Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Power-Limit på Lithium Think 2010

Startet av Mippen, fredag 26. desember 2014, klokken 10:39

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: kos på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:54
Hei Om man snur seg litt om så kan jo hydrogenstasjoner bli flotte superlade stasjoner for elbiler med batteri. En slik stor generator på hydrogen boster batteriet på noen minutter,
Skjønte ikkje heilt denne. Det vil vere å innføre eit ganske stort, ekstra tapsledd. Er det ikkje bedre med f.eks eit buffer- batteri, f.eks av gamle, utrangerte elbil- batteri, som kan sakteladast når det ikkje er belastning på ladestasjonen? Da kan desse batteria tappast når det blir stor belastning.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

moonbuggy

Sitat fra: Kristian O på onsdag 10. desember 2014, klokken 16:58
Skjønte ikkje heilt denne. Det vil vere å innføre eit ganske stort, ekstra tapsledd. Er det ikkje bedre med f.eks eit buffer- batteri, f.eks av gamle, utrangerte elbil- batteri, som kan sakteladast når det ikkje er belastning på ladestasjonen? Da kan desse batteria tappast når det blir stor belastning.
Slett ingen dårlig ide, særlig om det kommer døgnvariable priser på lading. Akkurat nå kunne man jo brukt noen av de mange Teslaene med motorhavari som venter på reparasjon, for uttesting av ideen?  ;D ;D

kos

Hei Rio - så vel litt langt fram. Må mye nytt her for å få det til. Men lot meg inspirere av generatoren. 

Til Kjell sjekk opp busser på eldrift i Korea. Her bruker de induksjon ( trådløs ) for å lade batteriene i bussene. De har vist noen bekkelokk du kan parkere over og så lade.

KjellG

Jeg forstod ikke det med tunneller?

Induksjonslading blir laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangsom lading.

Der er noe tungtransport med mer futt: http://www.tu.no/industri/2014/12/04/volvos-batteribuss-lader-med-300-kw-og-pantograf

Se bilde langt ned. Lader 15 kWh på stoppen i enden av ruta. Ellers batterivekt i tonn, mot alternativt hydrogentank i 100 kg klassen og uten pantografladestasjoner i alle vendepunkter for bussen.

Råde

Wow.  120kWh/100km var jo litt, det. Hvilket egentlig 1400kg på 76kWh batteri også var... Kult de setter i gang.
e-Golf | X75D

Rio

Det er kjempespennende hvor mange applikasjoner som kan erstattes med batteridrift.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA