Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Black Alcantara headliner

Startet av Holtemann, fredag 26. desember 2014, klokken 15:16

« forrige - neste »

Larobeaa

Jeg monterte den selv og det kostet ca 12k om jeg ikke husker feil.
Helt ærlig så sliter jeg med og forklare hvordan jeg gjorde det, så jeg har aldri kommet med noen beskrivelse. Men det er viktig at man velger den minste webastoen slik at den får gode arbeidsforhold. Det originale varmeelementet blir lurt med en elektrisk motstand slik at den tror vannet er varmt og aldri bruker strøm. Webastoen er også koblet slik at den starter via app og timer. Om jeg skal forklare fremgangsmåten godt nokk tror jeg at jeg må demontere litt og få tatt noen bilder.
Jeg har tenkt å lage en slik tråd lenge, men det har aldri blitt noe av.
Har liksom ikke fått tid:-P. Men det er en veldig bra "oppgradering" som jeg har innerst inne lyst til å dele med alle som kjører leaf. Det var også veldig enkelt og jeg monterte det på en lang kveld. Men jeg jobber som biloppretter og er vant til å skru bil da.

Larobeaa


HHF

Smart og ikke så dyrt egentlig da. Men som du sier - du er mekaniker og gjorde nok dette på halve tiden det ville tatt mange av oss med en del tommeltotter å gjøre det samme.

Jeg husker jo P106'n som en liten badstue også. Fantastisk varmt og helt uten å påvirke kjørelengden.

E_S; Vedr manglende behov for varmen ellers i verden, er jeg ikke helt sikker på det. Ser jo bla nå i et facebookforum for i3 hvordan folk borte i USA kjører rundt i kulda om dagen. Der har de jo imidlertid en helt annen løsning på utfordringen - Range Extender. Innser jo at det nok er en langt mer praktisk løsning om man ikke har en avgiftstype som vi har her i landet som jo eksluderer den type løsninger  :-). Så ja - det er mulig det er for smalt og nisjepreget det behovet vi har her.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Larobeaa

Men for miljøets del ser jeg for meg at en dieselvarmer er bedre enn hybridløsninger.
Det burde vært tilbydt som option på alle elbiler, nesten uansett rekkevidde.
Det må jo være bedre å brenne en liten skvett diesel veldig effektivt enn å kanskje ikke kunne ha elbil i det heletatt.

emil

Sitat fra: Larobeaa på torsdag 11. desember 2014, klokken 20:58
Men for miljøets del ser jeg for meg at en dieselvarmer er bedre enn hybridløsninger.
Det burde vært tilbydt som option på alle elbiler, nesten uansett rekkevidde.
Det må jo være bedre å brenne en liten skvett diesel veldig effektivt enn å kanskje ikke kunne ha elbil i det heletatt.

Det er bedre for miljøet at dieselen (ojlen) brukes direkte til varme i bien enn å gå via tap i kraftverk, overføringsnett, ladestasjon, batteri og dc-converter frem til den blir varme i bilen din.

HHF

Helt sikkert et miljøaspekt som taler til fordel for den "norske modellen", men per i dag, ser jeg absolutt poenget med å tillate extenders slik BMW bla gjør. Det betyr at en del mennesker kan velge en elbil som fremkomstmiddel istedenfor ren fossilbil i tilfeller hvor normal elbilrekkevidde ville gi utfordringer for ofte.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

emil

Sitat fra: HHF på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:20
Helt sikkert et miljøaspekt som taler til fordel for den "norske modellen", men per i dag, ser jeg absolutt poenget med å tillate extenders slik BMW bla gjør. Det betyr at en del mennesker kan velge en elbil som fremkomstmiddel istedenfor ren fossilbil i tilfeller hvor normal elbilrekkevidde ville gi utfordringer for ofte.

Det finnes jo en eller noen gamle varebiler (Renault?) om har klart å få elskilt med fabrikkmontert fossilaggregat. Må ha vært et svakt øyeblikk hos biltilsynet. Ellers burde det bli et mye klarere avgiftsskille på elbiler med rekkeviddeforlenger (f.eks i3) og pluginhybridbiler som Outlander, Prius, Volt o.l. som også bruker/kan bruke fossilmotoren til direkte fremdrift og de rene hybridbilene som knapt har batteripakke.

pwb

Sitat fra: emil på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:29
Sitat fra: HHF på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:20
Helt sikkert et miljøaspekt som taler til fordel for den "norske modellen", men per i dag, ser jeg absolutt poenget med å tillate extenders slik BMW bla gjør. Det betyr at en del mennesker kan velge en elbil som fremkomstmiddel istedenfor ren fossilbil i tilfeller hvor normal elbilrekkevidde ville gi utfordringer for ofte.

Det finnes jo en eller noen gamle varebiler (Renault?) om har klart å få elskilt med fabrikkmontert fossilaggregat. Må ha vært et svakt øyeblikk hos biltilsynet. Ellers burde det bli et mye klarere avgiftsskille på elbiler med rekkeviddeforlenger (f.eks i3) og pluginhybridbiler som Outlander, Prius, Volt o.l. som også bruker/kan bruke fossilmotoren til direkte fremdrift og de rene hybridbilene som knapt har batteripakke.
De har fått el skilt siden bilen må stå stille når motoren lader. Kravet er at batteriet ikke lades av en motor med drivstoff mens bilen kjører.

Smiling when sailing

Jeg synes hele fordelen med elbilen gårvtapt når bilen lukter verre enn vanlige biler mens varmen er på. Helseskadelig er det sannsynligvis også. Jeg synes biler som har en slik eksosløsning skal ikke få nyte elbilfordeler. Men det er bare min mening. Jeg forstår jo argumentene som taler for en slik varmeapparat. Men jeg er såpass egoistisk at jeg propager elbiler mest pga lave lokale utslipp. Derfor bruker jeg også piggfrie dekk til tross for ulempene det innebærer av og til.
Blå Leaf, Tromsø

emil

Sitat fra: Smiling when sailing på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:57
Men jeg er såpass egoistisk at jeg propager elbiler mest pga lave lokale utslipp.

Et forbruk på 0.5L/timen gir ikke veldig store lokale utslipp. Alternativt kan du fyre med bio-drivstoff for å få det enda mer miljøvennelig, men du mister litt varmeeffekt.

Jejl

Mener jeg har lest at det ble gjort feil hos et biltilsyn for endel år siden der de i en liten periode godkjente noen Renault varebiler med en liten rekkeviddeforlenger som kunne brukes under kjøring og som ble godkjent med el-skilter. Dieseltanken var på 10 liter (eller var det 5?) og brukte ca 0,7 liter diesel pr mil.

Larobeaa

#71
Når dieselvarmeren er godt igang lukter eller ryker den ikke i en lukket garasje engang(skal selvsagt ikke gjøres).
Tanken jeg bruker er på 3,5liter og holder ca en uke slik det har vært så langt i vinter.
Da er det kun dieselvarmeren som står for oppvarming.

TorC

Sitat fra: E_S på torsdag 11. desember 2014, klokken 19:43
Sitat fra: HHF på torsdag 11. desember 2014, klokken 19:30
Dieselvarmer i elbiler synes jeg er veldig fornuftig. Min første elbil hadde jo dette og jeg har egentlig aldri forstått hvorfor ikke flere av de nyere bilene har dette som tilbud. Skjønner jo at det er et kostnadselement ved det, men samtidig bruker man jo dyr teknologi for å avhjelpe strømforbruket til oppvarming om vinteren uansett.

Det er mulig det står i en annen tråd, Larobeaa, men hvordan fikk du ettermontert dette og hva kostet det?

Det er nok i stor grad fordi det er relativt få steder i verden det blir såpass kaldt over tid på vinteren at det er et reelt behov/ønske for enda en dings som koster penger, trenger vedlikehold og attpåtil må tankes med fossilbrensel..

Også blir det litt vanskelig å bruke klistremerker som "zero emission"...  Flere biler må da døpes om...

Jeg er imidlertid veldig positiv til dieselvarmer. Forsøker å lage en monteringsmanual for det.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

VW Golf CityStromer kom med diesel Eberspächer.

En bedre løsning er nok en større batteripakke. Det er også litt skummelt å kunne fjernstyre en dieselbrenner, for den kan stå i en garasje. (Man parkerte den utenfor, men noen kjørte etterpå og parkerte i garasjen.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Rio på fredag 12. desember 2014, klokken 00:55
VW Golf CityStromer kom med diesel Eberspächer.

En bedre løsning er nok en større batteripakke. Det er også litt skummelt å kunne fjernstyre en dieselbrenner, for den kan stå i en garasje. (Man parkerte den utenfor, men noen kjørte etterpå og parkerte i garasjen.)

Men den ble vel markedsført som et "elektrisk kjøretøy" og ikke "zero emission"...

Fjernstyring av dieselbrennere på elbiler er ikke farligere enn fjernstyring av dieselbrennere på biler med eksplosjonsmotorere.  I europa finner man bare unntaksvis idioter som starter dieselvarmere i garagen. Og i de tilfellene har man vel egentlig bare gitt eugenikken en liten "dytt" i riktig retning.
Det er jo ikke uten grunn at disse dieselvarmerne ikke markedsføres så tungt i sambandsstatene...

De fleste moderne dieselvarmere har relativt korte nedkjølingsperioder, så det å parkere i garasje er ikke noe mer problem enn det å parkere en bil der med eksplosjonsmotor.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA