Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk på TMSP85D - Regning?

Startet av Trekkoppbil, torsdag 25. desember 2014, klokken 23:04

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Finnes det noen råd om langtidsparkering?

I dag tidlig fikk jeg ikke start, etter at bilene hadde stått i halvvarm garasje 4 uker:

Jeg fikk key not detected, og noen røde alarmlamper som jeg ikke forstod noe av. Jeg henta en annen nøkkel, og mens jeg fomla gikk 12V gradvis ned såg det ut som, og bilen blacka ut.  Jeg kopla til 230V, men bilen ville ikke lade. Jeg prøvde 2 EVSEer. Det var en 2012-modell. Framdriftsbatteriet hadde nok nesten 80% lading, da jeg parkerte for 4 uker sida.
Jeg rakk ikke å finne 12V-lader eller startkabler.

Deretter prøvde jeg en 2011-modell som også hadde stått i garasjen i 4 uker, etter 80% lading. Den hadde 12V, men framdriftsbatteriet var tomt.  Den ville heller ikke lade, da jeg prøvde 2 stk EVSEer, kom ikke de blå lampene. Er det mulig at batteriet har høy selvutlading?

Er det noe man bør passe på ved langtidsparkering? Bør AC-strøm være tilkopla? Om vinteren kan jo det fungere, når det ikke er fare for torden.
Begge bilene hadde oversjøisk transport i vår, uten problemer, så jeg hadde ikke forventa problemer nå.

Og hva gjør man på en blåmandag, for å få start igjen?
Er det bare å lade 12V, på den som mangler det, og kople ut batteripolene på 2011-modellen, for å restarte bilen?

dørvakta

Start bilen med startkabler, og la den stå "på tomgang" en times tid. På denne måten lades 12v batteriet av bilen.  Godt mulig en restart av 2011 modellen hjelper ja. Fremdriftsbatteriet skal nesten ikke ha noe selvutladning.

Thomas Parsli

Hvis du skal lade 12V med startkabler må du koble fra batteriet!

På 2012-modellen mangler du en software-oppgradering som sørger for at bilen ikke tømmer 12V i forsøk på å lade 12V batteriet.... Med den kan du la bilen stå tilkoblet.

På 2011-modellen tror jeg problemet er noe annet, det kan sikkert noen av US-eierene på forumet hjelpe deg med.

Å lade 12V (koble fra batteriet hvis du bruker startkabler) fikser 2012-modellen, 2011-modellen burde også starte etter reset og litt lading.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trekkoppbil

Jeg plugga i 230V i begge bilene, før jeg dro på jobb, men de blå lampene lyste ikke, og bilene har stått med 230V i dag.

2012-modellen har fotsatt blackout. Jeg har plugga fra den ene batteripolen, og satt på en biltema-lader, men den vil ikke lade batteriet, så jeg regner med at det er langt nede.

2011-modellen ser nå ut til å være overlada. Jeg prøvde å slå på bilen, og den kom på, men etter hvert blinka lyset i hele displayet noen ganger. Den ser ut til  å være lada opp til 39,6 kWt, og spenninga er på ett eller annet sted over 4,5V på hver av cellene. Mer rakk jeg ikke å lese av. Jeg kopla vekk EVSE, og jeg klarer ikke å starte bilen igjen.

Thomas Parsli

2012-modellen kan du jo prøve å starte med startkabler fra et annet batteri, fossilbilen f.eks -men med tenning avslått.

Hvor lenge koblet du fra batteriet på 2011-modellen for å resette den?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trekkoppbil

12V-batteriene var nok ganske utlada på begge bilene.

På 2011 var spenninga 5,6V eller 4,6V og jeg stoler ikke på noe av det elektronikken sier, så lenge spenninga er sånn.  Nå lurer jeg på om jeg bare skal la Biltameladeren få tid til å ladet blybatteriet skikkelig opp, da laderen skal være intelligent, og sikkert ha programmer for å redde utlada batterier.

På 2012-modellen fikk jeg til slutt starta lading av blybatteriet med biltemaladeren, og den gikk opp til 10V i løpet av et par minutter, før jeg kopla batteriet til igjen, men bilen vil fortsatt ikke starte eller ta 230V.

Thomas Parsli

Billige ladere er så svake at du trenger et døgn eller så på å lade batteriet.
Selv om du måler 10V faller spenningen sannsynligvis umiddelbart når du belaster batteriet og bilen nekter å starte...

Prøv heller et annet batteri hvis du ikke har tålmodighet til å vente ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kjbu

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 08. desember 2014, klokken 17:17
Den ser ut til  å være lada opp til 39,6 kWt, og spenninga er på ett eller annet sted over 4,5V på hver av cellene. Mer rakk jeg ikke å lese av. Jeg kopla vekk EVSE, og jeg klarer ikke å starte bilen igjen.

Håper du har bil med garanti? Etter det du har skrevet i denne tråden høres det ut som at hovedbatteriet har tatt kvelden. Tomt litium-batteri = døden. Pluss dobbel overlading = døden. Eventuelt håpe at det er elektronikken som tar feil.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: kjbu på tirsdag 09. desember 2014, klokken 08:06
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 08. desember 2014, klokken 17:17
Den ser ut til  å være lada opp til 39,6 kWt, og spenninga er på ett eller annet sted over 4,5V på hver av cellene. Mer rakk jeg ikke å lese av. Jeg kopla vekk EVSE, og jeg klarer ikke å starte bilen igjen.

Håper du har bil med garanti? Etter det du har skrevet i denne tråden høres det ut som at hovedbatteriet har tatt kvelden. Tomt litium-batteri = døden. Pluss dobbel overlading = døden. Eventuelt håpe at det er elektronikken som tar feil.

Det er nok det. Trykker du inn over 4,5V på disse cellene så tar de høyst sannsynlig fyr...

Første bud ved slike problemer er å få ladet 12V batteriene helt opp med en god 12V lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Ja,  det var nok blybatteriet som hadde for låg spenning på begge bilene.

På 2011-modellen var batteriet på rundt 5V, og da var det nok mye elektronikk som ikke fungerte, og det kunne bl.a se ut som at bilen ikke klarte å lese av lading på framdriftsbatteriet, og den klarte heller ikke å lade det.

Jeg plugga i en lader, og den starta et program for rekondisjonering, eller et for  desulfatering, på begge bilene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA