Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Power-Limit på Lithium Think 2010

Startet av Mippen, fredag 26. desember 2014, klokken 10:39

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på mandag 08. desember 2014, klokken 17:19
http://e24.no/bil/toyota-vi-kommer-ikke-til-aa-lage-elbiler/23351695

Lenke adressen  sier egentlig det meste. Syns det er synd.

Er jo ikke noe rart at de sier det når de har satset så mye på hydrogen og hybrid biler.

Men en liten presisering:

Hydrogenbiler i høyeste grad elbiler. De har både batteri og elmotor, men strømmen genereres fra en brenselscelle.

Der har de engelsktalende landene (kanskje aller mest USA) vært flinkere i å spesifisere type elbil:

BEV - Battery Electric Vehicle
FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle
PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicle

Her i landet er vel ordet "elbil" blitt synonymt med batteri-utgaven.

Marius Engel

Å lage hydrogen krever mye strøm. Å frakte det rundt til fyllestasjonene krever også sitt. I ett land som Norge med rikelig vannkraft er hydrogenbiler helt latterlig. Det er langt mer effektivt å putte strømmen inn på batterier.

Men det å kjøre elbil i land hvor man fyrer kraftverkene på kull, olje og diesel er jo også ganske meningsløst. Det blir som å drive en elbil fra ett aggregat i bagasjerommet...

emil

Sitat fra: Marius Engel på mandag 08. desember 2014, klokken 19:41
Å lage hydrogen krever mye strøm. Å frakte det rundt til fyllestasjonene krever også sitt. I ett land som Norge med rikelig vannkraft er hydrogenbiler helt latterlig. Det er langt mer effektivt å putte strømmen inn på batterier.

Men det å kjøre elbil i land hvor man fyrer kraftverkene på kull, olje og diesel er jo også ganske meningsløst. Det blir som å drive en elbil fra ett aggregat i bagasjerommet...

"Drømmen" er vel at hydrogenet skal produseres med solenergi på fyllestasjonen.

Ellers er en av de store fordelene med kullfyrt batteribil at man flytter utslippene ut fra bysenteret til steder det forhåpentligvis gjør mindre skade. Totalsummen på utslipp blir vel uansett lavere for kullfyrt batteribil sammenlignet med fossilbil siden oljen da også bruker kullkraft i rafineringsprosessen.

Uansett hvordan man legger det sammen vil en batteribil komme bedre ut enn fossilbil.

Mippen

Når Toyota her snakker om å aldri lage elbiler snakker de om vanlige elbiler, selv om en hydrogen bil også er å betrakte som en slags elbil - eller hybridbil egentlig da den går på strøm og hydrogen.
Fremtiden er elektrisk.

Råde

#5
Man kan jo lure på hva i alle dager de driver med.

Sitat– Toyota har lagt elbil-ballen død. Vi tror den kun er til bybruk, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota

Jepp, så Toyota har ingen planer om å lage bybiler i hvert fall...

Historiebøkene vil dømme, men det kan se ut som om de skal slite med å selge biler etter hvert (og i hvert fall hvis de fortsetter å være så forferdelig kjedelige).

SitatVi ønsker samtidig å bidra med å få ned utslippene med å være tidlig ute med en bil av denne typen. Men nå må politikerne på banen, vi er avhengige av en skikkelig infrastruktur

Hva med å komme på banen selv? Elon Musk style? Makan til tafatt bilmerke.
e-Golf | X75D

OlavEmil

Eg synst òg dette var veldig merkelege uttaler frå Toyota. Har i utgangspunktet alltid likt dei, men eg kan ikkje fatte og forstå kvifor t.d. iQ ikkje finst som elbil. Har Toyota eigentleg bygd denne som ein langturbil, og ikkje som ein bybil, som storleik og utsjånad kunne få det til å framstå som?

Det same går forsåvidt for Aygo og Yaris. Flotte bilar som måtte vore perfekte som elbilar i klassen eUp.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: emil på mandag 08. desember 2014, klokken 17:58
Er jo ikke noe rart at de sier det når de har satset så mye på hydrogen og hybrid biler.

Det er nettopp her hunden ligger begravet. Mange som ikke egentlig har satt seg inn i saken tror at "fremtiden er Hydrogen". Derfor er det viktig for Toyota nå å gjøre helt klart at det er hydrogen de satser på, og kun hydrogen. "Ikke noe å lure på om du vil kjøpe en elbil med lav rekkevidde eller hydrogen. Kjøp hydrogen, det er fremtiden, og vi skal kun satse på det som kommer til å vinne" er budskapet.

Men jeg tror nok de er fullt klar over at dette er ord de etterhvert vil måtte kunne spise i seg igjen. De følger nok nøye med på hva som skjer på elbilfronten, og vil vel prøve å holde seg klar til å kaste seg rundt kjapt om det trengs. Håper i alle fall det for deres vedkommende.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

At elbiler bare er til bybruk er bare tull. Det har for eksempel tesla motbevist for lengst. Dessuten er det et sted man virkelig trenger elbiler pga stor konsentrasjon av biler er det akkurat i en by for å unngå lokal forurensing. Men man bør ikke stoppe der. Man bør ha biler som kan kjøre uten å bruke fossilt drivstoff over lange avstander og der har ikke det kommet noen skikkelige alternativ ennå. Gi oss 150-200km på strøm på en hybrid så snakker vi. Hva har toyota nå på sin prius? 25km... Hva er det liksom? Elbiler er også billig og ukomplisert å bygge i forhold til en hybrid, så rart de ikke prøver mer.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:03
men eg kan ikkje fatte og forstå kvifor t.d. iQ ikkje finst som elbil.

Toyota laget en elektrisk versjon av iQ som de kalte eQ. Den hadde 7 mil rekkevidde, og deretter konkluderte Toyota med at elbiler ikke var fremtiden.

Så laget de en grusom hydrogenhybrid de kaller fremtiden...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. desember 2014, klokken 07:05
Toyota laget en elektrisk versjon av iQ som de kalte eQ. Den hadde 7 mil rekkevidde, og deretter konkluderte Toyota med at elbiler ikke var fremtiden.

Så laget de en grusom hydrogenhybrid de kaller fremtiden...

Høres mest ut som en mangel på både iQ og eQ ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OlavEmil

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. desember 2014, klokken 07:05
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:03
men eg kan ikkje fatte og forstå kvifor t.d. iQ ikkje finst som elbil.

Toyota laget en elektrisk versjon av iQ som de kalte eQ. Den hadde 7 mil rekkevidde, og deretter konkluderte Toyota med at elbiler ikke var fremtiden.

Så laget de en grusom hydrogenhybrid de kaller fremtiden...

Eg veit det. Det gjer ikkje saka noko betre...

Når det er sagt, ville nok ein iQ med 7 mils rekkevidde hamna laaaaangt nede på salgslistene, når både trilling og Smart har meir enn dobbel rekkevidde. Dei fleste buddyane klarar vel fint 7 mil.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Råde

e-Golf | X75D

NegativeElectrode

Toyota tester ut ladeinfrastruktur i Japan.
http://insideevs.com/toyota-conducting-electric-vehicle-charging-infrastructure-tests-japan/

Som en av kommentarene under artikkelen sier: kanskje Toyotas FC biler blir plugin. Kan være en lifesaver dersom man går tom for hydrogen, noe som vil skje (inntil?) det er godt utbygd infrasttuktur for hydrogenfylling. Det nevnes også at strøm er en begrenset ressurs i Japan, og det kan kanskje forklare behovet for FC der. I så fall burde de ikke legge alle eggene sine i kurven for hjemmemarkedet, men like mange i kurven for markeder med god tilgang på strøm.

Hvis strøm er så begrenset i Japan betyr det vel at hydrogenet må produseres og importeres fra andre land, eller ved fremstilling fra fossile kilder.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA