Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Power-Limit på Lithium Think 2010

Startet av Mippen, fredag 26. desember 2014, klokken 10:39

« forrige - neste »

moonbuggy

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:11
kanskje Toyotas FC biler blir plugin. Kan være en lifesaver dersom man går tom for hydrogen.
En FC bil har også et relativt stort batteri. Det gir ekstra kraft når det kreves, og tar lading ved regenerativ bremsing. FC trenger da ikke være større "enn den må være for normal kjøring", batteriet tar toppene. Plugin kan være gunstig for å sikre at batteriet har kapasitet når man starter.

emil

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:34
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:11
kanskje Toyotas FC biler blir plugin. Kan være en lifesaver dersom man går tom for hydrogen.
En FC bil har også et relativt stort batteri. Det gir ekstra kraft når det kreves, og tar lading ved regenerativ bremsing. FC trenger da ikke være større "enn den må være for normal kjøring", batteriet tar toppene. Plugin kan være gunstig for å sikre at batteriet har kapasitet når man starter.

Men det som har kommet frem har vel ikke vært mange kWh med batteri i disse bilene uten at jeg husker helt nøyaktig hvor mye.

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:11
Hvis strøm er så begrenset i Japan betyr det vel at hydrogenet må produseres og importeres fra andre land, eller ved fremstilling fra fossile kilder.

Fordelen med hydrogen her er jo at man kan starte med rimelige fossile kilder og da kanskje være på nivå med andre fossile drivstoff utslippsmessig, men uten å endre bilene eller infrastrukturen for fylling gradvis gå over til mer miljøvennelige måter å fremstille hydrogen på.


Ellers opparbeider Toyota seg en ganske god erfaring med elbiler med FCEV og PHEV biler og kommer det en batterirevolusjon er det bare for Toyota å kaste ut fossilmotor eller benselcelle og dytte inn mer batterier og så har de en ren batteribil.

OddB

For at hydrogenbilene ikke heller skal være bybiler trengs det en infrastruktur. Med en rekkevidde på halvparten av en bensinbil må den nødvendigvis tilsvare antallet bensinstasjoner i dag, om ikke med like mange pumper i første omgang.
Det vil koste flere milliarder kroner å bygge ut !
Hvem tar den risikoen ?
På samme måte som at grunnstammen i superladernettverket var på plass før den første Model S slapp ut på veiene i Norge, må det være en hydrogeninfrastruktur tilstede fra dag en som gjør det mulig å reise hvor som helst i Sør-Norge. Det må i tillegg være en klar, forpliktende utbyggingsplan for resten av landet....( og Europa ?)
for å forsikre "early adopters" om at de ikke kjøper katta i sekken.
Er dette noe Toyota skal administrere på egen hånd ? 
Har de tro på konseptet burde de ikke være redd for å legge ut pengene, de tar jo investeringskostnadene på pumpeprisen ...
Skal staten bidra ?
Når man ser på den puslete støtten som gis via Transnova ( et par tiltalls millioner pr år ) til hurtigladerne hadde jeg ikke holdt pusten...

Jeg tror konklusjonen er at Toyota absolutt ikke har noen planer å masseprodusere denne bilen ! Det er deres "miljøalibi", de bommet på satsingen sin for noen år siden (før de oppdaget hva Tesla holdt på med) og må nå kjøre for fullt med PR-maskinen sin for å berge ansikt... (noe som er ganske viktig for japanere.)
Dette er trist !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emil på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:24
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:34
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:11
kanskje Toyotas FC biler blir plugin. Kan være en lifesaver dersom man går tom for hydrogen.
En FC bil har også et relativt stort batteri. Det gir ekstra kraft når det kreves, og tar lading ved regenerativ bremsing. FC trenger da ikke være større "enn den må være for normal kjøring", batteriet tar toppene. Plugin kan være gunstig for å sikre at batteriet har kapasitet når man starter.
Men det som har kommet frem har vel ikke vært mange kWh med batteri i disse bilene uten at jeg husker helt nøyaktig hvor mye.
Det er stort sett snakk om ca 1 kWh batteri. Mirai har et NiMH batteri, så jeg mistenker dette er det samme batteriet som står i Prius. Eller i hvert fall en variant.

Unntaket er A7 h-tron, om jeg ikke tar feil er dette ca på 8,5 kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: OddB på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:45
For at hydrogenbilene ikke heller skal være bybiler trengs det en infrastruktur. Med en rekkevidde på halvparten av en bensinbil må den nødvendigvis tilsvare antallet bensinstasjoner i dag, om ikke med like mange pumper i første omgang.
Det vil koste flere milliarder kroner å bygge ut !
Hvem tar den risikoen ?
På samme måte som at grunnstammen i superladernettverket var på plass før den første Model S slapp ut på veiene i Norge, må det være en hydrogeninfrastruktur tilstede fra dag en som gjør det mulig å reise hvor som helst i Sør-Norge. Det må i tillegg være en klar, forpliktende utbyggingsplan for resten av landet....( og Europa ?)
for å forsikre "early adopters" om at de ikke kjøper katta i sekken.
Er dette noe Toyota skal administrere på egen hånd ? 
Har de tro på konseptet burde de ikke være redd for å legge ut pengene, de tar jo investeringskostnadene på pumpeprisen ...
Skal staten bidra ?
Når man ser på den puslete støtten som gis via Transnova ( et par tiltalls millioner pr år ) til hurtigladerne hadde jeg ikke holdt pusten...

Jeg tror konklusjonen er at Toyota absolutt ikke har noen planer å masseprodusere denne bilen ! Det er deres "miljøalibi", de bommet på satsingen sin for noen år siden (før de oppdaget hva Tesla holdt på med) og må nå kjøre for fullt med PR-maskinen sin for å berge ansikt... (noe som er ganske viktig for japanere.)
Dette er trist !
+1 ,det er en strategi for å legge ballen død. De legger initiativet til det offentlige. Lag infrastruktur for FCEV så kommer vi med "nullutslipps" biler. I mellomtiden får det værs'go ta i mot våre dieselpurker i bygatene deres, eller anerkjenne hybridbilene som det ypperste på miljøfronten pr i dag. Synes egentlig ikke noe om at hybridbiler fikk så mye lavere avgifter. Forbrukerne kjøper en hybrid for den er billig, så dropper/har ikke mulighet for å lade den. Eller enda mer irriterende; ta opp ladeplasser foran elbiler som virkelig trenger strømmen...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

moonbuggy

Hondas nye FC kommer i 2016 i Japan, 2017 i Europa. Effektivitet er 3,1 kwt pr. liter hydrogen som gir en kjørelengde på 700km+

I tillegg kommer den med en ekstern enhet som kan levere 9kw fra fuelcellen, som kan brukes til drift av andre ting.
Kanskje dette blir Vikings redningsbil for elbiler i "strømnød" ?

tomrh

Sitat fra: Elbil fundamentalist link=topic=18272.msg296745#msg296745
+1 ,det er en strategi for å legge ballen død. De legger initiativet til det offentlige. Lag infrastruktur for FCEV så kommer vi med "nullutslipps" biler.
Toyota må da være klar over at det allerede bygges infrastruktur for lading i mange land, ikke minst i Japan. Hvis det er en strategi for å legge ballen død, blir det bare for dumt. Det offentlige kan jo bare si til dem: "jo, det finnes allerede infrastruktur for nullutslippsbiler, men dere ville ikke satse på riktig teknologi".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TorAtle

Det må uansett bygges hydrogen-infrastruktur for tungtransport, med mindre dere ser for dere halvparten av lastebilene stappet med lithium-batterier?

Toyota Mirai har en rekkevidde på 480km og fuel cell + tanker veier 143kg. Tesla sin batteripakke veier 4 ganger så mye for samme rekkevidde.
2014 BMW i3

jkirkebo

Sitat fra: TorAtle på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:25
Det må uansett bygges hydrogen-infrastruktur for tungtransport, med mindre dere ser for dere halvparten av lastebilene stappet med lithium-batterier?

Toyota Mirai har en rekkevidde på 480km og fuel cell + tanker veier 143kg. Tesla sin batteripakke veier 4 ganger så mye for samme rekkevidde.

Tungtransport? F.eks standariserte 500kWh batteripakker på 2,5 tonn som byttes på batteribyttestasjoner kanskje? Og lades på 43kW AC under hvileperiodene? 2,5 tonn på et 50 tonns vogntog betyr vel ikke all verdens, dessuten veier vel dieselmotor+girkasse+tank fort et tonn det også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Tor Atle den hybriden sliter også i kulden og når du har blysko på.

TorAtle

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:29
Tungtransport? F.eks standariserte 500kWh batteripakker på 2,5 tonn som byttes på batteribyttestasjoner kanskje?
Du vil bygge ut batteribyttestasjoner istedenfor hydrogenstasjoner?
2014 BMW i3

kos

Hei TorAtle - tipper at tungtransport kommer til å gå på alt annet en hydrogen. - se nærmere mot bio drivstoff. Det sammen med fly. Husk hydrogen ikke er bensin men en elbil. Derfor kan om det skje godt være at de skifter batteri - tesla bytter sine på 90 sek. Men jeg tror ikke at de vil gå på hydrogen - heller ikke elektrisk om ikke induksjon og batterier. / lader i tunellene når de kjører. 

kos

Hei Om man snur seg litt om så kan jo hydrogenstasjoner bli flotte superlade stasjoner for elbiler med batteri. En slik stor generator på hydrogen boster batteriet på noen minutter, Og så kjører elbilen med batteri videre. Hydrogen kan bli en venn . Men antagelig ikke slik Toyota tenker. Hvor lenge har de nå flagget denne hydrogenbilen. Tipper vi ikke får se den før hele Norge er dekket med hurtiglade stasjoner. Og hvem kjøper den da?

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:54
Hei Om man snur seg litt om så kan jo hydrogenstasjoner bli flotte superlade stasjoner for elbiler med batteri. En slik stor generator på hydrogen boster batteriet på noen minutter, Og så kjører elbilen med batteri videre. Hydrogen kan bli en venn . Men antagelig ikke slik Toyota tenker. Hvor lenge har de nå flagget denne hydrogenbilen. Tipper vi ikke får se den før hele Norge er dekket med hurtiglade stasjoner. Og hvem kjøper den da?

Har du tenkt litt på hvilke kabler og konnektorer du må ha for å overføre 85 kWh på noen minutter?

Bortsett fra at begrensningen på antall kW ligger i batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Sitat fra: kos på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:39
.... heller ikke elektrisk om ikke induksjon og batterier. / lader i tunellene når de kjører.

Dette forsto jeg ikke?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA