jobbturen.
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

Holtemann

Jeg hører både og om ekstra kilometer på grunn av varmepumpa, men det burde jo ikke være så ille.

emil

Varmen stjeler nok en del siden du må starte opp med kald bil to ganger. En 2012 bil kan også ligge ned mot 85% gjenværende kapasitet på batteriet selv med 12 streker.

Men ja, ned mot 6-7 mil vinterstid er ikke unormalt, særlig med stopp og full nedkjøling midtveis.

Nissan sin batterirapport ved service sier mer om ladevanene enn faktisk kapasitet, prøv å få tak i en OBDII-Blåtann adapter og LeafSpy på android telefon for å se litt mer detaljert batteristatus.

Min erfaring er også at rundt 0 grader og våt vei stjeler mye mer enn -10 og tør vei.

akseln

Kjørte tilsvarende lengde på lørdag. Tur/retur Oslo, 35 km hver vei og rundt 0 grader. Ganske våt vei. Måtte skru av varmen på vei hjem for å være sikker på å rekke frem. 11 km og 1 strek når jeg var hjemme...

Lynet

Ikke glem at det går an å kjøre 10 til 20km etter gul lampe kommer (lbw).
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Holtemann

Takker for råd og innspill.

Jeg har ikke kjøpt bilen for å kjøre i "nullbatteri"-sonen, og jeg har åpenbart en sak mot selger,  da både bruktbilselger hos Nissan og bilselgeren (privat, mindre forhandler) har lovet meg at rekkevidden jeg har forespeilet dem en "helt problemfritt". Jeg vet at bilen går litt etter at alle tellere sier null, men bilen er ikke kjøpt på de premissene. Den er heller ikke kjøpt på at man skal fryse fordi klimaanlegget må skrus av for å skvise ut noen kilometer.

gausel

Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.


TorC

Som tidligere nevnt har du godt med strøm igjen når første varsel kommer. Første varsel kommer på ca 22,5 %, så det er ikke akkurat snakk om å ligge i faresonene her.

Siden du er fersk Leaf-eier kan det jo også hende at du ikke er helt "trent" på hvordan man kjører fornuftig. La det gå noen dager og se.

Jeg tipper at du startet med ca 95% SOC (altså lading), t/r de 3,5 km brukte du nok fort vekk 1 kw (altså ca 5% fordi du måtte varme opp på nytt). Da er vi nede i 90%. Siden du fortsatt hadde 1 strek igjen, og ingen varsel tipper jeg du hadde minst 30% igjen på batteriet. Du har altså i praksis brukt 60% SOC på 7 mil som utrent elbilist i kaldt vær. Det er ikke noe ekstremt dårlig. Det er helt normalt.

Jeg ville ventet med å klage til forhandler til du får litt erfaring med bilen. Kjøp deg en OBDII. Du har lagt inn en melding på dette forumet som har både tid/dato som du evt. kan bruke som bevis senere.

Slapp av. Lad opp. Prøv på nytt igjen i morgen  8)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trig8

Rekkevidde vinterstid har også en del med hvor lang tid turen tar, ettersom varmeanlegget spiser batterikapasitet.
Hvor lang tid bruker du på de 3,5 mila?
Mye hastighetsendringer vil også ta kapasitet så både start-stopp køkjøring og bytte av fartsgrenser har påvirkning. Høydemetre tar også sitt.
Alt i alt blir det veldig forskjellig hvor langt en kommer seg.
Jeg har bil med varmepumpe, og sitter igjen med rundt 25% på batteriet nå på vinteren med mine 7 mil daglig (ca 3 streker skal vel det bli).
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Holtemann på mandag 08. desember 2014, klokken 20:31
Er en ny Leafeier.

Min 2012 Leaf (nordisk) ble kjørt til og fra jobb i dag (ingen lading på jobb) 3,5 mil hver vei.
Til jobb ryker det 4 streker på batteriet. Hjem igjen ryker det 7.
Ca -3 til 0 i løpet av kjøreturene, Eco-gir og regenerering så ofte jeg får til. VEd endt tur har jeg ca. 2,5 til 3 "økotrær" Har også tatt av A/C mesteparten av turen hjem for å spare strøm.
Når jeg kom hjem er det gjettet ca. 11 kilometer igjen, og 1 batteristrek.

Er dette seriøst foventet rekkevidde?

Kommer an på hastigheten da. Holder du 70, så nei. Holder du 110 så er det nok i området ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mariowing

Skal vel være en forbruksmåler på dashbordet også? Min 2012 Leaf bruker nå 0,2 kw pr km. Jeg kjører ikke spesielt rolig og hastigheten varierer mye pga køkjøring på motorvei. I tillegg mye våte veier om dagen Med 21 kw tilgjengelig på batteriet skulle det gi 105 km rekkevidde. Har batteriet tapt seg 10% blir det vel ca 90 km rekkevidde.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

pwb

Sitat fra: Holtemann på mandag 08. desember 2014, klokken 22:12
Takker for råd og innspill.

Jeg har ikke kjøpt bilen for å kjøre i "nullbatteri"-sonen, og jeg har åpenbart en sak mot selger,  da både bruktbilselger hos Nissan og bilselgeren (privat, mindre forhandler) har lovet meg at rekkevidden jeg har forespeilet dem en "helt problemfritt". Jeg vet at bilen går litt etter at alle tellere sier null, men bilen er ikke kjøpt på de premissene. Den er heller ikke kjøpt på at man skal fryse fordi klimaanlegget må skrus av for å skvise ut noen kilometer.

Hvis du ikke går inn for at det er en ebil og at du må fryse litt og andre ting så lever den tilbake, du vil ikke bli fornøyd og 7 mil vil på de kaldeste dagene ikke være problemfritt hvis du vil ha samme varmen som i en vanlig bil. Men hansker og ett bledd over beina så kan man senke temperaturen ganske mye. Det finnes en del du kan smøre på ruta for å forhindre en del av duggen også. Nå vet jeg ikke hvor du kjører, men hvis det er som f.eks inn til Oslo så må man normalt også regne med at det kan være lange køer en god del dager og da forsvinner jo batteriet fort på kalde dager. Det er på tide at elbiler sluttes å selges som "ja det skal gå problemfritt", en elbil er ikke en bil som er tilpasset å bruke i Norge på kalde dager, slik er det og slik vil det være de nærmeste tiåra. Vi lever ett sted hvor det trengs mye energi til oppvarming og det må vi bare leve med, derfor er jo en del biler utstyrt med diesel/bensinvarmer (har selv montert en dieselvarmer i min ion) og det burde strengt tatt vært ett krav for å selge en elbil i land som Norge. Husk også at en bilselger er på bunn på troverdighetslista, så alt som sies må tas for å være tull og du bør få alt som er viktig for deg ned på papir.

Nå gjelder jo ikke dette med kulde og biler som ikke er lagd for det kun elbiler, de fleste nye biler som selges i dag er jo heller ikke lagd for Norsk vinter.

1. Varme som kommer opp midt på vindu så vindusviskere fryser/blir fulle av slaps
2. For lite overskuddsvarme fra motoren så man trenger ekstra varmer
3. Nye lystyper som ikke gir nok varme slik at is/slaps ikke smelter på lysa.
4. Parkeringssensorer foran som piper fordi de er fulle av slaps
5. Avstandsradar som ikke virker når det snør.
6. Nøkkelfri åpning av dører som ikke virker når det er rim på håndtaket

osv.
osv.
osv.




RuneW

#14
Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. desember 2014, klokken 23:31
Sitat fra: Holtemann på mandag 08. desember 2014, klokken 20:31
Er en ny Leafeier.

Min 2012 Leaf (nordisk) ble kjørt til og fra jobb i dag (ingen lading på jobb) 3,5 mil hver vei.
Til jobb ryker det 4 streker på batteriet. Hjem igjen ryker det 7.
Ca -3 til 0 i løpet av kjøreturene, Eco-gir og regenerering så ofte jeg får til. VEd endt tur har jeg ca. 2,5 til 3 "økotrær" Har også tatt av A/C mesteparten av turen hjem for å spare strøm.
Når jeg kom hjem er det gjettet ca. 11 kilometer igjen, og 1 batteristrek.

Er dette seriøst foventet rekkevidde?

Kommer an på hastigheten da. Holder du 70, så nei. Holder du 110 så er det nok i området ja.

Min 2012-Leaf oppfører seg omtrent (kanskje noe snillere) som over ved "70-kjøring" ved tilsvarende temperaturer, så jeg ser ingen grunn til at ikke Holtemann sin skal oppføre seg på samme måte.

Det viser seg at det er en del variasjon mellom batteripakkene. Mulig han har en i den lavere enden av skalaen når det gjelder (rest)kapasitet.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA