Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sunndalsøra-Sandane: rekkevidde og margin

Startet av bjorheim, torsdag 25. desember 2014, klokken 20:34

« forrige - neste »

bjorheim

Har en Peugeot Partner Electric 2000 utgave. Tror bensinpumpen til webastoen har gått i stykker. Den sitter montert over bensintanken ved bakhjulene og jeg kan høre klikkelyden fra bak i bilen når den fungerer, men i det siste har det blitt stille i perioder og da vil ikke webastoen tenne (motoren bare ruser).   

Er det noen som har tilsvarende som jeg kan kjøpe, eventuelt har dere noe tips om hvor jeg kan få kjøpt en ny? Finner heller ikke noe delenummer jeg kan søke på, eller hvor mye bensin den pumper per time. Fint hvis noen har noe tips.

Helge

Jeg tør ikke gjette hva som er feilen i ditt tilfelle, men på generelt grunnlag har jeg inntrykk av at det er sjeldnere med feil på pumpen enn på selve Webastoen. Jeg går ut fra at du allerede har resatt Webastoen (ta av strømpluggen en liten stund) siden Webastoen ikke vil starte mer når den har gjort et X antall forsøk uten å lykkes.

Jeg husker ikke i farten hva en original ny pumpe koster men mener det grovt regnet er rundt 3000 kr bare for pumpen. Selve varmeren koster jo i området 8000-10000 om jeg ikke husker feil. Reparasjoner/rens/overhaling hos "Webasto verksted" blir fort 3000 og mer det også om man ikke kan reparere selv.

Med hensyn til pumpe finnes det massevis av disse på ebay (mest nye, men også noen brukte) og prisen varierer kraftig avhengig av om det er originalpumpe eller kopi og om det er ny eller brukt pumpe: http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XWebasto+fuel+pump&_nkw=Webasto+fuel+pump&_sacat=0
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Hei SA.

Enig med Helga at det som regel ikke er pumåpa som er gåen, men det skjer. Det du sier om at du ikke hører klikkene tilsier at du antagelig har rett i at det er pumpa som ikke virker. Når puma streiker så er det som regel for de den går tett av dritt i bunnen av tanken. Er du heldig så er det bare røret frem til pumpa som er tett og pumpa OK.

Jeg har brukt pumpe som funker, men ville nok hleer kjøpt en av de billigste på eBay linken.
Denne - som dessverre ikke er den  billigste - er originalpumpa.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

bjorheim

Tusen takk for svar. Helt supert, nå har jeg noe å jobbe med.
Ja, jeg har resatt webastoen noen ganger og den fungerer greit så lenge pumpa går, men når pumpa stopper så fortsetter webastoen å gå et par runder før det stopper. Må da resette den igjen ved å dra ut strømkablen.

Er det forresten webastoen som mater strøm til bensinpumpa bak?

Elmo

Sitat fra: bjorheim på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:51
Er det forresten webastoen som mater strøm til bensinpumpa bak?
Ja. Den ene av de to tynne ledningene
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.

Matheus

Er det mulig å rense denne pumpa når den blir tett? Er det noen filter der? Noen som prøvd å demontere,fikse sjølv?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

Tror ikke du kan rense pumpa, men jeg har ikke forsøkt. Har bare byttet med en fra delebil. Og så er de visst billige å få på eBay.
Men rense tanken og slangen frem til pumpa har jeg gjort. Relativt enkel jobb.

Matheus

Sitat fra: Elmo på mandag 12. januar 2015, klokken 15:32
Tror ikke du kan rense pumpa, men jeg har ikke forsøkt. Har bare byttet med en fra delebil. Og så er de visst billige å få på eBay.
Kan du fortelle litt om ditta? Webasto virker ikkje då eg må gjere noe fort, før eg fryser i hjell :)
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Cornelius70

Du kan vel enkelt se om det kommer bensin frem til brenneren ved å koble fra bensinslangen ved brenneren og stikke denned i en tomflaske - og så starte brenneren og se hvordan bensintilførselen oppfører seg?

Når brenneren starter, så går luft-vifta på brenneren først på fullt i ca. 20(?) sekunder for så å roe seg ned på en lav hastighet. Da starter bensinpumpa og luft-vifta øker turtallet gradvis mot full-guffe.
Bensinen som kommer ut av slangen kommer støtvis; først med ca. 1 støt i sekundet, og øker gradvis (sammen med økningen til luft-vifta) til ca. 3 støt i sekundet.
Siden du har koblet fra bensinslangen, så vil jo ikke brenneren gå videre da, men... ;)

hvis du klarer å holde bensinslangen med enden oppover (uten å grise), så kan du óg se om du sér tegn på luft sammen med bensinen - luft i bensintilførselen vil gjøre at brenneren har vanskelig for å starte/holde seg i gang... Luft i bensintilførselen tyder på enten en løs kobling på slangen eller et hull i slangen...
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Sitat fra: Mateusz på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:57
Sitat fra: Elmo på mandag 12. januar 2015, klokken 15:32
Kan du fortelle litt om ditta? Webasto virker ikkje då eg må gjere noe fort, før eg fryser i hjell :)

Sjekk ElbilWiki.no !   mye fint der!   Feks:  Rense bensintanken

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA